Αθήνα
Τα προβλήματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχουν φτάσει τα πανεπιστήμια στα όριά τους και γι’ αυτό επείγουν σοβαρές και βαθιές αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αυτό τόνισε χθες η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, αναφερόμενη στα προβλήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως τα διαπίστωσε η ανεξάρτητη Αρχή Ποιότητας (ΑΔΙΠ).
Η κα Διαμαντοπούλου ανέφερε ότι είναι έτοιμη η κοινωνία και η ακαδημαϊκή κοινότητα για αυτές τις αλλαγές και πρόσθεσε ότι σχετική διαβούλευση θα αρχίσει το Σεπτέμβριο και θα καταλήξει σε νόμο πλαίσιο.
Η ανεξάρτητη αρχή διαπίστωσε σοβαρά προβλήματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως για παράδειγμα χαμηλό επίπεδο φοιτητών και σπουδαστών, τμήματα με παρόμοια γνωστικά αντικείμενα κλπ.
Πιο αναλυτικά:
Τα θετικά και τα αρνητικά σημεία των ελληνικών ΑΕΙ και ΤΕΙ, καταγράφει έκθεση της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), μετά την εσωτερική αξιολόγηση που έκαναν 172 τμήματα μέσα στο 2009. Η αρμόδια αρχή επισημαίνει ότι, εξωτερική αξιολόγηση έχει γίνει μόνο σε 5 τμήματα, καθώς η διαδικασία είχε «παγώσει» πέρυσι λόγω έλλειψης κονδυλίων, ενώ το 2010 στόχος της ΑΔΙΠ είναι σε διεξαχθεί σε 120 τμήματα. Εν τω μεταξύ, η υπουργός Παιδείας προανήγγειλε αλλαγές, στο καθεστώς που ισχύει για τις απουσίες των μαθητών των λυκείων στο τέλος της χρονιάς, οπότε και παρατηρείται το φαινόμενο οι σχολικές αίθουσες να είναι άδειες και οι μαθητές να προετοιμάζονται για τις πανελλαδικές, κάνοντας ιδιαίτερα μαθήματα σε φροντιστήρια. Παράλληλα αναφέρθηκε και στα στοιχεία που θα εισαχθούν στο νέο σχολείο, ενώ περιέγραψε και τα βασικά σημεία των αλλαγών στο εξεταστικό σύστημα, που αφορούν όμως τα παιδιά που θα πάνε του χρόνου στην Α’ Λυκείου, καθώς το νέο εξεταστικό σύστημα θα εφαρμοστεί μετά από τρία χρόνια.
Δραστική μείωση ορίου απουσιών
Σε δραστική μείωση του ορίου απουσιών στα σχολεία, προσανατολίζεται η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, ύστερα από συνάντησή της με την υπουργό Υγείας Μ. Ξενογιαννακοπούλου, καθώς κοινό μυστικό αποτελούν οι «βεβαιώσεις» από γιατρούς, που συχνά χρησιμοποιούνται από τους ίδιους τους γονείς, προκειμένου να «δικαιολογηθούν» οι απουσίες των παιδιών τους στα σχολεία. Η κ. Διαμαντοπούλου χαρακτήρισε «ντροπή» το «καθεστώς» των ψεύτικων βεβαιώσεων, που προσκομίζει το παιδί στο σχολείο του, εν γνώσει των γονέων, για να δικαιολογήσει την απουσία του και να μην έχει επιπτώσεις. Δηλαδή, ένα παιδί 18 χρόνων, αλλά και μικρότερης ηλικίας, μαθαίνει ότι μπορεί να έχει πλαστές βεβαιώσεις και μάλιστα από το δημόσιο Σύστημα Υγείας.
Το «φαινόμενο», δυστυχώς, διατρέχει όλες τις βαθμίδες και τους πρωταγωνιστές της Εκπαίδευσης, από μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές έως και εκπαιδευτικούς, οι οποίοι εξασφαλίζουν, ή δέχονται, αυτές τις βεβαιώσεις. Επιπλέον, παρατηρείται και το φαινόμενο της μετεγγραφής σπουδαστών, για λόγους υγείας, που ενδεχομένως δεν είναι πραγματικοί.Αποφασισμένη να αλλάξει από φέτος αυτό το «καθεστώς», μειώνοντας το όριο των απουσιών και απαιτώντας σοβαρή τεκμηρίωση γι αυτές.
Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας μελετά εδώ και μήνες την κατάσταση, που υπάρχει στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με σχολές-σφραγίδες, με τμήματα, των οποίων τα γνωστικά αντικείμενα αλληλοκαλύπτονται, ή με τμήματα, τα οποία, στην ουσία, δεν έχουν γνωστικό αντικείμενο.
Ο «Καλλικράτης» στη χωροταξία των τμημάτων και σχολών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, είναι σχέδιο του υπουργείου Παιδείας, που φαίνεται ότι σύντομα θα πάρει «σάρκα και οστά» και μάλιστα μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων, που αναμένεται μετά τις 25 Αυγούστου. Ήδη, τη διαπίστωση της ανάγκης αναδιαμόρφωσης του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που έχουν κάνει εδώ και χρόνια καθηγητές, φοιτητές, σπουδαστές αλλά και το υπουργείο Παιδείας, έρχεται να «σφραγίσει» έκθεση αξιολόγησης της Ανεξάρτητης Αρχής Ποιότητας (ΑΔΙΠ), σύμφωνα με την οποία διαπιστώνεται ότι το πρόβλημα έχει τέτοια έκταση, που απαιτείται άμεση λύση.
Εξάλλου, η Αρχή διαπιστώνει και το χαμηλό επίπεδο σπουδαστών, όπως επίσης και ότι ένας πολύ μικρός αριθμός σπουδαστών παρακολουθεί τελικά τις παραδόσεις των μαθημάτων.
Το πρόβλημα δημιουργήθηκε, όταν «αβασάνιστες αποφάσεις κυρίως των τελευταίων τριάντα ετών» προκάλεσαν ασφυκτική κατάσταση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς προέκυψαν τμήματα για να ικανοποιήσουν, είτε τοπικά αιτήματα, είτε ακόμη και απαιτήσεις εξασφάλισης πανεπιστημιακών εδρών σε συγκεκριμένους καθηγητές. Με βάση αυτή την κατάσταση, άλλωστε, εγκρίνονται και οι επιχορηγήσεις στα τμήματα. Όπως λένε πρόεδροι ΤΕΙ των μεγάλων πόλεων, που δέχονται και τις περισσότερες αιτήσεις μετεγγραφών φοιτητών, δίδονται χρηματοδοτήσεις σε τμήματα που στην πράξη έχουν ελάχιστους σπουδαστές, ενώ εκεί που υπάρχει πρόβλημα, είτε δεν δίδονται καθόλου, είτε -στην καλύτερη περίπτωση- δίδονται τα ίδια ποσά.
Σημειώνεται ότι για την προσεχή ακαδημαϊκή χρονιά, οι πρόεδροι των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά έχουν δηλώσει ότι δεν προτίθενται να μετεγγράψουν νέους σπουδαστές, αν προηγουμένως δεν λάβουν την απαραίτητη χρηματοδότηση, δεδομένου ότι είναι υποχρεωμένοι να δημιουργήσουν νέα τμήματα για να χωρέσουν όλοι.
Τα γνωστικά αντικείμενα ορισμένων τμημάτων, έχει διαπιστωθεί, ότι δεν προσελκύουν σπουδαστές, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι, που απλώς κάνουν την εγγραφή και δεν εμφανίζονται στο τμήμα, στο οποίο υποτίθεται ότι σπουδάζουν.
Το υπουργείο Παιδείας, φέρεται αποφασισμένο να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις και σε μετονομασίες τμημάτων, προκειμένου να δημιουργήσει ελκυστικά τμήματα στα οποία θα φοιτούν πραγματικά οι φοιτητές και όχι στα «χαρτιά». Άλλωστε, οι σχετικές ρυθμίσεις θα είναι έτοιμες το Φθινόπωρο και η υπουργός Παιδείας θα τις δώσει προς διαβούλευση, προκειμένου στη συνέχεια να θεσμοθετηθούν.