Στον ´αέρα´ βρίσκονται μεγάλα έργα και στην Κίσαμο, απ’ όπου ξεκινά το οδοιπορικό των ´Χ.Ν.´ για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Δήμοι του Νομού, αναφορικά με την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων.
Οι παρακάμψεις Τοπολίων και Έλους κινδυνεύουν να μείνουν εκτός ΕΣΠΑ, μετά το ζήτημα που προέκυψε με τις απαλλοτριώσεις.
Την ίδια στιγμή, ο Δήμος Κισάμου -όπως και οι άλλοι περιφερειακοί Καλλικρατικοί Δήμοι- βλέπει τις αναπτυξιακές προοπτικές να περιορίζονται λόγω της έλλειψης τεχνικής υποστήριξης και προσωπικού που δεν του επιτρέπουν να προωθεί γρήγορα τις αναγκαίες μελέτες.
Η ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΤΟΠΟΛΙΩΝ ΚΑΙ ΕΛΟΥΣ
Ερωτηθείς ο δήμαρχος Κισάμου, Γιώργος Μυλωνάκης, για τις τελευταίες εξελίξεις στο θέμα των απαλλοτριώσεων, αλλά και της εγκυκλίου του Υπουργείου Ανάπτυξης, που ορίζει ότι για να ενταχθεί ένα έργο στο ΕΣΠΑ θα πρέπει μέσα σε δύο μήνες να αποστέλλονται για έγκριση στην Περιφέρεια τα τεύχη δημοπράτησης, σχολίασε ότι «με αυτή τη λογική δεν μπορεί να ενταχθεί κανένα έργο» και πρόσθεσε: «Το μεγάλο πρόβλημα που μπαίνει είναι με το θέμα των απαλλοτριώσεων. Δεν υπάρχει δυνατότητα στους Δήμους να έχουν προετοιμαστεί και να έχουν απαλλοτριώσει για να γίνουν τα συγκεκριμένα έργα του ΕΣΠΑ. Κι αυτό διότι προηγούνται οι απαλλοτριώσεις των έργων, οπότε τα χέρια μας είναι δεμένα».
Ο κ. Μυλωνάκης επεσήμανε ότι η νέα κατάσταση που έχει δημιουργηθεί έχει φέρει σε αδιέξοδο το μεγαλύτερο έργο που βρίσκεται σε εξέλιξη στην περιοχή και συγκεκριμένα τις παρακάμψεις Τοπολίων και Ελους. «Βρισκόμασταν στη φάση που μαζεύαμε υπεύθυνες δηλώσεις από τους ιδιοκτήτες. Ωστόσο, από τους τεχνοκράτες που ήρθαν προχθές από τη Διαχειριστική Αρχή, καταλάβαμε ότι αυτό δεν περπατάει και δεν είναι υλοποιήσιμο. Αυτό που μπήκε στην προκήρυξη και αφορά τους 2 μήνες μέσα στους οποίους θα πρέπει να αποστέλλονται για έγκριση τα τεύχη δημοπράτησης είναι φύσει αδύνατον να υλοποιηθεί. Είναι σαν να μας λένε ότι δεν θέλουμε να γίνει τίποτα».
Ερωτηθείς ο κ. Μυλωνάκης για το τι λύση θα μπορούσε να δοθεί στο πρόβλημα απάντησε: «Τη λύση μπορεί να τη δώσει το Υπουργείο και άνετα. Να πει δηλαδή ότι θα κάνουμε τις απαλλοτριώσεις και θα καλυφθούν μέσα από το ΕΣΠΑ. Η πρόταση που έκανε η Περιφέρεια είναι να κάνει έναν ξεχωριστό κωδικό για να προχωρήσει η υπόθεση στα Δικαστήρια και να συγχρονιστεί με την προκήρυξη, αλλά και αυτό είναι λίγο οριακό».
ΕΛΛΕΙΨΗ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
Στο μεταξύ, το θέμα που προέκυψε με το ΕΣΠΑ φαίνεται ότι δεν αφορά μόνο τις παρακάμψεις Τοπολίων και Ελους που έχουν ανάγκη απαλλοτριώσεων. Αφορά και άλλα έργα της περιοχής που δεν μπορούν να προχωρήσουν όσο γρήγορα θα έπρεπε καθώς ο Δήμος Κισάμου -όπως και οι υπόλοιποι περιφερειακοί νέοι Καλλικρατικοί Δήμοι- δεν έχουν επαρκή τεχνική υποστήριξη.
Το πρόβλημα γίνεται ακόμα εντονότερο, αν ληφθεί υπόψη το αυστηρό χρονοδιάγραμμα που θέτει η Διαχειριστική Αρχή και η οποία ορίζει ότι όποιο έργο δεν μπορεί να ολοκληρωθεί έως το 2015 δεν πρόκειται να ενταχθεί για χρηματοδότηση.
«Είναι δεδομένο ότι ´τρέχουμε´ πίσω από τα γεγονότα και αυτό ήταν φανερό ότι θα γίνει και αφορά αποκλειστικά τις προβλέψεις του ´Καλλικράτη´, ο οποίος ένα σύστημα μη οργανωμένο το αποδιοργάνωσε πλήρως σε κάποια θέματα και ειδικά στα θέματα της τεχνικής υποστήριξης», επεσήμανε σχετικά ο αντιδήμαρχος Κισάμου, Νεκτάριος Κουμάκης και πρόσθεσε ότι «το πρόβλημα είναι εμφανές σε όλη την Ελλάδα».
