Αν κάτι είναι καλό
συνάμα είναι και θεϊκό
Όσο και αν αυτό ηχεί παράξενα
η δήλωση αυτή συνοψίζει
την ηθική μας
Μονάχα κάτι υπερφυσικό
μπορεί να εκφράσει
το υπερφυσικό
O Δημήτρης Κακαβελάκης γράφει ασταμάτητα, γιατί πιστεύει πως «η γραφή είναι ένας τρόπος για να υπάρξεις…». Ο Χένρι Μύλλερ είχε πει πως η γραφή τον έσωσε από την τρέλα! Σίγουρα, η γραφή αποτελεί την πιο αποτελεσματική ψυχοθεραπεία, ακόμα και με τη βοήθεια εκπαιδευμένου ψυχολόγου.
Ο Δημήτρης Κακαβελάκης βρίσκει τον εαυτό του στην ποίηση, στο δοκίμιο, στην πεζογραφία, στο θέατρο, στις μεταφράσεις και στη δημοσιογραφία. Στα δημιουργικά πνευματικά βήματά του όλα αυτά τα είδη του λόγου αποτελούν ουσιαστικούς σταθμούς. Εκείνο που κάνει στα μάτια του και στο αγέρωχο της νόησής του την κάθε μορφή της τέχνης της γραφής πολύτιμη είναι η απόλυτη ελευθερία που έχει να σοφίζεται και να φτιάχνει πράγματα που δεν υπήρχαν πριν να τα φτιάξει. Ακόμα κι αυτό το υπέροχο τίποτα είναι ένα μυστήριο, με ανεξέλεγκτη γνώση, σκέψη και έμπνευση.
Το «α-Γέρωχο Νόησης και το υπέροχο Τί-πο-τα», σε τρία μέρη, ανώτερο το ένα από το άλλο, πνευματικοί αναβαθμοί, ωσάν τους ψαλμούς που ψάλλονται στην Εκκλησία, σε εξαιρετικές στιγμές πλήρους κατάνυξης, εμπεριέχουν βιώματα, γεγονότα, σκέψεις αγάπης, ενθουσιασμού, λύπης, μίσους, οργής, φόβου, συναισθήματα ανώτερα και κατώτερα, που εκφράζονται με την ποίηση.
Σε όλες αυτές τις στιγμές, οι λέξεις έιναι ένα ταξίδι στην αναζήτηση της ελευθερίας, ενώ ο πλούτος της γλώσσας, διαμορφώνει και αναδεικνύει τη σκέψη, ως συναίσθημα, συνείδηση, πράξη και ποίηση, σε έντεχνο λόγο που αξιοποιεί στον μέγιστο βαθμό τη συγκινησιακή λειτουργία της γλώσσας και χαρακτηρίζεται κατά κανόνα, από πυκνότητα και εσωτερικό ρυθμό. Τότε, το ποίημα έχει όλα τα χαρακτηριστικά της ποίησης που στις 21 συλλογές του Δ.Κ. από το 1970 μέχρι το 2018, κυριολεκτικά σημαίνει αλήθεια και μεταφορικά οτι πιο ωραίο, ένα θαύμα, ένα αριστούργημα! Ίδιο των ωραίων ψυχών, που σέβονται και αγαπούν τη ζωή και αγωνίζονται να έχουν όλοι δικαίωμα σ’ αυτήν. Να είναι ελεύθεροι να δημιουργούν.
Βαθύς, στοχαστικός αναζητητής και ο ίδιος, με τα κατάλληλα αισθητήρια σε κάθε στιγμή πρόσληψης των μοναδικών ερεθισμάτων, πάντα με τον έλεγχο της συνείδησης, που προωθεί τα αισθήματα και τα συναισθήματα σε συνειδητές πράξεις.
Στο πλαίσιο αυτό, ο υψηλός διανοητής, υμνωδός της Κρήτης (ΚΡΗΤΗ ΟΝΕΙΡΟ ΜΕΓΑ, 2011) πάντα αγέρωχος, περήφανος, επιβλητικός, μεγαλόπρεπος, καμαρωτός, αξιοπρεπής, με στιβαρή κορμοστασιά, λεβέντικη στάση, βλέμμα ολοκάθαρο, παράστημα και περπάτημα ανάλογο με το ύφος. Βαδίζει, προχωρά και στέκεται, άλλοτε ως πλάτανος, άλλοτε ως φάρος κι άλλοτε ως κάστρο ή βουνό, με όλη την πολυσημία του.
Ακριβώς δίπλα, ο υπέροχος, ο εξαιρετικός, ο θαυμάσιος, χωρίς κανένα πράγμα, υλικό ή άυλο, το υπέροχο τίποτα, πάντως λειτουργικό και δημιουργικό, όπως και το αγέρωχο της νόησης, το σύνολο των γνωστικών λειτουργιών του εγκεφάλου, η ανθρώπινη, η κοινωνική νόηση.
Ένας άνθρωπος με έμπνευση, το πιο μυστηριώδες γνώρισμα της νόησης, όπου αυτό ακτινογραφείται και ανακαλύπτεται από τη σύγκρουση με την παρανόηση πολλών σχημάτων και εξελιγμάτων.
Τότε το πνεύμα το αγέρωχο (της) νόησης, σε κοινή πορεία με το σώμα κατανόησης φωτίζουν το Λόγο Συμπόρευσης, ν’ ανάψει το Μεγάλο Φως, στις πολιτείες κάθε χρώματος! Εκεί που και το υπέροχο τίποτα, στο δικό του ταξίδι, δεν παραλείπει τους δικούς του σταθμούς, ουσιαστικούς και μη!
Αυτά τα μηνύματα στέλνει και με αυτή την ποιητική συλλογή του ο Δ.Κ., χωρίς τελείες, άνω τελείες και κόμματα, σημεία στίξης, που σημαίνει πως ο αναγνώστης έχει πολλές επιλογές στην ανάγνωσή του, και απόλυτη ελευθερία στην πρόοληψή τους.
Ο ποιητής δεν αγωνίζεται μόνο για τη δική του ελευθερία, αλλά και για την ελευθερία όλων των ανθρώπων, ιδιαίτερα των αναγνωστών του, όπως έκανε και ο μεγάλος διανοητής της Κρήτης Νίκος Καζαντζάκης.
Ο συνεχής αγώνας του Δ.Κ. για την προοδευτική, πνευματική ανάταση του ανθρώπου μεθοδεύτηκε και οργανώθηκε μέσα από τον παράλληλο δημοσιογραφικό αγώνα, που εξακολουθεί να δίνει από τις στήλες της έγκριτης εφημερίδας «Χανιώτικα Νέα», με θάρρος και άποψη, σκέψη και κρίση, λογική και σεβασμό στον αναγνώστη.