Πρωταγωνιστές στο πρόγραμμα Erasmus οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές του 4ου Λυκείου Χανίων, έφεραν στο σχολείο τους τη Διαπίστευση “ERASMUS 2021-2027” από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) κατατάσσοντάς το δεύτερο στην Ελλάδα με βαθμολογία 91/100! Μια πολύ σημαντική διάκριση που σύμφωνα με το ΙΚΥ, επιβεβαιώνει ότι «το σχολείο έχει καταρτίσει σχέδιο για την υλοποίηση δραστηριοτήτων κινητικότητας υψηλής ποιότητας στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προσπάθειας ανάπτυξής του».
Κατά το πρώτο έτος υλοποίησης του σχεδίου (ΚΑ1 – 2021) το σχολείο χρηματοδοτήθηκε από το ΙΚΥ για 6 κινητικότητες σε σχολεία και οργανισμούς της Ιταλίας, της Ισπανίας και της Τσεχίας. Όλες οι μετακινήσεις περιλάμβαναν πολιτιστικές δραστηριότητες και επισκέψεις σε σημαντικά αξιοθέατα της χώρας προορισμού.
Ιθύνων νους της προσπάθειας η κα Εύη Μαναβάκη υποδιευθύντρια – συντονίστρια ευρωπαϊκών προγραμμάτων μας εξηγεί πως στην αίτηση του σχολείου κατατέθηκε «ένα μακρόπνοο και μακροπρόθεσμο σχέδιο (Erasmus plan) για το τι θέλουμε να κερδίσει το σχολείο, ποια προβλήματα και ελλείψεις έχει και πώς θα καλυφθούν μέχρι τότε! Οι στόχοι μας είναι η βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων και των γλωσσικών δεξιοτήτων, η ανάπτυξη καινοτόμων πρακτικών διδασκαλίας και η οικολογική ενσυνείδηση».
Στις δράσεις το επόμενο διάστημα θα συμμετέχουν 40 καθηγητές και 12 μαθητές ταξιδεύοντας σε ευρωπαϊκές χώρες. «Όλα όσα γνωρίσαμε μέσα από τις δράσεις αυτές π.χ. προσωπικά συμμετείχα στη δράση για τις ψηφιακές δεξιότητες, τις παρουσιάσαμε στους συναδέλφους που έδειξαν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον» επισημαίνει η κα Μαναβάκη που προσπαθεί ώστε στο πρόγραμμα να μετέχουν παιδιά που δεν έχουν ταξιδέψει στο εξωτερικό (11 στους 12 που θα μετέχουν φέτος δεν έχουν φύγει από τα σύνορα της χώρας) ακόμα και μαθητές με κινητικά προβλήματα!
«Αυτό που κερδίσαμε από το πρόγραμμα αυτό είναι η εξωστρέφεια και παράλληλα εμείς οι εκπαιδευτικοί την επαφή με νέες, σύγχρονες εκπαιδευτικές μεθόδους» επισημαίνει η συντονίστρια.
Για ένα τέτοιο παράδειγμα μας μιλάει η φιλόλογος του 4ου Λυκείου κα Ιωάννα Καπή που δίδαξε αρχαία ελληνικά σε Α΄ τάξη Κλασσικού λυκείου στη Μόντενα της Ιταλίας. «Ήταν αληθινά μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και εποικοδομητική εμπειρία, περισσότερο από όσο μου επέτρεπε το αρχικό μου άγχος και η ανασφάλειά μου να φανταστώ. Μου πρόσφερε πάρα πολλά πράγματα καθώς είχα μια πιο συστηματική ευκαιρία να χρησιμοποιήσω τις ψηφιακές τεχνολογίες με τις οποίες δεν ήμουν τόσο εξειδικευμένη. Αυτό που έλεγα στους συναδέλφους επιστρέφοντας είναι πως αυτό που είδα στην πράξη είναι πόσο ωφέλιμο και απαραίτητο είναι να εντάσσουμε την ψηφιακή τεχνολογία οργανικά πλήρως στο μάθημα!» υπογραμμίζει.
