Τρία ντοκιμαντέρ, τα «Χαρακώματα», το «Σπίτι από θραύσματα» και το “F@ck this Job», τα οποία θα προβληθούν στο 24ο (10-20/3) υπενθυμίζουν πως εκεί που μαίνεται τώρα ο εφιάλτης του πολέμου, οι άνθρωποι ζούνε εδώ και χρόνια στα χαρακώματα.
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης συντάσσεται με την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου και την πρόθεσή της να υποστηρίξει έμπρακτα τους κινηματογραφιστές στην Ουκρανία και εκφράζει την αλληλεγγύη του στην ουκρανική καλλιτεχνική κοινότητα και στους συναδέλφους από το DocuDays UA International Human Rights Documentary Film Festival οι οποίοι ανέβαλαν την 19η διοργάνωσή τους έως ότου παύσει ο πόλεμος και αρθεί ο στρατιωτικός νόμος.
Τα «Χαρακώματα», η πρώτη ταινία του Γάλλου πολεμικού ανταποκριτή Λουπ Μπιρό μεταφέρει το θεατή στο μαρτυρικό Ντονμπάς, όπου αποτυπώνει τη γυμνή αλήθεια και τη σκληρότητα της επιβίωσης. Όσο οι διπλωμάτες διαπραγματεύονται επισφαλείς εκεχειρίες και κατάπαυση του πυρός, άνδρες και γυναίκες περνούν τα καλύτερα χρόνια της ζωής τους στην πρώτη γραμμή, καταδικασμένοι να σκάβουν ανελλιπώς χαρακώματα, ενώ δίπλα τους πέφτουν βόμβες η μία μετά την άλλη.
Στο «Σπίτι από θραύσματα», το οποίο θα προβληθεί σε διεθνή πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη, ο Δανός σκηνοθέτης Σάιμον Λέρενγκ Βιλμόντ δείχνει πως καθώς ο πόλεμος στην ανατολική Ουκρανία διαλύει τις άπορες οικογένειες που ζουν κοντά στην πρώτη γραμμή, μια μικρή ομάδα κοινωνικών λειτουργών επιδεικνύει τρομερή αποφασιστικότητα, εργαζόμενη ακατάπαυστα για να κρατήσει ασφαλή τα παιδιά σε ένα τοπίο φρίκης και απόγνωσης.
Το «F@ck this Job» της Βέρα Κριτσέφσκαγια παρακολουθεί επί 13 χρόνια την δύσκολη πορεία της Νατάσσας, ιδιοκτήτριας του μικρού καναλιού Dozhd TV. Στη Ρωσία του Πούτιν, το κανάλι είναι μια φωνή διαμαρτυρίας και ανεξαρτησίας σε ένα ασφυκτικό δημοσιογραφικό τοπίο. Η ιδιοκτήτρια αγκαλιάζει την ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα και προσλαμβάνει δημοσιογράφους υπέρ της αντιπολίτευσης και μετατρέπεται σε μια όαση πολιτικής και σεξουαλικής ελευθερίας, ενώ η Νατάσσα στέκεται στην πρώτη γραμμή της μάχης της αλήθειας.