Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024

“Ακτινογραφία” της κίνησης στο αεροδρόµιο Χανίων για το 2023

» Αποτελέσµατα έρευνας από το Παρατηρητήριο Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης

 

 

Μια “ακτινογραφία” της κίνησης στο αεροδρόµιο Χανίων για το έτος 2023 παρέχουν τα στοιχεία από την έρευνα που διεξήγαγε το Παρατηρητήριο Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης, υπό την εποπτεία του ∆ηµήτρη Ζοπουνίδη.

Η έρευνα πραγµατοποιείται στο πλαίσιο της ετήσιας έρευνας τουρισµού του Μεσογειακού Αγρονοµικού Ινστιτούτου Χανίων – ΜΑΙΧ (Παρατηρητήριο Τουρισµού ∆υτικής Κρήτης).

 

Αφίξεις Αεροσκαφών και Εθνικότητες

Οι πρώτες 10 χώρες όσον αφορά τις συνολικές αφίξεις και αναχωρήσεις αεροσκαφών κατά την περίοδο από τον Απρίλιο έως και τον Οκτώβριο, είναι:
Ηνωµένο Βασίλειο (2.900 αεροσκάφη, 20,4% του συνόλου)
Γερµανία (1.951 αεροσκάφη, 13,7% του συνόλου)
∆ανία (1.923 αεροσκάφη, 13,5% του συνόλου)
Νορβηγία (1.699 αεροσκάφη, 11,9% του συνόλου)
Πολωνία (1.420 αεροσκάφη, 10% του συνόλου)
Σουηδία (1.324 αεροσκάφη, 9,3% του συνόλου)
Φινλανδία (1.264 αεροσκάφη, 8,9% του συνόλου)
Ιταλία (719 αεροσκάφη, 5% του συνόλου)
Γαλλία (519 αεροσκάφη, 3,6% του συνόλου)
Βέλγιο (482 αεροσκάφη, 3,3% του συνόλου)

Σηµειώνεται ότι τα ποσοστά, προέκυψαν από σύνολο 14.201 αφίξεων αεροσκαφών από τις παραπάνω 10 χώρες για το συγκεκριµένο χρονικό διάστηµα.
Το Ηνωµένο Βασίλειο κατέλαβε την πρώτη θέση και την προηγούµενη χρονιά, ενώ η Γερµανία, η ∆ανία, η Νορβηγία και η Πολωνία ήταν στην κορυφαία πεντάδα και πέρυσι. Την δεκάδα συµπλήρωσαν η Φινλανδία, η Γαλλία, η Ιταλία και το Βέλγιο, όπως και το 2022, γεγονός που δείχνει πως υπάρχει µία σταθερότητα στην κορυφαία δεκάδα τα τελευταία έτη.

Κορυφαίοι Χειριστές και Συνδέσεις του Αερολιµένα Χανίων

Η κορυφαία δεκάδα χειριστών (αεροπορικών εταιρειών) του αερολιµένα Χανίων, για τους θερινούς µήνες, διαµορφώνεται ως εξής.
Ryanair Group
easyJet
SAS Scandinavian Airlines
TUI Group
Norwegian
Jettime
Sunclass Airlines
Finnair
Aegean Group
Condor

Η δεκάδα που προέκυψε από τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης, αντικατοπτρίζει την πραγµατικότητα καθώς συµφωνεί κατά 90% µε την κορυφαία δεκάδα χειριστών (διάστηµα µελέτης) βάσει των στοιχείων της διαχειρίστριας εταιρείας του αερολιµένα Χανίων (Fraport Greece).
Όπως προκύπτει από την παραπάνω κατάταξη, η κορυφαία δεκάδα απαρτίζεται από τα παρακάτω είδη αεροµεταφορέων:
3 αεροπορικές εταιρείες χαµηλού κόστους (Ryanair, easyJet, Norwegian)
3 αεροπορικές εταιρείες legacy – flag carriers (SAS, Finnair, AEGEAN)
3 αεροπορικές εταιρείες ταξιδιών αναψυχής (TUI, Sunclass, Condor) και
1 αποκλειστικά charter (Jettime).

Ryanair

Η ναυαρχίδα του χαµηλού κόστους στην Ευρώπη, Ryanair παρέµεινε και φέτος στην πρώτη θέση των χειριστών του αερολιµένα, µε 36 διεθνείς προορισµούς.
Στο πρόγραµµά της από τον αερολιµένα Χανίων συµπεριλήφθηκαν φέτος προορισµοί όπως: Ανατολικά Μιντλαντς, Βαρσοβία Μόντλιν, Βενετία Τρεβίζο, Βερολίνο, Βουκουρέστι, Βρέµη, Βρότσλαβ, Βρυξέλλες Σαρλερουά, Γκντανσκ, ∆ουβλίνο, Κρακοβία, Λιντς Μπράντφορντ, Λονδίνο Στάνστεντ, Μάλτα, Μάντσεστερ, Μασσαλία, Μέµµιγκεν, Μιλάνο Μπέργκαµο, Μπάρι, Μπολόνια, Νάπολη, Νιούκαστλ, Ντίσελντορφ NRN, Νυρεµβέργη, Πάφος, Πίζα, Ρώµη Φιουµιτσίνο, Φρανκφούρτη HHN, Σόφια, Στοκχόλµη, Τελ Αβίβ και Βιέννη.
Οι ιταλικοί προορισµοί όπως Πίζα και Μπολόνια είναι προορισµοί που εντάχθηκαν στο πτητικό πρόγραµµα της Ryanair το 2022 και παρέµειναν και φέτος, ενώ ο αερολιµένας της Ρώµης Τσιαµπίνο (CIA) που εξυπηρετούνταν τα προηγούµενα χρόνια, φέτος δεν εκτελέστηκε, όπως και το Τορίνο, όπου εξυπηρετήθηκε µόνο το 2022. Το Νιούκαστλ επίσης, ήταν ένας προορισµός που εγκαινιάστηκε πέρσι και εξακολουθεί να εκτελείται.
Οι διεθνείς συνδέσεις µε Μπίλουντ (∆ανία), Μπρίστολ (Ηνωµένο Βασίλειο), Κολωνία (Γερµανία) και Βίλνιους (Λιθουανία), εκτελέστηκαν µέχρι και το 2021. Έκτοτε, δεν εξυπηρετούνται από την Ryanair.
Ενδεικτικά, τα slots του Μπρίστολ, τα αγόρασε η Jet2.com και ξεκίνησε να πετάει από εκεί προς Χανιά.

easyJet

Ο ευρωπαϊκός αεροµεταφορέας, συνέδεσε και φέτος τα Χανιά µε τους κλασσικούς προορισµούς που εκτέλεσε και τις τρεις προηγούµενες χρονιές (2020,2021,2022), όπως Βερολίνο, Μασσαλία, Νίκαια, Λονδίνο Γκάτγουικ καθώς και Λυών, Μιλάνο Μαλπένσα. Άξιο αναφοράς είναι πως οι συνδέσεις που ξεκίνησε η εταιρεία το 2022, (Λονδίνο Λούτον, Γλασκώβη, Γενεύη) συνεχίστηκαν και φέτος έως ένα σηµείο του καλοκαιριού. Η µοναδική που συνέχισε και τον Σεπτέµβριο από τις προαναφερθείσες νέες συνδέσεις του 2022, είναι του Λούτον.
Σε αυτό το σηµείο, είναι χρήσιµο να τονιστεί ότι το Χανιά – Παρίσι Σαρλ Ντε Γκωλ (CDG), που δεν εξυπηρετείται από κάποιον αεροµεταφορέα µε απευθείας σύνδεση τα τελευταία χρόνια (τα Χανιά συνδέονται απευθείας µε το Ορλί), είχε εκτελεστεί από την easyJet για ένα µήνα, τον Αύγουστο του 2021, ενώ έπειτα δεν συνεχίστηκε ούτε εκτελέστηκε ξανά. Παράλληλα, η εταιρεία παραµένει η µοναδική αεροπορική εταιρεία που ένωσε τα Χανιά µε το αεροδρόµιο Μαλπένσα του Μιλάνου (υπάρχει τακτική εποχική σύνδεση µε του Μπέργκαµου από την Ryanair).

SAS Scandinavian Airlines

Η σκανδιναβική SAS παρέµεινε και φέτος µία από τις κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες του αερολιµένα Χανίων και για τη φετινή περίοδο. Οι Παρασκευές και τα Σαββατοκύριακα ήταν οι µέρες που εκτελούσε τις περισσότερες πτήσεις, κατέχοντας µεγάλο ποσοστό των αφίξεων και αναχωρήσεων. Η εταιρεία αεροµεταφορέας της Νορβηγίας, Σουηδίας και ∆ανίας εκτέλεσε πληθώρα πτήσεων, τόσο τσάρτερ (µέσω της SAS Charter), όσο και προγραµµατισµένων για µεµονωµένες πωλήσεις.
Ενδεικτικές είναι οι συνδέσεις από: Κοπεγχάγη, Όσλο, Στοκχόλµη, Μπίλουντ, Στάβανγκερ, Άαρχους, Μπόντο, Τρόµσο, Αάλεσουντ, Χάρσαντ, Κριστιανσουντ, Άλµποργκ, Τρόντχαιµ, Γκέτενµποργκ, Μπέργκεν, Μόλντε, Χααγκεσουντ.

TUI Group

Ο κορυφαίος όµιλος ταξιδιωτικών υπηρεσιών, συνέδεσε το «∆ασκαλογιάννης» µε την κεντρική (Βρυξέλλες, Άµστερνταµ, Οστένδη) και βόρεια Ευρώπη (Σκανδιναβία) καθώς και το Ηνωµένο Βασίλειο (Λονδίνο Γκάτγουικ, Μπέρµιγχαµ, Μάντσεστερ, Ντόνκαστερ).
Όσον αφορά τις υπόλοιπες αεροπορικές εταιρείες της κορυφαίας δεκάδας, µερικές χρήσιµες παρατηρήσεις είναι οι παρακάτω:
Η Norwegian, η Jettime και η Sunclass προσέφεραν πληθώρα συνδέσεων από σκανδιναβικές χώρες τόσο τσάρτερ, όσο και κάποιες εµπορικές συνδέσεις.
Η Finnair ήταν µία από τις αεροπορικές εταιρείες που ένωναν καθηµερινά την πρωτεύουσα της Φινλανδίας µε τα Χανιά.
Η Aegean συνέδεσε, µέσω πτήσεων τσάρτερ, χώρες της κεντρικής, βόρειας και ανατολικής Ευρώπης µε το «∆ασκαλογιάννης». Ενδεικτικά παραδείγµατα, είναι η Πολωνία, η Ρουµανία, η Φινλανδία, Σουηδία, Νορβηγία, και ∆ανία.
Η γερµανική Condor πέταξε προς Χανιά από Φρανκφούρτη, Μόναχο και Ντίσελντορφ.

∆είκτης CAO 1: Εισοδηµατική Κατηγοριοποίηση ανά Αεροπορική Εταιρεία

∆ιαµορφώνοντας την εισοδηµατική κατηγοριοποίηση για τις αεροπορικές εταιρείες, εξάγονται χρήσιµα συµπεράσµατα.
Αρχικά, ορίστηκαν τρεις κατηγορίες εισοδηµάτων:
Χαµηλά εισοδήµατα

Μεσαία εισοδήµατα
Υψηλά εισοδήµατα
Super Rich

Η Ryanair, η Norwegian και η Condor, όπως παρατηρείται από τα δεδοµένα, µεταφέρουν τουρίστες σχετικά χαµηλού εισοδηµατικού επιπέδου σε σχέση µε τις υπόλοιπες της µελέτης. Σε αυτό το σηµείο είναι χρήσιµο να τονιστεί ότι η Ryanair φαίνεται ότι µεταφέρει τουρίστες όλων των εισοδηµατικών επιπέδων, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τις έρευνες των προηγούµενων χρόνων.
Περίπου το 51% των τουριστών που µετέφερε η Jettime, ήταν µεσαίου εισοδήµατος. Παρόµοιο ποσοστό κατέγραψε και η Condor, ενώ όπως τονίστηκε προηγουµένως λίγο πιο κάτω βρίσκεται η Ryanair.
Αρκετά υψηλά εισοδήµατα επιβατών – τουριστών σηµείωσαν η SAS Scandinavian Airlines, η TUI, η Sunclass, η Finnair καθώς και η Aegean. Πιο συγκεκριµένα, ο φινλανδικός αεροµεταφορέας (Finnair) σηµείωσε 70%.
Όσον αφορά την κατηγορία των Super Rich (πολύ υψηλών εισοδηµάτων) οι τρεις σκανδιναβικές αεροπορικές εταιρείες της δεκάδας (SAS, Norwegian, Sunclass) σηµείωσαν ποσοστά άνω του 32%.
Εν κατακλείδι, όσον αφορά τη συσχέτιση των εισοδηµάτων, αξιοσηµείωτη είναι η περίπτωση των προαναφερθέντων αεροπορικών εταιρειών, όπου απέχουν σηµαντικά από τον µέσο όρο, µεταφέροντας τουρίστες µε πολύ υψηλά εισοδήµατα. Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες που επιχείρησαν στο «∆ασκαλογιάννης» το 2023, έχουν ποικιλία και εύρος στα εισοδήµατα, για αυτό και αναφέρονται οι πιο αξιοσηµείωτες περιπτώσεις.

∆είκτης CAO 2: Ηµέρες ∆ιανυκτερεύσεων Επιβατών ανά Αεροπορική Εταιρεία

Σχετικά µε τις διανυκτερεύσεις των τουριστών που διέµειναν στην Κρήτη και αναχώρησαν από τον αερολιµένα Χανίων, µπορούν να γίνουν οι παρακάτω παρατηρήσεις.
Ο µέσος όρος διαµονής των επιβατών – τουριστών των αεροπορικών εταιρειών της δεκάδας που αποτελούν αντικείµενο της παρούσας έρευνας, είναι λίγο παραπάνω από 10 ηµέρες.
Η Norwegian αναδείχθηκε πρώτη µε τους επιβάτες της να διαµένουν στο νησί σχεδόν 12 ηµέρες, αριθµός που βρίσκεται πάνω από τον µέσο όρο διανυκτερεύσεων. ∆εύτερη έρχεται η SAS Scandinavian Airlines µε τους επιβάτες που µεταφέρει να διαµένουν 10 ηµέρες. Σηµειώνεται σε αυτό το σηµείο, ότι η British Airways όπου αναδεικνυόταν στην πρώτη τριάδα των τουριστών µε τις περισσότερες µέρες διανυκτερεύσεων από τότε που ξεκίνησε η έρευνα του Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου, φέτος δεν βρίσκεται σε αυτή την λίστα.
Αξιοσηµείωτη είναι και η περίπτωση των easyJet, Condor και TUI (9-10 µέρες), καθώς οι επιβάτες τους βρίσκονται κοντά στη µέση διανυκτέρευση στο νησί.
Χαµηλά και κάτω από τον µέσο όρο βρίσκονται οι Finnair, Aegean, Ryanair και Jettime (χαµηλότερος µέσος όρος διανυκτερεύσεων) καθώς οι πελάτες τους διανυκτερεύουν, κατά µέσο όρο, 7-9 ηµέρες στην Κρήτη.
Συνολικά, για το 2023 παρατηρείται µείωση στις ηµέρες διανυκτερεύσεων σε σχέση µε τα προηγούµενα έτη, µε την τάση να δείχνει ότι κάποιες αεροπορικές εταιρείες έπεσαν αρκετά σε σχέση µε το 2022 (Sunclass), κάποιες άλλες ανέβηκαν (Norwegian), ενώ υπήρξαν και αυτές που παρέµειναν σταθερά χαµηλά (Aegean). Σε αυτό το σηµείο είναι σηµαντικό να αναφερθεί ότι η Aegean εκτελεί πτήσεις τσάρτερ σε συνεργασία µε την TUI, οπότε σίγουρα υπάρχει επιρροή στις ηµέρες λόγω των πακέτων διακοπών, πολλές φορές εβδοµαδιαίων, που προσφέρει η TUI.

∆είκτης CAO 3: Τρόπος Οργάνωσης Ταξιδιού ανά Αεροπορική Εταιρεία

 

Ο συγκεκριµένος δείκτης εξετάζει τον τρόπο που επέλεξαν να οργανώσουν το ταξίδι τους οι επιβάτες των αεροπορικών εταιρειών που ερευνά το Παρατηρητήριο φέτος και που επιχείρησε στον αερολιµένα Χανίων.
Με τη συνδροµή ταξιδιωτικού πρακτορείου αποφάσισαν να οργανώσουν τις διακοπές τους περισσότεροι από τους µισούς επιβάτες που µετέφερε η Jettime στις διαδροµές των Χανίων και πάντα σύµφωνα µε το δείγµα. Υψηλά στην κατάταξη για τα ταξιδιωτικά πρακτορεία βρίσκονται και οι TUI, Sunclass και Aegean. Το κοινό στοιχείο αυτών των αεροµεταφορέων είναι ότι προέρχονται ή εκτελούν πολλές πτήσεις τσάρτερ (Aegean) από τη Σκανδιναβία. Υπάρχει µία ένδειξη ότι οι Σκανδιναβοί προτιµούν τη συνεργασία µε ταξιδιωτικό πρακτορείο για τα αεροπορικά ταξίδια και την οργάνωση των διακοπών τους. Ενδεικτικά, µόνο το 6% των επιβατών της Jettime, επέλεξαν την οργάνωση του ταξιδιού µόνοι τους.
Συνεχίζοντας, µόνοι τους επέλεξαν να οργανώσουν το ταξίδι κατά συντριπτική πλειοψηφία οι επιβάτες της Ryanair, της easyJet, της Norwegian, Finnair και Condor.
Η τάση δείχνει ότι οι επιβάτες τόσο των αεροπορικών εταιρειών χαµηλού κόστους όσο και των παραδοσιακών ή αλλιώς «legacy», τείνουν να οργανώνουν µόνοι τους τα πάντα, περιλαµβανοµένης και της κράτησης των αεροπορικών εισιτηρίων τους. Αυτό συµβαίνει και λόγω της αυξηµένης χρήσης της τεχνολογίας και της απλοποίησης των διαδικασιών που αυτή προσφέρει, τόσο µέσω των εφαρµογών (apps) στα κινητά όσο και των ιστοσελίδων των αεροπορικών εταιρειών. Ο επιβάτης προτιµάει να ορίζει και να προσθέτει, ανά πάσα στιγµή, υπηρεσίες στην πτήση του (πχ. επιπλέον βαλίτσες, προ παραγγελία γεύµατος, κλπ.) και ανέσεις (πχ. κράτηση θέσης αυξηµένου χώρου για τα πόδια).
Επιπλέον, σε αυτό το σηµείο τονίζεται ότι πολλές αεροπορικές εταιρείες δίνουν τη δυνατότητα στους επιβάτες τους µέσω της ιστοσελίδας/εφαρµογής τους, να κάνουν κράτηση και σε ξενοδοχείο (ελληνική αεροπορική εταιρεία έδωσε αυτή τη δυνατότητα από το 2021), κράτηση αυτοκινήτου, ασφάλεια υγείας, κλοπών, καθώς και πολλών ακόµη δυνατοτήτων και υπηρεσιών. Αυτό απαλλάσσει τους τουρίστες από την επιλογή ταξιδιωτικού πρακτορείου, που επιτελεί παρόµοιο έργο. Βεβαίως, οι παραδοσιακοί τρόποι οργάνωσης όπως το ταξιδιωτικό πρακτορείο, έχουν σταθερή θέση στην κατάταξη και χρησιµοποιούνται αρκετά από µεγάλη µερίδα των επιβατών.

Η επαναφορά της LOT, η αποχώρηση της Corendon και η αφαίρεση δροµολογίων από την Wizz Air

Ο πολωνικός εθνικός αεροµεταφορέας LOT, µετά από την περσινή του απουσία, επανήλθε µε δροµολόγια κάθε Κυριακή από τη Βαρσοβία. Σαφώς και το πρόγραµµα του παρελθόντος (ιδίως τις χρονιές 2020, 2021) δεν έχει αποκατασταθεί, αλλά υπήρξε επαναφορά της βασικής σύνδεσης µε την πρωτεύουσα της Πολωνίας.
Από την άλλη, η Corendon Airlines, που επιχείρησε στο «∆ασκαλογιάννης» τις περιόδους 2021 και 2022 (και µάλιστα µε µεγαλύτερο χάρτη διαδροµών από το 2021), δεν επέλεξε τον αερολιµένα φέτος. Οι συνδέσεις που εκτελούσε ήταν από Κολωνία (Γερµανία), Νυρεµβέργη (Γερµανία), Βασιλεία (Ελβετία), Μπίλουντ (∆ανία).
Παράλληλα, η Wizz Air (που πρωτοήρθε στα Χανιά το 2021), αφαίρεσε το δροµολόγιο Μπάρι – Χανιά στις αρχές του 2023, ενώ λίγες εβδοµάδες πριν την πρώτη της πτήση τον φετινό Ιούνιο, αφαίρεσε και το Λονδίνο Γκάτγουικ – Χανιά από το πρόγραµµά της. Παρόλα αυτά, διατήρησε τις συνδέσεις από Βιέννη, Βουδαπέστη, Βαρσοβία (WAW) και Κλουζ-Ναπόκα.

Πρώτα Συµπεράσµατα Έρευνας Παρατηρητηρίου Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης

Η Σύγκριση µε τα Έτη 2019 και 2022
Η φετινή περίοδος πτήσεων και δραστηριοποίησης των αεροπορικών εταιρειών για τον Αερολιµένα Χανίων, είναι µία σαφώς εξαιρετική, ιδίως σε σύγκριση µε την αντίστοιχη τόσο του 2019, όσο και του 2022.
Οι δύο συγκρίσεις που είναι ωφέλιµες να γίνονται είναι µε τα έτη 2019 και 2022. Το µεν έτος 2019 ήταν το τελευταίο κανονικό έτος πριν από την έλευση της πανδηµίας και η τουριστική περίοδος είχε ξεκινήσει πιο νωρίς, ως συνήθως, ενώ το 2022 ήταν το έτος που η επιβατική κίνηση έφτασε σε επίπεδα πάρα πολύ υψηλά (όσον αφορά τόσο το «∆ασκαλογιάννης» όσο και παγκόσµια τον αεροπορικό κλάδο), αφού είχαν αρθεί οι ταξιδιωτικοί περιορισµοί που υπήρχαν εξαιτίας της πανδηµίας. Παρόλα αυτά, το 2022 ήταν πιο «συµπυκνωµένο» έτος, αφού οι περιορισµοί το πρώτο εξάµηνο δεν είχαν αρθεί στο σύνολο τους. Οπότε η διασπορά του 2023, είναι πιο φυσιολογική σε σχέση µε το 2022.
Τοποθετώντας σε σύγκριση το 2023 µε τα έτη 2019 και 2022, η επιβατική κίνηση και τα προγράµµατα των αεροπορικών εταιρειών έχουν αποκατασταθεί πλήρως. Οι γραµµές που εξυπηρετήθηκαν από και προς το «∆ασκαλογιάννης» είναι αποκατεστηµένες και ανεπτυγµένες, ενώ οι αριθµοί των επιβατών έχουν οµαλοποιηθεί, έχοντας αυξητική τάση.
Πιο συγκεκριµένα, σύµφωνα µε τα επίσηµα στοιχεία της Fraport Greece, ο αερολιµένας Χανίων το 2023 υποδέχτηκε 3.580.603 επιβάτες, αριθµός αυξηµένος κατά 11% σε σχέση µε το 2022 (3,229,335).

Νέοι αεροµεταφορείς, Νέες Τακτικές Απευθείας Συνδέσεις και Προορισµοί

Η έναρξη νέων διαδροµών και η επαναφορά κάποιων άλλων, βοήθησαν στην ανάπτυξη του δικτύου προορισµών του αερολιµένα Χανίων.
Πιο συγκεκριµένα, η Luxair, αεροµεταφορέας του Λουξεµβούργου, επανέφερε την σύνδεση Λουξεµβούργο – Χανιά µετά από 13 χρόνια απουσίας, η Animawings (ρουµανική αεροπορική εταιρεία θυγατρική της AEGEAN) ξεκίνησε εβδοµαδιαίες πτήσεις από το Βουκουρέστι µε Airbus A320, η Icelandair µετέτρεψε την τσάρτερ σύνδεση Ισλανδία – Χανιά σε τακτική εµπορική, που πραγµατοποιείται κάθε Παρασκευή µέχρι τέλη Σεπτεµβρίου, η Eurowings πετάει φέτος από το Γκρατς της Αυστρίας, η TUS Airways συνδέει την Λάρνακα µε τα Χανιά (επαναφορά σύνδεσης από το 2020 που εκτέλεσε κάποιες πτήσεις η Aegean για ενάµιση µήνα), ενώ η Air Serbia έχει τακτικές πτήσεις από το Βελιγράδι. Τέλος, η AEGEAN προσέθεσε το Τελ Αβίβ – Χανιά στο πρόγραµµα της, φέτος.

Μεγάλα Αεροσκάφη στο «∆ασκαλογιάννης»

Επίσης αρκετά µεγάλα αεροσκάφη (ευρείας ατράκτου) επισκέφτηκαν και φέτος τον αερολιµένα από πολλούς αεροµεταφορείς, δείγµα της αυξηµένης ζήτησης πτήσεων και αεροπορικών θέσεων.
Τα παραπάνω, είναι συνολικά, απόρροια της µεγάλης τουριστικής ζήτησης, έπειτα από δύο συναπτά έτη πανδηµίας και περιορισµών, και µετά από πολλές διαρθρωτικές αλλαγές στον αεροπορικό κλάδο.
Τέλος, φέτος ήταν η πρώτη φορά του που το υπερσύγχρονο Airbus A350 επισκέφτηκε το αεροδρόµιο Χανίων.
Γενικότερα, όσον αφορά τα αεροσκάφη που επιχειρούν στο αεροδρόµιο Χανίων, η οικογένεια αεροσκαφών Airbus A320 (A319, A320, A321) και οι παραλλαγές των Airbus A320neo (A320neo, A321neo), κυριαρχούν ενώ το 2023 αύξησαν τα ποσοστά επισκέψεων τους στον αερολιµένα Χανίων, ενώ ακολουθεί η οικογένεια αεροσκαφών Boeing 737 και Boeing 737 MAX µε σχετικά χαµηλότερο ποσοστό, όσον αφορά τους µήνες Ιούλιο – Σεπτέµβριο. Τα ελικοφόρα και τα αεροσκάφη ευρείας ατράκτου κατέχουν ένα µικρό ποσοστό.

Το Παρατητρητήριο

Το Παρατηρητήριο Αεροπορικού Κλάδου Κρήτης (Crete Aviation Observatory – CAO) είναι ένα εγχείρηµα που ξεκίνησε από τον ∆ηµήτρη Ζοπουνίδη (φωτ.), το 2021 και ως κύριο αντικείµενο έρευνας έχει την συνεχή παρακολούθηση και διερεύνηση των εµπορικών πτήσεων, των αεροπορικών εταιρειών που επιχειρούν στους διεθνείς αερολιµένες της Κρήτης (Χανίων και Ηρακλείου) καθώς και των πολιτικών αεροσκαφών που επισκέπτονται αυτούς, παρατηρώντας τις τάσεις και συγκεντρώνοντας ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία, εκπονώντας την ετήσια έρευνα αεροπορικού κλάδου.
Καίριας σηµασίας κρίνεται η συνεργασία µε το ΜΑΙΧ και το ερευνητικό του προσωπικό για την εκπόνηση της έρευνας.
Για την οµαλή διεξαγωγή της έρευνας υπάρχει συνεχής υποστήριξη από τη Fraport Greece και το προσωπικό του αερολιµένα Χανίων.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Εντός εκτός και επί τα αυτά

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα