Πριν τη γέννηση του Χριστού και πριν την έλευσή του ως «σωτήρα του κόσμου», υπήρχε έντονα η προσμονή για τον ερχομό του «Μεσσία» ο οποίος θα έφερνε σε όλους τη λύτρωση από όλα τα δεινά ,θα έβαζε τέλος στην διαφθορά, την απανθρωπιά και την καταπίεση της πολιτικής και πνευματικής εξουσίας της εποχής και τέλος στα έσχατα της ηθικής κατάπτωσης.
Για τον « ερχομό » όμως του « Μεσσία» τον οποίο ο ίδιος ο Θεός είχε « υποσχεθεί», ήταν επιβεβλημένη η «προετοιμασία» του Κόσμου.
Έπρεπε δηλαδή να αναγγελθεί αυτό το μέγα γεγονός καθώς πλησίαζε το πλήρωμα του χρόνου, να διδαχθεί ο λαός ποια συμπεριφορά και στάση θα ακολουθήσει στο εξής, πως θα επέλθει η πλήρης « κάθαρση » της ψυχής και του σώματος ώστε να υποδεχθεί τον ΜΕΣΣΙΑ και ποιό ρόλο θα διαδραματίσει στη ζωή των ανθρώπων.
Για όλο αυτό το «τέλειο σχέδιο» του Θεού « επιστρατεύτηκαν » επιλεγμένα και θεόπνευστα πρόσωπα από τον ίδιο τον Θεό , οι γνωστοί από την Παλαιά Διαθήκη , Προφήτες.
Ο προφήτης Μαλαχίας προανήγγελε την βουλή του Θεού για την εμφάνιση του Ιωάννου.
«Ιδού εγώ εξαποστέλλω τον άγγελόν μου και επιβλέψεται οδόν του προσώπου μου και εξαίφνης ήξει εις ναόν εαυτού Κύριος , όν υμείς ζητείτε. »{Μαλαχίας 31}.
Επίσης ο προφήτης Ησαϊας προφήτευσε ότι προ του ερχομού του Μεσσία θα προηγηθεί ένας Πρόδρομος που φωνάζοντας μέσα στην έρημο θα καλεί τον κόσμο να προετοιμαστεί για τον ερχομό του ΚΥΡΙΟΥ. Ο ίδιος ο Ιωάννης αργότερα, επαλήθευσε τα λόγια του Προφήτη Ησαϊα: « Εγώ είμαι η φωνή εκείνου που καλεί στην έρημο και προετοιμάζει την οδόν του Κυρίου {Ιωανν.1:23}.
Αυτό λοιπόν το « μέγα» πρόσωπο διαλέχτηκε και καταξιώθηκε από το Θεό για το προδρομικό έργο [προετοιμασία].
Αλήθεια, με πόσο σωστό και μυστηριώδη τρόπο καταστρώθηκε το σχέδιο του ερχομού του Μεσσία!
Ο Ιωάννης , ο Πρόδρομος ήταν γιός του ιερέα Ζαχαρία και της Ελισάβετ, συγγενή της Θεοτόκου Μαρίας. Αν και η Ελισάβετ ήταν στείρα , ο σύζυγός της Ζαχαρίας έλαβε χαρμόσυνο μήνυμα από τον Αρχάγγελο Γαβριήλ, ότι η γυναίκα του θα γεννήσει αγόρι και να του δώσει το όνομα « Ιωάννης».
Φυσικά το μήνυμα αυτό ο Ζαχαρίας το εξέλαβε εν πλήρη δυσπιστία και ως τιμωρία του γΓ αυτό , έχασε αμέσως την ομιλία του , παραμένοντας άλαλος μέχρι την ημέρα της ονοματοδοσίας του παιδιού που θα γεννούσε η Ελισάβετ.
Οκτώ ημέρες μετά την γέννηση του βρέφους, όταν του ζητήθηκε να πει το όνομα του’
εκείνος έγραψε το όνομα « ΙΩΑΝΝΗΣ» και αμέσως επανήλθε η φωνή του [ Λουκάς 1,5-25].
Ο Ιωάννης σε ηλικία 30 ετών , σύμφωνα με τη θεία Βουλή , εμφανίζεται στην έρημο της Ιουδαίας , στον Ιορδάνη ποταμό και αρχίζει το Προδρομικό του Έργο.
Με τα «φωναχτά» και « καυστικά» του κηρύγματα, γνωστοποιεί, αναγγέλλει την επερχόμενη Ελευση του Κυρίου και τις διαστάσεις του λυτρωτικού του έργου.
Καλεί τα πλήθη που συρρέουν , να ανοίξουν τα αφτιά τους, να αφυπνιστούν και να καθαριστούν από τις αμαρτίες τους.
Επικρίνει και κατακεραυνώνει δημόσια με σκληρούε πύρινους λόγους και χαρακτηρισμούς τους Φαρισαίους για την αλαζονική τους συμπεριφορά αποκαλώντας τους « γεννήματα εχιδνών» και « υποκριτές», δεν θα ξεφύγουν της « μέλλουσας οργής»
Η Βαρυσήμαντη Διδασκαλία του , είναι παραίνεση σωτηρίας .
