Θεσσαλονίκη
Την αθέατη πλευρά της καθημερινότητας προσφύγων και άμαχου πληθυσμού σε εμπόλεμες περιοχές της Μέσης Ανατολής επιχειρεί να αναδείξει με τον φωτογραφικό φακό της η φωτορεπόρτερ Στεφανία Μιζάρα.
Υπό τον τίτλο «Out of life», η δημιουργός εξερευνά τις συνθήκες διαβίωσης προσφύγων πριν και μετά τη μετεγκατάστασή τους σε άλλους τόπους. Συγκεκριμένα, αναζητά αθέατες πλευρές της ζωής προσφύγων που μετακινήθηκαν από το Ιράκ στη Συρία. «Επέλεξα τη Συρία γιατί εμφανίζει μεγάλη συγκέντρωση Ιρακινών προσφύγων και βρίσκεται πολύ κοντά στον τόπο προέλευσης των προσφύγων», εξηγεί στο ΑΠΕ – ΜΠΕ η Στεφανία Μιζάρα.
Γυμνά, παγωμένα σπίτια γίνονται το σκηνικό μιας δύσκολης καθημερινότητας ανθρώπων, οι οποίοι μετά τη φρίκη του πολέμου βιώνουν σημαντικά προβλήματα επιβίωσης. «Όλες οι οικογένειες ήταν μισές, είχαν χάσει κάποιον δικό τους άνθρωπο. Όσοι επιβίωσαν, μπορεί να γλίτωσαν από το χειρότερο, αλλά καλούνταν να βιώσουν και μια δύσκολη καθημερινότητα», υπογραμμίζει η φωτογράφος.
Πλυμένα ρούχα που οι κάτοχοί τους τα κρεμούν στο σκοινί μαρτυρούν τη διάθεση αυτών των ανθρώπων για να συνεχίσουν κανονικά τη ζωή τους, αλλά συγχρόνως αναδεικνύουν και το άδειο από έπιπλα δωμάτιο, στο οποίο διαβιούν.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ
Προσωπικές καθημερινές ιστορίες επιχειρεί να αναζητήσει η Στεφανία Μιζάρα και σε άλλες πολύπαθες περιοχές που επισκέπτεται, την Παλαιστίνη, την Αϊτή, τη Βιρμανία και τη Γάζα. Από την τελευταία εμπνεύστηκε την εγκατάσταση πολυμέσων που παρουσιάζει με τίτλο «Μέρες πολέμου στη Γάζα». Κατά τη διάρκεια των βομβαρδισμών τον Ιανουάριο του 2009 η Στεφανία Μιζάρα αποτύπωσε καθημερινές δραστηριότητες των κατοίκων της περιοχής. «Οι άνθρωποι αυτοί έτρωγαν, κοιμόνταν, περπατούσαν, γελούσαν, ζούσαν δηλαδή κανονικά εν μέσω ενός σκηνικού θανάτου», επισημαίνει.
Οι δύο θεματικές ενότητες της Στεφανίας Μιζάρα «Out of life» και «Μέρες πολέμου στη Γάζα» παρουσιάζουν μία ρεαλιστική πτυχή χωρών του μουσουλμανικού κόσμου. Ακόμα περισσότερες πτυχές του αναδεικνύονται μέσα από τις υπόλοιπες ενότητες της ομαδικής έκθεσης «Muslim World Caught: Between Imaginary and Reality». Η έκθεση εγκαινιάζεται αυτή την Παρασκευή στον εκθεσιακό χώρο του Συνεδριακού Κέντρου της Τράπεζας Πειραιώς, στο πλαίσιο της Φωτομπιενάλε.
Πέντε ακόμα φωτογράφοι παρουσιάζουν με φωτογραφίες και βίντεο τις εντυπώσεις, τα συναισθήματα, τις μνήμες και τα γεγονότα που τους σημάδεψαν από τη Μέση Ανατολή. Ο Πιέρ Τζιόρτζιο Λομασκόλο παρουσιάζει ανθρώπους, που ονειρεύονται τον Λίβανο, όπως θα ήθελαν να είναι. Ο Αλπ Σίμε φωτογραφίζει την Κωνσταντινούπολη ανάμεσα σε δύο εκλείψεις ηλίου. Η Ανίτα Αντρζεγιέφσκα αποτυπώνει την ποιητική, παραμυθένια διάσταση του Ιράν. Ο Ρόμπερτ Χόλντεν εμπνέεται από τα παραδοσιακά νυφικά φορέματα των γυναικών του Λιβάνου. Η Σούζαν Χεφούνα εξερευνά μέσα από το βίντεό της την ταυτότητα 81 προσώπων από διαφορετικούς κοινωνικούς και πολιτισμικούς χώρους στο Κάιρο.
«Κοινός τόπος των φωτογραφιών και των έξι καλλιτεχνών ήταν η εξερεύνηση της ταυτότητας του μουσουλμανικού κόσμου», εξηγεί στο ΑΠΕ – ΜΠΕ η επιμελήτρια της έκθεσης, Νίνα Κασσιανού. «Μέσα από την έκθεση αναδεικνύεται τελικά ο πολύπλευρος χαρακτήρας του μουσουλμανικού κόσμου και θίγονται θέματα, όπως η ειρήνη, η γλώσσα, η θρησκεία, η πολιτισμική ταυτότητα και το μυστήριο της Ανατολής», συμπληρώνει η ίδια.
Των εγκαινίων της έκθεσης θα προηγηθεί ημερίδα με θέμα «Δρόμοι πολιτισμού στη Μεσόγειο. Ιστορική συνέχεια και μελλοντικές προοπτικές», στον ίδιο χώρο. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου.