Μεγάλη πρόκληση θεωρείται για την επίσημη πολιτεία να καταφέρει να κρατήσει ζωντανά τα χωριά της ενδοχώρας, στα οποία λιγοστοί πλέον κάτοικοι δίνουν έναν μεγάλο αγώνα ώστε να επιμείνουν στην υπομονή, που χρόνια τώρα δείχνουν σχετικά με τις συνθήκες της καθημερινότητας τους.
Τα ‘‘Χανιώτικα νέα’’ βρέθηκαν στο χωριό Αΐμονας του μεσορεινού Μυλοποτάμου, το οποίο απέχει από το Ρέθυμνο 50 χιλιόμετρα στο δρόμο μετά την Αξό, εκεί στις πλαγιές του Κουκούλωνα, για το οποίο ο Francesco Barozzi, Ιταλός μαθηματικός και επιστήμονας, έχει αναφορές στο «Descrizione dell’ Isola di Creta» όπου περιγράφει το νησί της Κρήτης του 1577.
Η εφημερίδα που φτάνει στον Αΐμονα και συνδέει κατά κάποιο τρόπο την καθημερινότητα των λιγοστών κατοίκων του, με τα Χανιά όπου κατοικούν αρκετοί Αϊμονιώτες, άκουσε τις αγωνίες των ανθρώπων, περπάτησε στους δρόμους του χωριού και διαπίστωσε πέρα της ομορφιάς ενός χωριού που του αξίζει να υπάρχει στο αύριο, την εγκατάλειψη, αποτέλεσμα μιας λανθάνουσας σχέσης των ορεινών χωριών με τα Κέντρα Λήψης Αποφάσεων.
Το όνομα του χωριού Αΐμονας προήλθε σύμφωνα με την πιο ισχυρή εκδοχή από τον Άγιο Παντελεήμονα, εκκλησία του οποίου Αγίου λειτουργείτε στο χωριό. Κτηνοτρόφοι και αγρότες οι περισσότεροι από τους 120 κάτοικους του, στους οποίους καλά κρατάει το άγχος για την έλλειψη του νερού, το οποίο δικαιολογημένα φωνάζουν ότι είναι χρειαζούμενο για τις μικρές καλλιέργειες και τα ζωντανά που διατηρούν. Όπως μας είπε ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Γ.Λ. «αν βρέξει καλώς, αν μπορέσουμε να μαζέψουμε νερό ποτίζουμε, αλλά τους ελαιώνες μας τους έχουμε αφήσει στο θεό».
Οι νέοι του χωριού επαναλειτούργησαν πριν λίγο καιρό, τον Πολιτιστικό Σύλλογο, προσπαθούν να αναδείξουν μνημεία και διάφορες γωνιές από γειτονιές του χωριού, επιμένουν όπως μας είπαν να μην εγκαταλείψουν τον τόπο τους, να γεννήσουν παιδιά «…αλλά χρειαζόμαστε την ασφάλεια που δεν μας παρέχουν, κυρίως για την υγεία, τη μεταφορά των παιδιών μας σε εξωσχολικές δραστηριότητες και διαδρομές του ΚΤΕΛ». Η κρητική μουσική έχει υποστηριχθεί από Αϊμονιώτες καλλιτέχνες που βαστούν τα παραδοσιακά μετερίζια, ενώ παράλληλα συγγραφείς λαογραφίας δεν επιτρέπουν να ξεχαστεί το χωριό τους μέσω των πονημάτων τους. Από τον Αΐμονα είναι και η δημοσιογράφος επικοινωνιολόγος Βαρβάρα Τερζάκη-Παλλήκαρη η οποία όπως μας είπαν έχει βοηθήσει το χωριό πολύ, ενώ διατηρεί ζωηρή σχέση με τους κατοίκους για τη μεταλαμπάδευση της τέχνης της υφαντικής.
Μετά το 1965, το χωριό άρχισε να αδειάζει, προς αναζήτηση ευκαιριών ζωής των κατοίκων του, οι οποίοι επέλεξαν να μετακινηθούν στις πόλεις των άλλων νομών της Κρήτης, βρέθηκαν σε Ρόδο και Πάτρα και ορισμένοι στο εξωτερικό, σε Αυστραλία, Γερμανία και Αμερική. Όλοι τους όμως, σύμφωνα με τη κουβέντα μας στο παραδοσιακό μπακάλικο του χωριού, διατηρούν ζεστές σχέσεις με τον Αΐμονα, δεν παραλείπουν το άναμμά του καντηλιού στον Άγιο Παντελεήμονα, στον Άγιο Δημήτριο, στην εκκλησιά της Κοίμησης της Θεοτόκου, στον Άη Βασίλειο και στα ξωκλήσια του χωριού όπως οι Άγιοι Πάντες και ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος.
Όπως μας είπαν ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου, Γ.Λ. ο κ. Τερζάκης, η κα Μαίρη και η κα Σπυριδούλα, τα προβλήματα είναι ζωτικής σημασίας και πρέπει άμεσα τόσο ο δήμος, όσο και η πολιτεία να ενσκήψουν για να «πάρουν θάρρος οι κάτοικοι εδώ, αλλά κυρίως τα 25 παιδιά μας και οι νέοι άνθρωποι που επιμένουν να παραμένουν στο χωριό». Μας είπαν πως το σχολείο έχει κλείσει από το 2016 και υπάρχει μόνο ένα σχολικό λεωφορείο που τα πηγαίνει στο χωριό Πλαδιανά. Κάνουν λόγο για μία ήσυχη ζωή αλλά πολύ: «ζόρικη, διότι δεν υπάρχουν έστω και οι ελάχιστες ευκολίες. Αν κάτι χρειαστούμε είμαστε 50 λεπτά από Ηράκλειο και 60 λεπτά από το Ρέθυμνο. Αν μία μάνα, μία γερόντισσα, ένας ηλικιωμένος πρέπει άμεσα να βρεθεί για παράδειγμα στο Πέραμα, πρέπει να δώσει 50 ευρώ στο ΤΑΞΙ ενώ για να πάει σε γιατρό στο Ηράκλειο θα δώσει 60 ευρώ».
Έχουν ανάγκη όπως λένε να περνάει αγροτικός γιατρός από το χωριό τους, όπως χρειάζονται άμεσα συγκοινωνία.
«Πρέπει τουλάχιστον τρεις φορές, δε λέμε κάθε μέρα αλλά τρεις φορές τουλάχιστον να μας βάλουν ένα λεωφορείο. Περνάει μόνο το σχολικό και όλοι οι υπόλοιποι είμαστε ξεχασμένοι. Δεν είμαστε μόνο εμείς. Το λεωφορείο θα εξυπηρετούσε πολλά χωριά που έχουν ανάγκες, όπως Μουρτζανά, Δοξαρό, Κρυονέρη, Πλαδιανά, Αλόιδες, Χώνος, και άλλα. Αν δεν λυθούν τέτοια θέματα όπως και το νερό, θα ερημώσουμε».
Ο πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Γ.Λ. κτηνοτρόφος στο επάγγελμα είπε πως, εύχεται τα παιδιά του να μη μείνουν στο χωριό. «Εμείς ήμασταν αλλιώς, όμως τα σημερινά παιδιά, έχουν άλλες, σοβαρές εκπαιδευτικές και όχι μόνο ανάγκες. Δεν μπορούν να πάνε σε μία δραστηριότητα, στη μουσική, σε ξένες γλώσσες. Όσοι θέλουμε να βρεθούμε σε Ηράκλειο ή Ρέθυμνο πρέπει να πάμε τα παιδιά μας σε δραστηριότητες, να μείνουμε εκεί για να τα πάρουμε και πολλές φορές να τα πάμε την ίδια μέρα σε μία δεύτερη δραστηριότητα. Πολύς χρόνος φεύγει άδικα στις μετακινήσεις».
Υπάρχουν όμως και οι μανάδες όπως είπε η κα Σπυριδούλα που δεν έχουν μία βιβλιοθήκη, κάτι να ασχοληθούν για να νιώσουν καλύτερα. «Έχουμε από τη μία το νερό που δεν υπάρχει, οπότε η περιοχή είναι φτωχή, με μία γεώτρηση που βγάζει 25 κυβικά μόνο την ώρα, που δεν ποτίζουμε τίποτα παρά μόνο όποιος έχει πηγάδι ποτίζει κάπως. Από την άλλη, το άλλο «νερό», αυτό της δημιουργίας και της πνευματικής ενασχόλησης δεν υπάρχει επίσης. Κι αυτό εμάς τις γυναίκες μας στενοχωρεί».
Μετά από επικοινωνία με την νέα δημοτική αρχή Μυλοποτάμου, όπως μάθαμε, υπάρχει ο σχεδιασμός να φτάσει νερό από άλλη περιοχή για να γεμίζει μία δεξαμενή η οποία ενώ υπάρχει, ποτέ δεν έχει λειτουργήσει. «Ανά διαστήματα της βάζουμε νερό λίγο και τη βρέχουμε απλά για να μη σκάσει», μας είπε ο πρόεδρος του Συλλόγου.
Ο Αΐμονας, χωριό που δεν του αξίζει η διαγραφή από τον χάρτη, επιμένει να υπάρχει. Αυτό ας το δουν οι αρμόδιοι κι ας πεισθούν, οι κλειστές πόρτες και τα εγκαταλελειμμένα σπίτια, να αποκτήσουν και πάλι πρόσβαση και ζωή.