Ο σεβασμός στην ταυτότητα, στα βιώματα και στην ιδιαιτερότητα των παιδιών Ρομά αποτελεί κλειδί για την ένταξή τους στη σχολική κοινότητα. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, απαιτείται παράλληλα ένα ολοκληρωμένο σχέδιο υποστήριξης των Ρομά που θα καλύψει ανάγκες που αφορούν το στεγαστικό, την απασχόληση, αλλά και θέματα υγείας.
Τα παραπάνω επισημάνθηκαν χθες κατά τη διάρκεια του επιμορφωτικού σεμιναρίου, που πραγματοποιήθηκε στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Σούδας, στο πλαίσιο της διεξαγωγής του προγράμματος «Ενταξη παιδιών Ρομά» από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το οποίο υλοποιείται στους Νομούς Ηρακλείου και Χανίων.
Η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου του Ρεθύμνου και επιστημονική υπεύθυνη για την Περιφέρεια Κρήτης, Πέλλα Καλογιαννάκη, μιλώντας στα «Χ.Ν.» τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι τα σεμινάρια, τα οποία απευθύνονται σε διευθυντές σχολείων και δασκάλους σχολείων, στα οποία φοιτούν τσιγγανόπαιδες, έχουν ως στόχο να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα που υπάρχουν στην ένταξη των παιδιών Ρομά στο σχολικό περιβάλλον. «Τα προβλήματα είναι πολλά. Σκοπός, ωστόσο, είναι τα παιδιά αυτά να ενταχθούν με έναν δημιουργικό τρόπο με βάση τα βιώματά τους. Δεν μιλάμε για ενσωμάτωση – αφομοίωση, αλλά ένταξη, που θα βασίζεται στον σεβασμό της ταυτότητας και της ιδιαιτερότητάς τους», ανέφερε σχετικά η κα Καλογιαννάκη.
Η κοινωνική λειτουργός και εκπαιδευτικός Μαρία Βασιλειάδου, η οποία μίλησε με θέμα «Προκαταλήψεις και στερεότυπα», αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στο πρόβλημα της μεγάλης διαρροής από το σχολείο που παρατηρείται σε ό,τι αφορά τα παιδιά Ρομά: «Η διαρροή που διαπιστώνουν τόσο οι σχετικές έρευνες όσο και οι εκπαιδευτικοί είναι συνισταμένη πολλών παραγόντων. Μπορεί να υπάρχουν λόγοι που αφορούν καθαρά το οικογενειακό τους περιβάλλον και από τη δική τους κοινότητα και μπορεί να υπάρχουν λόγοι που χρεώνεται το ίδιο το εκπαιδευτικό σύστημα και έχουν να κάνουν με το πως τους προσεγγίζει, πόσο σέβεται τη διαφορετικότητα και τα δικά τους πολιτισμικά στοιχεία».
Η κα Βασιλειάδου επεσήμανε ακόμα ότι δεν μπορεί να προσεγγιστεί με ακρίβεια η ποσοστική διάσταση του ζητήματος της σχολικής διαρροής των παιδιών Ρομά καθώς το φαινόμενο διαφοροποιείται από περιοχή σε περιοχή και από σχολείο σε σχολείο, αφού «εξαρτάται κατά πόσον έχουν δομηθεί οι συνθήκες για να νιώθει το παιδί πιο φιλόξενα και πιο οικεία».
ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΟ
Η κα Βασιλειάδου, που είναι και αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων (ΙΔΕΚΕ), υπογράμμισε, ωστόσο, ότι η ένταξη των παιδιών Ρομά στη σχολική κοινότητα δεν μπορεί να ειδωθεί ξεχωριστά από τις κοινωνικές συνθήκες που ζουν οι οικογένειες των παιδιών. «Χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης, δηλαδή μια εθνική πολιτική, που να υποστηρίξει το τσιγγάνικο ζήτημα και να καλύψει πολλαπλές ανάγκες. Υπάρχει το στεγαστικό πρόβλημα, υπάρχει το πρόβλημα της απασχόλησης, υπάρχουν σοβαρά θέματα υγείας. Αν όλα αυτά δεν αντιμετωπιστούν και δεν υποστηριχθεί η οικογένεια και αν δεν βοηθηθεί επίσης να καταλάβει την αξία της εκπαίδευσης αυτά τα προβλήματα θα διαιωνίζονται».
Ειδικότερα, για το πως το σχολείο θα πρέπει να αντιμετωπίζει τα παιδιά Ρομά, η κα Βασιλειάδου επεσήμανε ότι θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη το πολιτισμικό κεφάλαιο που κουβαλάνε οι τσιγγάνοι, αλλά και η γλώσσα που χρησιμοποιούν, δηλαδή τη Ρομανί, που είναι και η μητρική τους. «Το σχολείο θα πρέπει να λάβει υπόψη του το πολιτισμικό κεφάλαιό τους. Ωστόσο, από εκεί και ύστερα θέλει υποστήριξη και η τσιγγάνικη κοινότητα, δηλαδή θα πρέπει να καλυφθούν και άλλες ανάγκες».
Να αναφέρουμε τέλος ότι οι συνεργάτες του συγκεκριμένου προγράμματος είναι οι εξής: Καλογιαννάκη Πέλλα, καθηγήτρια Πανεπιστημίου Κρήτης και επιστημονική υπεύθυνη Προγράμματος για την Περιφέρεια Κρήτης, Καρράς Κωνσταντίνος, επίκουρος καθηγητής Πανεπιστημίου Ρεθύμνου και υπεύθυνος φυσικού και οικονομικού αντικειμένου Προγράμματος, Σπαντιδάκης Ιωάννης, αναπληρωτής καθηγητής Πανεπιστημίου Ρεθύμνου, επιστημονικός συνεργάτης, Καραγιώργος Δημήτριος, επίκουρος καθηγητής Πανεπιστημίου Ρεθύμνου και επιστημονικός συνεργάτης, Μουζάκη Αγγελική, λέκτορας Πανεπιστημίου Ρεθύμνου και επιστημονικός συνεργάτης, Σπυριδάκης Μανούσος, επίτιμος σχολικός σύμβουλος, Ευαγγελία Κατέρη, ψυχολόγος και Αμαλία Μιχελάκη ψυχολόγος.