Ο αντιδήμαρχος Κισάμου υπογράμμισε ότι η έλλειψη τεχνικής υποστήριξης των περιφερειακών Καλλικρατικών Δήμων σχετίζεται άμεσα με τον νέο ρόλο της πρώην Τεχνικής Υπηρεσίας Δήμων και Κοινοτήτων (ΤΥΔΚ), η οποία από τις Νομαρχίες πέρασε στους κεντρικούς Δήμους κάθε Περιφερειακής Ενότητας.
«Υπάρχει ένα τεράστιο θέμα με την τεχνική υποστήριξη των Καλλικρατικών Δήμων, το οποίο είναι πολύ έντονο στον Δήμο Κισάμου. Με τη συνένωση ο κάθε Δήμος που δημιουργήθηκε πήρε αθροιστικά τους μηχανικούς που είχαν οι Καποδιστριακοί Δήμοι. Τα νούμερα για τους 4 Καλλικρατικούς περιφερειακούς Δήμους, εκτός τους Δήμους Χανίων και Σφακίων, που διατηρήθηκε ίδιος, είναι από 5 έως 10 μηχανικοί, ενώ ο Δήμος Κισάμου έχει μόνο 3. Κατ’ επέκταση είναι προφανής η υστέρηση σε σχέση με τους άλλους, οι οποίοι, όμως, επίσης, δεν έχουν τεχνική επάρκεια», ανέφερε ο κ. Κουμάκης και πρόσθεσε: «Τυπικά καλυπτόμαστε ως Τεχνική Υπηρεσία από την πρώην ΤΥΔΚ που μεταφέρθηκε στον Δήμο Χανίων, ο οποίος έχει την υποχρέωση να μας καλύψει τεχνικά για 2 χρόνια έως ότου φτιάξουμε τη δική μας Τεχνική Υπηρεσία. Το να φτιάξουμε, όμως, δική μας Τεχνική Υπηρεσία είναι εντελώς ασύμβατο με τις διατάξεις περί προσλήψεων του Μεσοπρόθεσμου και επίσης είναι εντελώς αντιπαραγωγικό να φτιάχνεις μικρές Τεχνικές Υπηρεσίες που δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες».
Συνεχίζοντας ο κ. Κουμάκης επεσήμανε ότι το πρόβλημα με την έλλειψη τεχνικής υποστήριξης δεν αφορά μόνο τον Δήμο Κισάμου, αλλά παρατηρείται πανελλαδικά, γεγονός που αναγνωρίζει, μεταξύ άλλων, ο περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης. «Το πρόβλημα είναι εμφανές και όπως είπε ο κ. Αρναουτάκης εξετάζεται η επανασύσταση της ΤΥΔΚ ή η επαναφορά της ως μια ανεξάρτητη Υπηρεσία που θα καλύπτει τους Δήμους σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας. Υποθέτω ότι το ίδιο θα συμβεί και με τις Πολεοδομίες που είναι ακόμα μεγαλύτερο το πρόβλημα», σημείωσε και συμπλήρωσε ότι ο περιφερειάρχης Κρήτης ανέφερε πρόσφατα ότι εκτός των άλλων εξετάζεται η δυνατότητα πρόσληψης τεχνικών συμβούλων, οι οποίοι θα διατεθούν στους Δήμους για να παρέχουν τεχνική υποστήριξη.
ΣΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΛΥΣΕΩΝ
Μπροστά στις νέες εξελίξεις, αλλά και με δεδομένα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Δήμος στο θέμα της τεχνικής υποστήριξης, η Δημοτική Αρχή Κισάμου αναζητά τρόπους για να προχωρήσει μελέτες και έργα που είναι αναγκαία στην περιοχή. Ο κ. Κουμάκης τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι στο πλαίσιο του προγράμματος για την ενίσχυση της ενδοχώρας που εξήγγειλε πριν από λίγες ημέρες ο κ. Αρναουτάκης θα μπορούσαν κάποια μικρά έργα του Δήμου να ενταχθούν και η Περιφέρεια να βοηθήσει στην ωρίμαση και στην υποστήριξή τους. Επίσης, στο πλαίσιο του προγράμματος της Περιφέρειας για την Οδική Ασφάλεια που εκπονείται από τις Υπηρεσίες των Περιφερειακών Ενοτήτων, ο Δήμος Κισάμου έχει ήδη προτείνει να συνταχθεί μια μελέτη αναβάθμισης του επαρχιακού οδικού δικτύου της περιοχής, πρόταση η οποία μπορεί να ενταχθεί στο Π.Ε.Π. Κρήτης και να δώσει μια διέξοδο στο θέμα του κάθετου οδικού άξονα Καλουδιανά – Χρυσοσκαλίτισσα.
Σε κάθε περίπτωση η εκτίμηση που εξέφρασε ο κ. Κουμάκης είναι ότι εκτός από τα έργα που χρειάζονται απαλλοτριώσεις τα υπόλοιπα είτε είναι ώριμα είτε βρίσκονται σε εξέλιξη και η ωριμότητά τους θα καθοριστεί αναλόγως με την τεχνική υποστήριξη «από άποψη χρονοδιαγράμματος δεν θα υπάρχει πρόβλημα, γιατί η υλοποίησή τους θα είναι σε σύντομο χρονοδιάγραμμα και η τάξη μεγέθους του προϋπολογισμού δεν ξεπερνά 1 εκατ. ευρώ το καθένα».