Τρίτη, 21 Ιανουαρίου, 2025

Η ιστορία του πρώτου ελληνικού ακροβατικού σμήνους

Ενα πολύ ενδιαφέρον αφιέρωμα στον Χανιώτη Ιωάννη Στυλιανάκη, ταξίαρχο ε.α., που ήταν εκ των πρωτεργατών στη δημιουργία του πρώτου ελληνικού ακροβατικού σμήνους στην ιστορία της Πολεμικής μας Αεροπορίας εν έτει 1953, πρόκειται να παρουσιαστεί από τη συχνότητα της ΝΕΤ αύριο στις 11 το πρωί!
Ο 86χρονος σήμερα Χανιώτης -με καταγωγή από το Γαβαλοχώρι- μιλά στην εκπομπή ´Με Αρετή και Τόλμη´ για τη συμμετοχή του στην ίδρυση αυτού του ακροβατικού σμήνους (επρόκειτο για κάτι αντίστοιχο των σημερινών ´Red Arrows´ της Βρετανικής Βασιλικής Αεροπορίας, RAF, που κατά καιρούς έχουμε παρακολουθήσει και στην πόλη μας κυρίως στις τελετές για τη Μάχη της Κρήτης).
Με αφορμή το συγκεκριμένο αφιέρωμα επικοινωνήσαμε με τον κ. Στυλιανάκη, ο οποίος θυμήθηκε περιστατικά από τη δράση της ομάδος, που εκείνο τον καιρό είχε δρέψει δάφνες παγκοσμίως, λαμβάνοντας μέρος τόσο σε επιδείξεις ακροβατικών όσο και σε διαγωνισμούς με πληρώματα άλλων χωρών!
Μιλώντας στα ´Χ.Ν.´, ο κ. Στυλιανάκης αναφέρθηκε και στο γεγονός της επιλογής του από τον τότε διοικητή του, επισμηναγό Κ. Κόκκα, ο οποίος με μυστικότητα τον κάλεσε μαζί με τους Δ. Δαμάσκο και Εμ. Παπαδημητρόπουλο για να τους εκπαιδεύσει, ώστε αργότερα να συγκροτηθεί η ομάδα που έγινε γνωστή ως ´acro-team´ και ´Καρέ των Ασων´!
Ο ίδιος, εξάλλου, σημείωσε πως διετέλεσε αρχηγός του σμήνους, ενώ θυμάται με νοσταλγία την επίδειξη των ´Ασων´ μπροστά στο χανιώτικο κοινό γύρω στο 1957 ή 1958 που διεξήχθη… η μισή στην περιοχή του αεροδρομίου των Χανίων και η υπόλοιπη μισή πάνω από το κέντρο των Χανίων, έχοντας επιλέξει ως σημείο συνάντησης για το ´τελείωμα της επίδειξης την περιοχή πάνω από το Ρολόι´, όπως μας είπε ο ίδιος! 
Αξίζει να σημειώσουμε ότι η φήμη του ελληνικού σμήνους ήταν τόσο μεγάλη που το αμερικανικό περιοδικό ´FLIGHT´ (σημ.: ειδικό επί θεμάτων σχετικά με την Πολεμική Αεροπορία), αναγνωρίζοντας την αρτιότητα και την άψογη εμφάνισή του σε σύγκριση με άλλα αντίστοιχα σμήνη άλλων χωρών, είχε αφιερώσει πρωτοσέλιδό του στα μέσα της δεκαετίας του ?50!
Την ίδια εποχή η ´Ουάσιγκτον Ποστ´ έγραψε: ´Από άποψη ακριβούς εκτελέσεως ελιγμών, η επίδειξη ξεπέρασε και την επίδειξη του Αμερικανικού σμήνους που έγινε προς τιμή του Αϊζενχάουερ´!
Ο κ. Στυλιανάκης, ωστόσο, θυμάται με υπερηφάνεια ένα σχόλιο της ελβετικής εφημερίδας ´SPO´ που έγραψε γι? αυτούς ´είναι κάτι το κλασικό και τέλειο´! ´Αυτό το συγκεκριμένο σχόλιο´, μας είπε, ´ήταν πολύ αντιπροσωπευτικό! Νιώθαμε ως εκπρόσωποι της πατρίδας μας και θέλαμε να παρουσιαζόμαστε ως Ελληνες άψογοι, σωστοί. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα, οι Ιταλοί ήταν πολύ φιγουρατζήδες, εμείς οι Ελληνες είμαστε αυτό το κλασικό, το τέλειο!´, σημείωσε ο ίδιος!
Τα… υπόλοιπα επί της οθόνης αύριο, Κυριακή από τη συχνότητα της ΝΕΤ στις 11 το πρωί!

Η ΠΡΩΤΗ ΕΠΙΣΗΜΗ ΕΠΙΔΕΙΞΗ ΤΩΝ ´ΑΣΩΝ´
Στην επίσημη ιστοσελίδα της Πολεμικής Αεροπορίας συναντούμε ένα εκτενές αφιέρωμα στην ιστορία του ελληνικού ακροβατικού σμήνους, γραμμένο από τον Ανδρέα Φραγκοπανάγο της Π.Α., ο οποίος ήταν αρχικά βασικό στέλεχος και στη συνέχεια αρχηγός των ακροβατικών σμηνών!
Για την επίσημη πρώτη των ´Ασων´ γράφει: ´Αρχή καλοκαιριού 1954. Ο τότε υπουργός Π. Κανελλόπουλος έφθανε στη Λάρισα για επίσημη επίσκεψη της 110 Π.Μ. Ο επισμηναγός Κ. Κόκκας εισηγήθηκε στους προϊσταμένους του ένα σμήνος αεροσκαφών της 337Μ Δ/Β να εκτελέσει διελεύσεις προς τιμήν του κ. υπουργού, μετά την προσγείωσή του.
Η εισήγηση εγκρίθηκε. Το σμήνος, με αρχηγό τον Κ. Κόκκα, απογειώνεται. Ο υπουργός, οι αρχηγοί Γ.Ε.Α. και 28 ΑΤΑ και άλλοι ανώτατοι και ανώτεροι αξιωματικοί, περιμένουν να δουν το σμήνος να εκτελεί διελεύσεις κατά τα καθιερωμένα.
Σε ελάχιστο χρόνο μετά την απογείωση και σε πολύ χαμηλό ύψος, το σμήνος εμφανίζεται μπροστά στα μάτια των επισήμων σε σχηματισμό ΒΟΧ εκτελώντας μια πλήρη κλειστή στροφή 360 μοιρών. Οι επίσημοι απορούν, ο ένας κοιτάζει τον άλλον. Είναι έτοιμοι να ρωτήσουν τι κάνει ο Κόκκας, αλλά δεν προλαβαίνουν. Τα τέσσερα ατσάλινα πουλιά αρχίζουν να περιστρέφονται, ν? ανακυκλώνουν, να μετασχηματίζονται, τη μια στιγμή να γλείφουν το έδαφος και την άλλη να ορμούν κατακόρυφα στο γαλάζιο ουρανό. Ολοι μένουν εκστατικοί, γεμάτοι δέος αλλά και υπερηφάνεια. Η επίδειξη είναι τέλεια. Οι ακροβατικοί ελιγμοί άριστοι, η συνεκτικότητα των αεροσκαφών απρόσμενη και τέλος η διασταύρωση και των τεσσάρων αεροσκαφών, που ήρθαν από τέσσερις διαφορετικές κατευθύνσεις, τόσο ταυτόχρονη, που κανένα μάτι δεν μπόρεσε να διακρίνει την ελάχιστη διαφορά χρόνου. Μετά από λίγο τα τέσσερα παλικάρια προσγειώνονται.
Οι επίσημοι κοιτάζουν τώρα επίμονα ο ένας τον άλλον. Θέλουν να ρωτήσουν, να μάθουν, αλλά κανείς δεν τολμά. Τη σιωπή σπάζει ο υπουργός. Στρέφεται στον αρχηγό Αεροπορίας, αντιπτέραρχο Εμ. Κελαϊδή και όλο χαμόγελα λέει: «Μπράβο, κύριε αρχηγέ. Η έκπληξη ήταν υπέροχη. Είμαι υπερήφανος για τους αεροπόρους μας. Θερμά συγχαρητήρια». Το «Μπράβο» του υπουργού και η άψογη εμφάνιση του ακροβατικού σμήνους, ήταν η επίσημη έγκριση αναγνώρισης και αποδοχής ενός χρόνου κόπου, θυσιών και ποταμού ιδρώτα, που έχυσαν εκείνα τα λεβεντόπαιδα, που οι γεμάτοι ενθουσιασμό παριστάμενοι επίσημοι, αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και σμηνίτες βάφτισαν «Καρέ των Ασων»´.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα