´Μάζευε κι ας είν´ και ρώγες´. Η λαϊκή παροιμία περιγράφει κατά τον καλύτερο τρόπο τις μέχρι σήμερα εντυπώσεις διαφόρων επαγγελματιών των Χανίων όλων των κλάδων, αναφορικά με την παρουσία των πρώτων επισκεπτών από τα κρουαζιερόπλοια. Μπορεί να είχαν καλλιεργηθεί μεγάλες προσδοκίες, ωστόσο, λιγοστοί κλάδοι έμειναν ευχαριστημένοι από την αγοραστική παρουσία των τουριστών, την οποία και περιγράφουν ως πολύ ισχνή. Ομως, όλοι αναγνωρίζουν πως σε μία περίοδο ´νεκρή´ για τον τουρισμό στα Χανιά, σίγουρα οι επιχειρήσεις ως σύνολο ωφελήθηκαν. Τα ´Χ.Ν.´ μίλησαν με επαγγελματίες κάθε είδους για την κρουαζιέρα και τα παραλειπόμενά της…
ΤΑΒΕΡΝΕΣ
´Υπήρξε διαφορά´
Μικρή διαφορά ως προς την προσέλευση του κόσμου, ωστόσο, σε μια περίοδο που είναι μικρή η παρουσία επισκεπτών στην παλιά πόλη σίγουρα υπήρξε διαφορά λένε οι εστιάτορες. ´Από τα πρώτα τρία κρουαζιερόπλοια που ήρθαν εδώ είδαμε ότι υπήρχε μια μικρή διαφορά. Ολο και κάποιοι κάθισαν έστω και για ένα ποτό. Μπρος το τίποτα είναι κάτι και αυτό γιατί αυτή η περίοδος ήταν πάντα νεκρή για μας, δεν είχαμε ποτέ κόσμο στο λιμάνι στις αρχές Απριλίου τα τελευταία χρόνια´, υπογραμμίζει ο κ. Χρήστος Πετρίδης, ιδιοκτήτης σε μια από τις πιο παλιές ταβέρνες – εστιατόρια στο ενετικό λιμάνι των Χανίων.
Ο επαγγελματίας εκτιμά πως οι ώρες παραμονής των επισκεπτών δεν είναι πολλές έτσι ´το πρωινό τους το παίρνουν στο πλοίο και μέχρι το μεσημέρι οι περισσότεροι έχουν γυρίσει στο πλοίο. Λίγοι κάθονται να φάνε, αλλά έστω και αυτοί είναι καλό για τα καταστήματα´. Σύμφωνα με τον ίδιο δεν εκφράστηκαν παράπονα ούτε για τις τιμές ούτε για το service, ενώ οι περισσότεροι τουρίστες θέλησαν να γευτούν ελληνικά πιάτα.
ΣΤΙΒΑΝΑΔΙΚΑ
´Καλά και τα λίγα´
Κλασικό σημείο επίσκεψης για όποιον βρεθεί στα Χανιά τα Στιβανάδικα. Από τα πολλά καταστήματα που λειτουργούν στον συγκεκριμένο δρόμο πέρασε πολύς κόσμος από τα κρουαζιερόπλοια.
´Σε κάθε επίσκεψη κρουαζιερόπλοιου θα πρέπει να πιάσαμε 150 με 170 ευρώ το κάθε κατάστημα. Δεν είναι πολλά τα λεφτά, αλλά αυτήν την περίοδο είναι κάτι και αυτό. Οι επισκέπτες από ό,τι κατάλαβα έρχονται για να χαλάσουν συγκεκριμένα ποσά´, δηλώνει ο κ. Πυρπινάκης, ο πιο παλιός από τους ιδιοκτήτες καταστήματος με δερμάτινα είδη.
´Ηρθε ένα άτομο το Σάββατο και μου λέει 50 ευρώ έχω, θα χαλάσω τα 40 να μου μείνει και ένα δεκάρικο. Ετσι ήταν οι περισσότεροι και αγόρασαν κυρίως μπιχλιμπίδια, ζώνες, πορτοφολάκια. Χοντρό πράγμα δεν πήρε κανείς να κάνει λογαριασμό 50 – 60 ευρώ. Βέβαια από το τίποτα και πάλι καλά λέμε εμείς. Ετσι όπως είναι τα πράγματα ευχαριστημένοι πρέπει να είμαστε´, αναφέρει.
