Κυριακή, 1 Σεπτεμβρίου, 2024

Αιχμηρή κριτική για τον Β.Ο.Α.Κ. από Πολάκη και Συντυχάκη

Εντελώς διαφορετική ανάγνωση των εξελίξεων γύρω από την κατασκευή του νέου Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης κάνει η αντιπολίτευση. Το γεγονός αυτό, αποτυπώθηκε στις παρεμβάσεις των Παύλου Πολάκη και Μανώλη Συντυχάκη κατά τη σχετική συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στη Βουλή.

Ο βουλευτής Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ ξεκίνησε την τοποθέτηση του τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «στο μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ δεν έχει παιχτεί ούτε μια σκαλιδέ όπως λέμε στην Κρήτη», τα τελευταία τρία χρόνια. Απευθυνόμενος στον υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή ο κ. Πολάκης ανέφερε: «Για δυο χρόνια μας λέγατε ότι ο Σπίρτζης δεν μας παρέδωσε τίποτα, τη στιγμή που παραλάβατε έτοιμο σχέδιο και με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Θα κάνουμε ενιαίο έργο μας λέγατε, μια ενιαία δημοπράτηση, δεν είναι σχέδια αυτά του Σπίρτζη, είναι γονατογραφήματα, θυμάμαι να δηλώνετε χαρακτηριστικά.
Και τι κάνετε σήμερα μετά από τρία χρόνια; Τη στιγμή που δεν έχετε κουνήσει μισή πέτρα πάνω στην άλλη, έρχεστε να μας ανακοινώσετε ότι υλοποιείτε ακριβώς το σχεδιασμό του Σπίρτζη, δηλαδή την υλοποίηση του έργου σε τρία κομμάτια: το μεγάλο έργο των 150 χλμ Ηράκλειο-Χανιά (που υπολογίζω ότι περιλαμβάνει και την επέκταση προς το Καστέλι της Κισάμου που είχε ανακοινώσει ο Σπίρτζης), το 2ο κομμάτι με τη σύμβαση παραχώρησης και το 3ο με το Δημόσιο Έργο».

Ο Χανιώτης βουλευτής κάλεσε την κυβέρνηση να ζητήσει « μια πολύ μεγάλη συγνώμη, τόσο από τον ΣΥΡΙΖΑ, όσο και από τον Χρήστο Σπίρτζη, διότι οι αρχικές καταγγελίες σας, ότι δεν σας παραδώσαμε τίποτα, κατέληξαν στην απόφαση να συνεχίσετε ακριβώς αυτό που σας παρέδωσε ο Σπίρτζης». Επιπλέον σχολίασε: «Πως είναι δυνατόν να προκηρύσσει και να έχει προϋπολογισμό ο Σπίρτζης 72 εκ € για14 χιλιόμετρα και εσείς για το ίδιο Δημόσιο Έργο να προκηρύσσετε διαγωνισμό 186 εκ €; Τόσο πολύ αυξήθηκε η πίσσα, το τσιμέντο κλπ; Άλλωστε ο διαγωνισμός, αν δεν απατώμαι, προκηρύχθηκε πριν τον πόλεμο στην Ουκρανία. Να δεχτώ ένα 20% αύξηση του κόστους αλλά από τα 72 εκ €, στα 186 εκ €, η διαφορά είναι μεγάλη. Με έκπτωση μάλιστα σε οδικό έργο, μόλις 7%, όταν σε όλα τα οδικά έργα που έχουν δημοπρατηθεί από τη μεταπολίτευση και μετά το ποσοστό της έκπτωσης ήταν 40 ως 50%.

Αλλά ξέρετε ποιο είναι το λάθος και θα μπορούσατε να το διορθώσετε κ. Καραμανλή, διότι ξέρετε τις τιμές της πιάτσας και ξέρετε ότι όλοι κρύβονται πίσω από τις τιμές ΑΤΟΕ (Αναλυτικό Τιμολόγιο Οικοδομικών Εργασιών), το κατασκεύασμα του παρελθόντος του κ. Λαλιώτη».

ΑΝΑΦΟΡΑ ΓΙΑ “ΜΑΥΡΑ” ΧΡΗΜΑΤΑ

Συνεχίζοντας ο κ. Πολάκης υποστήριξε πως «με τον τρόπο αυτό βγαίνουν και τα “κωλόκουρα”. Δόθηκε ένα έργο με 186 εκ € και με 7% μόνο έκπτωση, το οποίο πήρε η ΆΚΤΩΡ και ενώ προσέφυγαν αρχικά οι μικρές εργολαβικές εταιρείες στην Ανεξάρτητη Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών, ξαφνικά αποσύρθηκαν. Γιατί αποσύρθηκαν;
Να σας το πω εγώ ευθέως: διότι έπεσε το «κωλόκουρο¨, δηλαδή μαύρη αμοιβή από την εταιρεία η οποία πλειοψήφησε στο έργο για να αποσυρθούν. Διότι, όταν ένα έργο που στη χειρότερη των περιπτώσεων κοστίζει αντί για 72εκ € που είχε αρχικά προκηρυχθεί, 100 εκ € και εσύ το προκηρύσσεις για 186 εκ €, τότε περισσεύουν μερικά εκατομμύρια ευρώ για να δοθούν στους μικρότερους εργολάβους προκειμένου να τραβηχτούν πίσω ή και όπου αλλού…».

Αναφορικά με το μέλλον του έργο, ο κ. Πολάκης ανέφερε: «Το έχω πει στο παρελθόν, το ξαναλέω και σήμερα, τα έργα αυτά θα ολοκληρωθούν και θα εγκαινιαστούν με κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ. Εσείς για τρία χρόνια παζαρεύατε και δεν ξέρω αν τους βρήκατε, αυτούς που θα πάρουν τα διόδια. Εγώ σας λέω από τώρα ότι διόδια σε αυτό το έργο, ότι και να υπογράψετε, δεν θα μπουν. Θα μπει αυτό που είχε προβλέψει ο Χρήστος Σπίρτζης, δηλαδή η «βινιέτα» στους επισκέπτες. Αυτό το έργο αποτελεί ανταπόδοση στην Κρήτη για την καθυστέρηση δεκαετιών της κατασκευής ενός αξιοπρεπή αυτοκινητόδρομου, τόνισε ο Π. Πολάκης».
«Τρία χρόνια τώρα δηλώνετε ότι θα το υλοποιήσετε ως ενιαίο έργο, ότι θα βρείτε λεφτά από τον “Άρη” ή δεν ξέρω από πού αλλού και εντέλει ακολουθείτε αυτό που σχεδίασε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κάνοντας μια τεράστια υπερτιμολόγηση στο πρώτο έργο που δημοπρατείτε», κατέληξε ο βουλευτής Χανίων.

Ο ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ

Ευθύνες σε όλα τα κόμματα που έχουν κυβερνήσει μέχρι σήμερα για τα χάλια του Β.Ο.Α.Κ. επέρριψε από μεριάς του ο βουλευτής Ηρακλείου του Κ.Κ.Ε. Μανώλης Συντυχάκης.
Όπως υποστήριξε, «η καθυστέρηση κατασκευής του ΒΟΑΚ, δεν οφείλεται σε λόγους ανικανότητας ή έλλειψης αποφασιστικότητας της μιας ή της άλλης κυβέρνησης, αλλά πρωτίστως στο γεγονός ότι ο ΒΟΑΚ δεν “χωρούσε” στις προτεραιότητες της καπιταλιστικής ανάπτυξης των προηγούμενων 10ετιών. Η ΕΕ δεν χρειαζότανε μια τέτοια οδική σύνδεση, λόγω αποκοπής της Κρήτης από τα χερσαία δίκτυα.

Σήμερα όμως τα πράγματα άλλαξαν. Ο ΒΟΑΚ είναι μέρος του συνολικού σχεδιασμού, όπως αυτός αποτυπώνεται στο «Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας», για την πραγματοποίηση επενδύσεων, προκειμένου να βρουν διέξοδο τα λιμνάζοντα κεφάλαια, να εξασφαλίσουν ακόμα μεγαλύτερη κερδοφορία για τους επιχειρηματικούς ομίλους, από την ληστρική εκμετάλλευση του λαού, αφαιμάζοντάς τον ακόμη περισσότερο. Άρα, δεν είμαστε της άποψης ότι πρόκειται για “υπόσχεση χωρίς αντίκρισμα”. Αντίκρισμα θα έχει, αλλά θα είναι για λογαριασμό του κεφαλαίου».

