Περισσότερα από 24.000.000 ευρώ εισέρρευσαν το 2010 στην τοπική οικονομία του Ηρακλείου από τον τουρισμό κρουαζιέρας, ενώ 760.000 ευρώ ήταν τα έσοδα για τον Νομό Χανίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά την προηγούμενη χρονιά το λιμάνι της Σούδας προσέγγισαν 18 κρουαζιερόπλοια, ενώ 273 ´έδεσαν´ στο λιμάνι του Ηρακλείου.
Οι επισημάνσεις αυτές έγιναν από τον νεοεκλεγέντα πρόεδρο του Οικονομικού Επιμελητηρίου Δυτικής Κρήτης, κ. Παντελή Πετσετάκη, κατά τη διάρκεια της αναπτυξιακής ημερίδας «´Καλλικράτης´ – Αναπτυξιακά μοντέλα. Δυναμική και προκλήσεις: Η περίπτωση της Κρήτης», που πραγματοποιήθηκε στο Μ.Α.Ι.Χ. το περασμένο Σαββατοκύριακο.
Για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Κρήτη ο κ. Πετσετάκης πρότεινε τη σύσταση κεντρικού φορέα με μορφή Α.Ε. από την Περιφέρεια Κρήτης, που θα απαρτίζουν οι φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Περιφέρεια Κρήτης, Αντιπεριφέρειες, Δήμοι, Λιμεναρχεία, Επιμελητήρια και Ενώσεις Ξενοδόχων).
Στόχος θα είναι η συνολική διαχείριση της κρουαζιέρας στα λιμάνια της Κρήτης με ορίζοντα δεκαετίας.
Παράλληλα, ο πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Δυτικής Κρήτης επεσήμανε ότι απαιτείται:
– Αμεση συνεργασία της Α.Ε. με τις εταιρείες διαχείρισης των κρουαζιερόπλοιων για την παροχή εξειδικευμένων – διαφοροποιημένων υπηρεσιών προσαρμοσμένων σε χαρακτηριστικά των επιβατών – επισκεπτών.
– Αμεση συνεργασία και σύμπραξη με άλλα λιμάνια της Μεσογείου για προώθηση γραμμών κρουαζιέρας με πολλαπλά οικονομικά οφέλη που θα λειτουργούν πολλαπλασιαστικά για τις τοπικές κοινωνίες των λιμανιών.
– Ισόρροπη ανάπτυξη με σεβασμό προς το περιβάλλον όλων των λιμανιών της Κρήτης.
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με στοιχεία από τον λιμενικό σταθμό Σούδας, που παρουσίασε ο κ. Πετσετάκης κατά την ομιλία του με θέμα ´Η ελληνική ναυτιλία ως εργαλείο περιφερειακής ανάπτυξης´, το 2010 οι επιβάτες που αποβιβάστηκαν στο λιμάνι της Σούδας, ως ενδιάμεσο σταθμό κρουαζιέρας, ήταν 10.138 από συνολικά 18 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα από τα κρουαζιερόπλοια έκανε 8 επαναληπτικές προσεγγίσεις από τις 18 στο λιμάνι της Σούδας. Πρόκειται για το πλοίο ´Golden Iris´ σημαίας Παναμά.
Την ίδια χρονιά, δηλαδή το 2010, σύμφωνα με στοιχεία του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, στο λιμάνι του Ηρακλείου αφίχθησαν 320.000 επισκέπτες από 273 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων.
Χαρακτηριστική είναι και μια πρώτη σύγκριση στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων σε Χανιά και Ηράκλειο κατά το 2009 – 2010. Το 2009 το λιμάνι της Σούδας προσέγγισαν 11 κρουαζιερόπλοια και το λιμάνι του Ηρακλείου 287.
Το 2010 το λιμάνι της Σούδας προσέγγισαν 18 κρουαζιερόπλοια και 273 το λιμάνι του Ηρακλείου.
