Τρίτη, 5 Νοεμβρίου, 2024

Ακατάλληλη η Νέα Χώρα για μαρίνα σύμφωνα με το ΕΛΚΕΘΕ

Την ίδια ώρα που ο δήμαρχος Χανίων ετοιμάζεται να ανακοινώσει και επίσημα τον σχεδιασμό του Δήμου για κατασκευή μαρίνας στη Νέα Χώρα (ακτή Κανάρη – από το κολυμβητήριο μέχρι το Ξενία), στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο υπάρχει ολόκληρη μελέτη – ερευνητική εργασία από το ΕΛΚΕΘΕ (Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών) και τον καθηγητή κ. Κ. Συνολάκη που θεωρεί ακατάλληλο το συγκεκριμένο σημείο!

Η εργασία με τίτλο “Έρευνα χωροθέτησης μαρίνας, κυματικών συνθηκών Ενετικού Λιμένα Χανίων και εξέλιξης ακτογραμμής από την Πύλη της Άμμου έως την Αγία Κυριακή” (ανατέθηκε επί δημαρχίας Κ. Βιρβιδάκη τον Δεκέμβρη του 2010 και παραλήφθηκε επί δημαρχίας Μ. Σκουλάκη) ερευνά 4 πιθανά σημεία (Σούδα, Ν. Χώρα, Κουμ Καπί, Αγ. Κυριακή) όπου θα μπορούσαν να κατασκευαστούν μαρίνες. Αξιολογεί το καθένα από αυτό με βάση του κυματισμούς, την οδική πρόσβαση, το ιδιοκτησιακό καθεστώς και προκρίνει ξεκάθαρα ως κατάλληλο σημείο το λιμάνι της Σούδας.
Ειδικότερα τα βασικά σημεία της έρευνας ανά περιοχή:

ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΧΩΡΑ

• ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ: Η περιοχή αυτή παρουσιάζει κάποιες ιδιαιτερότητες που περιορίζουν τις δυνατές λύσεις σχεδιασμού. Τα Ενετικά τείχη αποτελούν ένα σημείο της πόλης που δεν πρέπει να επισκιαστεί από το προτεινόμενο έργο, όπως επίσης το πάρκο Τάλω και η παραλία της Νέας Χώρας που αποτελούν περιοχές συνάθροισης κοινού. Επομένως κρίνεται ότι το έργο δεν πρέπει να επεκταθεί πέραν των ανατολικών και δυτικών ορίων όπως αυτά τέθηκαν στο στάδιο του σχεδιασμού.
• ΚΥΜΑΤΙΣΜΟΣ: Η μακροπρόθεσμη ανάλυση των κυματικών δεδομένων του ΕΛΚΕΘΕ (Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών)έδειξε ότι το στόμιο εισόδου έχει ανατολικό προσανατολισμό, γεγονός που το καθιστά πιο επιρρεπές σε ΒΑ διευθύνσεις κυματισμού. Οι αριθμητικές προσομειώσεις έδειξαν ότι η λιμενολεκάνη του έργου όπως προτάθηκε στην φάση του σχεδιασμού παρουσιάζει τιμές ύψους που υπερβαίνουν το μέγιστο συνιστώμενο ύψος κύματος που συναντάται στην βιβλιογραφία για λόγους ασφαλούς λειτουργίας του λιμένα.
• ΟΔΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ: Η προτεινόμενη περιοχή βρίσκεται πλησίον του κέντρου της πόλης, γεγονός που καθιστά δύσκολη την πρόσβαση στο έργο. Ιδίως η έξοδος από το προτεινόμενο έργο προς το εθνικό οδικό δίκτυο κρίνεται δυσμενής εφόσον η διαδρομή που ακολουθείται περνά από περιοχές που δεν έχει εφαρμοστεί η ρυμοτομία που ορίζει το ρυμοτομικό σχέδιο της πόλης. Η απόσταση από τον αερολιμένα και το λιμάνι είναι η μέγιστη σε σχέση με τις υπόλοιπες προτεινόμενες περιοχές.
•ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ: Δυτικά και σε άμεση γειτνίαση με το προτεινόμενο έργο, υπάρχει παραλία η οποία χρησιμοποιείται για κολύμβηση και αναψυχή. Είναι πιθανόν να επηρεαστεί η μορφολογία της λόγω μεταβολής της εξέλιξης των κυματισμών προς αυτήν αλλά και της κυκλοφορίας των τοπικών ρευμάτων. Η ποιότητα των νερών θα υποβαθμιστεί βραχυπρόθεσμα κατά την κατασκευή του έργου (κυρίως λόγω αυξημένης θολερότητας της υδάτινης στήλης), ενώ κατά την λειτουργία μπορεί να υπάρξει υποβάθμιση εάν δεν λαμβάνονται όλα τα προβλεπόμενα μέτρα πρόληψης ρύπανσης.

ΓΙΑ ΤΟ ΚΟΥΜ ΚΑΠΙ

Για το Κουμ Καπί η μελέτη αναφέρει πως «το έργο θα αλλοιώσει σημαντικά την εικόνα της περιοχής εφόσον προτείνεται να περικλείει ολόκληρο τον κόλπο…Επίσης, η επαφή με τον προμαχώνα Mocenigo, όπως προτείνεται στο σχέδιο του Ι.Ο.Χ. (σ.σ. πρόταση του Ιστιοπλοικού συλλόγου Χανίων), κρίνεται ως ακατάλληλη λύση για την χωροθέτηση του έργου που πρέπει να γίνεται με σεβασμό στην πολιτισμική κληρονομιά της πόλης. Σε ότι αφορά την οδική σύνδεση η προτεινόμενη περιοχή βρίσκεται πλησίον στο κέντρο της πόλης, γεγονός που καθιστά δύσκολη την πρόσβαση στο έργο. Στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις το έργο θα πλήξει την παραλία που υπάρχει στο ανατολικό μέρος του παράκτιου μετώπου και θα πάψει να υφίσταται η κολυμβητική της χρήση. Η ποιότητα των νερών θα υποβαθμιστεί βραχυπρόθεσμα κατά την κατασκευή του έργου (κυρίως λόγω αυξημένης θολερότητας της υδάτινης στήλης), ενώ κατά την λειτουργία μπορεί να υπάρξει υποβάθμιση εαν δεν λαμβάνονται όλα τα προβλεπόμενα μέτρα πρόληψης ρύπανσης.

ΑΓΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ

Ο ευρύτερος περιβάλλων χώρος της προτεινόμενης περιοχής δεν προσβάλλεται από το προτεινόμενο έργο εφόσον χωροθετηθεί το έργο με τρόπο που δεν υποβιβάζει τα παρακείμενα βυρσοδεψία. Η βαθυμετρία της περιοχής μελέτης όπως αποτυπώθηκε από την βυθομετρική αποτύπωση της παρούσας έρευνας παρουσιάζει μεγάλα βάθη προς τον βορρά. Το γεγονός αυτό, από οικονομικής άποψης περιορίζει την περιοχή χωροθέτησης. Ο κυματισμός έχει παρόμοια χαρακτηριστικά με τις άλλες περιοχές και σε ότι αφορά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις δεν υπάρχει παραλία που θα επηρεαστεί από το προτεινόμενο έργο, παρ’όλα αυτά θα πρέπει να μελετηθεί η επιρροή του προτεινόμενου έργου στην εξέλιξη των κυματισμών νοτιοδυτικά αυτού.

ΣΟΥΔΑ

Ο ευρύτερος περιβάλλων χώρος της προτεινόμενης περιοχής δεν προσβάλλεται από το προτεινόμενο έργο και δεν υπάρχουν σχεδιαστικοί περιορισμοί πέραν της περιορισμένης έκτασης της λιμενολεκάνης. Οι Χερσαίοι χώροι διατίθενται στην προτεινόμενη περιοχή Νότια της περιοχής χωροθέτησης. Το κυματικό καθεστώς στην προτεινόμενη περιοχή δεν υπερβαίνει τις μέγιστες τιμές ύψους που προτείνεται στην βιβλίογραφία για τον ασφαλή ελλιμενισμό και συνεπώς δεν κρίθηκε αναγκαία η μέτρηση του κύματος. Για την οδική σύνδεση αναφέρετε πως ο χώρος για το τουριστικό καταφύγιο της Σούδας βρίσκεται στην ευνοϊκότερη θέση όσον αφορά την απόσταση από τον αερολιμένα και το λιμάνι της Σούδας σε σύγκριση με όλες τις προηγούμενες προτεινόμενες θέσεις. Επίσης, η σύνδεση με το εθνικό οδικό δίκτυο είναι η ευνοϊκότερη των προτεινόμενων θέσεων.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Η μελέτη στα συμπεράσματα της επισημαίνει πως «η προτεινόμενη θέση της Σούδας φαίνεται ως η πιο ελκυστική καθώς αυτή αποτελεί ήδη χερσαία λιμενική ζώνη και έχουν καθοριστεί σε αυτήν ο αιγιαλός και η παραλία. Η περιοχή δεν έχει χαρακτήρα αναψυχής και δεν υπάρχουν αρχαιολογικοί χώροι ή μνημεία που να προσβάλλονται από την χωροθέτηση του έργου. Προσφέρονται τμήματα ξηράς για δημιουργία χερσαίων χώρων, ενώ η λιμενολεκάνη υποδοχής των σκαφών είναι ήδη διαμορφωμένη με συνέπεια να μειώνεται σημαντικά το κόστος κατασκευής του έργου. Η φυσική προστασία που προσφέρει ο κόλπος της Σούδας σε συνδυασμό με τον προσανατολισμό της λιμενολεκάνης, ελαχιστοποιούν την έκθεση σε κυματισμούς κατά τη διάρκεια καταιγίδων. » Τονίζει τέλος ότι μεταξύ των υπολοίπων προτεινόμενων θέσεων της Νέας Χώρας, του Κουμ Καπί και της Αγίας Κυριακής στον κόλπο Χανίων, αυτή που φαίνεται να ξεχωρίζει είναι της Αγίας Κυριακής. Σε αυτήν δεν προβλέπονται επιπτώσεις σε κάποια παρακείμενη παραλία η οποία χρησιμοποιείται για κολύμβηση, όπως πιθανώς να υπάρξουν στη Νέα Χώρα και σίγουρα στο Κουμ Καπί».
Άνθρωποι- γνώστες των λιμενικών έργων στους οποίους απευθύνθηκαν τα “Χ.ν.” για να σχολιάσουν τη μελέτη αρκέστηκαν να αναφέρουν πως προφανώς πρόκειται για «προεκλογική εξάγγελία» αφού μια μαρίνα από μόνη της «που δεν ανήκει σε ένα δίκτυο μαρινών με αντίστοιχες λιμενικές υποδομές σε όλη την Κρήτη αλλά και σε νησιά του Αιγαίου, του Ιονίου και την Πελοπόννησο, δεν μπορεί να σταθεί».

 

Αντιδρούν και οι κάτοικοι

Η προοπτική μαρίνας στην περιοχή φαίνεται πως δεν βρίσκει σύμφωνους ούτε τους κατοίκους, με την “Ανοικτή Συνέλευση” της Νέας Χώρας να συζητά το θέμα το περασμένο Σάββατο διατυπώνοντας της ενστάσεις της.
Χθες δόθηκε στη δημοσιότητα ανοιχτή επιστολή της Συνέλευσης προς τους επικεφαλής των Δημοτικών Παρατάξεων, όλα τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου Χανίων, τους Χανιώτες και τις Χανιώτισσες .
Η Ανοιχτή Συνέλευση σημειώνει πως «,ε μεγάλη μας έκπληξη ενημερωθήκαμε από δημοσιεύματα στον τοπικό τύπο και δια στόματος του αντιπεριφεριάρχη Ν. Καλογερή, ότι ο Δήμος δια του δήμαρχου Χανίων Π. Σημανδηράκη και το Λιμενικό Ταμείο Χανίων, έχουν συμφωνήσει ότι στη θέση δίπλα από το κολυμβητήριο θα γίνει νέα μαρίνα σκαφών.
Έντρομοι και έντονα διαμαρτυρόμενοι ρωτάμε τον δήμαρχο αλλά και κάθε μέλος του Δ.Σ. Χανίων:
• Χωράει-αντέχει η γειτονιά της Νέας Χώρας να “φορτωθεί στην πλάτη της” και μια μαρίνα σκαφών;
• Με ποια υποδομή πάρκιγκ, με ποιους δρόμους πρόσβασης, όταν ήδη τρεις νέες ξενοδοχειακές μονάδες θα λειτουργήσουν άμεσα στο παραλιακό μέτωπο και ένα συγκρότημα 100 μικρών διαμερισμάτων στον πρώτο παράλληλο του;
• Με πόσα μπαζώματα με πόσους τόνους τσιμέντο θα φορτωθεί η εκτεθειμένη στους βοριάδες θάλασσα της γειτονιάς μας;
• Πώς θα εξασφαλιστεί η καταλληλόλητα και η καθαρότητα της γειτονικής παραλίας-αμμούδας της Νέας Χώρας, της μοναδικής οργανωμένης μέσα τον ιστό της πόλης μας, που χρόνια τώρα πιστοποιείται με την γαλάζια σημαία;
• και τέλος, που θα έπρεπε να είναι η αρχή, ΠΟΤΕ ΕΓΙΝΕ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ με τους κατοίκους πριν οι τοπικοί άρχοντες αποφανθούν για το εν λόγω έργο;».
Σύμφωνα με τη Συνέλευση «όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την ψήφιση εν μία νυκτί, πρόσφατα στη βουλή τροπολογίας-ντροπολογίας όπου αντικαθίσταται το μέχρι πρότινος ισχύον θεσμικό πλαίσιο για τις μαρίνες όλης της χώρας (χωροθέτηση, εγκατάσταση, διαγωνιστικές διαδικασίες, αναθέσεις μέχρι και νομιμοποιήσεις αυθαίρετων, αλλά και κατάργηση του συντελεστή δόμησης εντός των μαρίνων) μας καθιστούν υπόχρεους να υπερασπιστούμε τη γειτονιά μας απέναντι στην άνευ όρων και ορίων ασύδοτη τουριστικοποίηση που υποβαθμίζει τη ζωή και την καθημερινότητα των κατοίκων της Νέας Χώρας».
Οι κάτοικοι διαμηνύουν πως «αντιδρούμε για το ευρύτερο σχέδιο δημιουργίας μιας πόλης μόνο για τουρίστες και επενδυτές, χωρίς πράσινο, χωρίς τους κατοίκους της, χωρίς διαβούλευση μαζί τους, χωρίς επί της ουσίας ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ».
Η Ανοιχτή Συνέλευση ζητά «άμεση ενημέρωση από τους εμπλεκόμενους φορείς και επιφυλασσόμαστε με κάθε δικαίωμα που έχουμε, να υπερασπιστούμε την όποια υποβάθμιση της γειτονιάς μας».


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

2 Comments

  1. Πολύ μακριά είναι η Σούδα και δεν θα το προτιμήσει κανένα ιστιοφόρο η yacht .σχεδόν όλες η μαρίνες στα ελληνικά νησιά ,Κρήτη ειναι σε απόσταση περιπατήματος από το κέντρο.

  2. Συγχαρητηρια για το εμπεριστατωμένο άρθρο. Το οτι με την συγκεκριμένη δημοτική αρχή έχουν αρχίσει όλοι οι εργολάβοι να τρίβουν τα χέρια τους (βλεπε ΑΒΕΑ, παραθαλλάσια ξενοδοχεία, μαρίνα κτλ) κάτι δείχνει…

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα