Την αντίθεσή τους με τις επιχειρούμενες συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων εξέφρασαν -για μια ακόμα φορά- χθες δάσκαλοι και καθηγητές, οι οποίοι πραγματοποίησαν παράσταση διαμαρτυρίας στα γραφεία της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων.
Από την πλευρά του, ο αντιπεριφερειάρχης, κ. Απόστολος Βουλγαράκης, στη συζήτηση που είχε με τους εκπαιδευτικούς έδειξε να συμμερίζεται την αγωνία τους, ενώ τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι «είναι λάθος η εκπαίδευση να ενταχθεί στη λογική των περικοπών».
Μέλη της ΕΛΜΕ και του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Ν. Χανίων συγκεντρώθηκαν χθες το μεσημέρι στα γραφεία της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων και παρέδωσαν υπόμνημα στον αντιπεριφερειάρχη για τις συγχωνεύσεις των σχολείων.
Συγκεκριμένα, στο υπόμνημα αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι «τα κριτήρια για τις επιχειρούμενες συγχωνεύσεις δεν είναι παιδαγωγικά αλλά κυρίως οικονομικά και στόχος είναι οι περικοπές εξόδων σε βάρος των εκπαιδευτικών αναγκών», ενώ στη συνέχεια υπογραμμίζεται: «Η σημασία της ύπαρξης σχολικών μονάδων για την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών ειδικά στην περιφέρεια είναι προφανής και τα επιχειρήματα του Υπουργείου περί παιδαγωγικών κριτηρίων και ποιοτικής αναβάθμισης της παρεχόμενης εκπαίδευσης, ακούγονται σαθρά και αδύνατα ειδικά όταν η λεγόμενη «διαβούλευση» για τα κριτήρια των συγχωνεύσεων είχε διάρκεια μόλις 4 ημερών!».
ΤΑ ΕΞΙ ΣΗΜΕΙΑ
Στο υπόμνημά τους οι εκπαιδευτικοί επισημαίνουν ακόμα 6 βασικά σημεία τα οποία, όπως γράφουν χαρακτηριστικά, το Υπουργείο Παιδείας «φαίνεται ότι αγνοεί». Ειδικότερα, τα σημεία αυτά σύμφωνα με το υπόμνημα είναι τα εξής:
– «Η κατάργηση μιας σχολικής μονάδας έχει αρνητικές κοινωνικές συνέπειες. Με δεδομένο ότι αρκετοί από τους κατοίκους θα μετακινηθούν προκειμένου να προσφέρουν στα παιδιά τους την καλύτερη δυνατή μόρφωση, το αποτέλεσμα θα είναι ο μαρασμός των τοπικών κοινωνιών. Στο πρόσφατο παρελθόν έχει καταγραφεί η ερήμωση χωριών, των οποίων τα σχολεία καταργήθηκαν. Παράλληλα, είναι μεγάλος ο κίνδυνος να αυξηθεί η σχολική διαρροή κατά τη διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ιδίως για οικογένειες χαμηλού εισοδήματος, που δεν θα έχουν δυνατότητα μετεγκατάστασης. Αυτό επιβεβαιώνουν και σχετικές επιστημονικές έρευνες».
– Το ´κόστος´ για τον μαθητή. Η συγχώνευση σχολείων θα έχει ως αποτέλεσμα ´σπατάλη´ χρόνου και ταλαιπωρία των μαθητών, οι οποίοι καθημερινά θα αναγκάζονται να διανύουν μεγάλες αποστάσεις μέχρι να φτάσουν στο σχολείο τους. Με καθαρά παιδαγωγικά κριτήρια θα πρέπει η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να δείξει τον απαιτούμενο σεβασμό στον χρόνο των μαθητών, των πιο σκληρά εργαζομένων Ελλήνων, όπως έχουν δείξει οι σχετικές έρευνες…
– Λόγοι ασφαλείας, που έχουν να κάνουν με τη σωματική ακεραιότητα των μαθητών. Δεν πρέπει να λησμονούμε το άθλιο οδικό δίκτυο της χώρας μας, ιδιαίτερα στις ορεινές περιοχές καθώς και τις ειδικές κλιματολογικές συνθήκες που επικρατούν σε αυτές. Η καθημερινή αυτή ταλαιπωρία των μαθητών εγκυμονεί κινδύνους ατυχημάτων.
– Δεν πρέπει να γίνει καμία συγχώνευση σχολικής μονάδας στις παραμεθόριες περιοχές γιατί εκτός των άλλων τα σχολεία στις μικρές αυτές κοινωνίες αποτελούν κοιτίδα πολιτισμού…
– Το ελάχιστο όφελος από την εξοικονόμηση πόρων, που επιβάλλει την πολιτική των συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων. Εχουμε και στο παρελθόν επισημάνει το όργιο σπατάλης που έχει καταγραφεί τις περασμένες δεκαετίες στον τομέα της σχολικής μεταφοράς. Η διασπάθιση δημόσιου χρήματος στον τομέα αυτόν, είναι εμφανής ακόμα και στους αδαείς περί τα εκπαιδευτικά. Και φυσικά γι? αυτό δεν φταίνε οι εκπαιδευτικοί. Είναι δεδομένο ότι με τη λογική που έχουν διάφοροι κρατικοί αξιωματούχοι αλλά και παράγοντες της Αυτοδιοίκησης, με την κατάργηση σχολικών μονάδων και τη συνακόλουθη μαζική μεταφορά χιλιάδων μαθητών όχι μόνο δε θα εξοικονομηθούν πόροι αλλά αντίθετα το δημόσιο θα επιβαρυνθεί περαιτέρω και κάποιοι επιτήδειοι θα θησαυρίσουν.
