Αθήνα
Σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ το χρόνο φθάνουν οι απώλειες του Ελληνικού Δημοσίου από την παράνομη δραστηριότητα στην αγορά καυσίμων, επεσήμανε σήμερα ο διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Πετρελαίων, κ. Γ. Κωστόπουλος, κάνοντας λόγο για χρόνια προβλήματα που πλήττουν τα δημόσια έσοδα και τις υγιείς εταιρείες του χώρου.
Σε συνάντηση με δημοσιογράφους ο κ. Κωστόπουλος αναφέρθηκε συγκεκριμένα στο λαθρεμπόριο, τη νοθεία, την πειρατεία, τις ελλιπείς παραδόσεις στους καταναλωτές, την αδιαφάνεια, τους περιορισμένους ελέγχους για νοθεία, τις καθυστερήσεις στην επιβολή ποινών, τις εικονικές εξαγωγές, την έλλειψη ελέγχων για την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας, για τα βιοκαύσιμα, κ.ά. Τόνισε ακόμη χαρακτηριστικά ότι επί χρόνια αναγγέλλεται η τοποθέτηση ταμειακών μηχανών στα πρατήρια καυσίμων και τώρα που τοποθετήθηκαν έχει αρχίσει η συζήτηση για το σύστημα με το οποίο θα διασυνδεθούν με τις αντλίες, με στόχο “να πεταχτεί η μπάλα στην εξέδρα”. Και πρότεινε ένταση των ελέγχων στη μεταφορά των καυσίμων, εξάρθρωση των κυκλωμάτων εικονικών εξαγωγών, έλεγχο των τιμολογίων αγορών των πρατηρίων από το ΣΔΟΕ και τα ΚΕΝΑΚ, αφαίρεση της άδειας λειτουργίας για τα πρατήρια που συλλαμβάνονται με “πειραγμένες” αντλίες.
Σε εκδήλωση της εταιρείας, παρουσία του προέδρου του ομίλου κ. Τ. Γιαννίτση ο κ. Κωστόπουλος παρουσίασε τις εξελίξεις στον κλάδο και τον προγραμματισμό του ομίλου για το επόμενο διάστημα. Οι πωλήσεις καυσίμων λόγω κρίσης μειώθηκαν κατά 15,6 % στο πρώτο εξάμηνο του έτους, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, ποσοστό που είναι πρωτόγνωρο όχι μόνο για την ελληνική αλλά και τις ξένες αγορές. Στις ΗΠΑ και τη Δυτική Ευρώπη οι πωλήσεις καυσίμων κατά την περίοδο της κρίσης μειώθηκαν μεν αλλά με ηπιότερους ρυθμούς ενώ στην Ουγγαρία, που έχει επίσης προσφύγει στο ΔΝΤ η πτώση κυμαίνεται στο 5 – 6 %.
Ο κ. Κωστόπουλος απέδωσε τη μείωση των πωλήσεων αφενός στην αυτοσυγκράτηση των καταναλωτών, αφετέρου στην αύξηση των τιμών λόγω επιβάρυνσης της φορολογίας. Η μέση τιμή της αμόλυβδης στην αρχή του χρόνου ήταν 1,076 ευρώ το λίτρο και στις 13 Σεπτεμβρίου έφθασε στο 1,489 ευρώ. Από τα 41,3 λεπτά που είναι η αύξηση, τα 37 οφείλονται στους φόρους (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και ΦΠΑ) και τα υπόλοιπα στην άνοδο των διεθνών τιμών ενώ τα περιθώρια κέρδους εταιρειών εμπορίας και πρατηριούχων παρέμειναν αμετάβλητα, στα 9 λεπτά το λίτρο.
Εντύπωση προκάλεσε η αναφορά ότι, εκτός από τους παραδοσιακούς “παίκτες” στην ευρωπαϊκή αγορά καυσίμων, το τελευταίο διάστημα διυλιστήρια από την Ινδία διεκδικούν μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη. Εγινε προσπάθεια να πουληθούν καύσιμα Ινδικής προέλευσης και στην ελληνική αγορά αλλά δεν ευοδώθηκε λόγω τιμών.