Με το βλέμμα στην κλασική παράδοση αλλά και με μουσικές αναζητήσεις για το μέλλον, ο Florian Meierott, ο σπουδαίος Γερμανός σολίστας που πρόσφατα εμφανίσθηκε στα Χανιά σε έργα του Μπαχ και δικές του συνθέσεις , μιλάει στις ´διαδρομές´. Εχοντας ηχογραφήσει πάνω από 30 cd και με εμφανίσεις σε όλο τον κόσμο, με πολλές διεθνείς επιτυχίες στο βιογραφικό του, ο Florian Meierott μας μιλάει για τη μουσική, τα σόλο, τους παραδοσιακούς καλλιτέχνες αλλά δεν παραλείπουμε να του ζητήσουμε ένα σχόλιο για τα των… οικονομικών.
Εμφανισθήκατε για 7η φορά στα Χανιά. Ποιες είναι οι εντυπώσεις από το τελευταίο σας ρεσιτάλ βιολιού στο Μεγάλο Αρσενάλι την περασμένη Τετάρτη;
Ηταν πραγματικά μια ξεχωριστή βραδιά, γιατί για πρώτη φορά έπαιξα ζωντανά τις τελευταίες μου συνθέσεις σε χώρα εκτός της Γερμανίας. Αυτό για μένα ήταν πολύ σημαντικό…
Η αποδοχή από το κοινό σάς ικανοποίησε;
Πάρα πολύ, η ατμόσφαιρα ήταν πολύ φιλική και ζεστή. Ενιωθες πραγματικά ότι ο κόσμος βρισκόταν δίπλα σου. Η αίθουσα ήταν κατάμεστη και αυτό είναι πολύ σημαντικό για μια μικρή πόλη όπως τα Χανιά. Είναι από τις συναυλίες που πάντα θα έχω στο νου.
Οι περισσότεροι γνωρίζουμε το έργο και τη μουσική των παλαιότερων, των ´κλασικών´ της κλασσικής μουσικής Μπαχ, Μότσαρτ, Μπετόβεν! Υπάρχουν σήμερα στο επίπεδο των συνθέσεων νέα πράγματα που μετά από χρόνια θα μπορούν και αυτά να ονομαστούν κλασικά;
Σίγουρα υπάρχουν πάρα πολλοί. Προσωπικα είμαι παραδοσιακός σε ό,τι αφορά το βιολί αλλά παράλληλα μου αρέσουν οι μουσικές αναζητήσεις και η δημιουργία νέων πραγμάτων. Το βιολί ως όργανο σου δίνει αυτήν την ευκαιρία να προχωρήσεις κάποια πράγματα, να ανακαλύψεις νέους μουσικούς ορίζοντες.
Εχετε δώσει πολλές συναυλίες στην Ευρώπη και στην Αμερική. Θυμάστε κάποια ιδιαίτερη στιγμή που να αισθανθήκατε πολύ περήφανος γι’ αυτό που κάνετε και κάποια άλλη που τα πράγματα δεν πήγαν όπως θα θέλατε;
Πάρα πολλές ήταν οι καλές στιγμές. Ξέρετε για κάθε κονσέρτο η προετοιμασία που κάνουμε είναι πολύ καλά σχεδιασμένη και πολύ σκληρή.
Υπάρχουν βέβαια και οι κακές στιγμές -όχι σκοτεινές στιγμές- που όλα να πήγαν άσχημα αλλά που η απόδοση δεν θα ήταν αυτή που θα ήθελα.
Συνηθίζετε να δίνετε ρεσιτάλ σόλο βιολιού! Γιατί προτιμάτε αυτό τον… μοναχικό δρόμο;
Θα σας δώσω ένα παράδειγμα. Θέλετε να εντυπωσιάσετε ένα κορίτσι. Τι θα προτιμούσατε; Να πάρετε την κιθάρα σας και να της παίξετε μουσική ή να πάτε μαζί με άλλους 25 κιθαρίστες και να παίξετε όλοι μαζί; Το τελευταίο δεν εντυπωσιάζει (γέλια)… Σίγουρα το σόλο είναι ξεχωριστό. Νιώθεις ότι όλα τα μάτια είναι στραμμένα πάνω σου, κάτι που δεν συμβαίνει φυσικά όταν είσαι ένα μέρος μιας ορχήστρας.
Αυτή την εποχή ετοιμάζετε κάτι στο επίπεδο της σύνθεσης;
Ναι, δουλεύω πάνω στην ´Οδύσσεια´ τη Νουβέλα του James Joyce. Ετοιμάζω κάποιες πρώτες συνθέσεις πάνω σε αυτό το έργο και τώρα που είμαι και στην Ελλάδα και στην Κρήτη από όπου γεννήθηκε η μυθολογία δεν θα μπορούσε παρά να αποτελεί την καλύτερη επιρροή για μένα.
Το βιολί είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο και στην Κρητική μουσική παράδοση! Εχετε ακούσει τοπική παραδοσιακή μουσική;
Μου αρέσει η εμπνευσμένη μουσική, παραδοσιακή – κλασσική, οτιδήποτε. Δεν συμφωνώ με όσους λένε ότι πρέπει να αλλάξεις τη μουσική για να παραμείνει ζωντανή.
Οταν η μουσική είναι δυνατή και κάνει τους ανθρώπους χαρούμενους δεν νομίζω ότι υπάρχει λόγος για να κάνεις αλλαγές για τις αλλαγές. Εχω ακούσει Κρητικούς καλλιτέχνες και τους έχω βρει πολύ ενδιαφέροντες ως μουσικούς.
Ως Γερμανός πώς αντιμετωπίζετε την κατάσταση που επικρατεί με την Ελλάδα, το ευρώ, τη χώρα σας;
Δεν είμαι από αυτούς που πιστεύουν ότι οι ανθρώποι του πολιτισμού πρέπει να βγάζουν μανιφέστα κ.λπ.. Πιστεύω ότι είναι σημαντικό να συνεχιστεί η προσπάθεια για την ευρωπαϊκή ενοποίηση. Ισως όμως να προχώρησε πολύ γρήγορα, κάποιοι φιλόδοξοι πολιτικοί θέλησαν να τη συνδέσουν με το όνομα τους και την προχώρησαν πολύ γρήγορα! Γι’ αυτό και έχουμε τα προβλήματα αυτά.
Γ. ΚΩΝ.