Γράφει ο ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΒΑΣΙΛΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ*
www.polygnosi.gr
Κάθε φορά που διαβάζω τα παραμύθια που έγραψαν Χανιωτόπουλα νοιώθω βαρύτερη την ευθύνη μας για τις αστοχίες μας σε αποφάσεις που τα αφορούν, τα ελλείμματά μας στις παροχές και τη φυσική ή άυλη απουσία μας?
Κάθε χρόνο πολλά Χανιωτόπουλα δηλώνουν την παρουσία τους μέσα από τα γραπτά τους με τα οποία συμμετέχουν στον ετήσιο διαγωνισμό συγγραφής παραμυθιού. Στα παραμύθια τους καταγράφουν τα όνειρα, τις ελπίδες και τις ανάγκες τους. Στοιχεία, ιδέες και προτάσεις από αυτή την πνευματική μας επικοινωνία παραθέτω εδώ?
Ο φετινός διαγωνισμός παραμυθιού
Στον 6ο διαγωνισμό παραμυθιού που διοργάνωσε και φέτος η Παιδική Βιβλιοθήκη της Σούδας υποβλήθηκαν 98 παραμύθια από 158 μαθητές Δημοτικών Σχολείων του Δήμου Χανίων. Τα στοιχεία δείχνουν ότι ο διαγωνισμός αγκαλιάζει περισσότερα παιδιά κι απλώνεται σε όλη την περιοχή μιας και 19 Δημοτικά Σχολεία συμμετείχαν φέτος. Αξίζουν συγχαρητήρια στους εκπαιδευτικούς που ενθάρρυναν τους μαθητές τους να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό.
Αυτή η πρωτοβουλία που ξεκίνησε από τον τέως Δήμο Σούδας πρέπει να υποστηριχτεί ενεργά από όλους μας, γονείς, φορείς, ΜΜΕ, Δήμο Χανίων…
Τα οφέλη που αποκομίζουν τα παιδιά είναι μακροπρόθεσμα, μας αφορούν όλους κι είναι πολλαπλάσια από την ελάχιστη δαπάνη της εκδήλωσης.
Το γράψιμο παραμυθιών, μια αληθινή δημιουργική δραστηριότητα για τα παιδιά, προωθεί την καλλιέργεια της γλώσσας μας, τη φιλαναγνωσία, την κοινωνική συνοχή κι απελευθερώνει αισθήματα.
Επιπλέον, στέλνει μύρια μηνύματα στους αναγνώστες τους και δίνει την ευκαιρία στους παραμυθάδες να κάνουν πρακτική άσκηση σε θέματα που τους παρουσιάστηκαν.
Τα μηνύματα των παιδιών
Στις παιδικές ιστορίες που διάβασα οι μικροί συγγραφείς τους κτίζουν ιδανικά περιβάλλοντα, αποκαλύπτουν τους στόχους της ζωής τους και εκδηλώνουν την ανάγκη τους για συντροφικότητα και στοργή. Τα παιδιά μας γράφουν για?
– Αποδράσεις στον χρόνο και στο χώρο από τόπους μολυσμένους και ψυχοφθόρους,
– Αυτόνομες πρωτοβουλίες για να σώσουν τον τόπο τους από εισβολείς,
– Καταφύγια ασφαλή στην ανασφάλεια της εποχής μας,
– Αυξανόμενη ευαισθησία στις κοινωνικές μας σχέσεις,
– Οικογένειες δεμένες που αγωνίζονται αντάμα.
Τα οφέλη των μυθοπλαστών
Οι μυθοπλάστες ή παραμυθάδες είναι οι μαθητές που συνδυάζουν την γλωσσική ικανότητα και τη δημιουργική σκέψη. Πλάθουν την πραγματικότητα, γράφουν κι αφηγούνται ιστορίες με ευκολία. Μπορούν να ανατρέπουν βαρετές συνθήκες και να λειτουργούν αποτελεσματικά σε περιβάλλοντα εξετάσεων.
Οι παραμυθάδες της εποχής μας λατρεύουν τις αλλαγές. Είναι οι βιβλιοφάγοι της παρέας. Οι τόποι στους οποίους οι παραμυθάδες είναι οι παιδικές βιβλιοθήκες του Δήμου. Στον νέο Δήμο υπάρχουν πέντε κι αν προσθέσουμε και την κινητή μονάδα έξι. Οι θετικές τους επιδράσεις θα ήταν ευρύτερες αν υπήρχαν κι άλλοι παρόμοιοι τόποι εγγραμματισμού στον νέο Δήμο.
Μια ιστορία την ημέρα
Πριν από λίγους μήνες σε αυτή τη στήλη τόνιζα την ανάγκη αφήγησης ιστοριών ζωής σε παιδιά -κάθε ηλικίας- και εφήβους. Το επιχείρημα μου είναι ένα: ?Η αφήγηση μιας αυθεντικής ιστορία την ημέρα κτίζει δεσμούς ζωής ανάμεσα στις γενιές?. Για να προωθήσω αυτή την ιδέα διαθέτω δωρεάν σε γονείς, παππούδες και γιαγιάδες ένα μικρό πρακτικό οδηγό με τίτλο ?Μια ιστορία την ημέρα?.
Ελπίζω ότι οι ιδέες που περιέχει θα τους βοηθήσουν να διαβάσουν παραμύθια ή να αφηγηθούν ιστορίες ζωής με ένα πιο συναρπαστικό και αποτελεσματικό τρόπο.
Αντίτυπα του υπάρχουν στα γραφεία των Χ.Ν. στην οδό Καραϊσκάκη και στο Ινστιτούτο Μάθησης στη πλατεία Δεξαμενής στον Άη Γιάννη. Επίσης, μπορείτε να τον δανειστείτε από όλες τις Δημοτικές βιβλιοθήκες της πόλης.
Ο Κυριάκος Βασιλομανωλάκης, είναι συγγραφέας των βιβλίων ?Μαθαίνω εύκολα? και ?Θυμάμαι εύκολα? και συνδιευθύνει τα Κέντρα Αγγλικής Γλώσσας Πολύγνωση