Οσον αφορά την ενίσχυση της τοπικής οικονομίας από την άμεση κατανάλωση επιβατών και πληρώματος μέσω του τουρισμού κρουαζιέρας υπολογίζεται ότι στον Νομό Χανίων το 2009 εισέρρευσαν 440.500 ευρώ, ενώ στον Νομό Ηρακλείου 23.810.850 ευρώ. Το 2010 στον Νομό Χανίων 760.350 ευρώ και 24.000.000 στο Ηράκλειο.
ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ 2011
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Πετσετάκης, για το πρώτο τρίμηνο του 2011 προβλέπεται να φτάσουν στον Νομό Ηρακλείου 40.000 επισκέπτες μέσω τουρισμού κρουαζιέρας από 17 πλοία που αναμένεται να δέσουν στο λιμάνι του Ηρακλείου.
Στον Νομό Χανίων, όσον αφορά τον προγραμματισμό για τις αφίξεις του 2011, όπως επεσήμανε ο τουριστικός πράκτορας Αντώνης Τσαγκαράκης, σε σύσκεψη που συγκάλεσε ο Δήμος Χανίων την προηγούμενη εβδομάδα, η περίοδος των αφίξεων είναι από 2 Απριλίου έως τέλη Νοεμβρίου. Στην οκτάμηνη αυτή περίοδο το σύνολο των αφίξεων ανέρχεται στις 57, εκ των οποίων οι 41 από αυτές αφορούν κρουαζιερόπλοια άνω των 312 μέτρων με 3.000 επιβάτες και 1.200 άτομα πλήρωμα. Οι υπόλοιπες 11 αφορούν κρουαζιερόπλοια με 2.000 επιβάτες και 700 άτομα πλήρωμα και τέλος αφίξεις μικρότερου μεγέθους κρουαζιερόπλοιων, τα οποία έχουν καταπλεύσει στο παρελθόν στα λιμάνια Σούδας και Χανίων.
Ο κ. Τσαγκαράκης είχε διευκρινίσει ότι «ο παραπάνω αριθμός κρουαζιερόπλοιων αφορά μόνο μια εταιρεία και αναμένονται και άλλες 30 – 40 αφίξεις άλλων εταιρειών. Δηλαδή το 2011 θα έχουμε κοντά στις 100 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων με πάνω από 150.000 επιβάτες, σε σύγκριση με το 2010, που ήταν 20 περίπου κρουαζιερόπλοια -μικρότερου μεγέθους- με 10.000 επιβάτες».
Η επέκταση της προβλήτας «Αδρίας» και η εκβάθυνση του λιμανιού καθώς και η κατασκευή επιβατικού σταθμού κρίνονται ως τα σημαντικότερα προβλήματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν για να καταστεί το λιμάνι της Σούδας σταθμός κρουαζιέρας, όπως επισημάνθηκε κατά τη διάρκεια ευρείας σύσκεψης που συγκάλεσε την προηγούμενη εβδομάδα ο Δήμος Χανίων. Και τα δύο έργα ανήκουν στην ευθύνη του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Στη διάρκεια της σύσκεψης αποφασίστηκε τόσο η σύσταση Επιτροπής -η οποία θα επεξεργαστεί τις προτάσεις που διατυπώθηκαν- όσο και η πραγματοποίηση νέας σύσκεψης σε σύντομο χρονικό διάστημα για να εξεταστεί η πορεία των ενεργειών που θα έχουν ήδη δρομολογηθεί.
Ο αγαπητός και καθ? όλα άξιος πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου πολύ σωστά και τεκμηριωμένα έθεσε το θέμα στην οικονομική του διάσταση, αλλά και γενικότερα.
Αυτό που με στεναχωρεί όμως, είναι το γεγονός ότι παρά το ότι έχουν επισημανθεί οι απαιτούμενες άμεσες ενέργειες για την φετινή υποδοχή των πλοίων, ο χώρος του εμπορικού λιμένα παραμένει μέχρι και σήμερα ένας απέραντος σκουπιδότοπος!!!!
Ο Δήμος και το Λιμενικό Ταμείο θα πρέπει να κινητοποιηθούν ΑΜΕΣΑ !!!! Να ξεπεράσουν τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, διότι τα χρονικά περιθώρια έχουν στενέψει επικίνδυνα!!!!