» Σηµαντική αύξηση του κύκλου εργασιών
Σηµαντική αύξηση παρουσίασε ο κύκλος εργασιών του ακτοπλοϊκού οµίλου της Attica Group, ενώ για πρώτη φορά ενσωµατώνονται οι εργασίες της απορροφηθείσας ΑΝΕΚ σε ολόκληρη τη χρήση 2024.
O κύκλος εργασιών της εταιρείας ανήλθε στα 747,8 εκατ. Ευρώ έναντι 588,3 εκατ. το 2023 αύξηση κατά 27%.
Η Attica Group έχει καταστεί µετά τη συγχώνευση ένας από τους µεγαλύτερους Οµίλους επιβατηγών – οχηµαταγωγών πλοίων στον κόσµο.
Τα Κέρδη προ Φόρων, Χρηµατοδοτικών, Επενδυτικών Αποτελεσµάτων και Αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 96,3 εκατ. από 126,4 εκατ. το 2023 ενώ περιλαµβανοµένου του αποτελέσµατος από την αντιστάθµιση του κινδύνου για τις τιµές των καυσίµων ανέρχονται σε 101,5 εκατ. ευρώ από 124,4 εκατ. ευρώ το 2023.
Τα ενοποιηµένα κέρδη µετά από φόρους στη χρήση 2024 ανήλθαν σε 17,5 εκατ.ευρώ έναντι 61,2 εκατ. το 2023 καθώς έχουν επιβαρυνθεί µε µη επαναλαµβανόµενα έξοδα που σχετίζονται µε τη συγχώνευση και τη λειτουργική ενσωµάτωση της ΑΝΕΚ ποσού 28,2 εκατ.ευρώ.
Οπως ενδεικτικά αναφέρεται αυτό είναι το πρόγραµµα εθελουσίας εξόδου, το κόστος αναβάθµισης των πλοίων, το κόστος εκπαίδευσης και ενσωµάτωσης των πληρωµάτων και του προσωπικού ξηράς, καθώς και λοιπά κόστη.
Επιπλέον, το λειτουργικό κόστος του Οµίλου επιβαρύνθηκε από την αγορά δικαιωµάτων ρύπων, ποσού 18,9 εκατ.ευρώ, σύµφωνα µε το Σύστηµα Εµπορίας ∆ικαιωµάτων Εκποµπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που εφαρµόζεται για πρώτη φορά από 1.1.2024.
Ο Όµιλος διαθέτει ισχυρή κεφαλαιακή διάρθρωση και ικανοποιητική ρευστότητα. Τα ίδια κεφάλαια του Οµίλου ανήλθαν σε 501,5 εκατ.ευρώ από 495,7 εκατ. ευρώ, µε τον συντελεστή µόχλευσης να ανέρχεται στις 31.12.2024 σε 52%.
Τα ταµειακά διαθέσιµα και ισοδύναµα στις 31.12.2024 ανέρχονταν ισε 75,8 εκατ. µειωµένα από 103,4 εκατ. ευρώ στις 31.12.2023, κυρίως λόγω του εκτεταµένου επενδυτικού προγράµµατος που βρίσκεται σε εξέλιξη, ενώ τα αχρησιµοποίητα όρια χρηµατοδότησης στις 31.12.2024 ανέρχονταν σε 26,1 εκατ.ευρώ
Το ∆ιοικητικό Συµβούλιο θα προτείνει στη Γενική Συνέλευση τη διανοµή µερίσµατος από τα κέρδη χρήσεως 2024 και από κέρδη προηγούµενων χρήσεων της µητρικής εταιρίας 0,07 ευρώ ανά µετοχή.
ΑΓΟΡΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΕΡΓΟ
O ‘Όµιλος δραστηριοποιείται µε τα εµπορικά σήµατα «Superfast Ferries», «Blue Star Ferries», «Hellenic Seaways» και «Anek Lines», αριθµεί σήµερα 42 πλοία, µετά την πώληση του επιβατηγού – οχηµαταγωγου πλοίου ΚΡΗΤΗ ΙΙ στις 5.3.2025, από τα οποία τα 27 είναι συµβατικά επιβατηγά – οχηµαταγωγά πλοία, τα 13 είναι ταχύπλοα και 2 πλοία είναι φορτηγά – οχηµαταγωγά. Όλα τα πλοία του Οµίλου είναι ιδιόκτητα πλην δύο (2) επιβατηγών – οχηµαταγωγών, τα οποία είναι ναυλωµένα.
Στη χρήση 2024, τα πλοία του Οµίλου πραγµατοποίησαν δροµολόγια στην Ελλάδα (Κυκλάδες, ∆ωδεκάνησα, Κρήτη, Β.Α. Αιγαίο, Σαρωνικό και Σποράδες) και στη ∆ιεθνή γραµµή Ελλάδας – Ιταλίας (Ανκόνα, Μπάρι, Βενετία).
Το µεταφορικό έργο του Οµίλου αυξήθηκε σε σύγκριση µε τη χρήση 2023. Ειδικότερα, τα πλοία του Οµίλου µετέφεραν 7,29 εκατ. επιβάτες (6,49 εκατ. επιβάτες στη χρήση 2023 – αύξηση 12,3%), 1,3 εκατ. Ι.Χ. οχήµατα (1,04 εκατ. Ι.Χ. οχήµατα τη χρήση 2023 – αύξηση 25%) και 0,53 εκατ. φορτηγά οχήµατα (0,42 εκατ. φορτηγά οχήµατα στη χρήση 2023 – αύξηση 26,2%). Πραγµατοποιήθηκαν 18.185 δροµολόγια (17.102 στη χρήση 2023 – αύξηση 6,3%).
ΕΠΕΝ∆ΥΣΕΙΣ
Οι πρωτοβουλίες σε αυτό τον τοµέα περιλαµβάνουν, την συµφωνία για την µακροχρόνια ναύλωση µε δικαίωµα αγοράς 2 υπερσύγχρονων πλοίων τύπου Ε-Flexer υπό ναυπήγηση, την απόκτηση του επιβατηγού – οχηµαταγωγού (Ε/Γ – Ο/Γ) ταχυπλόου πλοίου «Highspeed 3» , την απόκτηση των Ε/Γ – Ο/Γ πλοίων «ΚΙΣΣΑΜΟΣ» και «ΚΥ∆ΩΝ» µέσω της άσκησης του σχετικού δικαιώµατος εξαγοράς, εκτεταµένα έργα ψηφιοποίησης σε όλο το εύρος εργασιών του Οµίλου καθώς και περιβαλλοντικές αναβαθµίσεις και συντηρήσεις πλοίων του Οµίλου.
Στον ίδιο πλαίσιο της ανανέωσης του στόλου ο Όµιλος πρόσφατα, εντός του 2025, πώλησε τo Ε/Γ – Ο/Γ πλοίo ΚΡΗΤΗ ΙΙ, µε σκοπό την ανακύκλωσή του σύµφωνα µε την ευρωπαϊκή και ελληνική νοµοθεσία για την ασφαλή και περιβαλλοντικώς υγιή ανακύκλωση πλοίων, σε µονάδα η οποία περιλαµβάνεται στον Ευρωπαϊκό Κατάλογο Μονάδων Ανακύκλωσης Πλοίων.
Αποκτήθηκε 2ο ξενοδοχειακό συγκρότηµα στη Νάξο έναντι 14 εκατ.ευρώ µε στόχο τη δηµιουργία µιας εκ των µεγαλύτερων ξενοδοχειακών µονάδων στη Νάξο. Παράλληλα προχωρούν µε ταχείς ρυθµούς οι εργασίες αναβάθµισης και εκσυγχρονισµού του ξενοδοχείου στην Τήνο.
Στο 34,61% το ποσοστό στην ΕΤΑΝΑΠ
Η Attica Group αύξησε το ποσοστό συµµετοχής της, από 31,90% σε 34,61%, στην συγγενή εταιρία εµφιάλωσης νερού ΕΤΑΝΑΠ Α.Ε., µετά την πρόταση εξαγοράς πλειοψηφικού πακέτου µετοχών που απεύθυνε στους λοιπούς µετόχο.
Στρατηγικές και µέτρα για να καταστεί το ελληνικό νηολόγιο ελκυστικό
Εν τω µεταξύ, σύµφωνα µε όσα ανέφερε ο υφυπουργός, Στέφανος Γκίκας, στη Βουλή, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ-Κινήµατος Αλλαγής Σταύρου Μιχαηλίδη, «το ελληνικό νηολόγιο ήταν και παραµένει ισχυρό. Εργαζόµαστε µε σχέδιο, για να αυξήσουµε ακόµη περισσότερο την ανταγωνιστικότητα και την ισχύ της ελληνικής Ναυτιλίας».
Όπως γράφει η Ναυτεµπορική, στην πραγµατικότητα, η ελληνική σηµαία παραµένει σταθερά στα τοπ 10 νηολόγια παγκοσµίως, σε όρους µεταφορικής ικανότητας. Είναι επίσης από τα λίγα που «παίρνουν» άριστα στις επιδόσεις ποιότητας σύµφωνα µε τους διεθνείς φορείς.
Ωστόσο, σε ετήσια σχεδόν βάση, εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες, χάνει δυνάµεις. Με αποτέλεσµα, σύµφωνα µε την ετήσια έρευνα της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, για τον ελληνικών συµφερόντων στόλο, για πλοία άνω των 1.000 gt, το 2023 να πέσει για πρώτη φορά στην ιστορία κάτω από τα 500 πλοία (συνολικά 496). Ο αριθµός αυτός διατηρήθηκε και το 2024, δηλαδή 496 πλοία, ενώ τον Μάρτιο του 2025 σύµφωνα µε τα στοιχεία του Committee πέτυχε νέο ιστορικό χαµηλό, µε µόλις 480 πλοία στη σηµαία.