Διδάσκοντας αρχαία ελληνικά τους Ιταλούς μαθητές η κα Καπή διαπίστωσε πως στη γειτονική χώρα «η γνώση για τα αμιγώς γλωσσικά στοιχεία δεν δίνεται τόσο εξειδικευμένα όσο εμείς. Όμως εκεί οι μαθητές ενθαρρύνονται να αυτενεργούν, να προσεγγίζουν αυτόνομα το αρχαίο κείμενο, ενώ παράλληλα δίδεται έμφαση στη νοηματική απόδοση και στην ερμηνευτική προσέγγιση».
Η κα Καπή επισημαίνει τον καθοριστικό ρόλο της κας Μαναβάκη «είχαμε την αμέριστη στήριξη από τη συντονίστριά μας ούτε το ταξίδι,ούτε οι διδακτικές εμπειρίες δεν θα ήταν τόσο ιδιαίτερες αν δεν υπήρχε η υποστήριξη από το σχολείο…
Μια εκ των μαθητών που πέρυσι βρέθηκε στο Μπρνο της Τσεχίας ήταν η Αθηνά Καράπα. «Στην αρχή ήμουν λίγο διστακτική στο να συμμετέχω στο πρόγραμμα γιατί σκεπτόμουν ότι θα απουσιάζω και θα μείνω πίσω στα μαθήματα! Ευτυχώς που συμμετείχα γιατί κέρδισα πολύ περισσότερα πράγματα. Παρακολουθήσαμε μαθήματα θετικών επιστημών, φυσική, βιολογία, ιστορία και ξένες γλώσσες αλλά κυρίως πολλά εργαστήρια και πρακτικά πράγματα. Από τη συμμετοχή μου ωρίμασα περισσότερο φεύγοντας έξω από τα σύνορα, ήταν μια εμπειρία που χωρίς καμία αμφιβολία άξιζε 100% καθώς αποκομίζεις πράγματα που δεν φαντάζεσαι!» είναι τα λόγια της μαθήτριας.
Για το νέο σχολικό έτος το 4ο Γενικό Λύκειο ξεκινάει με μια νέα έγκριση χρηματοδότησης σχεδίου ΚΑ1-2022 και ενισχυμένο αριθμό συμμετεχόντων. Εννέα εκπαιδευτικοί θα επιμορφωθούν σε οργανισμούς και σχολεία του Βελγίου, της Ιταλίας και της Φινλανδίας.
Δώδεκα μαθητές με έξι συνοδούς καθηγητές θα φιλοξενηθούν σε σχολεία της Γερμανίας, της Ισπανίας και της Σικελίας στην Ιταλία.
ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ-Ισπανία
“Τάμπλετ- κινητά στην εκπαιδευτική διαδικασία”
Μαθήματα επιμόρφωσης – κατάρτισης στη θεματική: “Αξιοποίηση των τάμπλετ και κινητών τηλεφώνων στην εκπαιδευτική διαδικασία” παρακολούθησαν οι φιλόλογοι Εύη Μαναβάκη και Στέλλα Καραγιαννάκη στη Βαρκελώνη της Ισπανίας. Η επιμόρφωση υλοποιήθηκε από τον έμπειρο οργανισμό Europass Teacher’s Academy. Οι συμμετέχοντες (εννέα εκπαιδευτικοί από πέντε ευρωπαϊκές χώρες) διδάχτηκαν και ασκήθηκαν σε περισσότερες από 30 ψηφιακές εφαρμογές διδασκαλίας και αξιολόγησης (βίντεο, κουίζ, αφίσες, ηχογραφήσεις, διαδραστικές παρουσιάσεις…).
Στις 21/6/2022, η συμμετέχουσα εκπαιδευτικός και Υποδιευθύντρια του σχολείου, Εύη Μαναβάκη, παρείχε στα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων σύντομη επιμόρφωση πάνω στη χρήση ψηφιακών μέσων (διαδικτυακές πλατφόρμες και εφαρμογές). Σημειώνεται ότι την ίδια μέρα και οι υπόλοιπες, συμμετέχουσες στις κινητικότητες, εκπαιδευτικοί μετέφεραν τη νέα γνώση και τις εμπειρίες τους στους συναδέρφους τους.
ΜΟΝΤΕΝΑ- Ιταλία
«Αρχαία Ελληνικά με ψηφιακά μέσα»
Η φιλόλογος Ιωάννα Καπή φιλοξενήθηκε από το Liceo Classico e Linguistico Muratori – San Carlo στη Μόντενα της Ιταλίας. Δίδαξε Αρχαία Ελληνικά με τη χρήση ψηφιακών μέσων, εστιάζοντας στην καλλιέργεια και διεύρυνση των εκπαιδευτικών δεξιοτήτων που σχετίζονται με τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες. Επιπλέον, παρακολούθησε το σχολικό πρόγραμμα διδασκαλίας Λατινικών και Αρχαίων Ελληνικών σε όλες τις τάξεις του Λυκείου. Τέλος, συζήτησε και συνεργάστηκε με τις εκπαιδευτικούς του ιταλικού σχολείου ως προς την αξιοποίηση καλών διδακτικών πρακτικών (κινητοποίηση μαθητών μέσω της διερευνητικής μάθησης, ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας, διαθεματική προσέγγιση των διδασκόμενων αντικειμένων).
Επίσης οι βιολόγοι, Χρυσούλα Βατσάκη και Ελένη Φίλιου, παρακολούθησαν μαθήματα Βιολογίας και Χημείας και συμμετείχαν στις αντίστοιχες εργαστηριακές ασκήσεις, στο Λύκειο IΙS Selmi.
Οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να επιμορφωθούν σχετικά με τις σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις που εφαρμόζονται στην Ιταλία και να παρακολουθήσουν τη διδασκαλία μαθημάτων με τη χρήση πολυμέσων. Επιπλέον, συμμετείχαν ενεργά στα εργαστηριακά πειράματα που πραγματοποιήθηκαν στις πλήρως εξοπλισμένες εργαστηριακές αίθουσες του ιταλικού σχολείου.
ΛΟΡΚΑ – Ισπανία
Σύγχρονες πρακτικές διδασκαλίας για τα Αγγλικά
Στην εκπαιδευτική διαδικασία παρακολουθώντας μαθήματα Αγγλικών, Αρχαίων Ελληνικών και Λατινικών και παραδίδοντας μαθήματα Αγγλικών στο Λύκειο IES Ramon Arcas Meca, συμμετείχε η καθηγήτρια Αγγλικών κα Ρούλα Κονσολάκη.
Η εκπαιδευτικός ενημερώθηκε για τις σύγχρονες πρακτικές διδασκαλίας που εφαρμόζονται στην ευρωπαϊκή αυτή χώρα, είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει τη διδασκαλία μαθημάτων με τη χρήση πολυμέσων και κλήθηκε να χρησιμοποιήσει και η ίδια τα εργαλεία που αξιοποιούν οι συνάδελφοι στο δημόσιο αυτό σχολείο της Ισπανίας (διαδραστικό πίνακα, διαδικτυακά εκπαιδευτικά παιχνίδια, διδασκαλία με φυσική παρουσία και ταυτόχρονη χρήση υλικού από το διαδίκτυο…).
ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ – Ιταλία
«Διαχείριση συγκρούσεων – ενδοσχολική βία»
Σεμινάριο επιμόρφωσης – κατάρτισης στη θεματική: «Διαχείριση συγκρούσεων, συναισθηματική νοημοσύνη και αποσόβηση ενδοσχολικής βίας (bullying)» παρακολούθησαν οι φιλόλογοι Αριάδνη Παπιδάκη και Άννα Χατζηδάκη. Η επιμόρφωση υλοποιήθηκε από τον οργανισμό Europass Teacher’s Academy και εστίασε στην κατάκτηση τόσο μιας θεωρητικής, όσο και πρακτικής κατάρτισης σε θέματα θετικής ψυχολογίας (The Perma model by Seligman), συναισθηματικής νοημοσύνης και διδασκαλίας της στην τάξη (the CASEL framework), ενσυνειδητότητας (mindfulness). Οι 13 συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί, από τέσσερις χώρες, χωρισμένοι σε ομάδες κλήθηκαν από την εκπαιδεύτριά τους να αλληλοεπιδράσουν ανταποκρινόμενοι στο περιεχόμενο των υποθεμάτων της παραδοθείσας ύλης.
ΜΠΡΝΟ – Τσεχία
Επιστήμες στα εργαστήρια
Οι φιλόλογοι του σχολείου, Ζαχαρένια Λιγοψυχάκη και Στεφανία Αρχοντάκη, μαζί με τρεις μαθήτριες της Β΄ Λυκείου, (Φωτεινή Αθανασάκη, Αθηνά Καράπα, Κατερίνα Τζουγανάκη) φιλοξενήθηκαν στο Gymnazium Brno στην ομώνυμη πόλη της Τσεχίας.
Οι μαθήτριες παρακολούθησαν μαθήματα Θετικών επιστημών, Αγγλικής Γλώσσας και Ιστορίας και συμμετείχαν σε εργαστήρια Φυσικής και Χημείας. Πραγματοποίησαν πειράματα Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας στο Τεχνολογικό κέντρο VIDA. Γνώρισαν την εξέλιξη της τεχνολογίας, την ιστορία των ηλεκτρονικών υπολογιστών και τη συμβολή τους σε όλους τους τομείς της ζωής του ανθρώπου, στο Τεχνολογικό Μουσείο της πόλης.
Επίσης επισκέφθηκαν το Βοτανικό Πάρκο και το TSESTLR, ένα οικολογικό πάρκο μήκους 10 χλμ, όπου απόλαυσαν τη φύση και υλοποίησαν εξωτερικές μετρήσεις σχετικές με τα φυσικά μεγέθη. Συνεργάστηκαν με συμμαθητές τους και απέκτησαν τις πρώτες τους ταξιδιωτικές εμπειρίες στο εξωτερικό.
Ευκαιρίες επιμόρφωσης
Είμαστε περήφανοι γιατί ως το 2027 η Διαπίστευση ERASMUS, την οποία απένειμε το ΙΚΥ στο σχολείο μας, θα δώσει σε δεκάδες εκπαιδευτικούς και μαθητές του 4ου ΓΕΛ Χανίων την ευκαιρία επιμόρφωσης και γνωριμίας με ξένες κουλτούρες.
Το σχολικό έτος 2021-2022 επιμορφώθηκαν σε οργανισμούς και σχολεία του εξωτερικού 8 εκπαιδευτικοί μας και 3 μαθήτριες απέκτησαν νέες γνώσεις και τις πρώτες ταξιδιωτικές τους εμπειρίες. Το τρέχον σχολικό έτος θα επιμορφωθούν 9 εκπαιδευτικοί και θα επισκεφθούν ευρωπαϊκά σχολεία 12 μαθητές – οι 11 εκ των οποίων στο πρώτο τους ταξίδι στην Ευρώπη.
Αναμένουμε, επίσης, 7 εκπαιδευτικούς ξένων σχολείων, οι οποίοι θα ανταλλάξουν με τους δικούς μας καθηγητές καλές πρακτικές διδασκαλίας. Αλλά και 20 μαθητές με τους συνοδούς καθηγητές τους από τη Γερμανία και τη Σικελία, οι πρώτοι μάλιστα θα φιλοξενηθούν από μαθητές μας και θα γνωρίσουν το ελληνικό σχολείο και τον ελληνικό τρόπο ζωής.
Είμαστε βέβαιοι ότι αυτός ο συγχρωτισμός θα φέρει στο σχολείο μας έναν αέρα εξωστρέφειας, νέας γνώσης και δημιουργικότητας.
Μανώλης Δρακάκης
Δ/ντης 4ου ΓΕΛ