Με δύο νέες ειδικές διευθύνσεις που θα λειτουργήσουν μέσα στην άνοιξη σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, η ΑΑΔΕ επιχειρεί να θέσει σε νέες βάσεις τη φορολογία ακινήτων και να διασφαλίσει την αποτελεσματική φορολόγησή τους, με σκοπό κυρίως να μπει ένα τέλος στη διαφορετική ερμηνεία και αντιμετώπιση των ακινήτων από τις εφορίες. Κάθε εφορία, κάθε νομικό τμήμα λειτουργούσε διαφορετικά, και πολλές φορές διαπιστωνόταν ότι για ίδιες υποθέσεις οι εφορίες αντιμετώπιζαν και ερμήνευαν διαφορετικά τη νομοθεσία. Τώρα όλα αυτά τελειώνουν. Η ερμηνεία θα δίνεται κεντρικά και η νομοθεσία θα ερμηνεύεται με τον ίδιο τρόπο για όλους.
Έτσι, λοιπόν, όπως μεταδίδει το capital.gr, συστήνονται τα δύο μεγάλα Κέντρα Φορολογίας Κεφαλαίου (ΚΕΦΟΚ). Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, ο επιχειρησιακός τους στόχος είναι η κεντρικοποιημένη φορολογική απεικόνιση, η βελτίωση της συμμόρφωσης των φορολογουμένων, καθώς και η ποιοτική εξυπηρέτηση αυτών ως προς τα θέματα φορολογιών κεφαλαίου.
Έχουν διαπιστωθεί πολλές περιπτώσεις διαφορετικής ερμηνείας, αλλά και κραυγαλέες περιπτώσεις λαθών από τους εφοριακούς. Ενδεικτική είναι η περίπτωση σε εφορία των Δυτικών Προαστίων όπου η υπάλληλος δεν αναγνώρισε τραπεζικό έμβασμα για τη μεταβίβαση ακινήτου, καθώς ο νόμος, όπως ισχυρίστηκε, προβλέπει ψηφιακά μέσα για την αποπληρωμή του τιμήματος! Βέβαια, στην περίπτωση αυτή, ευθύνη έχει και ο προϊστάμενος της εφορίας, που δεν έκανε τον απαραίτητο έλεγχο στα στοιχεία που του παρουσίασε η υπάλληλός του. Προφανώς το λάθος διορθώθηκε από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, ωστόσο η ταλαιπωρία των φορολογουμένων ήταν μεγάλη.
Δεδομένου ότι η αγορά ακινήτων γνωρίζει μεγάλη άνθηση τα τελευταία χρόνια, οι κινήσεις της φορολογικής διοίκησης αποσκοπούν στην αυτοματοποίηση των διαδικασιών, έτσι ώστε να ολοκληρώνονται ταχύτερα οι μεταβιβάσεις, να ελέγχονται σε βάθος οι υποθέσεις για τις οποίες υπάρχουν υπόνοιες φοροδιαφυγής και να εξυπηρετούνται καλύτερα οι φορολογούμενοι και οι επιχειρήσεις.
Το ΚΕΦΟΚ Αθήνας προγραμματίστηκε να λειτουργήσει από τις 8 Απριλίου 2024. Ειδικότερα, μεταφέρονται άμεσα σε αυτό οι αρμοδιότητες φορολογίας κεφαλαίου των ΔΟΥ ΙΖ’ Αθηνών, Γλυφάδας, ΙΒ’ Αθηνών και Ελευσίνας, ενώ σταδιακά μέχρι τις 22 Απριλίου θα ακολουθήσουν τα τμήματα φορολογίας κεφαλαίου όλων των ΔΟΥ του νομού.
Το ΚΕΦΟΚ Θεσσαλονίκης θα λειτουργήσει λίγο αργότερα, στις 13 Μαΐου 2024, και σταδιακά μέχρι τις 20 Μαΐου θα απορροφήσει τις υπηρεσίες φορολογίας κεφαλαίου όλων των ΔΟΥ της περιφέρειας.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, αναλαμβάνουν την παρακολούθηση της φορολογικής συμμόρφωσης των φορολογουμένων και της εικόνας τους, την επιτήρηση της διαδικασίας φορολόγησης των ακινήτων, τον προσδιορισμό προσωρινής αξίας για ακίνητα για τα οποία δεν ισχύει το αντικειμενικό σύστημα, αλλά και τη διενέργεια ελέγχων και την επιβολή προστίμων σε όσους παραβαίνουν τις υποχρεώσεις τους. Σε πρώτο πλάνο βρίσκονται αγοραπωλησίες ακινήτων, κυρίως αυτές που έγιναν με μετρητά, γονικές παροχές, δωρεές, όσοι απαλλάσσονται από τον ΕΝΦΙΑ και τον Ειδικό Φόρο Ακινήτων, αλλά και οι συμβολαιογράφοι, οι οποίοι θα ελέγχονται για την ορθή εφαρμογή της νομοθεσίας στις μεταβιβάσεις ακινήτων.
Παράλληλα, οι υπάλληλοι των δύο νέων υπηρεσιών θα προσπαθήσουν να μηδενίσουν όλες τις εκκρεμείς υποθέσεις φορολογίας ακινήτων, ενώ θα στέλνουν στις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες υποθέσεις φορολογουμένων οι οποίοι δεν συμμορφώνονται στις υποχρεώσεις τους. Ειδικότερα, οι αρμοδιότητες των ΚΕΦΟΚ, όπως ορίζονται με απόφαση της ΑΑΔΕ, είναι:
– Η παρακολούθηση και η εφαρμογή της νομοθεσίας της φορολογίας μεταβίβασης ακινήτων (ΦΜΑ).
– Η παρακολούθηση της φορολογικής συμμόρφωσης των φορολογουμένων και η δημιουργία και η συντήρηση της φορολογικής εικόνας των φορολογουμένων.
– Η παραλαβή και η διαχείριση (αρχικών ή τροποποιητικών) δηλώσεων.
– Η έκδοση πράξεων προσδιορισμού φόρου και προστίμου ή οποιασδήποτε άλλης πράξης.