Κύριε διευθυντά,
ο κ. Νεκτάριος Νικολακάκης έγραψε στα ´Χ.Ν.´ της 1-9-10 ένα άρθρο περί της εξόντωσης του Aληδάκη, γράφει στοιχεία όπως τα βλέπαμε σε όλες τις αξιόπιστες ιστορίες. Όμως στο σημείο που γράφει ότι οι Σφακιανοί ενήργησαν ´… μοναχοί χωρίς τη βοήθεια άλλων κρητικών…´ δεν βρήκε σύμφωνο τον κ. Γεώργιο Ξενάκη, ο οποίος έγραψε στα ´Χ.Ν.´ της 29ης-9-10 ότι αφού ο Πύργος του Αληδάκη είναι στον Εμπρόσνερο ´… χωρίς τη συμμετοχή των Εμπροσνεριτών, η άλωση του πύργου δεν θα γινότανε…´ και ότι ο κ. Νικολακάκης με την ´ιστορική του φαντασία´ να το σκεφτεί. Μα και σε αντιπαράθεσή του σε σχετικό άρθρο μου γράφει στα ´Χ.Ν.´ 5-8-99 ´…όποιος γράφει ιστορία πρέπει να διαθέτει και λίγη φαντασία…´. Και ακόμα στην ίδια επιστολή του θέλοντας να υποστηρίξει συμμετοχή Εμπροσνεριτών σ? αυτή την επιχείρηση γράφει με κεφαλαία ´ΟΛΟΙ ΣΑΣ ΘΑ ΠΕΘΑΝΕΤΕ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΘΑ ΔΟΞΑΣΤΟΥΜΕ´. Μα εκεί πεθάνανε μόνο Σφακιανοί και Σφακιανές.
Τι νόημα είχε αυτή η παροιμία; Ας διαβάσει όποιος θέλει στις ιστορίες της Κρήτης: Β. Ψιλάκη σελ. 1453, Μουρέλος σελ. 223, Κριάρης σελ. 39, μα και στον Κριτοβουλίδη, που ήταν Αποκορωνιώτης σελ. 282 και θα δει ότι δεν είναι ανάγκη να καταφύγουμε στη ´φαντασία´ θέλουμε ντοκουμέντα. Με τη φαντασία γράφονται μυθιστορήματα και παραποίηση της αλήθειας.
Ο Εμπρόσνερος είναι ηρωικό και ιστορικό χωριό και έχει δική του πραγματική ιστορία. Δεν έχει ανάγκη να καταπατεί ιστορίες άλλων. Μαζί με τους Εμπροσνερίτες εμάχονταν συχνά οι Σφακιανοί. Και ο Μανουσάκης από τ? Ασκύφου, τις πιο πολλές φορές με Εμπροσνερίτες εμάχετο και στη μάχη του Φραγκοκάστελλου έλαβαν μέρος Εμπροσνερίτες, μα και στην επανάσταση του 1866 – 69 επολέμησαν Εμπροσνερίτες στα Σφακιά, όμως στην εξόντωση του Αληδάκη μόνο με τη ´φαντασία´ μπορούμε να πούμε ότι κάποιοι συμπαραστάθηκαν των Σφακιανών.
Οι Σφακιανοί εποντάρανε στον αιφνιδιασμό και, φοβούμενοι ότι μπορεί να διαρρεύσει το μυστικό δεν ζητήσανε συνδρομή των Αποκορωνιωτών, αν τη ζητούσανε, ασφαλώς και θα την είχανε. Το σχέδιο είχε απόλυτη επιτυχία, αφού πιάσανε στον ύπνο και τον Αληδάκη και τον Εμπρόσνερο.
Το ότι μόνο Σφακιανοί εσκοτωθήκανε και το ότι ο κινητός πλούτος του Αληδάκη εμεταφέρθηκε και διαμοιράστηκε στ? Ασκύφου στο Λιβάδι είναι πρόσθετα, αδιάψευστα ντοκουμέντα, ότι από μόνοι τους έδρασαν εκεί οι Σφακιανοί.
Είχανε κάνει αναγνώριση καλή του εδάφους οι Σφακιανοί και δεν είχανε ανάγκη ούτε από οδηγό.
Κανάκης
Ι. Γερωνυμάκης