Με ελληνικές σημαίες και συνθήματα εναντίον της κυβέρνησης και του Κοινοβουλίου, ιδιοκτήτες φορτηγών από όλη τη χώρα έφτασαν χθες στη Βουλή όπου αντιπροσωπεία τους παρέδωσε ψήφισμα για την απόσυρση του νομοσχεδίου που αφορά τις αλλαγές στις μεταφορές. Οι αυτοκινητιστές πραγματοποίησαν καθιστική διαμαρτυρία και εμφανίστηκαν διατεθειμένοι να παραμείνουν στη Βουλή έως σήμερα, ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου, προκειμένου, όπως υποστηρίζουν, να αναγκάσουν την κυβέρνηση να το αποσύρει. Μάλιστα, έξω από το κτήριο της Βουλής εγκαταστάθηκε προτζέκτορας, από τον οποίο οι διαδηλωτές παρακολουθούσαν ζωντανά τη συνεδρίαση, επιδοκιμάζοντας ή αποδοκιμάζοντας τους ομιλητές ανάλογα με τις τοποθετήσεις τους.
Ενταση με τα ΜΑΤ
Ενταση σημειώθηκε νωρίτερα στον προαύλιο χώρο της Βουλής, όταν μικρές ομάδες των διαδηλωτών προσπάθησαν να ανέβουν τα σκαλιά πίσω από το μνημείο. Οι διαδηλωτές απωθήθηκαν από τους αστυνομικούς, προς τους οποίους εκσφενδόνισαν μπουκάλια, πυροδοτώντας για λίγο το κλίμα. Με την παρέμβαση, ωστόσο, των ψυχραιμότερων τα επεισόδια δεν πήραν μεγαλύτερη έκταση.
Ολιγόλεπτη στάση μπροστά από την Τράπεζα της «Marfin», στη Σταδίου, πραγματοποίησαν οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων και ξέσπασαν σε χειροκροτήματα, τιμώντας με αυτό τον τρόπο τη μνήμη των τριών εργαζομένων που βρήκαν τραγικό θάνατο στις 5 Μαΐου.
Οι ιδιοκτήτες φορτηγών είχαν συγκεντρωθεί από τις 11 το πρωί στην Ομόνοια, κάτω από τα γραφεία της Ομοσπονδίας τους, όπου πραγματοποιήθηκε Γενική Συνέλευση του κλάδου και από εκεί ξεκίνησαν την πορεία.
Στη διάρκεια της Συνέλευσης οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων Δημόσιας Χρήσης επανέλαβαν την απόφασή τους να συνεχίσουν και να κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους, ακόμη και μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου, χωρίς όμως να τις προσδιορίσουν.
“ΜολΩν λαβΕ”
Μετά τη Γενική Συνέλευση και πριν την έναρξη της πορείας, τόσο ο πρόεδρος των ιδιοκτητών φορτηγών Γιώργος Τζωρτζάτος, όσο και ο πρόεδρος των βυτιοφορέων Γιώργος Τσάμος, επέκριναν δριμύτατα τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Δημήτρη Ρέππα, ότι αθέτησε τις υποσχέσεις του και τον κάλεσαν να δώσει στους μεταφορείς γραπτώς τα όσα λέει για βελτιώσεις, προς το καλύτερο, του νομοσχεδίου, όπως η ένταξή τους στο ΕΣΠΑ, ευνοϊκές ρυθμίσεις για τα φορολογικά και ασφαλιστικά τους θέματα και άλλα.
«Με τη μεταρρύθμιση στον κλάδο, χωρίς μέριμνα για τους νέους μεταφορείς και γι? αυτούς που συνταξιοδοτούνται και χωρίς τους ίδιους μεταφορείς, η ελληνική κυβέρνηση πουλάει την ελληνική μεταφορά σε ξένα χέρια», ανέφερε ο κ. Τζωρτζάτος ενώ υποστήριξε ότι «χρησιμοποιήθηκαν γκεμπελικές μέθοδοι για να καμφθεί το φρόνημά μας».
Ο πρόεδρος των ιδιοκτητών φορτηγών κατέληξε με τη φράση «μολών λαβέ» και απευθυνόμενος στους συναδέλφους του τούς κάλεσε να αντισταθούν «στην επερχόμενη μετατροπή τους σε υπαλλήλους πολυεθνικών».
Οπως προκύπτει από τις δηλώσεις των συνδικαλιστών, τρία είναι τα βασικά ζητήματα στα οποία αντιδρούν έντονα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου.
Πρώτον είναι η πρόβλεψη για μηδενισμό της άυλης αξίας της αδείας, μετά την πάροδο της 3ετούς περιόδου προσαρμογής των επαγγελματιών στο νέο καθεστώς. Οι μεταφορείς ζητούν από την κυβέρνηση να παραμείνει στο τέλος αυτής της περιόδου το 35% της αξίας της άδειας, η οποία πριν από λίγο καιρό κόστιζε από 200 έως 300 χιλιάδες ευρώ.
Δεύτερον ζητούν να παραταθεί από 3 σε 5 χρόνια η περίοδος προσαρμογής, ώστε να έχουν τον χρόνο να οργανωθούν καλύτερα στα νέα δεδομένα που προβλέπει ο νόμος. Μάλιστα διατείνονται ότι στην ουσία δεν είναι τρία χρόνια, αλλά 27 μήνες καθώς η περίοδος προσαρμογής δεν αρχίζει από την ψήφιση του νομοσχεδίου, αλλά από την αρχή του 2010.
