Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου, 2024

Αύξηση τροχαίων

Στην πρώτη θέση σε τροχαία ατυχήματα έφτασε ο Νομός Δωδεκανήσου, ο οποίος το 2009 ήταν εικοστός. Στη δεύτερη θέση επανήλθε ο Νομός Φθιώτιδας και στην τρίτη ο Νομός Αρκαδίας.
Σε ό,τι αφορά την Κρήτη ο Νομός Ρεθύμνου βελτιώθηκε κατά 11 θέσεις (30η από 19η), ο Νομός Χανίων επιδεινώθηκε σημαντικά και κατατάχθηκε στην 21η θέση από την 33η καθώς έγιναν το 2010 23 θανατηφόρα τροχαία με 23 νεκρούς έναντι, το 2009, 18 θανατηφόρων τροχαίων με 22 νεκρούς, ο Νομός Ηρακλείου βρίσκεται στην 34η θέση από την 29η που ήταν το 2009 και τέλος ο Νομός Λασιθίου κατέλαβε την 45η θέση από την 43η.
Τα παραπάνω αποτελούν διαπιστώσεις από την ετήσια εκτίμηση της επικινδυνότητας των Νομών της Ελλάδας, αυτή τη φορά με βάση τα τροχαία ατυχήματα του 2010, που έδωσε χθες στη δημοσιότητα το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης. Η έρευνα έγινε από τον διευθυντή του Εργαστηρίου, καθηγητή Κωνσταντίνο Ζοπουνίδη, τον διδάκτορα του Πολυτεχνείου Κρήτης, Μιχάλη Νικολαράκη και τον επίκουρο καθηγητή Μιχάλη Δούμπο.
Οπως επισημαίνουν ´ο Νομός Δωδεκανήσου παρουσίασε σοβαρότατες αυξήσεις, με 38 νεκρούς (αύξηση 19%), 71 σοβαρά τραυματίες (αύξηση 77%) και 314 ελαφρά τραυματίες (αύξηση 68%). Ο Νομός χρειάζεται περισσότερη μελέτη λόγω της νησιωτικής μορφολογίας του για να διαπιστωθεί σε ποιο νησί υπάρχει μεγαλύτερο πρόβλημα, ώστε να ληφθούν μέτρα άμεσης προτεραιότητας. Επίσης πρέπει να μελετηθεί ποια χρονική περίοδο γίνονται τα ατυχήματα, αν πρόκειται για την καλοκαιρινή περίοδο να προβλεφθεί ενημέρωση για τους κινδύνους που διατρέχουν οι επισκέπτες ? παραθεριστές´.
Ο Νομός Φθιώτιδας ´μετά από χρόνια βελτίωσης, επανήλθε στη 2η θέση από την 11η του 2009. Οι νεκροί από τους 30 αυξήθηκαν στους 34. Η ολοκλήρωση των έργων στο πέταλο του Μαλιακού βελτίωσαν την κατάσταση της οδικής ασφάλειας αλλά όχι στον αναμενόμενο βαθμό. Ο αριθμός των νεκρών έχει περιορισθεί σε σχέση με το παρελθόν αλλά παραμένει μεγάλος. Ο συνολικός αριθμός των ατυχημάτων που συνέβησαν ήταν 204 και των τραυματισθέντων ατόμων 304 (57 σοβαρά και 247 ελαφρά)´.
Γενικότερα, όπως σημειώνουν, ´το 2010 καταγράφηκε μείωση μόνο στα θανατηφόρα ατυχήματα και στους νεκρούς. Στις υπόλοιπες κατηγορίες είχαμε αυξήσεις με την μεγαλύτερη 5,1% στους σοβαρά τραυματίες. Συνολικά έγιναν 297 περισσότερα ατυχήματα και οι παθόντες αυξήθηκαν κατά 244 άτομα σε σχέση με το 2009.
