Κύριοι παράγοντες τραυματισμών σε τροχαία ατυχήματα αποτελούν η ταχύτητα, το ποτό, η μη χρήση κράνους και ζωνών ασφαλείας.
Η επισήμανση αυτή έγινε σε συνέδριο χθες στο ΚΑΜ με αφορμή την εκστρατεία για τη χρήση κράνους στην Κρήτη. Το συνέδριο διοργάνωσαν η Make Roads Safe Hellas και η FIA Foundation.
Το κράνος σώζει ζωές, τονίστηκε.
´Οι κυριότερες αδυναμίες στην αντιμετώπιση του προβλήματος των οδικών τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα μας οφείλονται κυρίως στο γεγονός ότι το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας δεν αναδείχθηκε έγκαιρα σε ζήτημα μείζονος σημασίας´.
Αυτά, μεταξύ άλλων, αναφέρει ο χαιρετισμός τον οποίο απέστειλε ο υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Σπύρος Βούγιας.
Στον χαιρετισμό, επίσης, αναφέρονται τα εξής: ´Υπήρξε έλλειψη συντονισμού ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς και αποσπασματικότητα στην εφαρμογή των μέτρων, έλλειψη συστηματικής παρακολούθησης του επιπέδου της οδικής ασφάλειας, της προόδου και της αποτελεσματικότητας των προβλεπομένων δράσεων αλλά και η ελλιπής ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών, ώστε να συναινέσουν στις προσπάθειες της Πολιτείας. Με συντονισμένες δράσεις σε εθνικό επίπεδο καταφέραμε το 2010 να μειώσουμε τους νεκρούς κατά 182 σε απόλυτο αριθμό (μείωση 12,4%), σε σχέση με το 2009, όταν ο αρχικός μας στόχος ήταν μείωση κατά 100´.
´Η οδική ασφάλεια αποτελεί μείζον παγκόσμιο κοινωνικό θέμα και ειδικά για την Ευρώπη μια μάστιγα με τεράστιες κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις. Αρκεί να αναφερθεί ότι το 2009 περισσότεροι από 35.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Ευρωπαικής Ενωσης και τουλάχιστον 1.500.000 άτομα τραυματίστηκαν. Το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι ιδιάιτερα έντονο δεδομένου ότι κάθε χρόνο χάνονται περίπου 1.400 ανθρώπινες ζωές σε οδικά τροχαία ατυχήματα. Το κοινωνικοοικονομικό κόστος των τροχαίων ατυχημάτων εκτιμάται πάνω από 5 δις ευρώ ετησίως´.
´Από τα τροχαία ατυχήματα που γίνονται στην Ελλάδα το 1/3 περίπου αφορά σε δικυκλιστές. Σύμφωνα με μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου το 25% των δικυκλιστών οδηγών δεν φορούν κράνος. Οι δικυκλιστές που δε φορούν κράνος έχουν διπλάσιες πιθανότητες να υποστούν κρανιοεγκεφαλική κάκωση σε σχέση με όσους το χρησιμοποιούν´.
Τον χαιρετισμό διάβασε στους παρευρισκόμενους ο Ευτύχης Δασκαλάκης, ειδικός σύμβουλος του υπουργού, Δημήτρη Ρέππα.
´Η ταχύτητα, το ποτό, η μη χρήση του κράνους και των ζωνών ασφαλείας αποτελούν κύριο παράγοντα τραυματισμών στις περιπτώσεις τροχαίων ατυχημάτων´, τόνισε σε δήλωση του ο διευθυντής της FIA Foundation, Ντέιβιντ Γουόρντ, ενώ πρόσθεσε ακόμα ότι ´η χρήση του κράνους στη μοτοσυκλέτα μειώνει τον κίνδυνο τραυματισμού κατά 70%, ενώ με συντονισμένες ενέργειες μπορούν να γίνουν αρκετά πράγματα για πιο ασφαλή μετακίνηση των οδηγών στο οδικό δίκτυο της Κρήτης´.
Από την πλευρά του ο διευθυντής της Make Road Safe Hellas, Γιώργος Μυλωνογιάννης, υπογράμμισε ότι ´η Make Road Safe Hellas είναι μία μη κερδοσκοπική οργάνωση για την οδική ασφάλεια. Σκοπός της οργάνωσης είναι να εφαρμόσει το παγκόσμιο πρόγραμμα της FIA Foundation για την μείωση των τροχαίων ατυχημάτων ξεκινώντας από την Κρήτη και συγκεκριμένα από την πόλη των Χανίων καθώς και σε ολόκληρο τον κόσμο´.
´Οι μοτοσυκλετιστές στην Ελλάδα σε μεγάλο ποσοστό δεν φορούν το προστατευτικό κράνος με αποτέλεσμα οι δείκτες, από σοβαρούς τραυματισμούς και θανάτους, να βρίσκονται πολύ ψηλά σε σχέση με άλλες ευρωπαικές χώρες´. Αυτό δήλωσε ο πρίγκιπας Μάικλ Κεντ, ο οποίος ασχολείται ενεργά με την οδική ασφάλεια .
Ο συγκοινωνιολόγος, Στέλιος Ευστρατιάδης, δήλωσε ότι ´κάναμε μία αξιολόγηση του ΒΟΑΚ σύμφωνα με διεθνή στάνταρ και, δυστυχώς, τα αποτελέσματα τον φέρνουν τελευταίο στη λίστα, εκτός από ένα μικρό κομμάτι που βρίσκεται στην περιφερειακή του Ηρακλείου και θεωρείται ως σύγχρονο οδικό δίκτυο´.
Την αντίθεσή του ως προς το ότι ο ΒΟΑΚ είναι από το χειρότερο οδικό δίκτυο εξέφρασε ο προϊστάμενος Τομέα Χανίων του ΕΚΑΒ, Στέλιος Λαμπάκης, λέγοντας ότι ´αμφισβητώ το κατά πόσο ευθύνεται ο δρόμος και σε ποιο ποσοστό συμμετέχει η ανεπαρκής οδική εκπαίδευση και η λάθος οδική συμπεριφορά των οδηγών. Αυτό πιστεύω ότι αξίζει να το μελετήσουμε για να φτιάξουμε πραγματικά τους δρόμους εκεί που χρειάζεται και τους οδηγούς και την εκπαίδευσή τους εκεί που χρειάζεται´.