Τρίτον, εκφράζουν φόβους ότι με το άνοιγμα της συγκεκριμένης αγοράς θα μπορούν να έλθουν στην Ελλάδα πολυεθνικές εταιρείες, οι οποίες με μηδενική αξία της αδείας θα δημιουργήσουν μεγάλες εταιρείες, παίρνοντας από αυτούς το μεταφορικό έργο.
Η θeση της κυβeρνησης
Απαντήσεις σε όλα αυτά τα θέματα έδωσε και χθες ο κ. Ρέππας, ο οποίος μιλώντας στο ραδιόφωνο της ΝΕΤ, εξήγησε ότι δεν πρόκειται να δοθεί παράταση στην περίοδο προσαρμογής, γιατί κάτι τέτοιο θα διαιώνιζε για ακόμη δύο χρόνια την ίδια κατάσταση. Μάλιστα επανέλαβε ότι έδωσε μάχη με τον μηχανισμό στήριξης για να αποσπάσει αυτή την τριετή περίοδο προσαρμογής, καθώς η τρόικα ζητούσε επίμονα να αρχίσει άμεσα η εφαρμογή του νόμου.
Σε ό,τι αφορά το ύψος της αδείας και την παραμονή του 35% που ζητούν οι μεταφορείς, ο κ. Ρέππας το απέκλεισε, λέγοντας ότι κάτι τέτοιο είναι αντίθετο με τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου για το άνοιγμα ενός κλειστού επαγγέλματος.
Για τους φόβους των μεταφορέων ότι θα δημιουργηθούν καρτέλ, ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, τόνισε ότι πουθενά στην Ευρώπη, όπου η απελευθέρωση των εμπορευματικών μεταφορών έχει γίνει εδώ και περίπου δέκα χρόνια, δεν έχουν δημιουργηθεί μονοπωλιακές ή ολιγοπωλιακές δομές. “Καρτέλ είναι ενδεχόμενο να δημιουργηθούν εκεί που η αγορά είναι κλειστή, εκεί που είναι λίγοι οι παίκτες”, τόνισε ο κ. Ρέππας για να προσθέσει “εμείς ανοίγουμε την αγορά και παρέχουμε τη δυνατότητα σε κάθε ενδιαφερόμενο να έχει κάτω από στοιχειώδεις προϋποθέσεις που προβλέπει ο ευρωπαϊκός κανονισμός 1071, τη δυνατότητα να ενταχθεί στο επάγγελμα”.
Υπενθύμισε, τέλος, ότι επίσης παρέχεται η δυνατότητα σε όσους επαγγελματίες μεταφορείς το επιθυμούν να διατηρήσουν το καθεστώς του αυτοαπασχολούμενου μέχρι το 2023, αν νομίζουν ότι έτσι θα παραμείνουν ανταγωνιστικοί.
Προβλήματα στην αγορά
Η ανάγκη εξεύρεσης άμεσης λύσης για να βγει ο τομέας της Διαμεταφοράς από το σημερινό αδιέξοδο τονίσθηκε για ακόμη μία φορά στην έκτακτη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Πανελλήνιας Ενωσης Επιχειρήσεων Διαμεταφοράς – ΠΕΕΔ. Σε ανακοίνωσή της η Ενωση, επισημαίνει ότι η συνεχιζόμενη απεργία των αυτοκινητιστών, που αποτελούν και τους άμεσους συνεργάτες των διαμεταφορικών γραφείων, δημιουργεί πολλά προβλήματα στην ομαλή λειτουργία της αγοράς και προκαλεί επίσης ζημιές ανυπολόγιστης αξίας στις επιχειρήσεις των μελών της.
Για τον λόγο αυτό, ζήτησε την εντατικοποίηση του διαλόγου μεταξύ της Κυβέρνησης και της συνδικαλιστικής ηγεσίας των απεργών, ώστε να λήξουν οι κινητοποιήσεις. Σε κάθε περίπτωση καθίσταται απαραίτητη η παράταση των προθεσμιών καταβολής των οικονομικών υποχρεώσεων των Διαμεταφορικών επιχειρήσεων προς το Δημόσιο (ΦΠΑ, διάφοροι φόροι κλπ.) και τα Ασφαλιστικά ταμεία, λόγω αδυναμίας να ανταποκριθούν εξαιτίας της διακοπής λειτουργίας τους.
Μιλώντας στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ ο αντιπρόεδρος του εμπορικού συλλόγου Πειραιώς, Δημήτρης Μαρκομιχάλης, επεσήμανε ότι από την αποχή επηρεάζεται όλο το φάσμα της επιχειρηματικής δραστηριότητας, καθώς οι επιχειρήσεις δεν μπορούν να εκτελέσουν τις παραγγελίες τους. Μάλιστα είπε ότι επιχειρήσεις κινδυνεύουν από ποινικές ρήτρες καθώς δεν μπορούν να τηρήσουν τις συμφωνίες τους.
Είπε ακόμα ότι η ζημιά είναι σχεδόν ίδια με αυτή του Ιουλίου, όταν είχαν ξεκινήσει τις κινητοποιήσεις. Ο κ. Μαρκομιχάλης, τόνισε ότι οι έμποροι δεν θέλουν να αντιπαρατεθούν με τους συναδέλφους τους, αλλά τους ενδιαφέρει να βρεθεί η λύση στο πρόβλημα καθώς η αγορά δεν αντέχει άλλα βάρη.