Οι παραγγελίες εµπορικών αεροσκαφών σηµείωσαν ρεκόρ το 2023, καθώς η ταξιδιωτική ζήτηση αυξήθηκε κατακόρυφα. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που σηµειώθηκαν αυτές οι σηµαντικές επιδόσεις στα αεροσκάφη που παραγγέλθηκαν.
Στο παρόν άρθρο, αναλύονται αυτές οι παραγγελίες άνω των 30 αεροσκαφών και κατηγοριοποιούνται ανάλογα µε τις αεροπορικές εταιρείες και τις χώρες προέλευσης αυτών για την περίοδο Ιανουαρίου – Νοεµβρίου 2023. Αυτή η προσέγγιση βοηθάει να εξαχθούν χρήσιµα συµπεράσµατα για την αεροπορική βιοµηχανία και το µέλλον της.
Αυτές οι σηµαντικές παραγγελίες που αναλύονται, πραγµατοποιήθηκαν στο Paris Air Show και στο Dubai Air Show. Το πρώτο πραγµατοποιήθηκε στο Παρίσι 19-25/6/2023 και το δεύτερο 13-17/11/23. Οι συγκεκριµένες εκδηλώσεις αποτελούν αν όχι τις σηµαντικότερες, από τις πιο σηµαντικές της βιοµηχανίας των αεροσκαφών, καθώς λαµβάνουν χώρα παρουσιάσεις αεροσκαφών και πολύ σηµαντικές παραγγελίες.
Το γεγονός ότι η ινδική αεροπορική εταιρεία χαµηλού κόστους IndiGo παρήγγειλε 500 αεροσκάφη τον Ιούνιο, η αξία των οποίων εκτιµάται σε 55 δισεκατοµµύρια δολάρια, όσον αφορά τιµές καταλόγου, επιβεβαιώνει την σηµασία τους. Στην πραγµατικότητα, η τιµή αυτή είναι πιθανότατα χαµηλότερη, δεδοµένου ότι επρόκειτο για µια µεγάλη παραγγελία (οι οικονοµικές καταστάσεις δεν έχουν ακόµη δηµοσιοποιηθεί). Να σηµειωθεί, ότι η συγκεκριµένη παραγγελία αποτελεί την µεγαλύτερη συµφωνία αγοράς αεροσκαφών στην ιστορία της πολιτικής αεροπορίας. Τα αεροσκάφη αναµένεται να παραδοθούν µεταξύ 2030 και 2035.
Λίγους µήνες νωρίτερα, µία ακόµη ινδική αεροπορική εταιρεία, η Air India παρήγγειλε 470 αεροσκάφη. Η παραγγελία χωρίζεται σε 250 αεροσκάφη Airbus: 140 A320neo (µονής ατράκτου) και 70 A321neo (µονής ατράκτου), 34 αεροσκάφη A350-1000 (ευρείας ατράκτου) και έξι αεροσκάφη A350-900 (ευρείας ατράκτου) και 220 Boeing (190 αεροσκάφη 737 MAX, 20 αεροσκάφη 787 «Dreamliners» και 10 αεροσκάφη 777X). Η αεροπορική εταιρεία είχε υπογράψει επιστολή προθέσεων για την απόκτηση αυτών των αεροσκαφών τον Φεβρουάριο του 2023, πριν προβεί στην παραγγελία τον Ιούνιο του ίδιου έτους.
Η τελευταία φορά που µια παραγγελία ήταν τόσο µεγάλη ήταν το 2011, όταν η American Airlines αγόρασε 460 αεροσκάφη.
Το παρακάτω γράφηµα απεικονίζει τις παραγγελίες αεροσκαφών ανάλογα µε την αεροπορική εταιρεία (λαµβάνονται υπόψιν παραγγελίες άνω των 30 αεροσκαφών). Η κατάταξη είναι όπως περιγράφεται στο γράφηµα.
Να τονιστεί ότι όλες οι παραπάνω εταιρείες είναι αεροπορικές είτε χαµηλού κόστους, είτε οι λεγόµενες παραδοσιακές, εκτός από την Avolon που είναι εταιρεία χρηµατοδοτικής µίσθωσης αεροσκαφών µε έδρα την Ιρλανδία. Σε αυτό το σηµείο τονίζεται η σηµασία της χρηµατοδοτικής µίσθωσης στον αεροπορικό κλάδο, για αυτό και µία εταιρεία αυτού του κλάδου, επέλεξε να αγοράσει αυτό τον αριθµό αεροσκαφών.
Για περισσότερα πάνω στην χρηµατοδοτική µίσθωση στον αεροπορικό κλάδο µπορείτε να διαβάσετε την παρακάτω ανάλυση: «Το leasing στην αεροπορική βιοµηχανία», ∆ηµήτρης Ζοπουνίδης, 25/4/23, https://aviationlife.gr/t%ce%bf-leasing-%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bd-%ce%b1%ce%b5%cf%81%ce%bf%cf%80%ce%bf%cf%81%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%b2%ce%b9%ce%bf%ce%bc%ce%b7%cf%87%ce%b1%ce%bd%ce%af%ce%b1/)
Ποιες Αεροπορικές Εταιρείες Αγόρασαν τα Περισσότερα Αεροσκάφη;
Η βιοµηχανία αεροσκαφών αποτελείται κυρίως από ένα δυοπώλιο µεταξύ της Boeing και της Airbus, µε το µέσο εµπορικό αεροσκάφος να κοστίζει κατά µέσο όρο, πάνω από 100 εκατοµµύρια δολάρια.
Ακολουθούν οι κορυφαίες χώρες των αεροπορικών εταιρειών της παρούσας ανάλυσης µε βάση τις παραγγελίες αεροσκαφών για το 2023:
Όπως προκύπτει από το παραπάνω γράφηµα, οι αεροπορικές εταιρείες στην Ινδία αγόρασαν περισσότερα αεροσκάφη από ό,τι οι υπόλοιπες 13 χώρες µαζί.
Η ταξιδιωτική ζήτηση στην Ινδία προβλέπεται να αυξηθεί, καθώς η πολυπληθέστερη χώρα στον κόσµο συνεχίζει να αναπτύσσεται. Η Ινδία είναι η τρίτη µεγαλύτερη εγχώρια αεροπορική αγορά στον κόσµο και µέχρι το 2042, η αγορά της αναµένεται να είναι πέντε φορές µεγαλύτερη από τα επίπεδα του 2019.
Σε ολόκληρη την Ινδία, οι λεγόµενες διακριτικές δαπάνες, αντιπροσωπεύουν το 24% της κατανάλωσης των νοικοκυριών το 2020, από 13% το 2000.
Η Southwest Airlines και η United Airlines αγόρασαν η καθεµία πάνω από 100 αεροσκάφη. Τα αεροπορικά ταξίδια στις ΗΠΑ σηµείωσαν ρεκόρ πέρυσι µε 16,3 εκατοµµύρια πτήσεις.
Η νέα αεροπορική εταιρεία της Σαουδικής Αραβίας, η Riyadh Air, αγόρασε 39 αεροσκάφη, καθώς η χώρα επιδιώκει να ενισχύσει τον διεθνή τουρισµό. Πριν από το 2019, οι περισσότεροι ξένοι επισκέπτες δεν µπορούσαν να ταξιδέψουν στη χώρα. Η αεροπορική εταιρεία χρηµατοδοτείται από το ∆ηµόσιο Ταµείο Επενδύσεων και το κρατικό επενδυτικό ταµείο της Σαουδικής Αραβίας. Η επένδυση αυτή αναµένεται να προσθέσει 20 δισεκατοµµύρια δολάρια στην εθνική οικονοµία τους.
Κλείνοντας, η αεροπορική βιοµηχανία βρίσκεται σε µια περίοδο ανόδου και αναπτυξιακής δυναµικής, καθώς οι παγκόσµιες παραγγελίες αεροσκαφών συνεχίζουν να αυξάνονται. Η αυξηµένη ζήτηση για νέα αεροσκάφη από τις αεροπορικές εταιρείες και οργανισµούς είναι πρωτοφανής, καθώς η ανάγκη για ταχείες και αποτελεσµατικές εναέριες µεταφορές, συνεχώς αυξάνεται. Τα καινοτόµα αεροσκάφη, που συχνά ενσωµατώνουν προηγµένα συστήµατα και βιώσιµες τεχνολογίες, προσφέρουν νέες ευκαιρίες για ανάπτυξη και πρόοδο στον αεροπορικό κλάδο.
Επιπλέον, η ανάπτυξη της παγκόσµιας οικονοµίας και η αύξηση των ταξιδιωτικών αναγκών συντείνουν στην ενίσχυση του ανταγωνιστικού κλίµατος στον ταξιδιωτικό κλάδο. Με την επιτάχυνση των παραγγελιών αεροσκαφών, παρατηρείται µια δυναµική που υποδεικνύει µια φωτεινή και εποικοδοµητική µελλοντική πορεία για την αεροπορική βιοµηχανία, παρόλα τα προβλήµατα που υπάρχουν µε τις παραδόσεις των αεροσκαφών από την πλευρά της βιοµηχανίας των κινητήρων.
* O ∆ηµήτρης Ζοπουνίδης είναι Ιδρυτής Επιστηµονικού Ιστοτόπου Aviationlife.gr
Ιδρυτής Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης
Συντονιστής Παρατηρητηρίου Τουρισµού ΜΑΙΧ
Υπεύθυνος «Air Letter», Ελληνική Αεροπορική Ένωση