ΕΙΔΗ ΔΩΡΩΝ – ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑ
´Ψώνισαν αλλά…´
´H κίνηση αυξήθηκε κατά πολύ, ήταν αισθητό αυτό, αλλά από ό,τι φαίνεται ο κόσμος που ήρθε δεν ψώνισε´, αναφέρει ο κ. Γιάννης Δασκαλάκης, που διατηρεί κατάστημα με είδη δώρων και άλλα τουριστικά είδη στην οδό Ζαμπελίου. Συνήθως τα καταστήματα με είδη δώρων και τα τουριστικά αποτελούν πόλο έλξης για τους επισκέπτες, αλλά μέχρι στιγμής κάτι τέτοιο δεν έχει φανεί. ´Ισως να φταίει το ότι έρχονται από Τουρκία τα περισσότερα πλοία και εκεί βρίσκουν διάφορα πράγματα πιο φτηνά. Η αλήθεια είναι πάντως ότι περιμέναμε να έχουμε περισσότερες πωλήσεις, γιατί αυτοί που κάνουν κρουαζιέρες συνήθως έχουν χρήματα. Τώρα με την κρίση τα πράγματα έχουν αλλάξει. Μπαίνει ένα ζευγάρι και θέλει να ψωνίσει η γυναίκα, τις βάζει «χέρι» ο άντρας, θέλει να ψωνίζει ο άντρας δυσαρεστείται η γυναίκα. Παρόλα αυτά πάλι καλά, γιατί με εξαίρεση τις πενθήμερες, δεν θα είχαμε κόσμο καθόλου αυτήν την περίοδο´, επισημαίνει ο κ. Δασκαλάκης. Οι επισκέπτες που μπήκαν στο κατάστημά του επέλεξαν κυρίως είδη μπιζού και μικροδωράκια.
“Να μην τα βλέπουμε όλα μαύρα και απαισιόδοξα. Καλό είναι για τον τόπο, διαφήμιση είναι που ήλθε ο κόσμος από το κρουαζιερόπλοιο και μπράβο στους παράγοντες που τα έφεραν” είναι τα λόγια του κ. Γιώργου που επίσης διατηρεί κατάστημα με είδη δώρων στην οδό Κονδυλάκη. Οπως χαρακτηριστικά “αν δεν είχαμε και αυτούς θα είμασταν εμείς και εμείς. Από καταστήματα όπως το δικό μας έδωσαν έμφαση στα παραδοσιακά προϊόντα. Αντίγραφα αντικειμένων της αρχαίας Ελλάδας συνήθως. Σίγουρα ερχόμενοι εδώ πολλοί εξ αυτών νομίζουν ότι είναι στην Τουρκία και ζητάνε από όλους παζάρια”.
ΟΒΕΛΙΣΤΗΡΙΑ
´Κινήθηκε η αγορά´
´Σίγουρα η παρουσία των επισκεπτών από τα κρουαζιερόπλοια έδωσε μία ανάσα στα καταστήματα και ήταν μία στήριξη´, δηλώνει ο κ. Ηλίας Παπαγγελής, ιδιοκτήτης οβελιστηρίου εδώ και 30 χρόνια. Το… διεθνές σε όλον τον κόσμο σουβλάκι δεν θα μπορούσε παρά να προσελκύσει το ενδιαφέρον των επισκεπτών.
´Γενικά είμαι ευχαριστημένος από την κίνηση, μα ακόμα και αν δεν δουλέψει το δικό μου κατάστημα θα δουλέψει κάποιο άλλο, θα πάρει λεφτά η τοπική αγορά, θα αρχίσει να κινείται κάτι. Μπράβο σε αυτούς που μερίμνησαν για την άφιξη των πλοίων´, λέει ο επαγγελματίας, ο οποίος εκτιμά ότι τώρα πρέπει να γίνει το επόμενο βήμα. ´Κατά την άποψή μου πρέπει να μετατραπεί σε πεζόδρομος η Χάληδων. Μετά τις 11 το πρωί να μην επιτρέπεται η κίνηση για κανένα όχημα, αλλά μόνο για τον κόσμο να κάνει τη βόλτα του, τα ψώνια του´, λέει.
ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ
´Λίγα πράγματα´
´Ψωνίζουν και από μας, αλλά λίγα πράγματα´, μας εξηγεί ο κ. Κώστας Βορεινάκης, περιπτεράς στην οδό Χάληδων, συμπληρώνοντας πως ´από μας παίρνουν κυρίως νερό, παγωτό, αναψυκτικά. Τσιγάρα όχι και τόσο. Στο πλοίο πρέπει να έχουν καπνό αφορολόγητο επομένως ίσως δεν τους συμφέρει´. Ο κακός καιρός συνετέλεσε κατά την άποψή του στο να μην κινηθεί και πολύ καλά η αγορά κατά τις αφίξεις των τριών κρουαζιερόπλοιων. ´Με το πέρασμα του χρόνου και όσο φτιάχνει ο καιρός ελπίζω τα πράγματα να πάνε καλύτερα. Ακούω γενικά πολλά και μεγάλα λόγια, αλλά καλό είναι να περιμένουμε λίγο´, καταλήγει.
ΚΟΣΜΗΜΑΤΟΠΩΛΕΙΑ
´Απ? το ολότελα…´
´H χαρά μας ήταν μεγάλη όταν ακούσαμε ότι θα έρθουν 100 κρουαζιερόπλοια, οι πανηγυρικές προετοιμασίες του Δήμου μάς ενθουσίασαν και περιμέναμε μετά βαΐων και κλάδων τις κρουαζιέρες. Η κρουαζιέρα είναι συνυφασμένη με τη χρυσοχοΐα, αλλά τελικά σε προσωπικό επίπεδο μπορώ να πω ότι τα πράγματα πήγαν απογοητευτικά´, υπογραμμίζει ο κ. Γιώργος Καρτσωνάκης, ιδιοκτήτης κοσμηματοπωλείου εδώ και 31 χρόνια στην οδό Σήφακα.
Οπως μάλιστα αναφέρει από συνομιλίες που είχε με συναδέλφους του κοσμήματος ´μου είπαν και αυτοί ότι στον τομέα μας τα πράγματα δεν πήγαν καλά. Δεν είχε την ανταπόκριση που περιμέναμε´.
Ο έμπειρος κοσμηματοπώλης εκτιμά πως ´όλα έχουν να κάνουν με την οικονομική κατάσταση των επιβαινόντων. Δεν φαίνεται να είχαν τη δύναμη που εμείς περιμέναμε. Πελάτης από την κρουαζιέρα που ήθελε ένα κόσμημα των 800 ευρώ, ενώ στο παρελθόν θα έβγαζε την κάρτα, θα πλήρωνε και θα μας χαιρετούσε, τώρα αρχίζει να λέει ότι θέλει έκπτωση. Να του κάνουμε έκπτωση, να γίνεται παζάρι, να φτάνουμε στα 400 ευρώ από τα 800 και να μας λέει ότι «κοιτάξτε έχω 200 ευρώ». Βέβαια αυτό ισχύει για τον δικό μας τομέα, άλλα καταστήματα μπορεί να δούλεψαν: η Δημοτική Αγορά, οι καφετέριες, τα εστιατόρια. Απ? το ολότελα καλή και η Παναγιώταινα. Μακάρι οι επόμενες κρουαζιέρες να πάνε καλύτερα´.
Από την πλευρά του ο κ. Παναγιώτης Κορομηλάς, με κατάστημα εδώ και 7 χρόνια και εμπειρία 16 ετών στις πωλήσεις κοσμήματος, αναφέρει πως ´οι πελάτες αυτής της εποχής είναι καλοί, αξιόλογοι πελάτες, αλλά πιθανόν να είναι φοβισμένοι λόγω της κρίσης. Σίγουρα άφησαν χρήματα οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων, όχι όμως στο κόσμημα. Τα πράγματα ήταν πολύ μέτρια, δεν ήταν τα αναμενόμενα. Γενικά, όμως, είναι καλό που έχουμε και αυτόν τον τουρισμό, γιατί όλοι ξέρουμε ότι στις αρχές Απριλίου ποτέ στα Χανιά δεν είχαμε τόσο κόσμο. Οι κρουαζιέρες είναι ένα μεγάλο «συν» για όλα τα καταστήματα γενικά και μπράβο στον κ. Σκουλάκη που το πάλεψε´. Σύμφωνα με τον επαγγελματία τα περισσότερα κοσμηματοπωλεία λειτουργούν με ποσοστό κέρδους και προσπαθούν να κάνουν το καλύτερο για να στηρίξουν το προϊόν τους.