«Με τη λειτουργία του Δημοτικού Φροντιστηρίου τα περισσότερα παιδιά έμειναν στα σπίτια τους, δεν χρειάστηκε να φύγουν σε Χανιά και Ρέθυμνο όπως γινόταν μέχρι τώρα», δηλώνει η Κατερίνα Βενάκη, ένα από τα 55 παιδιά του Γυμνασίου – Λυκείου Σφακίων, που παρακολουθούν τα δωρεάν ενισχυτικά μαθήματα του Δημοτικού Φροντιστηρίου Σφακίων.
Μια πρωτοβουλία του Δήμου Σφακίων, που αξιοποιώντας το κληροδότημα ´Ξενουδάκη´ πρωτολειτούργησε το Φροντιστήριο πριν από δύο μήνες δίνοντας κίνητρο παραμονής στη νεολαία της περιοχής, που για χρόνια μετακόμιζε από το Γυμνάσιο κιόλας για τα Χανιά ή το Ρέθυμνο προκειμένου να παρακολουθήσει φροντιστηριακά μαθήματα.
Το κοντινότερο φροντιστήριο απέχει 50 χλμ. από τη Χώρα Σφακίων και πάνω απο 60 χλμ. από χωριά όπως η Ανώπολη, ο Βουβάς, το Φραγκοκάστελο, ο Αγ. Ιωάννης.
«Μας δίνει βάσεις ώστε να προχωρήσουμε παραπέρα και μας βοηθάει έτσι ώστε να κατανοήσουμε καλύτερα τα μαθήματα», εξηγεί η Κωνσταντίνα Καγιαδάκη από τον Βουβά, ενώ η συμμαθήτριά της Ελεάνα Σαβιολή από την Ανώπολη σημειώνει πως «επειδή θέλω να ακολουθήσω Θετική Κατεύθυνση, μπορώ να παρακολουθήσω μαθήματα Φυσικής και Μαθηματικών και να καλύψω τα κενά μου. Ηταν κάτι που έλειπε από την περιοχή μας καθώς όταν τα παιδιά τελείωναν το Γυμνάσιο αναγκάζονταν να φύγουν για τα Χανιά ή το Ρέθυμνο και να αλλάξουν περιβάλλον». Στο ίδιο μήκος κύματος και η Εύα Γεωργαδάκη: «Πλέον τα όποια κενά από το σχολείο καλύπτονται γρήγορα καθώς ρωτάμε τον καθηγητή μας στο σχολείο. Είναι πρώτη φορά που έχουμε φροντιστήριο στα Σφακιά και έχει βοηθήσει αρκετά».
«Στην ηλικία μου οι αδελφές μου έφυγαν και εγώ θα έκανα το ίδιο αν δεν είχαμε το Δημοτικό Φροντιστήριο», τονίζει η Κατερίνα Βενάκη, συμπληρώνοντας πως το μοναδικό που λείπει από το Φροντιστήριο είναι ένας χημικός.
«Δεν είμαι καλός μαθητής αλλά κάτι περισσότερο μαθαίνω και εγώ», λέει με ειλικρίνεια ο Γιάννης Μπραός που θεωρεί ότι το πιο σημαντικό είναι πως με τη λειτουργία του Δημοτικού Φροντιστηρίου τα περισσότερα παιδιά των Σφακίων παραμένουν στα χωριά τους.
«Για μας τα παιδιά της Γ΄ Λυκείου το ξεκίνημα του Φροντιστηρίου μάς έκανε πολύ καλό καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα ήμασταν αναγκασμένοι να φύγουμε για τα Χανιά», λέει η Αργυρώ Δουρουντάκη, μαθήτρια της Γ´ Λυκείου, που φέτος δίνει Πανελλήνιες Εξετάσεις με στόχο την εισαγωγή σε σχολή Τουριστικών Επιχειρήσεων ή Μarketing. Ο συμμαθητής της Γιώργος Κουκουνάρης στη Θεωρητική Κατεύθυνση και αυτός τονίζει ότι «έχω δει βελτίωση στην απόδοσή μου μετά το ξεκίνημα του Δημοτικού Φροντιστηρίου. Ευτυχώς που υπάρχει και έτσι δεν αποχωριστήκαμε τα σπίτια μας πολλά παιδιά των Σφακίων».
«ΚΑΝΟΥΜΕ Ο,ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ»
Στο σχολείο υπηρετούν 3 φιλόλογοι, 1 φυσικός και 1 μαθηματικός. Ένας εξ αυτών ο Μιχάλης Θεοδοσούλης με πολύ μεράκι και όρεξη εξηγεί στα παιδιά στον πίνακα μια δύσκολη εξίσωση. «Σίγουρα η πρωτοβουλία του Δήμου να κάνει φροντιστήριο ήταν πολύ σημαντική και εμείς ως εκπαιδευτικοί κάνουμε ό,τι μπορούμε ώστε και τα παιδιά να καταφέρουν να σπουδάσουν», μας αναφέρει σε ένα διάλειμμα των μαθημάτων. Για τον ίδιο το όλο εγχείρημα «αγγίζει τα όρια του λειτουργήματος με όλη τη σημασία της λέξης. Κατ? αρχήν βοηθάει τα ίδια τα παιδιά να λειτουργήσουν καλύτερα ως άνθρωποι και να πάρουν κάποια βασικά εφόδια. Επίσης βοηθάει όσους έχουν περισσότερη όρεξη και δυνατότητες να συμμετέχουν στις Πανελλήνιες και να μπουν σε κάποια Ανώτερη ή Ανώτατη Σχολή. Βλέπω πολλά παιδιά που είχαν ελλείψεις να προχωρούν, να έχει ανέβει το επίπεδό τους. Τα παιδιά εδώ είναι πανέξυπνα και σε σύγκριση με τα παιδιά των πόλεων πιστεύω ότι μπορούν να πετύχουν ακόμα και με λιγότερο διάβασμα, γιατί έχουν πιο πολύ ελεύθερο χρόνο, δεν έχουν άγχος, έχουν άλλες παραστάσεις», συμπληρώνει
ΣΤΗΡΙΞΗ
Οι καθηγητές εργάζονται ως ωρομίσθιοι και οι περισσότεροι έχουν καταγωγή από τα Σφακιά. «Εχουμε την άμεση στήριξη του Δήμου, του αρμόδιου αντιδημάρχου, του δημάρχου κάθε φορά που υπάρχει ανάγκη ή δημιουργούνται προβλήματα. Με τη δεύτερη χρονιά λειτουργίας του Φροντιστηρίου θα έχουμε καθηγητές και για άλλα μαθήματα όπως Χημεία και Πληροφορική καθώς το πλάνο του Δήμου τα περιλαμβάνει και ελπίζουμε να γίνει κάτι και στο θέμα της μεταφοράς των παιδιών», καταλήγει ο κ. Θεοδοσούλης.
Η φιλόλογος κα Μ. Ηλιάκη από την πλευρά της κάνει λόγο για «πρωτοποριακό θεσμό, που δίνει προοπτική στα παιδιά που διαφορετικά θα έμεναν στον ´αέρα´ και χωρίς την αναγκαία ενίσχυση. Όσα παιδιά είχαν τις δυνατότητες να προχωρήσουν περισσότερο κινδύνευαν να μείνουν εκτός Πανεπιστημίων, ενώ τώρα τους δίνεται η δυνατότητα. Ανάλογες πρωτοβουλίες θα μπορούσαν να πάρουν και άλλοι Δήμοι».
Αύριο Τετάρτη στο πλαίσιο του Δημοτικού Φροντιστηρίου ξεκινούν τα μαθήματα Πληροφορικής για την πιστοποίηση του χειρισμού Ηλεκτρονικού Υπολογιστή.
«Προτεραιότητες Παιδεία και Υγεία»
«Ως μαθητής της Β΄ Λυκείου αναγκάσθηκα να φύγω από το σπίτι μου, να πάω στα Χανιά να νοικιάσω σπίτι και να αλλάξω περιβάλλον για δύο χρόνια. Αυτό είναι κάτι που δεν θέλαμε να συνεχίζει να επικρατεί. Ο Παύλος Πολάκης -ο δήμαρχός μας- τόνισε πως πρέπει να σταματήσει η φυγή των παιδιών των Σφακιανών από τα σπίτια τους και γι? αυτό προχωρήσαμε στη δημιουργία του Δημοτικού Φροντιστηρίου και καλούμε τους γονείς να το στηρίξουν», εξηγεί ο Γιώργος Πρωτοπαπαδάκης, αντιδήμαρχος Σφακίων αρμόδιος για θέματα Παιδείας.
Σύμφωνα με τον κ. Πρωτοπαπαδάκη «ως Δήμος έχουμε σκοπό μετά το πέρας των μαθημάτων τον Ιούνιο να μαζέψουμε γονείς, παιδιά, εκπαιδευτικούς να δούμε τις αδυναμίες και τα προβλήματα που υπήρξαν, ώστε να τα καλύψουμε. Εχουμε στόχο να ξεκινήσουμε τα μαθήματα του Δημοτικού Φροντιστηρίου από τον Αύγουστο, δίνοντας βάση σε Γ΄ Λυκείου και σε Γ΄ Γυμνασίου. Χάρις την αξιοποίηση του κληροδοτήματος ´Ξενουδάκη´ καταφέραμε να δώσουμε έμφαση σε αυτόν τον κρίσιμο τομέα της Παιδείας. Υγεία -με τη λειτουργία του Περιφερειακού Ιατρείου- και Παιδεία είναι στις προτεραιότητές μας».