Οι γυναικείες υποθέσεις? δεν αφορούν στους άνδρες?
(2010 ΕΓΧ 133?)
Ρομαντική κομεντί, βασισμένη στο αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα της Ελίζαμπεθ Γκίλμπερτ
Σκην.: Ράιαν Μέρφι Συνθ.: Ντάριο Μαριανέλι Ηθ.: Τζούλια Ρόμπερτς, Τζέιμς Φράνκο, Χαβιέ Μπαρδέμ, Ρίτσαρντ Τζένκινς, Μπίλι Κρούνταπ, Βαϊόλα Ντέιβις
H Λιζ Γκίλμπερτ στα τριάντα της διαθέτει όλα όσα επιθυμεί μία σύγχρονη γυναίκα: ένα σύζυγο, ένα ωραίο σπίτι και μια πετυχημένη καριέρα? Oμως, όπως και πολλές άλλες στη θέση της, νιώθει χαμένη, μπερδεμένη προσπαθώντας να βρει τι πραγματικά αποζητά στη ζωή της.
Με νωπό ακόμα το διαζύγιό της, και τον εαυτό της, μάρτυρα ενός ισχυρού διλήμματος, η Λιζ αποφασίζει να ταρακουνήσει τα ήρεμα νερά στα οποία κολυμπούσε μέχρι πριν λίγο καιρό.
Ξεκινάει για ένα ταξίδι στον κόσμο, αναζητώντας τα τρία πράγματα που της λείπουν περισσότερο: την απόλαυση, την πίστη και την ισορροπία. Στην Ιταλία ανακαλύπτει την αληθινή ευχαρίστηση στο φαγητό, στην Ινδία τη δύναμη της προσευχής και στο Μπαλί, εντελώς αναπάντεχα, την εσωτερική ηρεμία και ισορροπία της αληθινής αγάπης.
Βασισμένη στο ομώνυμο αυτοβιογραφικό βιβλίο της Ελίζαμπεθ Γκίλμπερτ, η ταινία αποδεικνύει πως υπάρχουν περισσότεροι από ένας τρόποι ώστε να αφήσεις τον εαυτό σου ελεύθερο και να ταξιδέψεις γνωρίζοντας τον κόσμο.
Το κεντρικό θέμα του βιβλίου, που αφορά σε θέματα ειλικρίνειας με αντίπαλο τον ίδιο σου τον εαυτό, αποτελεί την κινητήρια δύναμη πίσω από την ιστορία και το σενάριο της ταινίας. Η Γκίλμπερτ περιγράφει ένα εξωτικό ταξίδι στις τρεις ηπείρους, ο πραγματικός όμως λόγος που έκανε την ιστορία της τόσο δημοφιλή ανά τον κόσμο, είναι κυρίως το εσωτερικό ταξίδι της ηρωίδας, σε μια αναζήτηση του πραγματικού της εαυτού. Η λεπτή ισορροπία ανάμεσα στο εξωτερικό και το εσωτερικό της ταξίδι ήταν η αφορμή ώστε να μεταφερθεί τελικά η ιστορία στη μεγάλη οθόνη.
Η Λιζ του βιβλίου, αλλά και της ταινίας, περνάει μέσα από ένα ευρύ φάσμα συναισθημάτων, αφού η ιστορία καλύπτει ένα χρόνο από τη ζωή της. Χωρίζει, φλερτάρει, ταξιδεύει, γνωρίζει νέους ανθρώπους, και όλα αυτά ακολουθώντας το ένστικτό της ως μοναδικό της σύμβουλο. Eνα από τα ατού της ταινίας, είναι η επιλογή των παραγωγών, ώστε να κινηματογραφήσουν στα πραγματικά τοπία όπου ταξίδεψε η Λιζ του βιβλίου, διατηρώντας μάλιστα ως χρονολογικό άξονα, τη σειρά σύμφωνα με την οποία περιγράφεται η ιστορία. Πρώτα στη Νέα Υόρκη, μετά στην Ιταλία και αργότερα στην Ινδία και το Μπαλί, βάζοντας το θεατή, που έχει διαβάσει το βιβλίο, σε ένα παιχνίδι συλλογής συναισθηματικών εμπειριών, με τη Λιζ άλλοτε ως λογοτεχνικό ήρωα και άλλοτε ως κινηματογραφικό. Είναι πολύ σπουδαίο και συνάμα σπάνιο γεγονός όταν ο λογοτεχνικός δρόμος, που διανύει ένα μυθιστόρημα μέσα από τις σελίδες του, διασταυρώνεται με αυτόν του φιλμ.
ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ
Η παραγωγή ξεκινάει στη Νέα Υόρκη, όπου εξερευνούνται οι λόγοι για τους οποίους η Λιζ επιζητά την απομάκρυνση από τον άντρα της, Στίβεν, αλλά και από τον εραστή της, Ντέιβιντ. Οι προβληματισμοί και οι ανάγκες της Λιζ φιλτράρονται καθαρά μέσα από τη σχέση της με την καλύτερή της φίλη, Ντέλια, ενώ η σκηνοθετική αντιμετώπιση της Νέας Υόρκης από τον Ράιαν Μέρφι είναι τέτοια, που τελικά αποπνέει την κλειστοφοβική αίσθηση που ωθεί τη Λιζ καθώς αυτή προσπαθεί να ξεφύγει από το στενό, ιδιωτικό της περιβάλλον…
ΙΤΑΛΙΑ
Στη Ρώμη, η ψυχή της Λιζ αρχίζει να ηρεμεί: μαθαίνει να απολαμβάνει απλές χαρές της ζωής όπως είναι το φαγητό αλλά και «η γλύκα του να μην κάνεις τίποτα», το περίφημο «dolce far niente» όπως λένε οι Ιταλοί.
Η Ρώμη προδιαθέτει το να ζεις τη στιγμή, κάτι που οι Αμερικάνοι δε γνωρίζουν τόσο καλά. Εκεί, η Λιζ εκτός των άλλων εκπαιδεύεται στο πώς να βιώνει το ?τώρα? κοντά σε αγαπημένα της πρόσωπα…
ΙΝΔΙΑ
Eχοντας πλέον μάθει να απολαμβάνει τη ζωή, η Λιζ νιώθει την ανάγκη να ανακαλύψει κάτι βαθύτερο κι έτσι ταξιδεύει σε ένα ασράμ στην Ινδία για διαλογισμό και ενδοσκόπηση, όπου εντρυφεί σε τρόπους διαλογισμού αλλά και διάφορες πρακτικές εσωτερικής κατανάλωσης. Στο ασράμ, η Λιζ συναντά τον Ρίτσαρντ από το Τέξας, με τον οποίον αναπτύσσουν μία ιδιαίτερη σχέση. Εκείνος έχει χάσει πολλά στη ζωή του, κυρίως από δικά του λάθη, και προσπαθώντας να συμφιλιωθεί με τον εαυτό του βρίσκεται στη ρότα της…
ΙΝΔΟΝΗΣΙΑ
Κατακτώντας τη δύναμη της εσωτερικής ηρεμίας, η Λιζ νιώθει πια έτοιμη να δεχθεί το μήνυμα του Μπαλί: την ισορροπία. Αρχικά δεν είναι σε θέση να το κατανοήσει, όμως όλοι κάποια στιγμή αναγκαζόμαστε να μάθουμε ότι η ζωή δεν είναι γραμμική ή αποκύημα ενός λογικού συνειρμού. Αυτό που σίγουρα έρχεται απρόσμενα στη ζωή της, είναι η συνάντηση με ένα νέο έρωτα. Παρότι έχει πια μάθει να απολαμβάνει τη ζωή μόνη της, η Λιζ γνωρίζει τον Φελίπε και πλέον δε μπορεί να τον ξεκολλήσει από το μυαλό της.
Προσπαθεί να ξεφύγει από τα συναισθήματά της αλλά της είναι αδύνατον. Γνωστές αλήθειες, στην προσπάθειά μας να ξεπεράσουμε τον πόνο και την απογοήτευση?
Εεε και;;; ίσως πολύ κακό για το τίποτε τελικά…