Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΡΙΔΑΚΗ (dmaridakis@yahoo.gr)
Παραδομένα στα τροχοφόρα είναι τα Χανιά που έχουν πλέον καταστεί αφιλόξενα για τους πεζούς. Εκατοντάδες είναι τα παρκαρισμένα μηχανάκια πάνω σε κεντρικά πεζοδρόμια, τραπεζοκαθίσματα και εμπορεύματα δεσπόζουν στα δρομάκια της Παλιάς Πόλης, ενώ κάθε διαθέσιμο εκατοστό του δημόσιου χώρου καταλαμβάνεται από αυτοκίνητα σε βάρος όσων επιθυμούν ή είναι αναγκασμένοι να μη χρησιμοποιούν αμάξι στις μετακινήσεις τους.
Η απόλυτη προτεραιότητα που δίνεται στα τροχοφόρα, αποτυπώνεται ανάγλυφα στην εικόνα που παρουσιάζουν οι κεντρικοί δρόμοι των Χανίων.
Η απουσία πεζόδρομων είναι εμφανής, ενώ ακατανόητη παραμένει για πολλούς η σκοπιμότητα της πλακόστρωσης κεντρικών δρόμων (όπως οι οδοί Αρχοντάκη, Κτιστάκη, Χιωτάκη, Μιχελιδάκη κ.ά.) οι οποίοι εξακολουθούν μετά την ανάπλασή τους να χρησιμοποιούνται ως αυτοκινητόδρομοι.
Την ίδια στιγμή, τα πεζοδρόμια αποτελούν “άσυλο” για τα δίτροχα, μετατρέποντας την κυκλοφορία των πεζών σε περιπέτεια.
Αυτοί που πλήττονται περισσότερο είναι οι ηλικιωμένοι, οι μητέρες με καροτσάκια αλλά και τα άτομα με αναπηρία, καθώς είναι εξαιρετικά δύσκολο να κινηθούν μέσα στην πόλη.
Εκτός, όμως, από τις μηχανές τα πεζοδρόμια στενάζουν από τραπεζοκαθίσματα και εμπορεύματα.
Ιδίως στην Παλιά Πόλη το φαινόμενο είναι περισσότερο έντονο, ενώ από τα παραδοσιακά στενά της (και δίπλα στα μνημεία) δε λείπουν τα αυτοκίνητα.
“ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΛΛΕΙΨΗ ΔΙΑΒΑΣΕΩΝ”
Το μέλος της Πρωτοβουλίας για τους Πεζούς Μαρία Καμπουράκη υπογράμμισε, μιλώντας στα “Χ.Ν.”, την έλλειψη διαβάσεων για τους πεζούς αλλά και τα προβλήματα που υπάρχουν σε πολλά πεζοδρόμια: “Οι διαβάσεις για τους πεζούς είναι πολύ λίγες στις κεντρικές πλατείες αλλά και σε εμπορικούς δρόμους με μεγάλη κίνηση, όπως είναι: η Δημοκρατίας, η Σφακιανάκη, η Σκαλίδη και η Κυδωνίας. Επίσης, πάρα πολλά πεζοδρόμια είναι επικίνδυνα, με πλάκες που περισσεύουν, με τρύπες που πέφτουν μέσα ηλικιωμένοι και νέοι”.
Η κα Καμπουράκη τόνισε, ακόμα, ότι πολλά πεζοδρόμια καταλήγουν να είναι ασυνεχή ή “τυφλά” εξαιτίας των παρκαρισμένων αυτοκινήτων: “Υπάρχουν πολλά πεζοδρόμια που δε βγάζουν πουθενά και ειδικά μητέρες με καροτσάκια ή άτομα με αναπηρία που εγκλωβίζονται από τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα ή από την έλλειψη ράμπας και πρέπει να γυρίσουν πίσω για να βρουν μια διέξοδο. Ειδικά, στα παλιά πεζοδρόμια δεν υπάρχουν ράμπες, με συνέπεια να μην μπορεί να συνεχίσει κάποιος από ένα καινούριο πεζοδρόμιο σε ένα παλιό”, σημείωσε η κα Καμπουράκη και πρόσθεσε ότι ένα ακόμα πρόβλημα που εντοπίζεται στα πεζοδρόμια είναι ότι είναι στενά: “Υπάρχουν πάρα πολλά πεζοδρόμια στενά, αφού ο χώρος δίνεται κατά κύριο λόγο στα παρακαρισμένα αυτοκίνητα και όχι στους πεζούς. Αρα είτε είναι ένα καρότσι είτε είναι μια παρέα ανθρώπων -και δε μιλάω για 5 άτομα αλλά και 2 άτομα- δε χωράνε να περάσουν μαζί από αυτά τα πεζοδρόμια”.
Καταλήγοντας η κα Καμουράκη, επεσήμανε την αξιοσημείωτη έλλειψη πεζοδρόμων στο κέντρο των Χανίων.