«Μετανοείτε ήγγικεν γαρ η Βασιλεία των Ουρανών».
Από την επικριτική του « μανία» δεν ξεφεύγει ούτε ο ίδιος ο Τετράρχης της Γαλιλαίας: Ηρώδης Αντύπας ο οποίος είχε σχέση με τη γυναίκα του αδελφού του , Ηρωδιάδα.
Ελέγχει και επικρίνει με σκληρό τρόπο την ανηθικότητα τους, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα την φυλάκιση του και τον αποκεφαλισμό του.
Ο Θεόσταλτος αυτός « Αγγελιοφόρος» του ερχομού του Χριστού ως ΜΕΣΣΙΑ και της απολύτρωσης του ανθρώπινου γένους, χαρακτηρίστηκε από τον ίδιο τον Ιησού ως ο «Μέγιστος άνθρωπος» που φάνηκε στον κόσμο.
« Αμήν λέγω υμίν , ουκ εγήγερται εν γεννητοίς γυναικών μείζων Ιωάννου του Βαπτιστού»
[Ματθ.11].
Ο Ιωάννης ήταν συνομίληκος του Ιησού Χριστού και ως Βιβλικό πρόσωπο έζησε στο μεταίχμιο μεταξύ της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης.
Στην μεν Παλαιά Διαθήκη θεωρείται ως «Προφήτης και αγγελιοφόρος του
Θεού »[Μαλαχίας 3,1] και στην δε Καινή ως «Πρόδρομος» για να προετοιμάσει την οδό του Κυρίου.
Κατά την διδασκαλία του στην έρημο , στον Ιορδάνη ποταμό όπου συνέρρεαν πλήθη από όλη την Παλαιστίνη για να ακούσουν και να βαπτιστούν, εμφανίστηκε και ο Ιησούς και ζήτησε από τον Ιωάννη να τον βαπτίσει, σύμφωνα με το θέλημα του θεού μέσα στα Ιορδάνεια Νάματα με την εμφάνιση του ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ « εν είδει περιστεράς» και με τη φωνή από τα ουράνια « Ούτος είναι ο υιός ο αγαπητός ον ηυδώκισα».
Ο Χριστός με αυτόν τον τρόπο αγίασε τα νερά για να γίνουν « πηγή αφθαρσίας» και λύτρωσης.
ΦΥΛΑΚΙΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΦΑΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ
Ο Ιωάννης εναντιώθηκε στην διεφθαρμένη πολιτική και πνευματική εξουσία της εποχής η οποία ζούσε μέσα στη διαφθορά και την ακολασία, καταπιέζοντας τον λαό που λιμοκτονούσε.
Επέκρινε με θάρρος τον Ηρώδη Αντύπα αποκαλώντας τον ανήθικο και διεφθαρμένο φωνάζοντας κάτω από τα ανάκτορά του, με αποτέλεσμα τη φυλάκισή του.
Στα γενέθλιά του Ηρώδη η μαινόμενη Ηρωδιάς προέτρεψε την κόρη της Σαλώμη να ζητήσει ως αντάλλαγμα για τον σκανδαλώδη χορό της, το κεφάλι του Ιωάννη « επί πίνακι».
Η εκκλησία μας τιμά τον Ιωάννη στις επτά [7] Ιανουάριου αλλά και σε άλλες μέρες του χρόνου.
Πολλοί ναοί και πολλοί άνθρωποι φέρουν το όνομα του.
Απολυτίκιον
Μνήμη δικαίου μετ’ εγκωμίων σοί δε αρκέσει η μαρτυρία του Κυρίου Πρόδρομε* ανεδείχθεις γάρ όντως και Προφητών σεβασμιώτερος, ότι και εν ρείθροις βαπτίσαι κατηξιώθης τον κηρυττόμενον όθεν της αλήθειας υπεραθλήσας, χαίρων ευηγγελίσω και τοις εν άδη, Θεόν φανερωθέντα εν σαρκί, τον αίροντα την αμαρτία του κόσμου, και παρέχοντα ημίν το μέγα έλεος.
* Συγγραφέας, Πτυχιούχος Βυζαντινής Μουσικής
Ο Ιωάννης Στρατιδάκης άξιο στέλεχος των ενόπλων δυνάμεων του Έθνους, μύστης της Βυζαντινής Μουσικής μας παράδοσης, ακολουθεί την παράδοση των αιώνων.. Εις πολλά έτη..
Αςανοίξουμε λοιπό τα αυτιά μας και ας αφυπνιστούμε..
Γ.Δ.ΠΑΥΛΑΚΗΣ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ-ΘΕΟΛΟΓΟΣ
MSc Βυζαντινής Μουσικολογίας ΑΠΘ
Mεταπτυχιακός φοιτητής Ιατρικής Δεοντολογίας και Βιοηθικής της Ιατρικής σχολής ΑΠΘ