Στην εποχή της ακρίβειας αλλά και της οικονομικής κρίσης, η εξοικονόμηση ενέργειας σε κτήρια, αποκτά ολοένα και περισσότερη σημασία.
Στην κατεύθυνση αυτή κινείται το πρόγραμμα Pebble. Πώς, όμως, μπορεί ο στόχος αυτός να πετύχει; Με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Οι επισημάνσεις αυτές γίνονται από καθηγητές με αφορμή την παρουσίαση του συγκεκριμένου προγράμματος σήμερα στις 9 το πρωί στην αίθουσα συνεδριάσεων του Τμήματος Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Στο πλαίσιο του προγράμματος προβλέπεται η εγκατάσταση του συστήματος και η αξιολόγηση της απόδοσής του σε 3 κτήρια γραφείων στην Ευρώπη: στο Κάσελ, Γερμανίας, στο Ααχεν, Γερμανίας και στα Χανιά, στο κτήριο Τεχνικής Υπηρεσίας του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Οπως ανέφερε ο Δρ. Δημήτριος Ρόβας, επίκουρος καθηγητής στο Πολυτεχνείο Κρήτης “η δεύτερη εφαρμογή του προγράμματος αφορά τεχνολογίες εξοικονόμησης σε κτήρια. Το ένα κομμάτι της τεχνολογίας που θα αναπτυχθεί θα έχει εφαρμογή σε κτήρια και θα αποσκοπεί στο να αξιολογήσουμε με ποιες τεχνικές ελέγχου μπορούμε να εκμεταλλευτούμε με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο τη διαθέσιμη ενέργεια ώστε να έχουμε τη μέγιστη εξοικονόμησή της, βελτιστοποίηση των συνθηκών θερμικής άνεσης για τους χρήστες. Το πρόγραμμα έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τα Χανιά, την Ελλάδα και γενικότερα σε Ευρωπαϊκό επίπεδο”.
Σύμφωνα με τον ίδιο, “στόχος είναι η κατασκευή νέων συστημάτων διαχείρισης ενέργειας κτηρίων τα οποία θα λαμβάνουν αποφάσεις σε πραγματικό χρόνο για τη λειτουργία υποσυστημάτων του κτηρίου (κλιματιστικά, φωτισμός, εξαερισμός), λαμβάνοντας υπόψη και τη διαθεσιμότητα ενέργειας από εγκατεστημένες ΑΠΕ, με στόχο τη βέλτιστη λειτουργία του κτηρίου από πλευράς ενεργειακών απαιτήσεων καθώς και την επίτευξη συνθηκών θερμικής άνεσης για τους χρήστες”.
Το πρόγραμμα PEBBLE χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση, στο πλαίσιο του 7ου Προγράμματος Πλαισίου στην περιοχή των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών για εξοικονόμηση ενέργειας και συμμετέχουν επτά ερευνητικοί φορείς (Πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα και εταιρείες) από 5 ευρωπαϊκές χώρες (Αυστρία, Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία, Ελλάδα). Το πρόγραμμα συντονίζεται από το Πολυτεχνείο Κρήτης και το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται στα 3,3 εκ. ευρώ.
Βελτίωση του κυκλοφοριακού
Η απόκτηση και μεταφορά τεχνογνωσίας για την εφαρμογή ενός Ευρωπαϊκού Ερευνητικού Προγράμματος (AGILE) που θα συμβάλλει στη βελτίωση του κυκλοφοριακού φόρτου της πόλης των Χανίων ήταν ο στόχος της συνάντησης που πραγματοποιήθηκε χθες το πρωί στο Πολυτεχνείο Κρήτης.
Στην ενημερωτική συνάντηση συμμετείχαν καθηγητές του Πολυτεχνείου Κρήτης και του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, ο προϊστάμενος της Φωτεινής Σηματοδότησης του Δήμου Χανίων καθώς και 15μελής ερευνητική ομάδα για τα κυκλοφοριακά συστήματα και τα συστήματα ελέγχου από την Ισπανία, το Ισραήλ, τη Γερμανία, την Κύπρο και τα Χανιά.
Ο δρ. Δημήτριος Ρόβας επισήμανε ότι “το πρόγραμμα AGILE χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση”. Η πόλη των Χανίων είναι ένας από τους τόπους που επιλέχθηκε να εφαρμοστεί το πρόγραμμα. Ο κ. Ρόβας πρόσθεσε ότι “προσπαθούμε να αναπτύξουμε τεχνολογία η οποία θα βελτιώσει την κυκλοφοριακή ροή στο δίκτυο του προγράμματος”.
Ο καθηγητής στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, κ. Ηλίας Κοσματόπουλος, ο οποίος μαζί με τους κ. Ρόβα και Παπαγεωργίου συντονίζουν το ερευνητικό έργο οκτώ συνολικά εταίρων από όλη την Ευρώπη και το Ισραήλ, τόνισε ότι: “Στο πλαίσιο του έργου θα εφαρμόσουμε αυτές τις ιδέες σε δύο διαφορετικών ειδών συστήματα: Το πρώτο είναι στους φωτεινούς σηματοδότες σε όλη την πόλη των Χανίων και το δεύτερο είναι σε κτήρια όπου θα προσπαθήσουμε να ελαχιστοποιήσουμε την ενέργεια και να βελτιστοποιήσουμε την ενεργειακή απόδοση του κτηρίου. Ουσιαστικά στα Χανιά έχουμε δουλέψει πάνω σε άλλα ερευνητικά έργα και έχουμε εφαρμόσει αρκετά επιτυχημένες στρατηγικές ελέγχου, στους φωτεινές σηματοδότες κι αυτή θα είναι μια αρκετά βελτιωμένη έκδοση”.
Από την πλευρά του ο προϊστάμενος της Φωτεινής Σηματοδότησης του Δήμου Χανίων κ. Γαβριήλ Μαρινάκης ανέφερε ότι “τα Χανιά έχουν εμπλακεί κι άλλες φορές σε Ευρωπαϊκά προγράμματα κι έχουν ένα πολύ σύγχρονο, βελτιωμένο σύστημα σε σύγκριση με άλλες πόλεις της Ελλάδας και της Ευρώπης. Ετσι επιλεχθήκαμε να εφαρμόσουμε ακόμα πιο προχωρημένες συνθήκες πάνω στο δικό μας σύστημα και να βελτιώσουμε ακόμη περισσότερο τις συνθήκες κυκλοφορίας στον Δήμο Χανίων”.