Κίνητρα σε γονείς και πρωτοβουλίες για το περιβάλλον περιλαμβάνουν οι βέλτιστες πρακτικές Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) στην Ευρώπη, τις οποίες συγκέντρωσε στην ιστοσελίδα http://www.csr-in-commerce.eu η Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Εμπορίου (Eurocommerce).
ΕΛΛΑΔΑ: Αντικαπνιστικά ´μπόνους´, spa και κινητές μονάδες ανακύκλωσης και υγείας
Τον Σεπτέμβριο του 2006, η εταιρεία “Piscines Ideales” ξεκίνησε ένα πρόγραμμα, με στόχο την καλύτερη υγεία των εργαζομένων και την αύξηση της παραγωγικότητας και δημιουργικότητάς τους. Για να πετύχει τον στόχο της, «έταξε» αύξηση 2% στον μισθό των εργαζομένων, που θα έκοβαν το κάπνισμα αλλά και τριήμερα ταξίδια για όποιον υπάλληλο κατόρθωνε να χάσει το 10% του βάρους του! Επίσης, παρείχε στους εργαζομένους τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν εγκαταστάσεις spa και γυμναστηρίου, να κολυμπούν στην πισίνα της εταιρείας μετά τη δουλειά ή τα Σαββατοκύριακα και να κάνουν μαθήματα τένις ή πιλάτες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, που αναφέρονται στην ιστοσελίδα της Eurocommerce, το 35% των καπνιστών έκοψε το κάπνισμα, ενώ πολλοί εργαζόμενοι κέρδισαν ταξίδια, επειδή έχασαν βάρος. Και το πρόγραμμα συνεχίζεται…
Μεταξύ των εταιρειών, που περιλαμβάνει η ιστοσελίδα για την αγορά της Ελλάδας, περιλαμβάνεται και η «ΑΒ Βασιλόπουλος», τόσο για τις περιβαλλοντικές δράσεις της (π.χ., κινητή μονάδα ανακύκλωσης αλλά και στόχος για 50 σταθερά κέντρα ανακύκλωσης μέχρι τέλους 2010), όσο και για τις καμπάνιες προληπτικών ιατρικών ελέγχων (το 2011 αναμένεται να ξεκινήσει και νέα καμπάνια για δωρεάν ιατρικούς προληπτικούς ελέγχους).
Στη λίστα περιλαμβάνεται ο όμιλος Carrefour για τις δράσεις του σε επίπεδο ενεργειακής εξοικονόμησης: Μόνο το 2008, ο όμιλος Carrefour συνολικά, ενθάρρυνε τη χρήση ενεργειακών λαμπτήρων και πούλησε 20.000.000 τέτοιους.
ΙΣΠΑΝΙΑ: Πείθοντας τις εργαζόμενες? να γίνουν μητέρες
Η ισπανική αλυσίδα «Mercadona» συνειδητοποίησε ότι πολλοί εργαζόμενοί της είχαν παιδιά κάτω των 8 ετών, που δεν έβλεπαν όσο θα ήθελαν. Τι έκανε; Διαμόρφωσε νέο πρόγραμμα εργασίας, που επέτρεψε στη συγκεκριμένη κατηγορία υπαλλήλων να δουλεύει με μειωμένο ωράριο, επιλέγοντας μεταξύ 86 διαφορετικών προγραμμάτων ωραρίου! Παράλληλα, επέκτεινε τη νόμιμη τετράμηνη άδεια μητρότητας κατά 30 ημέρες και διαμόρφωσε βρεφονηπιακούς σταθμούς χωρίς χρέωση στα κέντρα logistics της, για εργαζόμενους με παιδιά κάτω των 3 ετών. Το αποτέλεσμα; Το 9,42% των γυναικών εργαζομένων αποφάσισαν να γίνουν μητέρες (ποσοστό 5% υψηλότερο, σε σχέση με τον μέσο όρο της Ισπανίας).
Το κέρδος για την εταιρεία; Κατατάσσεται στην πρώτη θέση της ισπανικής κατάταξης και στην ένατη της παγκόσμιας, από άποψη καλής εταιρικής φήμης (κατάταξη του “Reputation Institute”).
ΣΟΥΗΔΙΑ: Μετατρέποντας τη ´φύρα´ σε νόστιμα γεύματα και προστατεύοντας τα παιδιά
Ξέρετε πόσοι τόνοι τροφίμων καταλήγουν στα σκουπίδια κάθε χρόνο, από τα σουηδικά σούπερ μάρκετ, νοικοκυριά και εστιατόρια; Ούτε λίγο ούτε πολύ 100.000! Και δεν είναι μόνο τρόφιμα που βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία λήξης, αλλά και λαχανικά με ελάχιστα ψεγάδια ή φρούτα που «χτυπήθηκαν» ελαφρώς κατά τη μεταφορά και για αυτό εξοβελίζονται από τα ράφια.
Η σουηδική αλυσίδα «ICA Group» συνειδητοποίησε τον όγκο του φαγητού που χάνεται και αποφάσισε να τον αξιοποιήσει. Ετσι, αντί τα τρόφιμα να πετάγονται, με ό,τι σημαίνει αυτό για τον όγκο των απορριμμάτων, μαγειρεύονται από τους σεφ του καταστήματος!
ΓΑΛΛΙΑ: ´Οχι´ στο κρέας καρχαρία, ´ναι´ στις προσλήψεις άνευ βιογραφικού
Η γαλλική αλυσίδα “Auchan”, με 50.000 εργαζόμενους πέρυσι, δίνει πρόσβαση στο 80% των θέσεων εργασίας της, χωρίς να απαιτεί πτυχία και συστατικές επιστολές ή εμπειρία!
Στόχος να δοθούν ευκαιρίες σε ανθρώπους που ψάχνουν δουλειά και έχουν όρεξη να εργαστούν, αλλά διαθέτουν χαμηλά τυπικά προσόντα. Ετσι, στην περιφέρεια της Ile-de-France, ξεκίνησε πρόγραμμα με τίτλο «Κάνε αίτηση για δουλειά χωρίς CV (βιογραφικό)». Οι ενδιαφερόμενοι έπρεπε απλά να απαντήσουν ανώνυμα σε ένα ερωτηματολόγιο 25 ερωτήσεων, στην ιστοσελίδα της εταιρείας, που οι μάνατζερ της αλυσίδας ετοίμασαν προσεκτικά, ώστε να καταγράφονται οι πρακτικές δεξιότητες και η διάθεση των υποψηφίων για δουλειά.
Περίπου 1.300 εργαζόμενοι συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο. Επελέγησαν σε πρώτη φάση 200, οι οποίοι έλαβαν μέρος σε πρόγραμμα «στρατολόγησης». Τελικά, προσελήφθησαν 19, με προσωπικές συνεντεύξεις.
Εκτός από τους ανέργους χαμηλών προσόντων, η Auchan μεριμνά και για τα είδη καρχαρία, που αντιμετωπίζουν κίνδυνο εξαφάνισης (π.χ., γαλάζιος, σφυροκέφαλος κ.λπ.). Πέρυσι, όλα τα καταστήματα του ομίλου, συμπεριλαμβανομένων εκείνων Κίνας και Ταϊβάν, σταμάτησαν να πωλούν κρέας των συγκεκριμένων ειδών καρχαρία, ενώ παραινούν τους πελάτες τους να προτιμήσουν? λιχουδιές από είδη που δεν κινδυνεύουν με εξαφάνιση, όπως το σκυλόψαρο. Επίσης, το 2007, η αλυσίδα σταμάτησε να πουλάει ερυθρό τόνο.
ΒΕΛΓΙΟ: Σώζοντας τα ιχθυαποθέματα, σε συνεργασία με το WWF
Το 60% των σημαντικών ιχθυαποθεμάτων της υφηλίου βρίσκεται σε φάση «επείγουσας ανάγκης για ορθολογική διαχείριση», ώστε να αποκατασταθούν οι πληθυσμοί των ψαριών ή να αποτραπεί η εντατική αλιεία. Το 29% των ειδών ψαριών και θαλασσινών τελεί σε κατάσταση απίσχνασης, ενώ μέχρι τα μέσα του αιώνα η τάση θα αφορά το σύνολο σχεδόν των ψαριών και θαλασσινών.
Κάποιος στον βελγικό όμιλο Delhaize, σκέφτηκε να κάνει κάτι γι? αυτό! Ετσι, ο όμιλος υπέγραψε πέρυσι τριετή συμφωνία συνεργασίας με το WWF, ώστε μέχρι το 2012, το 100% των ψαριών και θαλασσινών που θα πωλείται στα ράφια των σούπερ μάρκετ της να προέρχεται από “υπεύθυνες”, ελεγχόμενες πηγές.
Το WWF ανέλαβε να αποτιμήσει/αξιολογήσει τη βιωσιμότητα/αειφορία των πηγών απ? όπου προμηθεύεται ψάρια η Delhaize, αλλά και να επικοινωνήσει το όλο εγχείρημα στον τελικό καταναλωτή.
ΓΕΡΜΑΝΙΑ:Το ´Βερολίνο χωρίς εμπόδια´ και οι τράπεζες τροφίμων
Το 10% του πληθυσμού της Γερμανίας δεν μπορεί να κινηθεί καθόλου, αν δεν υπάρχει η κατάλληλη υποδομή ελεύθερης πρόσβασης. Για το 30%-40% (π.χ., εγκύους, άτομα με σπασμένο πόδι, ηλικιωμένους με μπαστούνια κτλ), η εύκολη πρόσβαση αποτελεί απαραίτητη διευκόλυνση για την καθημερινότητά τους.
Το Εμπορικό Επιμελητήριο της Γερμανίας (Handelsverband Deutscheland) αποφάσισε να κινητοποιήσει τα μέλη του, αλλά και φορείς, ώστε όλοι οι κάτοικοι του Βερολίνου να κινούνται ελεύθερα στην πόλη. Ετσι, η ταμπέλα “Berlin without barriers” είναι πλέον εμφανής σε πολλά σημεία του Βερολίνου. Κάθε σούπερ μάρκετ, κατάστημα, Μουσείο, ξενοδοχείο, δημόσιο και ιδιωτικό κτήριο ή τουαλέτα, που το έχει αναρτημένο, εγγυάται ότι προσφέρει στους πολίτες με προβλήματα κίνησης ή άλλες αναπηρίες την εξυπηρέτηση που χρειάζονται.
Μ.ΒΡΕΤΑΝΙΑ:Προστατεύοντας τα δάση
H βρετανική Kingfisher πουλάει μεγάλο όγκο ξυλείας και προϊόντων που περιέχουν ξύλο. Γι´ αυτόν το λόγο έθεσε στόχο, μέχρι το 2010-2011, το 75% της ξυλείας που πουλάει να προέρχεται από σωστά διαχειριζόμενες περιοχές, ελεγχόμενα δάση και ανακύκλωση.
«Εκοψε» από το δίκτυο των προμηθευτών της εταιρείες που δεν μπορούσαν να παρέχουν εγγυήσεις και αποδείξεις για την προέλευση της ξυλείας και έλαβε σχετικές πιστοποιήσεις. Ηδη, το 2008-2009, βρισκόταν πολύ κοντά στον στόχο: Το 72% των προϊόντων της προερχόταν από ελεγχόμενες πηγές και ανακύκλωση…