– Οσον αφορά τις σχολικές μονάδες στα μεγάλα πολεοδομικά συγκροτήματα της χώρας και πριν ληφθεί η οποιαδήποτε απόφαση, επιβάλλεται ένας σοβαρός σχεδιασμός, με τη συνεξέταση πολλών παραγόντων. Ο μαθητής δεν πρέπει να μετακινείται πεζός σε μεγάλη απόσταση από το σπίτι του, δεν πρέπει, εάν είναι εφικτό, να διασχίζει μεγάλες οδικές αρτηρίες, γιατί ελλοχεύει ο κίνδυνος τροχαίων ατυχημάτων και επιπροσθέτως πρέπει να συνεκτιμάται ότι η επικινδυνότητα του αστικού περιβάλλοντος για έναν ανήλικο είναι πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με τις αγροτικές περιοχές.
Αύξηση του κόστους μεταφοράς
Οι συγχωνεύσεις και οι καταργήσεις σχολικών μονάδων είναι σαφές ότι εντάσσονται στο πλαίσιο της προσπάθειας που καταβάλλει η κυβέρνηση για περικοπές και εξοικονόμηση πόρων. Ανεξάρτητα από τα παιδαγωγικά κριτήρια, που σωστά επισημαίνουν οι εκπαιδευτικοί στις παρεμβάσεις τους, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δει κανείς την παράμετρο του κόστους μεταφοράς των μαθητών μέσω λεωφορείων. Ενός κόστους το οποίο αναμένεται να αυξηθεί ακόμα περισσότερο εφόσον κλείσουν κάποια σχολεία. Σύμφωνα, λοιπόν, με τα επίσημα στοιχεία το κόστος μεταφοράς για τους μαθητές της Α/βάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων ανήλθε στα 3.050.915 ευρώ για το σχολικό έτος 2009 – 2010, ενώ για της Β/βάθμιας ήταν 1.156.448 ευρώ αντίστοιχα. Συνολικά, δηλαδή, το κόστος για τη μεταφορά των μαθητών του Νομού Χανίων μόνο για το προηγούμενο σχολικό έτος έφτασε τα 4.207.363 ευρώ! Το κόστος αυτό, που επωμίζονται -πλέον- εξολοκλήρου οι νέοι ´Καλλικρατικοί´ Δήμοι, αναμένεται να εκτιναχθεί ακόμα περισσότερο σε περίπτωση που μπει «λουκέτο» σε κάποιες σχολικές μονάδες. Μήπως αυτό θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη πριν προχωρήσει η κυβέρνηση στο κλείσιμο σχολικών μονάδων; Κι ακόμα, οι Δήμοι θα μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις αναγκαίες δαπάνες που πρόκειται, μάλιστα, να αυξηθούν;
Δημ. Μαρ.
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ:
´Οχι´ στο κλείσιμο σχολείων
´Οχι´ στις συγχωνεύσεις και το κλείσιμο σχολικών μονάδων λένε οι Αγωνιστικές Κινήσεις Εκπαιδευτικών τονίζοντας ότι οι μαζικές συγχωνεύσεις που προωθεί η κυβέρνηση «αποτελούν έναν σημαντικό κρίκο στο ξεδίπλωμα της επίθεσης απέναντι στη νεολαία, τους εκπαιδευτικούς και γενικότερα στον λαό».
Ειδικότερα, οι Αγωνιστικές Κινήσεις Εκπαιδευτικών σε χθεσινή ανακοίνωσή τους, υπογραμμίζουν, μεταξύ άλλων, ότι «το κράτος αποσύρεται από οτιδήποτε θυμίζει κοινωνική παροχή, μιας και αυτές αναγκάστηκε να τις παραχωρήσει ύστερα από αγώνες δεκαετιών της εργατικής τάξης», ενώ τονίζουν ότι «δεν είναι τυχαίο ότι αντίστοιχα συγχωνεύονται Πανεπιστήμια, Νοσοκομεία και δημόσιες συγκοινωνίες». Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ακόμα ότι μέσω των συγχωνεύσεων σχολείων κυβέρνηση, ΔΝΤ και Ε.Ε. επιδιώκουν «τη μείωση του κόστους λειτουργίας της εκπαίδευσης», «την επιδείνωση της πρόσβασης των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία και τη δημιουργία φθηνών και μεγάλων σχολείων» καθώς και «την παραπέρα ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών».