Οικονομικά θέματα (κάλυψη του τεράστιου ενεργειακού κόστους αλλά και των ναυαγοσωστικών υπηρεσιών κ.ά.) αλλά και θεσμικά ζητήματα (διεύρυνση του “Α. Τρίτσης”, γρήγορη παραχώρηση των παραλιών κ.ά.) απασχόλησαν τη συνάντηση δημάρχων της Κρήτης με τον αναπλ. υπουργό Εσωτερικών κ. Στέλιο Πέτσα και τον γ.γ. Μιχάλη Σταυριανουδάκη.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε το πρωί της Τετάρτης στα πλαίσια της άφιξης του πρωθυπουργού στην Κρήτη.
Ο υπουργός κ. Πέτσας, σύμφωνα με πληροφορίες, αναφέρθηκε σε όλα τα ζητήματα σημειώνοντας πως:
• Την επόμενη εβδομάδα θα βγει η Κοινή Υπουργική Απόφαση για την παραχώρηση των παραλιών ώστε να τις πάρουν οι Δήμοι νωρίτερα.
• Για το αυξημένο ενεργειακό κόστος δήλωσε την πρόθεση της κυβέρνησης να καλύψει τη διαφορά του επιπλέον κόστους.
• Για το επίσης αυξημένο κόστος της ναυαγοσωστικής κάλυψης ανέφερε πως θα δοθούν επιπλέον χρηματοδοτήσεις.
• Για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας και την ενίσχυση των ΔΕΥΑ σημειώθηκε πως θα δοθούν περισσότερα χρήματα.
• Μίλησε επίσης για ένταξη περισσότερων έργων από τους μικρούς Δήμους στο πρόγραμμα “Α. Τρίτσης”.
«Προσωπικά θα είμαι ικανοποιημένος αν ο κ. Υπουργός υλοποιήσει αυτές τις υποσχέσεις του. Όμως μπορώ να πω ότι έγινε μια καλή συζήτηση και μπήκαν όλα τα θέματα που απασχολούν τους Δήμους» τόνισε στα “Χ.ν.” ο δήμαρχος Κισσάμου κ. Γιώργος Μυλωνάκης.
Από τη μεριά του ο δήμαρχος Καντάνου – Σελίνου κ. Αντώνης Περράκης σημείωσε πως «έγινε μια τεχνοκρατική συζήτηση. Ο υπουργός μας άκουσε όλους με υπομονή και έδειξε διάθεση να στηρίξει. Τα αιτήματα μας δεν ήταν μόνο οικονομικά ήταν κυρίως θεσμικά.
Ζητήσαμε να σταματήσει η κινητικότητα ώστε να μην φεύγουν οι υπάλληλοι, να μην υποβαθμίζονται τα σχολεία και να ενισχύονται τα κέντρα υγείας στους ορεινούς δήμους, να υπάρχουν κάποιες επιπλέον χρηματοδοτήσεις για Δήμους όπως ο δικός μας όταν βγαίνουν μετανάστες στην περιοχή μας και επίσης οι Δήμοι οι ορεινοί να μην μπαίνουν στην ίδια ομάδα επιλεξιμότητας για χρηματοδοτήσεις από το ΕΣΠΑ με τους μεγάλους Δήμους πχ. Το πρόγραμμα αστικής ανάπλασης μας αφήνει όλους έξω».
Τον Δήμο Αποκορώνου εκπροσώπησε ο αντιδήμαρχος κ. Γιώργος Γυπαράκης, ενώ ο δήμαρχος κ. Χ. Κουκιανάκης σε δήλωση του στα “Χ.ν.” επισήμανε πως «ο Δήμος μας δεν έχει αποκομίσει ακόμα αυτά που είχε υποσχεθεί αρχικά το Υπουργείο από το “Α. Τρίτσης”. Απαιτούνται τουλάχιστον 6 εκ. ευρώ για να έχουμε την ίδια αντιμετώπιση και ισονομία με τους άλλους δήμους της χώρας. Προσδοκούμε λοιπόν περισσότερα χρήματα από το “Α. Τρίτσης” και περιμένουμε τη διεύρυνση του για την επιπλέον χρηματοδότηση». Ο Δήμος Αποκορώνου έχει υποβάλλει έργα προϋπολογισμού 18 εκ. ευρώ για το “Α. Τρίτσης” και έχουν ενταχθεί μόνο δύο. Ένα αγροτικής οδοποιίας ( 14 χλμ. προϋπ. 2.830.000 ευρώ) και ένα δεύτερο για χρηματοδότηση μελετών (500.000 ευρώ για το δημοτικό γηροκομείο, ανέγερση νέου λυκείου Βάμου και αναβάθμιση υπάρχοντος γυμνάσιου- λυκείου).
Σε ότι έχει να κάνει με το ενεργειακό κόστος ο κ. Κουκιανάκης επισήμανε ότι «από 1,6 εκ. ευρώ, φτάσαμε στα 3,5 εκ. ευρώ και αδυνατούμε να τα καλύψουμε, το Υπουργείο πρέπει να μας καλύψει, όπως επίσης και τους Δήμους που δεν έχουν ΔΕΥΑ αλλά υπηρεσία ύδρευσης όπως ο Δ. Αποκορώνου. Έχουμε να αντιμετωπίσουμε επίσης το αυξημένο τέλος ταφής απορριμμάτων και αυτό της ναυαγοσωστικής κάλυψης που από τις 200.000 μας κοστίζει 510.000 ευρώ!
Απαιτείται γενναία χρηματοδότηση των Δήμων για να μπορούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες αυτές».
Ο πρόεδρος της ΠΕΔ
Στα αιτήματα που έθεσε υπ’ όψη του κ. Πέτσα αναφέρεται ο πρόεδρος της ΠΕΔ Κρήτης Γιάννης Κουράκης (φωτ.) σε χθεσινή ανακοίνωσή του.
Μεταξύ άλλων ο κ. Κουράκης αναφέρθηκε σε ζητήματα υποδομών όπως στο ζήτημα της βελτίωσης της σύνδεσης των πόλεων με το νέο ΒΟΑΚ και τσην επίλυση χρόνιων κυκλοφοριακών προβλημάτων με βάση τις αποφάσεις των δημοτικών συμβουλίων.
Υποστήριξε επίσης την ανάγκη ενιαίας διαχείρισης του υδάτινου δυναμικού της Κρήτης ενώ ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Κουράκης στο υψηλό Ενεργειακό κόστος που επωμίζονται οι ΔΕΥΑ και οι ΟΤΑ και την κάλυψη του από την Πολιτεία, αλλά και στην προώθηση και χρηματοδότηση των ενεργειακών κοινοτήτων.
Μίλησε ακόμη για νέο Σύστημα Κατανομής των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που απαραίτητη προϋπόθεση είναι η σημαντική αύξηση των πόρων.