Στα ∆ηµοτικά σχολεία οι εκπαιδευτικοί συναντιούνται τουλάχιστον µία φορά την εβδοµάδα για να σχεδιάσουν τα µαθήµατα. Υπάρχει καθοδηγητής στα πρώτα στάδια της διδασκαλίας τους.
Σωστά µαντέψατε! Στη Φινλανδία (Suomi) γίνονται αυτές οι συναντήσεις. Ας δούµε, πως πορεύονται οι Suomi εκπαιδευτικοί.
Υπάρχει µισθολογική ισότητα, δηλαδή το ύψος του µισθού τους δεν εξαρτάται από την απόδοσή τους, ούτε ισχύει οτιδήποτε ανταγωνιστικό. Υπολογίζεται ότι ο µισθός τους είναι Ε22 την ώρα.
Οι Φινλανδοί εκπαιδευτικοί µαθαίνουν ο ένας από τον άλλο, διαθέτουν ισχυρό παιδαγωγικό και κοινωνικό κεφάλαιο. Oι σχέσεις τους χαρακτηρίζονται από υψηλό βαθµό εµπιστοσύνης, συχνή αλληλεπίδραση µε διαρκή επαγγελµατική επιµόρφωση και εξέλιξη.
Ανάγνωση
Οι µαθητές της Α’ τάξης µαθαίνουν να διαβάζουν σε 4 µήνες διδασκαλίας. Είναι γεγονός ότι τα 7χρόνα πρωτάκια δεν έχουν όλα τις ίδιες δεξιότητες στο Νηπιαγωγείο.
∆ιεθνής έρευνα σχετικά µε τις ηλικίες έναρξης της φοίτησης διαπίστωσε ότι υπάρχει µεγαλύτερη διακύµανση στις επιδόσεις στις χώρες όπου τα παιδιά αρχίζουν το σχολείο νωρίτερα. ∆ηλαδή, το αντίθετο από ό,τι θα περιµέναµε. Από τη µέρα που ένας µικρός Φινλανδός αρχίζει το σχολείο παρατηρείται µία ταχεία ποιοτική µεταβολή. Από την αρχική αδυναµία ανάγνωσης µέχρι την δυνατότητα ανάγνωσης. Ακολουθεί ένα στάδιο βραδύτερης βελτίωσης όπου εµπλουτίζεται το λεξιλόγιο και ενισχύεται ο βαθµός κατανόησης. Σηµειώνω ότι το Νηπιαγωγείο “Pre-school” (µεγάλα νήπια) αρχίζει στην ηλικία των 6 ετών µε 3 νηπιαγωγούς ανά 21-24 νήπια.
Οµάδα παιδικής πρόνοιας
Υπάρχει διεπιστηµονική οµάδα παιδικής πρόνοιας που αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της Φινλανδικής εκπαίδευσης. Στα µεγάλα σχολεία η οµάδα συναντιέται για ένα δίωρο µία φορά την εβδοµάδα. Την 1η ώρα συζητούν για µία συγκεκριµένη τάξη µαζί µε το δάσκαλό της. Συζητούν για κάθε τάξη δύο φορές το χρόνο. Συζητούν για κάθε παιδί χωριστά κι αφιερώνουν περισσότερο χρόνο σε εκείνα που αντιµετωπίζουν προβλήµατα είτε σε κοινωνικό επίπεδο, είτε στα µαθήµατα. Η 2η ώρα είναι διαθέσιµη για όποιο εκπαιδευτικό επιθυµεί να συζητήσει για κάποιο παιδί. Η οµάδα αποτελείται από Ψυχολόγο, Κοινωνική λειτουργό, Σύµβουλο σπουδών, Οδοντίατρο, Νοσοκόµα, Λογοθεραπευτή και Οικογενειακό σύµβουλο.
Κοινωνική Πρόνοια
Καθήκον της Πρόνοιας είναι να διαµορφώνεται ένα υγιές, ασφαλές περιβάλλον για µάθηση και ανάπτυξη. Επίσης, να προστατεύεται η ψυχική υγεία, να αποτρέπεται ο κοινωνικός αποκλεισµός και να προάγεται η ευηµερία της σχολικής κοινότητας.
Η Πρόνοια υπολογίζει ότι αν ένα παιδί εγκαταλείψει το σχολείο θα αποκλειστεί από την ενεργή κοινωνία και θα στοιχίσει 1.000.000 Ευρώ στο κράτος. Τα ιδιωτικά σχολεία είναι ενταγµένα στο σύστηµα, χρηµατοδοτούνται από το κράτος και δεν χρεώνουν δίδακτρα, ούτε επιλέγουν µαθητές µε κριτήριο τις ικανότητές τους.
Ενιαίο εκπαιδευτικό σύστηµα
Η ενιαία εκπαίδευση έχει διαπιστωθεί ότι δεν έχει αρνητική επίπτωση σε καµία οµάδα µαθητών, ούτε καν στο 5% των εξαίρετων. Υπάρχει πλήρης αυτονοµία των εκπαιδευτικών στην διδασκαλία του µαθήµατος τους. Έχουν παρατηρηθεί πανοµοιότυπες προσεγγίσεις ως προς τον τρόπο διδασκαλίας και την οργάνωση του µαθήµατος. Αυτό δεν σηµαίνει ότι έχουν επιβληθεί τέτοιες πρακτικές, αλλά είναι απόρροια του ελέγχου ποιότητας της Παιδαγωγικής κατάρτισης και των πόρων.
Υπάρχει υψηλού βαθµού εµπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς επειδή µπορεί να ελεγχθούν οι προθέσεις και η κατάρτιση τους.
Παιδαγωγικά προγράµµατα
Υπάρχει υπέρ-προσφορά υποψήφιων για τις 5ετείς σπουδές Παιδαγωγικής.
Στη βιβλιογραφία αναφέρεται ότι γίνονται δεκτοί µόνο όσοι έχουν πραγµατικό κίνητρο και πάθος για την Εκπαίδευση.
Τα τµήµατα σπουδών λειτουργούν σε λίγα υψηλού κύρους Πανεπιστήµια, έτσι διευκολύνεται ο έλεγχος της ποιότητας των προγραµµάτων και των ικανοτήτων των αποφοίτων.
Τα προγράµµατα σπουδών Παιδαγωγικής σχεδιάζονται σε εθνικό επίπεδο µε τοπικές διαφοροποιήσεις.
Γίνεται καθολική χρήση υψηλής ποιότητας σχολικών εγχειριδίων ειδικά για την Φυσική, την Χηµεία και τα Μαθηµατικά. Πολλοί συγγραφείς εγχειριδίων είναι εκπαιδευτικοί µε µεγάλη εµπειρία διδασκαλίας µε διάφορες στρατηγικές. Αρκετά εγχειρίδια χρησιµοποιούνται χωρίς να έχουν έγκριση από το Υπουργείο.
Εξετάσεις PISA
Οι δηµογραφικές αλλαγές από την είσοδο µεταναστών προκαλούν διαφοροποιήσεις στις αποδόσεις των µαθητών στις εξετάσεις PISA (2012) που διενεργεί ο ΟΟΣΑ. Στην αναφορά των εξετάσεων PISA (2018) τονίζεται ότι η πτωτική πορεία στις επιδόσεις των Φινλανδών σε σχέση µε το 2015 δεν είναι αναστρέψιµη!
Σε παγκόσµιο επίπεδο το 10% των πλέον κοινωνικοοικονοµικά προνοµιούχων µαθητών ξεπέρασε τις επιδόσεις του 10% των πλέον µειονεκτούντων στην Κατανόηση κειµένων σε ισοδύναµο 3+ ετών σπουδών!
Αν ενδιαφέρεστε για τις επιδόσεις των Ελληνόπουλων (2018) αυτές είναι συγκρίσιµες µε των Ουκρανών, Τούρκων, Σλοβάκων και Χιλιανών µαθητών.
Συµπερασµατικά
Αχ, αυτοί οι Φινλανδοί έβαλαν ψηλά τον πήχη…
😊Η Φινλανδία είναι στην ηγετική οµάδα των χωρών (Ιρλανδία, Εσθονία, Καναδάς) στις εξετάσεις PISA (2018) πίσω από τις κορυφαίες Κίνα και Σιγκαπούρη.
😊Τα παιδιά αρχίζουν την τυπική εκπαίδευση στα 7 έτη µετά από υψηλής ποιότητας προσχολική αγωγή.
😊Οι µαθητές κατανέµονται σε τµήµατα στα 16 τους για επαγγελµατική αποκατάσταση ή ακαδηµαϊκές σπουδές.
😊Τα σχολεία πληρούν τις προϋποθέσεις για να έχουν οι εκπαιδευτικοί εγγενές κίνητρο, αυτονοµία, άριστη κατάρτιση, ανάγκη του σχετίζεστε και σκοπό.
😊Το Υπουργείο Παιδείας επιλέγει τους καλύτερους υποψήφιους, έτσι παρέχει στους εκπαιδευτικούς µεγάλη αυτονοµία και υψηλούς µισθούς.