´Καυτά´ προβλήματα της πόλης των Χανίων φέρνει στο επίκεντρο, εν όψει των αυτοδιοικητικών εκλογών, ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Ν. Χανίων, ο οποίος έδωσε χθες στη δημοσιότητα τις προτάσεις του σε θέματα που άπτονται στο επιστημονικό του πεδίο ζητώντας παράλληλα από όλους τους υποψηφίους ´να πάρουν θέση´ και να ´δεσμευτούν´.
Μεταξύ άλλων, οι αρχιτέκτονες θέτουν τα θέματα του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου, της κυκλοφοριακής μελέτης, του στρατοπέδου Μαρκοπούλου, της παλιάς πόλης, του Εθνικού Σταδίου, των εγκαταλελειμμένων κτηρίων κ.ά.
Παράλληλα, αναφέρονται στην ανάγκη άμεσης προώθησης ή εκπόνησης μελετών, τη λήψη μέτρων, τα οποία θα μπορούσαν να βελτιώσουν σημαντικά το επίπεδο ποιότητας ζωής των κατοίκων, αλλά και της αξιοποίησης των δυνατοτήτων που υπάρχουν.
Όπως αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους οι προτάσεις του Συλλόγου για την αντιμετώπιση των χρονιζόντων προβλημάτων της έχουν κοινοποιηθεί από το 2002 ´και επανειλημμένα έχουν τεθεί υπόψη των κατά καιρούς Δημαρχιακών Αρχών της πόλης… χωρίς δυστυχώς να υπάρξει εδώ και τόσα χρόνια η αναμενόμενη εκ μέρους τους ανταπόκριση´.
Μιλώντας στα ´Χ.Ν.´ ο πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Ν. Χανίων, Γιάννης Χριστοδουλάκος, επεσήμανε ότι η πρωτοβουλία αυτή του Συλλόγου αποσκοπεί στην αναθέρμανση της συζήτησης ´για ποιοτικά στοιχεία που πρέπει να βελτιωθούν στην πόλη των Χανίων´.
´Και στο παρελθόν είχαμε καταθέσει προτάσεις -χαμηλής οικονομικής απαίτησης- που θα μπορούσαν να ενταχθούν σε ένα δημοτικό πρόγραμμα αλλά και άλλες που χρειάζονται μελέτες και προδιαγραφές… Αυτό που ζητάμε δηλώνοντας ότι είμαστε ανοιχτοί σε οποιαδήποτε συνεννόηση και συνεργασία, είναι να πάρουν θέση οι δημαρχιακοί συνδυασμοί και να δεσμευτούν με βάση τις προτάσεις για κάποια από αυτά τα θέματα. Περιμένουμε την ανταπόκρισή τους´, σημείωσε ο κ. Χριστοδουλάκος.
ΥΠΑΡΧΟΥΣΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ
Συγκεκριμένα, οι προτάσεις του Συλλόγου διακρίνονται σε τέσσερις θεματικές ενότητες. Στην πρώτη ενότητα με τίτλο ´Θεσμοθέτηση και διοικητική εφαρμογή σε ήδη υπάρχουσες μελέτες´ ο Σύλλογος, αφού θέτει το θέμα της κυκλοφοριακής μελέτης, προτείνει:
– Άμεση προώθηση επικαιροποίησης και εφαρμογής του ΓΠΣ σε συνεργασία με το ΤΕΕ Δυτικής Κρήτης.
– Προώθηση για δημοπράτηση του έργου «Δημοτικός πολυώροφος σταθμός αυτοκινήτων» στην οδό Περίδου.
– Προώθηση για θεσμοθέτηση και ενεργοποίηση της μελέτης του ΤΕΕ Δυτ. Κρήτης «Καταγραφής αξιόλογων κτηρίων και στοιχείων Αρχιτεκτονικής» στην εκτός των τειχών πόλη των Χανίων που κινδυνεύουν από κατεδάφιση.
– Θεσμοθέτηση και εφαρμογή της ειδικής πολεοδομικής μελέτης για ανάδειξη της περιοχής των Ταμπακαριών ως περιοχή ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής κληρονομιάς με χρήση αμιγούς κατοικίας και με προαπαιτούμενο τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του εκεί μικρού υδροβιότοπου.
ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΜΕΛΕΤΩΝ
Στη δεύτερη ενότητα με τίτλο ´Αμεση προώθηση διαδικασίας εκπόνησης μελετών με δυνατότητα ένταξης σε ευρωπαϊκά αναπτυξιακά προγράμματα´ οι αρχιτέκτονες θέτουν το θέμα των Αγίων Αποστόλων, των Νεωρίων, του στρατοπέδου Μαρκοπούλου αλλά και του Εθνικού Σταδίου Χανίων, ενώ προτείνουν ακόμα:
– Αναμορφώσεις όψεων κτηρίων, ημιτελών οικοδομών σε καίρια σημεία της πόλης και στις εισόδους της (βλ. σχετικό πρόγραμμα Ευρωπαϊκής Ένωσης).
– Ανάδειξη των ενετικών οχυρώσεων και των τάφρων με προσβασιμότητα σε αυτές από το κοινό (βλ. σχετική προμελέτη του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Χανίων).
– Δίκτυο πεζοδρόμων πολιτιστικών και περιηγητικών διαδρομών. Αξιοποίηση και ανάδειξη των εγκαταλελειμμένων ρεμάτων που διασχίζουν την πόλη (ρέμα Χαλέπας, Αγίου Παντελεήμονα). Δυνατότητα προσπελασιμότητας για αθλητικές και φυσιολατρικές διαδρομές (βλ. ανάλογη προμελέτη από δραστηριότητα του ΚΑΜ) καθώς και δημιουργία δικτύου πράσινου (βλ. εργασία ομάδας ενοποίησης πρασίνου Χανίων Τ.Ε.Ε.).
– Ενοποίηση και ανάπλαση του παραλιακού μετώπου από Χρυσή Ακτή έως και Κουμπελή. Ανάδειξη του παραλιακού μετώπου της Νέας Χώρας και ανάπτυξη πεζοδρόμου καθ? όλο το μήκος της παραλιακής ζώνης δυτικά του Κλαδισού έως την περιοχή Αγίων Αποστόλων.
– Ταχεία ανεύρεση χώρου και εκπόνηση μελέτης για κατασκευή του νέου νεκροταφείου Χανίων, εκτός κατοικημένων περιοχών.
– Άμεσες ενέργειες για παραχώρηση του δυτικού τμήματος του κόλπου της Σούδας (περιοχή Βλητές) για δημιουργία ναυταθλητικού κέντρου, πανελλήνιας εμβέλειας, για αθλητικές διοργανώσεις σκαφών.
– Διερευνητική μελέτη για γραμμή τραμ στην παράκτια ζώνη της πόλης με προοπτική σύνδεσης Χαλέπας – Νέας Χώρας μέσω του κέντρου της Δημοτικής Αγοράς και πλατείας 1866.
– Ενίσχυση του ρόλου και της λειτουργίας του ΚΑΜ, όπως προβλέπεται από το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα, σύμφωνα με το οποίο δημιουργήθηκε.
ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ
Στην τρίτη ενότητα με τίτλο ´Αμεσα μέτρα αναβάθμισης του υπάρχοντος αστικού και οικιστικού περιβάλλοντος με χαμηλά κονδύλια, κίνητρα και βραβεύσεις´ ο Σύλλογος προτείνει:
– Προώθηση δημοτικής πολιτικής για πράσινα δώματα στα κτήρια με ταράτσα σε ολόκληρη τη δημοτική επικράτεια.
– Μορφολογική και αισθητική αποκατάσταση των κτισμάτων στις απολήξεις κλιμακοστασίων (εξωραϊσμός των κατασκευών, απομάκρυνση φύλλων αμιαντοτσιμέντου, τύπου «ελλενίτ» κ.λπ.).
– Προώθηση της νέας τεχνικής των κάθετων κήπων σε δημόσιους και επί το πλείστον ιδιωτικούς χώρους. Αυστηρή τήρηση του νομοθετημένου ποσοστού πρασίνου επί των ακάλυπτων παλαιών και νέων οικοδομών.
– Κίνητρα και ετήσια βράβευση ιδιωτικών κήπων και πρασιών. Συνοικιακά βραβεία καθαριότητας.
– Καθαρισμός και αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων ερειπίων και άκτιστων οικοπέδων της πόλης.
– Εικαστικές επεμβάσεις σε τυφλές όψεις κτηρίων σε καίρια σημεία του κέντρου της πόλης.
– Εικαστικές παρεμβάσεις σε υπάρχοντα πάρκα και ελεύθερους χώρους της πόλης μόνιμα ή περιοδικά από Χανιώτες καλλιτέχνες.
– Η δημόσια καθαριότητα ως ακρογωνιαίος λίθος δημοτική πολιτικής. Κίνητρα για περισυλλογή κάθε ανακυκλώσιμου υλικού.
– Δημοτική πολιτική διασφάλισης και προτεραιότητας των πεζών με διανοίξεις και διαπλατύνσεις πεζοδρομίων. Απόλυτα εμφανείς σημάνσεις διαβάσεων πεζών παράλληλα με αυστηρή εφαρμογή του Κ.Ο.Κ. στην πόλη.
ΓΙΑ ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ
Στην τελευταία ενότητα με τίτλο ´Αμεση απόδοση μέτρων του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης´ ο Σύλλογος, αφού θέτει το θέμα της δημιουργίας υπαίθριων περιφερειακών χώρων στάθμευσης, προτείνει:
– Αναδιάρθρωση – επανοργάνωση των αστικών συγκοινωνιών: Ανάπτυξη δικτύου κυκλοφορίας μικρών δημοτικών ή ιδιωτικών μέσων μαζικής μεταφοράς επιβατών με χρήση πράσινης τεχνολογίας σε δρομολόγια από την περιφέρεια του κέντρου της πόλης προς το εμπορικό κέντρο και την παλιά πόλη.
– Ανάπτυξη δικτύου ποδηλατοδρόμων (για εξυπηρέτηση ποδηλατών και μικρού κυβισμού δικύκλων) από κομβικά σημεία και περιοχές του ευρύτερου δημοτικού διαμερίσματος μέχρι το κέντρο της πόλης σύμφωνα με τις προδιαγραφές ασφαλείας που ορίζουν ευρωπαϊκοί κανονισμοί, π.χ. Ν. Κυδωνία – Χανιά, Σούδα – Χανιά, Μουρνιές – Χανιά κ.α.
– Δημοτική πολιτική για ελεύθερα πεζοδρόμια: Σημαντικές ποινές για οχήματα παντός τύπου τα οποία καταλαμβάνουν πεζοδρόμια παράλληλα με άμεση και καίρια αντιμετώπιση κάθε αυθαίρετης εν γένει κατάληψης πεζοδρομίου (τραπεζοκαθίσματα – επιχειρηματικές δραστηριότητες κ.ά.), διάνοιξη όλων των πεζοδρομίων για ικανό ενιαίο πλάτος.
– Νέες διαμορφώσεις πεζοδρομίων στις γωνίες των οικοδομικών τετραγώνων με σκοπό τη συγκεκριμενοποίηση των θέσεων στάθμευσης πλαγίως ή και παραλλήλως των οδοστρωμάτων σε όλες τις οδούς της πόλης.
– Διεύρυνση της αποκλειστικής χρήσης πεζοδρόμων στο εμπορικό κέντρο της παλιάς πόλης σε μορφή λειτουργικού δικτύου όπως: οδοί Μουσούρων – Χρυσ. Επισκόπου – Ποτιέ – Τσουδερών, με απώτερο στόχο τη σύνδεση του δικτύου με τη Δημοτική Αγορά και την οδό Χάληδων.
– Εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών όσον αφορά τα οφέλη για την υγεία, το περιβάλλον και την οικονομία, η κατά το δυνατόν ελάχιστη χρήση οχημάτων εντός των ορίων της πόλης.
– Διάνοιξη δρόμων του ρυμοτομικού της πόλης που εκκρεμούν γραφειοκρατικά, σε περαιώσεις πράξεων αναλογισμού κ.λπ.
Ειδικότερα για τα προβλήματα που σχετίζονται με το κυκλοφοριακό ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Ν. Χανίων προτείνει:
– Άμεση προώθηση διαδικασίας για επικαιροποίηση (σε συνδυασμό με το Γ.Π.Σ.) της νέας κυκλοφοριακής μελέτης Χανίων, με τις αναγκαία απαραίτητες αλλαγές και με προαπαιτούμενο την περιφερειακή διοχέτευση της κυκλοφορίας οχημάτων.
– Αναδιάρθρωση – επανοργάνωση των υπαρχόντων αστικών συγκοινωνιών: Ανάπτυξη δικτύου κυκλοφορίας μικρών δημοτικών ή ιδιωτικών μέσων μαζικής μεταφοράς επιβατών με χρήση πράσινης τεχνολογίας σε δρομολόγια από την περιφέρεια του κέντρου της πόλης προς το εμπορικό κέντρο και την παλιά πόλη.
– Ανάπτυξη και δημιουργία περιφερειακών υπαίθριων χώρων στάθμευσης σε υπάρχοντα ελεύθερα οικόπεδα για τα ιδιωτικά οχήματα σε περιοχές περιμετρικά του κέντρου της πόλης και σύνδεσής του με μικρά λεωφορεία με το κέντρο της πόλης.
– Ανάπτυξη δικτύου ποδηλατοδρόμων (για εξυπηρέτηση ποδηλατών και μικρού κυβισμού δικύκλων) από κομβικά σημεία και περιοχές του ευρύτερου δημοτικού διαμερίσματος μέχρι το κέντρο της πόλης σύμφωνα με τις προδιαγραφές ασφαλείας που ορίζουν ευρωπαϊκοί κανονισμοί, π.χ. Ν. Κυδωνία – Χανιά, Σούδα ? Χανιά, Μουρνιές – Χανιά κ.α.
Για το ζήτημα του στρατοπέδου Μαρκοπούλου οι αρχιτέκτονες προτείνουν την απελευθέρωσή του και την ανάδειξή του σε χώρο Αστικού Πρασίνου και κοινωφελών δημοτικών υπηρεσιών μικρής κλίμακας ( σχολείο- αθλητισμός).
Σε ό,τι αφορά το παλιό νοσοκομείο ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων προτείνει την “κατεδάφιση όλου του πολυώροφου τμήματος του παλαιού νοσοκομείου και την ανάδειξη του χώρου σε χώρο πρασίνου αναψυχής και δημοτικών υπηρεσιών κοινής ωφέλειας (αστικό κέντρο υγείας, παιδικός σταθμός)”.
Για το Εθνικό Στάδιο Χανίων οι αρχιτέκτονες προτείνουν την ´ταχεία ανεύρεση κατάλληλου χώρου και κατασκευή νέου σύγχρονου σταδίου Χανίων εκτός των ορίων του κέντρου της πόλης… με εύκολη προσβασιμότητα και από το εθνικό οδικό δίκτυο´. Επίσης, προτείνουν την ανάπλαση του Βενιζέλειου Σταδίου ´σε αθλητικό – αρχαιολογικό πάρκο ανοικτό προς τους δημότες και επισκέπτες της πόλης, προσπελάσιμο και άμεσα ενοποιημένο με τους όμορους πνεύμονες πρασίνου της πόλης (Δημοτικός Κήπος, Πάρκο Ειρήνης και Φιλίας) συλλειτουργώντας με την κτηριακή ζώνη εκπαίδευσης της οδού Κοραή και τον ενετικό προμαχώνα της Σάντα Λουτσία´.
Για τους Αγίους Αποστόλους οι αρχιτέκτονες προτείνουν να υπάρξει ´άμεση νομοθετική ρύθμιση για το καθεστώς των Αγίων Αποστόλων, ανακήρυξη της περιοχής σε δημοτικό μητροπολιτικό πάρκο πολιτισμού και αναψυχής και ελεγχόμενων τουριστικών χρήσεων ήπιας μορφής, μελέτη ανάδειξης της όλης περιοχής´.
Αναφορικά με το θέμα των Νεωρίων οι αρχιτέκτονες προτείνουν: ´Αναστήλωση και αποκατάσταση του μοναδικού μεσαιωνικού μνημείου των Νεωρίων στο παλαιό λιμάνι Χανίων. Ανάδειξη και λειτουργία του ως πυρήνα δραστηριοτήτων πολιτισμού για όλη τη νότια Ελλάδα σε συνδυασμό με το ΚΑΜ και το παλαιό Τελωνείο (βλ. σχετική πρόταση λειτουργιών και χρήσεων του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Χανίων)´.
ολα αυτά τα καταπληκτικά – πρώτη φορά συγκεντρωμένα σε ένα μπούσουλα πρέπει να αποτελέσουν εφαλτήριο σκέψεων και δουλειάς από όλους τους υποψήφιους και όλους τους συνδυασμούς…. συγχαρητήρια στον σύλλογο αρχιτεκτόνων….
θα πρότεινα – αντί να μεινει απλά σαν ένας κατάλογος με πολλές προτάσεις να δωθεί η ευκαιρία στους πολλούς πολίτες που φαντάζομαι θα ενδιαφέρονται και στους συνδυασμούς των κομμάτων να συμμετάσχουν σε αυτές τις προγραμματικές κατά κάποιο τρόπο προτάσεις ώστε και να πραγματοποιηθούν τελικά τα όνειρα μας αλλά και να βεβαιωθούμε κατά κάποιον τρόπο ώστε να μην “υποθηκευτούν” με κανένα τρόπο τα Χανιά στο μέλλον…
θα μπορούσε να μοιραστεί ψηφιακό υλικό ή χάρτες του νέου μητροπολιτικού δήμου και να ξεκινήσει ένας διάλογος – ένα debate με πολλούς πρωταγωνιστές – που θα πάει το …δημοτικό στάδιο; πότε, πως θα ενταχθούν τα Χανιά στην παγκόσμια κληρονομιά; που θέλω το πράσινο, δημόσιος ή ιδιωτικός κήπος; τι χρήσεις θα δωθούν στα νεώρια; να κατεδαφιστεί ή όχι το κτήριο του παλιού τελωνιου; ερείπια; εγκαταλελειμένα κτήρια; δημόσια κτήρια; πως για παράδειγμα τα μετατρέπω σε μηδενικής ενεργειακής κατανάλωσης; πως και πότε κυκλοφορώ με ΙΧ, με ποδήλατο; με Ταξι; με μινι μπας; που για ένα ακόμα παράδειγμα δικαιολογώ αυθαίρετες κατασκευές ή ξενώνες αστέγων ή καταυλισμούς; που δέχομαι αδέσποτα ζώα; τι απαιτούν όλα αυτά; κ.λπ. – κ.λπ.
ακόμα και με χαρτοκοπτική ή πολύχρωμες μουντζούρες – αν μαζευτούν καμιά χιλιάδα (;!!) προτάσεις θα έχουμε ένα από τα λίγα παραδείγματα άμεσης δημοκρατίας; ή …μια ακόμα χάβρα των ….ιουδαίων….