“ΣΤΟ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ
ΟΙ ΑΝΑΠΗΡΟΙ”
Η κατάσταση που επικρατεί στους κεντρικούς δρόμους της πόλης είναι περισσότερο βασανιστική για τα ατόμα με αναπηρία, αφού τους στερεί τη δυνατότητα να κινηθούν αυτόνομα: “Τα άτομα με αναπηρία σύμφωνα με το νόμο, το Σύνταγμα και τις επιταγές της Ε.Ε. θεωρούνται ισότιμοι πολίτες. Δυστυχώς, όμως, δεν είναι ισότιμοι παρά μόνο όπου πέφτει πέλεκυς”, τόνισε η πρόεδρος του τοπικού Σωματείου Ατομών με Αναπηρία (ΑμεΑ) Αμαλία Μπασιά.
“Οι ράμπες, νομίζουν κάποιοι ότι, είναι βιτρίνες της αυτοκινητοβιομηχανίας για να παρκάρουν τα αυτοκίνητά τους και να δείχνουν πιο εμφανή και όμορφα, ενώ κάποιοι επιχειρηματίες νομίζουν ότι η ράμπα και το πεζοδρόμιο είναι μόνο για να βάζουν τα τραπεζάκια και τα προϊόντά τους”, σημείωσε η κα Μπασιά και πρόσθεσε: “Οταν, όμως, αυτό γίνεται σε βάρος μιας άλλης τάξης ανθρώπων, παρανομούν γιατί δε σέβονται τα ανθρώπινα δικαιώματα. Και δεν είναι μόνο οι ανάπηροι, είναι η μαμά με το καρότσι, οι ηλικιωμένοι και ο οποιοσδήποτε πεζός”.
Η κα Μπασιά επεσήμανε, ακόμα, ότι μεγάλο πρόβλημα αποτελούν τα παρκαρισμένα ποδήλατα και τα μηχανάκια που βρίσκονται πάνω στα πεζοδρόμια, αλλά και οι ελλείψεις που διαπιστώνονται στις αναπλάσεις των πεζοδρομίων που πραγματοποιεί η δημοτική αρχή: “Οι ειδικοί θα πρέπει να κάθονται και να σχεδιάζουν σωστά… Τα πλακάκια – οδηγοί για τους τυφλούς δεν τηρήθηκαν στα πεζοδρόμια, ενώ υπάρχουν πολλά παλιά πεζοδρόμια με κατεστραμένες πλάκες ή δέντρα που έχουν σπάσει το πλακόστρωτο και θα έπρεπε να έχουν αντικατασταθεί και να έχουν τοποθετηθεί επίσης ράμπες”, είπε, μεταξύ άλλων, η κα Μπασιά.
Καταλήγοντας, αναφέρθηκε στην ανάγκη ευαισθητοποίησης των πολιτών απέναντι στα προβλήματα μετακίνησης των αναπήρων. Δικαιώματα τα οποία -όπως είπε- καταστρατηγούνται από όσους παρκάρουν σε θέσεις αναπήρων, κλείνουν τις ράμπες με τα αυτοκίνητά τους ή δεν αφήνουν διόδους στα πεζοδρόμια για να περάσουν τα άτομα με κινητικά προβλήματα.
Μετ? εμποδίων…
τα καροτσάκια
Πολλά είναι τα εμπόδια που πρέπει να αποφύγει ή να υπερπηδήσει ένας γονιός όταν κινείται με μικρά παιδιά μέσα σε καροτσάκι στην πόλη.
“Τα πεζοδρόμια είναι πολύ στενά τις περισσότερες φορές και υπάρχουν πολλά δίτροχα παρκαρισμένα”, σημείωσε η κα Γεωργία, την οποία συναντήσαμε στο δρόμο με τα δύο της παιδιά: “Σε πολλά σημεία χρειάζεται διαπλάτυνση γιατί αναγκαζόμαστε να βγούμε στο δρόμο για να περάσουμε, με ό,τι κινδύνους συνεπάγεται αυτό”, πρόσθεσε.
Από την πλευρά του, ο Κώστας από τη Θεσσαλονίκη, μαζί με τη σύζυγό του και τα δύο παιδιά τους βρέθηκαν στα Χανιά για διακοπές: “Στα Χανιά είναι καλύτερα γιατί έχει ράμπες που ανεβαίνουν τα καροτσάκια, ενώ στη Θεσαλονίκη δεν τις έχω συναντήσει τόσο πολύ”, τόνισε συγκρίνοντας τις δύο πόλεις: “Επίσης, οι άνθρωποι είναι πιο εξυπηρετικοί, ενώ στη Θεσσαλονίκη είναι λίγο δύσκολο να σε αφήσουν να περάσεις το δρόμο απέναντι”, συμπλήρωσε και σημείωσε ότι “τα μηχανάκια και τα τραπεζοκαθίσματα στα πεζοδρόμια εμποδίζουν αλλά όχι τόσο πολύ”.