Οι νεκροί μειώθηκαν κατά 182 (1.281 από 1.463) επιτυγχάνοντας το βραχυπρόθεσμο στόχο που είχε τεθεί από την αρχή του έτους για μείωσή τους κατά 100 άτομα, αλλά μένοντας μακριά από τον μακροπρόθεσμο στόχο του «καθ? οδόν 2006 – 2010» των 1.010 νεκρών για το 2010 με απόκλιση 271 ατόμων. Με λίγη ακόμα προσπάθεια, όμως, μπορεί να επιτευχθεί το 2011 αυτός ο στόχος, ώστε η χώρα μας να υπολείπεται κατά ένα μόνο έτος των υπολοίπων της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Οι μειώσεις δεν ήταν ομοιόμορφες σε όλες τις περιοχές της Ελλάδος καθώς σε 12 νομούς διαπιστώθηκε αύξηση σε όλες τις κατηγορίες ατυχημάτων και παθόντων.
Η μείωση κατά 10% περίπου στην κατανάλωση της αγοράς των καυσίμων (9,5% οι βενζίνες και 11% το πετρέλαιο κίνησης), μπορεί να αντιστοιχηθεί σε μείωση κατά 10% περίπου των διανυθέντων χιλιομέτρων κάθε οχήματος (οχηματοχιλιόμετρα) σε σχέση με το 2009. Αν λοιπόν γίνει αναγωγή των δεδομένων του 2010 τότε θα έπρεπε σε όλα τα ατυχήματα και τους παθόντες να είχαμε μείωση κατά 10% για να είμαστε στα επίπεδα του 2009, πράγμα όμως που δεν συνέβη´.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Συμπερασματικά, αναφέρουν:
– Το 2010 οι επιδόσεις της χώρας μας συνολικά στην οδική ασφάλεια κρίνονται αρνητικές. Αναμενόταν καλύτερα αποτελέσματα, δεδομένης της μείωσης των οχηματοχιλιομέτρων κατά 10%. Δεν καρποφόρησαν οι πρωτοβουλίες που ξεκίνησαν στην αρχή της χρονιάς και εγκαταλείφθηκαν ημιτελείς. Δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα κάποια σημαντική πρωτοβουλία που θα ανακινήσει το ενδιαφέρον για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
– Για να επιτευχθεί τόσο ο στόχος της σημαντικής μείωσης των νεκρών κάτω των 1000 ατόμων αλλά και των ατυχημάτων γενικότερα, θα πρέπει να εκπονηθεί και εφαρμοσθεί συγκεκριμένο σχέδιο που θα προβλέπει ανά περιοχή και κατηγορία ατυχήματος τις μειώσεις που πρέπει να γίνουν και τους επιμέρους στόχους.
– Το μέτρο της απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων για την ανανέωση του στόλου και την κυκλοφορία ασφαλέστερων οχημάτων θα βοηθήσει πολύ.
– Πρέπει να ληφθούν δραστικότερα μέτρα αστυνόμευσης γιατί και αύξηση της αστυνομικής παρουσίας σε επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου, αλλά και μέσα στα μεγάλα αστικά κέντρα.
– Πρέπει να οργανωθεί και να υλοποιηθεί (σε κεντρικό επίπεδο) μια εκστρατεία ενημέρωσης των πολιτών σε θέματα κυκλοφοριακής αγωγής.
– Κάποιοι νομοί χρειάζονται έκτακτα μέτρα γιατί παρουσιάζουν χρόνιο πρόβλημα. Στο πλαίσιο αυτό, οι νέοι Καλλικρατικοί Δήμοι μπορούν να αναλάβουν δράση για την περιοχή ευθύνης τους, εφόσον ανήκει στις επικίνδυνες περιοχές.
– Οι ασφαλιστικές εταιρείες εξακολουθούν να μην συμμετέχουν ενεργά στις προσπάθειες μείωσης των ατυχημάτων και γενικότερα της πρόληψης. Η δραστηριοποίησή τους προς την κατεύθυνση αυτή θα βοηθούσε σημαντικά, τόσο το κοινωνικό σύνολο, αλλά και τις ίδιες τις ασφαλιστικές εταιρείες.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα