Τα σχολεία αποτελούν στις ημέρες μας από τους κυριότερους επισκέπτες των Μουσείων, ενώ παράλληλα πολλοί εκπαιδευτικοί, σε συνεργασία με μουσειοπαιδαγωγούς, αξιοποιούν τα μουσειακά εκθέματα για να διδάξουν το Αναλυτικό τους Πρόγραμμα. Η στενότερη συνεργασία δασκάλων, καθηγητών και μουσειοπαιδαγωγών -η οποία υπερβαίνει τα στεγανά του παρελθόντος ανάμεσα στην τυπική και άτυπη Εκπαίδευση, εκτός του ότι εμπλουτίζει τη διαδικασία της διδασκαλίας μετατρέπει τη μάθηση σε ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσης για τα παιδιά.
Τα παραπάνω επισημάθηκαν, μεταξύ άλλων, στο χθεσινό βιωματικό σεμινάριο μουσειακής εκπαίδευσης που διοργάνωσαν για εκπαιδευτικούς το Εθνικό Ιδρυμα Ερευνών και Μελετών ´Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος´ και ο Ομιλος Φίλων UNESCO Χανίων στις εγκαταστάσεις του Ιδρύματος.
Η διευθύντρια Εκπαίδευσης και Διεθνών Σχέσεων στο Εθνικό Μουσείο Επιστήμης και Τεχνολογίας Leonardo da Vinci του Μιλάνου, Μαρία Ξανθουδάκη, επεσήμανε τη σημασία που έχουν τα Μουσεία στη διαμόρφωση της πνευματικής συγκρότησης των πολιτών και ιδιαίτερα των παιδιών. ´Ουσιαστικά τα Μουσεία δεν έχουν αλλάξει στις μέρες μας. Ακόμα και σήμερα αφορούν το παρελθόν. Αλλά αφορούν επίσης και το παρόν και το μέλλον γιατί αυτό που παρουσιάζουν είναι κάτι που ανήκει σε όλους μας. Είναι κάτι το οποίο διαφυλάσσουν τα Μουσεία ώστε οι πολίτες του μέλλοντος να μπορούν να το πάρουν ως κληρονομιά και αφορούν στο παρόν και το μέλλον γιατί με το να μιλούν για το παρελθόν μας αναπτύσσουν μια ευαισθησία ως προς το καθήκον μας ως πολίτες και μας προετοιμάζουν για το μέλλον´.
Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί αλλά και τις σύγχρονες μεταβολές που έχουν συντελεστεί στις μέρες μας στον τρόπο παρουσίασης των εκθεμάτων ανέφερε: ´Αυτό που έχει ουσιαστικά αλλάξει σε σχέση με το παρελθόν είναι ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι που δουλεύουμε στα Μουσεία παρουσιάζουμε τα αντικείμενα, τις συλλογές κ.λπ. Η μεγάλη διαφορά είναι στο πώς αντιμετωπίζουμε τον επισκέπτη μας αφού πλέον δεν τον θεωρούμε έναν άνθρωπο που δεν γνωρίζει και έρχεται για να τον διδάξουμε αλλά έναν άνθρωπο που έχει πολλές εμπειρίες, τις φέρνει μαζί του και τις αξιοποιεί έτσι ώστε να μάθει περισσότερα´.
Ειδικότερα για τη σχέση των σχολείων με τα Μουσεία η κα Ξανθουδάκη υπογράμμισε ότι ´το σχολείο είναι ένας από τους κυριότερους επισκέπτες του Μουσείου´ και πρόσθεσε ότι πολλοί δάσκαλος καλούνται μέσου του Μουσείου να διδάξουν όλο το Αναλυτικό Πρόγραμμα: ´Γι? αυτό τον λόγο υπάρχει μια συνεχής συνεργασία μεταξύ δασκάλου και μουσειοπαιδαγωγού και όσο περνάνε τα χρόνια γίνεται πιο στενή. Επίσης, όσο περνάνε τα χρόνια γκρεμίζονται τα στεγανά μεταξύ τυπικής και άτυπης Εκπαίδευσης”, είπε η κα Ξανθουδάκη.
Η μουσειοπαιδαγωγός και υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Εθνικού Ιδρύματος ´Ελ. Κ. Βενιζέλος´, Ρία Μαρκουλάκη, αναφερόμενη στον τρόπο με τον οποίο μια επίσκεψη παιδιών σε ένα Μουσείο μπορεί να αποτελέσει ένα συναρπαστικό ταξίδι γνώσης σημείωσε: ´Για τα παιδιά μπορούμε να κάνουμε συναρπαστική την επίσκεψή τους όταν δημιουργούμε στο Μουσείο ένα περιβάλλον αναζήτησης. Δηλαδή, δεν μεταδίδουμε στα παιδιά τις πληροφορίες αλλά τα βάζουμε μόνα τους μέσα από δραστηριότητες να ανακαλύψουν τις πληροφορίες. Ετσι αναπτύσσουμε την έμφυτη περιέργειά τους και τους δίνουμε κίνητρο να ψάξουν μόνα τους να βρουν μια πληροφορία και να την κάνουν γνώση τους´.
Ιδιαίτερη σημασία σε αυτή τη διαδικασία, υπογράμμισε η κα Μαρκουλάκη, είναι να δημιουργηθεί στο παιδί ένα προσωπικό ενδιαφέρον για τα εκθέματα. ´Δηλαδή δεν βάζουμε ένα παιδί να ψάξει γενικά για τον Βενιζέλο αλλά του λέμε ότι είναι συγγραφέας και πρέπει να γράψει τη βιογραφία του Ελευθερίου Βενιζέλου και άρα του δίνουμε ένα κίνητρο για να επιλέξει πληροφορίες αλλά και να βγάλει ένα αποτέλεσμα που το ανταμείβει´.
ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Από την πλευρά του, ο γενικός διευθυντής του Εθνικού Ιδρύματος Ελ. Βενιζέλος, Νίκος Παπαδάκης, επεσήμανε ότι το Ιδρυμα συμμετείχε στην πραγματοποίηση της ιδέας που είχε ο Ομιλος UNESCO για τη διοργάνωση του σεμιναρίου διότι η Εκπαίδευση αποτελεί μιας από τις πρώτες προτεραιότητες του Ιδρύματος. ´Γι? αυτό και το Ιδρυμα αναπτύσσει ποικίλα εκπαιδευτικά προγράμματα από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Γυμνάσιο´, είπε ο κ. Παπαδάκης και υπογράμμισε τον πρωτοποριακό χαρακτήρα του σεμιναρίου. ´Εχει ένα πρωτοποριακό χαρακτήρα με την έννοια ότι εισάγει τον εκπαιδευτικό σε καινούριες μουσειακές μεθόδους, μεθόδους οι οποίες κάνουν πιο απλή, χρηστική και ενδιαφέρουσα την ξενάγηση σε ένα Μουσείο´.
Η εκπαιδευτικός και πρόεδρος του Ομίλου Χανίων της UNESCO, Κική Αλυσαβάκη, τόνισε ότι μεταξύ των στόχων του Ομίλου είναι να αποτελέσει ´ένα κανάλι επικοινωνίας με τον κόσμο του πνεύματος και του Πολιτισμού συνδεδεμένο άμεσα με τις ρίζες και τις παραδόσεις μας ως Κρητικών, Ελλήνων και Ευρωπαίων πολιτών´ και πρόσθεσε ότι σε αυτή την προσπάθεια οι ιδέες των εκπαιδευτικών και των άλλων πολιτών και η ενεργή τους συμμετοχή είναι πολύτιμες για τη διατήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
´Ο χώρος της Εκπαίδευσης και ιδιαίτερα οι μαθητές βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός μας και αυτό το λέω όχι μόνο ως πρόεδρος του Ομίλου αλλά και ως εκπαιδευτικός, επειδή από τα σχολεία περνάνε όλοι οι πολίτες αυτής της χώρας”, είπε η κα Αλυσαβάκη.