“Καραμπόλες”, κληρώσεις, ακόμα και εξώδικα, χαρακτηρίζουν τις φετινές εγγραφές των προνηπίων/ νηπίων στα Χανιά, ενώ πολλοί από τους 1.700 περίπου 4χρονους και 5χρονους μαθητές, θα βρεθούν σε αίθουσες ακατάλληλες ή μακρυά από την κατοικία τους.
Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Χανίων, Μανώλης Μηλιαράκης, τονίζει στα “Χ.ν.” ότι καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε η διαχείριση των πλεοναζόντων μαθητών να γίνει με δημοκρατικές διαδικασίες και σε συνεννόηση με τους γονείς ενώ ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΕΠΕ) καταγγέλει τους υπεύθυνους για πλήρη απραξία στην αντιμετώπιση του προβλήματος της σχολικής στέγης.
Παράλληλα, με μικρο-παρεμβάσεις όπου είναι δυνατόν, γίνεται προσπάθεια από πλευράς Δήμου Χανίων να “βγει η χρονιά” καθώς οριστική λύση υπόσχονται να δώσουν τα ΣΔΙΤ που είχε δρομολογήσει η προηγούμενη δημοτική Αρχή.
ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
«Προσπαθούμε με συζήτηση με τους γονείς να διαχειριστούμε τους πλεονάζοντες μαθητές και να τους στείλουμε στα όμορα νηπιαγωγεία. Ήδη στα περισσότερα σχολεία έχουμε καταφέρει το θέμα να διευθετείται μέσα από συνεννόηση και να μην φτάνουμε σε κληρώσεις» εξήγησε στα “Χ.ν.” ο κ. Μηλιαράκης και αναφέρθηκε στις περιοχές με τα μεγαλύτερα προβλήματα:
ΣΟΥΔΑ: Τεράστια προβλήματα προέκυψαν φέτος στην περιοχή της Σούδας, καθώς όλα τα νηπιαγωγεία είναι υπερπλήρη με αποτέλεσμα να εξεταστεί ακόμα και το ενδεχόμενο μεταφοράς μαθητών από τη Σούδα στο κέντρο των Χανίων. Τελικά, οι πλεονάζοντες μαθητές διοχετεύτηκαν στο νηπιαγωγείο Τσικαλαριών που θα υποδεχτεί παιδιά από Σούδα, Αγροκήπιο ακόμα και Μεγάλα Χωράφια.
Σημειώνεται ότι στα σχολεία της Σούδας φοιτούν πολλά παιδιά στρατιωτικών του πολεμικού ναυτικού, συνεπώς ο αριθμός των μαθητών μεταβάλλεται από χρόνο σε χρόνο, λόγω των μεταθέσεων.
ΚΟΥΜΠΕΣ: Στον Κουμπέ, τα νηπιαγωγεία ήταν πλήρη και πολλοί μαθητές κατευθύνθηκαν στα Παχιανά.
ΛΕΝΤΑΡΙΑΝΑ – ΑΗ ΓΙΑΝΝΗΣ: Το πρόβλημα που δημιουργήθηκε στις συγκεκριμένες συνοικίες λύνεται με ανακατανομή των πλεοναζόντων μαθητών στα 19ο, 15ο, 34ο και 38ο νηπιαγωγείο.
Σύμφωνα με τον κ. Μηλιαράκη, στο 8ο και 25ο πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα μια «σοβαρή και όμορφη συνάντηση» μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και νηπιαγωγών με στόχο την εξεύρεση λύσης για τους πλεονασματικούς μαθητές, με αποτέλεσμα κάποιοι μαθητές που είχαν εγγραφεί με διεύθυνση εργασίας των γονέων να προωθηθούν προς τα 30ο/31ο νηπιαγωγεία, στην οδό Γκερόλα.
ΧΡΥΣΟΠΗΓΗ – ΠΕΡΒΟΛΙΑ: Με εργασίες στις σχολικές αίθουσες λύνεται το πρόβλημα ώστε να φοιτήσουν όλοι οι μαθητές στην περιοχή τους.
ΣΤΕΛΝΟΥΝ ΕΞΩΔΙΚΑ
ΣΤΗ ΧΑΛΕΠΑ
Σε εκκρεμότητα παραμένει η περιοχή της Χαλέπας καθώς το 10ο νηπιαγωγείο έχει μεγάλο πλεόνασμα μαθητών που είναι αδύνατον να απορροφηθεί από τα όμορα νηπιαγωγεία -όπως ορίζει ο νόμος. Το 11ο/27ο νηπιαγωγείο στο ΣΟΔΥ είναι πλήρες και αρκετοί μαθητές προωθήθηκαν προς το 35ο στον Κουμπελή. Μαθητές από τα Φρούδια, εγγράφονται στο 1ο Κουνουπιδιανών ενώ προς την πλευρά του κέντρου, μαθητές από Κατσαμπά/Αμπεριά προωθούνται προς το 23ο νηπιαγωγείο στην οδό Τσόντου Βάρδα.
Χαρακτηριστικό φέτος είναι ότι υπήρξαν δύο περιπτώσεις που έστειλαν εξώδικο στην διεύθυνση πρωτοβάθμιας, καταγγέλλοντας τη διαδικασία.
ΑΝΑΓΚΗ ΓΙΑ ΜΟΝΙΜΗ ΛΥΣΗ
«Καταβάλουμε τεράστια προσπάθεια και ζητάμε την κατανόηση των γονέων και την αποδοχή της διαδικασίας, η οποία είναι δημοκρατική και απόλυτα διαφανής», τόνισε ο κ. Μηλιαράκης, υποστηρίζοντας πάντως, ότι δικαιώνεται η στάση του ίδιου και του πρώην Δημάρχου, Τάσου Βάμβουκα να υϊοθετήσουν την υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή από την πρώτη χρονιά εφαρμογής της, καθώς στα Χανιά οι αίθουσες -παρά τα προβλήματα- επαρκούν για τον αριθμό των προνηπίων/νηπίων. Ωστόσο, όπως προσέθεσε, είναι αναγκαίο είναι πιο σύγχρονο σύστημα κατανομής των μαθητών, με τη χρήση των νέων τεχνολογιών, καθώς τα γεωγραφικά όρια που ισχύουν τώρα, δεν μπορούν να αποτυπώσουν με ακρίβεια το μαθητικό δυναμικό.
«Σίγουρα πάρα πολλά νηπιαγωγεία είναι σε κακή κατάσταση και πάρα πολλά στεγάζονται σε ενοικιαζόμενα κτήρια. Τις προηγούμενες ημέρες κάναμε μία συνάντηση με τον αντιδήμαρχο παιδείας, κ. Αντώνη Βαρδάκη και τον πρόεδρο της πρωτοβάθμιας σχολικής επιτροπής, κ. Νίκο Βλαζάκη, από τους οποίους ζήτησα έναν προγραμματισμό για του χρόνου.
Δεν ευελπιστώ πως θα υπάρξουν λύσεις σε όλα μέχρι τον Σεπτέμβριο αλλά μιλάμε για ένα πρόβλημα που θα υπάρχει και την επόμενη χρονιά».
Ο ΣΕΠΕ
Από την πλευρά τους οι εκπαιδευτικοί, μέσω ανακοίνωσης του ΣΕΠΕ, τονίζουν -μεταξύ άλλων- ότι «η έλλειψη σχολικής στέγης ένα διαχρονικό πρόβλημα που ταλανίζει τη Δημόσια Εκpαίδευση, αναδεικνύεται κάθε φορά έντονα την περίοδο των εγγραφών ιδιαίτερα στα νηπιαγωγεία της πόλης, μεγάλο μέρος των οποίων στεγάζεται σε νοικιασμένες ακατάλληλες αίθουσες και συχνά βρίσκονται χωρίς στέγη».
Όπως εξηγούν, μετά τη θεσμοθέτηση της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής αγωγής από το 2017-18 στα Χανιά και μέχρι σήμερα δεν έγινε τίποτα για να αντιμετωπιστεί η έλλειψγφη στέγης, έτσι η ίδια κατάσταση συνεχίζει να παρουσιάζεται κάθε χρόνο στις ίδιες γειτονιές”. Ακόμη, καταγγέλουν ότι “η πολιτεία αντί να φροντίσει να ιδρύσει καινούργια νηπιαγωγεία (…) αξιοποιεί τις Τριμελείς Επιτροπές που σαν αντικείμενο τους έχουν τη διενέργεια κλήρωσης ανάμεσα στα παιδιά που δεν χωρούν στο σχολείο της γειτονιάς τους. Έτσι οι κληρώσεις γίνονται πια από θεσμοθετημένο όργανο.
Και ο Δήμος Χανίων επέλεξε για την ανέγερση νέων σχολικών κτιρίων την διαδικασία μέσω ΣΔΙΤ, αναθέτοντας σε ιδιώτες να υλοποιήσουν με σκοπό το κέρδος την υποχρέωση του.
Σύμφωνα με τον νέο νόμο, όπως εξηγούν, αν δεν υπάρχει διαθέσιµη αίθουσα ο Προϊστάµενος της σχολικής µονάδας αποστέλλει πίνακα µε τα ονόµατα των νηπίων-προνηπίων που διαµένουν στα όρια της σχολικής περιφέρειας του νηπιαγωγείου µε τις σχολικές περιφέρειες όµορων νηπιαγωγείων στον Διευθυντή Πρωτοβάθµιας Εκπαίδευσης. και εκείνος τα κατανέµει στα όµορα νηπιαγωγεία, λαµβάνοντας υπόψη την απόσταση από τη διεύθυνση κατοικίας που έχει δηλωθεί και ενηµερώνει τους γονείς και κηδεµόνες για τα νηπιαγωγεία εγγραφής. “Επίπλέον στο ίδιο νομοσχέδιο προβλέπεται αύξηση του αριθμού των παιδιών ανά τμήμα από 22 σε 25 και του ελάχιστου από 12 σε 15 (…) κάτι που θα οδηγήσει σε συγχωνεύσεις καταργήσεις τμημάτων και υποχρεωτικές μετακινήσεις μαθητών” συνεχίζουν.
“Διεκδικούμε τα αυτονόητα. Να υπάρχει μία θέση στο σχολείο της γειτονιάς του για κάθε μαθητή. Να ιδρυθούν νέα Νηπιαγωγεία όπου χρειάζεται για να μην εμφανίζονται φαινόμενα, γονείς, αναζητώντας θέση για το παιδί τους, να προβαίνουν σε καταγγελίες εναντίον των εκπαιδευτικών για τις διαδικασίες των εγγραφών και των κληρώσεων, αμφισβητώντας τις ενέργειές τους, που φτάνουν μέχρι το υπουργείο Παιδείας, την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κρήτης και τον Συνήγορο του Πολίτη. Τέλος, καλούν καλούν τους γονείς να σταθούν στο πλάι στο πλάι τους, «υποστηρίζοντας τον αγώνα και τις διεκδικήσεις του εκπαιδευτικού κινήματος».