Σύμφωνα με τον κ. Συντυχάκη, «όλα αυτά μαζί συνιστούν έναν νέο ΒΟΑΚ, προκειμένου να ξεπεραστούν οι “χαμηλές επιδόσεις στην προσβασιμότητα, στην εγγύτητα και απόδοση των μεταφορών…”, για να σιγουρευτούν, χωρίς πολλά ρίσκα, οι επενδυτικές ανάγκες του κεφαλαίου, η ανταγωνιστικότητα και η κερδοφορία των ομίλων (κατασκευαστικές, ενεργειακές, εμπόριο, μεταφορές – οδικές/θαλάσσιες/εναέριες, κ.ά.).
Άρα, η ανάγκη για να προχωρήσει η κατασκευή και λειτουργία του ΒΟΑΚ δεν είναι γιατί σας έπιασε ο πόνος για τα δεκάδες θύματα της ασφάλτου, για ασφαλείς και γρήγορες μετακινήσεις του λαού της Κρήτης. Αν πραγματικά επιθυμούσατε κάτι τέτοιο, θα το είχατε ήδη κάνει, σώζοντας ζωές και όχι να κοροϊδεύετε το λαό. Αυτό που σας παρακινεί για να τον κατασκευάσετε ΤΩΡΑ είναι γιατί πρέπει να επισπευσθούν οι σημερινές και μελλοντικές απαιτήσεις της καπιταλιστικής ανάπτυξης στην Κρήτη».

Ο κ. Συντυχάκης τόνισε επίσης – μεταξύ άλλων – πως «η άσφαιρη αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ, ότι αυτός θα είχε τον ΒΟΑΚ χωρίς διόδια για τους Κρητικούς παρά μόνο για τους τουρίστες, είναι παραπλανητική, αβάσιμη και υποτιμά την νοημοσύνη των Κρητικών. Οφείλει να απαντήσει γιατί δεν ίσχυσε το ίδιο στους νέους οδικούς άξονες που εγκαινίασε τον άξονα Κόρινθο – Πάτρα, όταν ήταν κυβέρνηση».

Σχολιάζει επίσης για τα διόδια πως «ο νέος αυτοκινητόδρομος δεν θα εξυπηρετεί μόνο τα Ι.Χ. του κρητικού λαού, που θα πληρώνει πλέον δυσβάσταχτα διόδια για να έχει το αυτονόητο, γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση, πράγμα που ούτε αυτό είναι εξασφαλισμένο, όπως έδειξε η περσινή εμπειρία της “Αττικής Οδού” με τη χιονόπτωση, αλλά και τους σχεδιασμούς των μεγάλων μονοπωλιακών ομίλων που στην ατζέντα τους, προς χάριν της κερδοφορίας τους θα έχουν μπόλικη κακοπληρωμένη μισθωτή εργασία, χωρίς δικαιώματα, για το οποίο έχει φροντίσει το εργατικό νομοθετικό πλαίσιο όλων των κυβερνήσεων που έχουν περάσει, με κερασάκι στην τούρτα το έκτρωμα Χατζηδάκη.
Θα εξυπηρετεί τον σχεδιασμό των μεγάλων ομίλων που έρχονται να εκτοπίσουν βίαια τον μικροπαραγωγό αγρότη – κτηνοτρόφο, τον μικρό επιχειρηματία στον τουρισμό, στην εστίαση και αλλού. Τον σχεδιασμό που δεν θα αφήσει τίποτα πράσινο όρθιο, από το πέρασμα της «πράσινης» ανάπτυξης».

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ

Αναφορικά με την πρόταση του ΚΚΕ για την κατασκευή σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, ο Μανώλης Συντυχάκης αναφέρει: «Η θέση του ΚΚΕ είναι κρυστάλλινη. Ο Κρητικός λαός έχει ανάγκη από έναν ΒΟΑΚ από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία, με συνδετήριους άξονες Βορρά – Νότο και συνολικά ένα οδικό δίκτυο σύγχρονο ασφαλές που να καλύπτει όλες τις σύγχρονες ανάγκες του. Η χρηματοδότηση – κατασκευή – συντήρηση και λειτουργία του, να είναι στην αποκλειστική ευθύνη του κράτους, να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση, χωρίς διόδια ή άλλης μορφής εκμετάλλευση, με σεβασμό στο περιβάλλον».
Ο ΣΥΡΙΖΑ

Εν τω μεταξύ, σε ανακοίνωσή τους, οι βουλευτές Κρήτης του ΣΥΡΙΖΑ και οι νομαρχιακές επιτροπές Κρήτης του κόμματος, σχολιάζουν – μεταξύ άλλων – πως «μπορεί ο υπουργός Υποδομών να απέφυγε, κατά την πάγια τακτική του, να απαντήσει επί της ουσίας στα ερωτήματα των βουλευτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αυτό όμως δεν τον απαλλάσσει από τις ευθύνες που κατέχει τόσο ο ίδιος, όσο και ο Κ. Μητσοτάκης, που ενώ μπορούσαν να υλοποιήσουν ένα έργο λαμβάνοντας υπόψη το συμφέρον των πολλών, επέλεξαν να ικανοποιήσουν τους λίγους και ισχυρούς φίλους τους».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

1 Comment

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα