Πριν χρόνια πολλά (1966), μετά το τραγικό ναυάγιο του οχηματαγωγού “ΗΡΑΚΛΕΙΟΝ” στη Φαλκονέρα, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους εκατοντάδες Χανιώτες, μερικοί εμπνευσμένοι, οραματιστές Χανιώτες, με πρωτοπόρο τον αείμνηστο ιεράρχη Ειρηναίο Γαλανάκη συνεπήραν τους κατοίκους του Νομού και δημιούργησαν την Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία Κρήτης.
Αποταμιεύσεις μεγαλοαστών αλλά και φτωχών ανθρώπων, έγιναν μετοχές και η εταιρεία με το πρώτο της πλοίο άρχισε να πλέει… στα νερά του Κρητικού πελάγους. Κι άλλα πλοία προστέθηκαν σταδιακά στον στόλο της.
Κόντρα στο εφοπλιστικό κατεστημένο, η Ανώνυμη αυτή Ναυτιλιακή Εταιρεία, μπήκε στο στόχαστρο αυτών που ήθελαν το μονοπώλιο στις θαλάσσιες γραμμές.
Σύντομα και από μια κάποια κακοδιαχείριση είναι αλήθεια, βρέθηκαν μέσα στην εταιρεία και έντεχνα και παρά τις καταγγελίες, πέρασε… στα «χέρια» τους.
Με αποταμιεύσεις Χανιωτών δημιουργήθηκε η εταιρεία αυτή.
Τι έμεινε και πού οδηγείται σήμερα το δημιούργημα μιας συνεταιριστικής λαϊκής δράσης στον τόπο μας.
Τον εφοπλιστικό, ιταλικό κολοσσό Γκριμάλντι περιμένει να βάλει τη σφραγίδα του για να τη σώσει…
Στη μνήμη των θυμάτων του ναυαγίου της Φαλκονέρας.
Έτσι, για την ιστορία…
Πριν χρόνια αρκετά και πάλι, μια ομάδα εμπνευσμένων Χανιωτών είπαν να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις για καλύτερη και φθηνότερη εξυπηρέτηση των ντόπιων καταναλωτών, καλύτερη διακίνηση των ειδών διατροφής, αλλά και προβολή των τοπικών προϊόντων.
Το Ινστιτούτο Καταναλωτών έκανε την εμφάνισή του και μια πρώτη δραστηριότητα ξεκινούσε. Βήματα δειλά, είναι αλήθεια, αρχικά.
Σε μια δύσκολη φάση, άνθρωπος έξυπνος και δραστήριος (Απ. Αλεξάκης), αναλαμβάνει και οδηγεί τον Συνεταιρισμό σε πορεία ανάπτυξης. Υποκαταστήματα αρκετά στα Χανιά και στην άλλη Κρήτη. Με σύνθημα «στηρίζουμε τα τοπικά προϊόντα», εισέρχεται για τα καλά στην αγορά τροφίμων.Το χρήμα ρέει άφθονο στα ταμεία του. Πρόοδος εξαιρετική.
Σήμερα τι μένει απ’ όλα αυτά, την συνεταιριστική ιδέα, την προστασία του Χανιώτη καταναλωτή;
Ο “Μασούτης”, ένας μεγάλος οργανισμός “σούπερ μάρκετ” κλήθηκε για τα περαιτέρω. Το ΙΝΚΑ ιδρύθηκε για να μας προστατέψει απ’ αυτά τα μονοπώλια.
Σήμερα έντεχνα και με καθαρή τη συνείδηση, μας ρίχνει στις “αγκάλες” τους.
Πάντως, αν το ΙΝΚΑ είχε δημιουργήσει, όπως είχαμε επισημάνει αρκετές φορές στο παρελθόν, ένα – δύο παιδικούς σταθμούς στις φτωχογειτονιές της πόλης, μια ικανοποίηση θα υπήρχε.
Σήμερα υπάρχει ο “Μασούτης”.
Διάθεση για παραπέρα συζήτηση πάνω στα θέματα αυτά δεν υπάρχει.
Έτσι, όμως, για την ιστορία, αλλά και γιατί τα “Χανιώτικα νέα” είχαν στηρίξει αρχικά τις συνεταιριστικές αυτές προσπάθειες, αλλά και στη συνέχεια είχαν επισημάνει κάποια ξεστρατίσματα, γίνεται αυτή η μικρή αναφορά.
Επιθέσεις άγριες δεχθήκαμε τότε.
Δεν επιχαίρουμε γιατί δικαιώθηκαν οι ανησυχίες μας.
Λυπούμεθα απλά γιατί οι πρωτοποριακές αυτές προσπάθειες βυθίστηκαν, η πρώτη μαζί με το “ΗΡΑΚΛΕΙΟΝ” στη Φαλκονέρα και η δεύτερη στα συμφέροντα των μεγάλων εταιρειών διακίνησης των τροφίμων και όχι μόνον.
Περαστικά μας…