Τετάρτη, 4 Δεκεμβρίου, 2024

Αεροδρόμιο “Δασκαλογιάννης”

Την Παρασκευή, λοιπόν, κατατίθενται οι προσφορές στο Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. για την πώληση περιφερειακών αεροδρομίων, μεταξύ αυτών και το δικό μας “Δασκαλογιάννης”. Διαβάζουμε, λοιπόν, ότι κατ’ απαίτηση των τροϊκανών θα ξεκινήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις των περιφερειακών αεροδρομίων με τη διαδικασία του fast track και με πρότυπο τον… “ακριβό”… Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, όπου όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, σε αυτό το αεροδρόμιο το κράτος πληρώνει υπέρογκα ποσά σαν ενοίκιο και διόδια για την παρουσία ασθενοφόρων, πυροσβεστικών οχημάτων, τη συντήρηση ραντάρ και άλλων κοινωφελών υποδομών.
Στους ενδιαφερόμενους ομίλους συγκαταλέγονται και Γερμανοί επενδυτές… οι οποίοι υποθέτω θα έχουν μια ιδιαίτερη προτίμηση από τους τεχνικούς συμβούλους μεταξύ των οποίων είναι και η γερμανική Lufthansa Consulting.
Οι όμιλοι που θα κερδίσουν στον διαγωνισμό υποχρεούνται να κάνουν επενδύσεις που θα ξεπερνούν τα 220 εκατ. ευρώ για συντήρηση και επέκταση υποδομών και θα αναλάβουν τη διαχείριση για τουλάχιστον 30 έτη.
Στο δικό μας αεροδρόμιο γίνονται τώρα τα έργα επέκτασης και κατασκευής νέου πύργου ελέγχου με χρηματοδότηση από το Ε.Σ.Π.Α. με 110 εκατ. ευρώ. Ερώτημα αφελούς ποιος θα είναι ο επενδυτής: Ο όμιλος που θα το αγοράσει ή ο Ευρωπαίος φορολογούμενος, που πληρώνει ήδη την επένδυση; Και εάν είναι ο Ευρωπαίος φορολογούμενος, τότε τον ιδιώτη επενδυτή τι τον χρειαζόμαστε; Θα μου απαντήσει κάποιος ένθερμος οπαδός των ιδιωτικοποιήσεων, όπως ο φίλος μου ο Άλκης:
– Μα για να βγάζει περισσότερα κέρδη.
Μα φίλε μου καλέ: α) όταν ένας ξένος επενδυτής βγάζει κέρδη, τα βγάζει έξω. β) για να βγάζει όμως όσο γίνεται ποιο πολλά κέρδη θα συμπιέζει τα κόστη κι έτσι θα έχει λιγότερους εργαζομένους και γ) εφόσον θα λειτουργεί με πρότυπο τους ξένους επενδυτές που διαχειρίζονται το αεροδρόμιο Αθηνών, οι οποίοι δεν πληρώνουν Φ.Π.Α. -πάνω απο 650 εκατ.- θα βρει τον ίδιο τρόπο να μην πληρώνει ούτε φόρους. Επομένως τα κέρδη του ξένου επενδυτή δεν μας αφορούν σαν κοινωνία. Μας αφορούν όμως τα κέρδη του δημόσιου αερολιμένα Χανίων, που το 2013 ανήλθαν πάνω από 10 εκατομμύρια ευρώ, γιατί αυτά παραμένουν όλα εδώ και από τα οποία χρηματοδοτούνται κάποιες άγονες γραμμές μικρών νησιών ή μήπως είμαστε της άποψης να τα εγκαταλείψουμε μαζί με τους λιγοστούς κατοίκους τους; Επομένως η ιδιωτικοποίηση κερδοφόρων περιφερειακών αεροδρομίων θέτει σε κίνδυνο την αεροπορική σύνδεση απομονωμένων και νησιωτικών περιοχών. Συγκεκριμένα από τα 150 εκατ. που έχουν κέρδη τα περιφερειακά αεροδρόμια τα 55 εκατ. χρησιμοποιούνται για τη χρηματοδότηση των μικρών μη κερδοφόρων αεροδρομίων και για τις άγονες γραμμές. Επιπλέον για τον σχεδιασμό της ανάπτυξης των νησιών παίζουν σημαντικό ρόλο οι υποδομές που έχουν, για να επικοινωνούν με τον έξω κόσμο. Αυτές είναι τα λιμάνια και τα αεροδρόμια. Έτσι εάν πωληθεί και το λιμάνι της Σούδας… τότε η ανάπτυξή μας θα εξαρτάται από τη βούληση των ξένων ιδιοκτητών.
Υπάρχει όμως και η άλλη εκδοχή, αυτή της παραβίασης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Σύμφωνα με το άρθρο 57 του κανονισμού 1083/2006 η χρηματοδότηση υποδομών από τα ευρωπαϊκά ταμεία διατηρείται «μόνον εάν, εντός 5 ετών από την ολοκλήρωσή της, δεν υποστεί σημαντική τροποποίηση, η οποία προκαλείται από αλλαγή στη φύση της κυριότητας στοιχείου υποδομής». Και λέω εγώ τώρα… πώς είναι δυνατόν οι νομοταγείς τροϊκανοί όχι μόνο να μην ενοχλούνται από αυτήν την παραβίαση της νομοθεσίας, αλλά να πιέζουν την κυβέρνηση, όπως τουλάχιστον η ίδια ισχυρίζεται, να προχωρήσει σε τέτοιες ενέργειες. Και επειδή εμείς οι πολίτες δεν έχουμε κανένα λόγο να εμπιστευόμαστε αυτούς που μας κυβερνούν πιθανώς να μην είναι η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων απόφαση των τροϊκανών, αλλά της ίδιας της κυβέρνησης, η οποία θέλοντας να κερδίσει χρήμα και χρόνο ξεπουλά δημόσια περιουσία χωρίς να την ενδιαφέρουν οι επιπτώσεις που θα προκύψουν για το δημόσιο συμφέρον. Εμας όμως μας ενδιαφέρουν πολύ τέτοιου είδους βλαβερές πολιτικές για τον τόπο μας. Αλήθεια ποια είναι η στάση των κυβερνητικών βουλευτών και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού; Εδώ παλαιότερα ρητόρευαν ότι θα παραιτηθούν για το Εφετείο. Γι’ αυτό το πολύ σοβαρότερο θέμα, ας μην μας διαφεύγει ότι το συγκεκριμένο είναι από τα σπουδαιότερα πολεμικά αεροδρόμια της χώρας… απλώς βγάζουν ανακοινώσεις; Δεν βλέπουν ότι είναι ορατός ο κίνδυνος το “Δασκαλογιάννης” να γίνει βοηθητικό αεροδρόμιο του νέου δημόσιου αεροδρομίου του Ηρακλείου; Ο περιφερειάρχης Κρήτης έχει πάρει θέσει γι’ αυτό το μείζον θέμα, που απασχολεί και συγχρόνως απειλή την τοπική οικονομία; Πάλι οι πολίτες θα πρέπει να μπουν μπροστά; Τότε γιατί τους ψηφίσαμε πρόσφατα; Για να κάνουν μόνο διαχείριση των καθημερινών μας προβλημάτων;


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα