Πέμπτη, 14 Νοεμβρίου, 2024

Αλυσιδωτές επιπτώσεις στην τοπική οικονομία

Επιπτώσεις στην τοπική οικονομία των Χανίων και της Δυτικής Κρήτης γενικότερα αναμένεται να έχει η περικοπή των δρομολογίων της Ryanair προς το αεροδρόμιο “Δασκαλογιάννης”.

H ιρλανδική εταιρεία γνωστοποίησε ότι λόγω της αυξημένης φορολογίας και των νέων συνθηκών που δημιουργεί η ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων αναγκάζεται να αναπροσαρμόσει το σχεδιασμό των πτήσεών της.
Την Τρίτη, το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, μετέδιδε τα… ευχάριστα νέα από τη συνέντευξη Τύπου του εμπορικού διευθυντή της Ryanair David O’Brien, δίνοντας έμφαση στην αύξηση των δρομολογίων στη γραμμή Αθήνα – Χανιά. Η αναλυτική όμως παρουσίαση όσων ειπώθηκαν στη συγκεκριμένη συνέντευξη Τύπου δείχνει μια διαφορετική πραγματικότητα. Πιο συγκεκριμένα, η εταιρεία προχωρά σε ματαίωση των δρομολογίων στην Κω και σε περικοπές σε Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Ρόδο και Χανιά.

ΤΙ ΘΑ ΙΣΧΥΣΕΙ ΣΤΟ “ΔΑΣΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ”
Ειδικά για το αεροδρόμιο της Δυτικής Κρήτης η μείωση θα είναι της τάξης του 3% η οποία μεταφράζεται σε 27.000 λιγότερους επισκέπτες. Οσον αφορά την αύξηση στη γραμμή της Αθήνας, αυτή εκτιμάται ότι θα αφορά πέντε επιπλέον πτήσεις την εβδομάδα (από 20 σε 25).
Η μείωση στις αφίξεις στα Χανιά δε συνεπάγεται απαραίτητα ακυρώσεις προορισμών. Αυτό το εξήγησε και ο ίδιος ο O’Brien μιλώνστας χθες στο “Euronews”. «Την επόμενη χρονιά, θα αφαιρέσουμε από την αγορά μεταξύ 106.000-107.000 θέσεις, κυρίως με το να ξεκινήσουμε πιο αργά τα δρομολόγια», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Οπως διαπιστώνεται η εξέλιξη αυτή οδηγεί σε “συρρίκνωση” της τουριστικής περιόδου, κόντρα στις διαχρονικές κυβερνητικές εξαγγελίες περί επιμίκυνσης.

Ο ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ
Πόσο όμως θα αλλάξει η πραγματικότητα στην τοπική κοινωνία των Χανίων από μία τέτοια εξέλιξη; Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν στα “Χ.ν.” την ουσιαστική διαφορά του ταξιδιώτη που επιλέγει να ταξιδέψει στα Χανιά χωρίς να χρησιμοποιεί κάποιον tour operator. Δεν μιλάμε για ανθρώπους που θα μπουν στη λογική του “all inclusive” αλλά για επισκέπτες που θα κλείσουν μόνοι τους το εισιτήριό τους μέσω διαδικτύου, θα αναζητήσουν με αντίστοιχο τρόπο κατάλυμα στα Χανιά αλλά και αυτοκίνητο. Παράλληλα, είναι τουρίστες που θα αναζητήσουν άλλες διαδρομές ψυχαγωγίας στην πόλη. «Πόσο συχνά είδατε φέτος για παράδειγμα τουρίστες να γευματίζουν σε εστιατόρια που μέχρι πρότινος συναντούσατε μόνο Χανιώτες;» σχολιάζει επιχειρηματίας που ασχολείται με τον κλάδο του τουρισμού, εξηγώντας πως «αυτό δείχνει μια μεγάλη διαφοροποίηση από το προφίλ του τουρίστα που είχαμε μέχρι σήμερα. Είναι άνθρωποι που θα “ψαχτούν” για να φάνε αλλά κυρίως φεύγοντας θα θέλουν να πάρουν τοπικά προϊόντα μαζί τους, με κύριο το ελαιόλαδο».
Κοινό μυστικό άλλωστε αποτελεί ότι φέτος πολλοί Χανιώτες είδαν ανέλπιστα έσοδα από την ενοικίαση κατοικιών μέσω διαδικτύου ως τουριστικά καταλλύματα. Αυτό προκάλεσε εύλογα την αντίδραση των ξενοδόχων αλλά είναι μια εξέλιξη αναπόφευκτη σε παγκόσμια κλίμακα. Με τη νέα νομοθεσία ο τρόπος αυτός αξιοποίησης της ιδιωτικής κατοικίας θα φορολογηθεί αλλά δεν θα πάψει να είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό έσοδο για τους Χανιώτες.
Οι επισκέπτες που επιλέγουν αυτή τη μέθοδο διαμονής είναι αυτοί που θα αναζητήσουν το φθηνότερο δυνατό τρόπο να έρθουν στα Χανιά, άρα η παρουσία πολλών εταιρειών στο αεροδρόμιο “Δασκαλογιάννης” θα οφελήσει τα μέγιστα την τοπική οικονομία.

GREEK… STATISTICS KAI YΠΕΡ-ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΗ
Σε κυβερνητικό επίπεδο πάντως δεν φαίνεται να συμμερίζονται αυτή την άποψη. Η κυβέρνηση στρώνει… χαλί στα πόδια των tour operators εστιάζοντας στη λογική των αριθμών. Προτιμά δηλαδή να έχει μια αύξηση του “all inclusive” για μια δεδομένη χρονική περίοδο από το να δει συνολικά το ζήτημα της προσέλκυσης περισσότερων αεροπορικών εταιρειών στη χώρα, η οποία θα φέρει μια μεγάλη αύξηση των αφίξεων που θα έχει ουσιαστικό θετικό αντίκτυπο στις τοπικές οικονομίες.
«Το βασικό πρόβλημα, στην πραγματικότητα, είναι οι τιμές των αεροδρομίων και τα αεροπορικά τέλη στην Ελλάδα», σχολίαζε χθες στο Euronews ο εμπορικός διευθυντής της Ryanair, υπενθυμίζοντας πως «έχουμε γράψει αρκετές φορές, πάνω από 20 φορές, σε διαφορετικούς Ελληνες υπουργούς, όχι μόνο αυτής της κυβέρνησης, αλλά και προηγούμενων κυβερνήσεων.
Eχουν κάθε δικαίωμα να διαφωνούν μαζί μας, αλλά πρέπει να προσθέσω ότι δεν λάβαμε καμία απάντηση. Ετσι, αποφασίσαμε να μην χάνουμε τον χρόνο μας. Αντίθετα, η ιταλική κυβέρνηση, φέτος, ανακάλεσε λάθη που έκανε με τους φόρους (σ.σ. εννοεί ανακοίνωση για αύξηση των δημοτικών τελών) και εμείς θα προσθέσουμε, την επόμενη χρονιά, 3 εκατομμύρια επιπλέον επιβάτες στην Ιταλία».
Η υπερφορολόγηση αυτή είναι φανερή και στα αρνητικά αποτελέσματα που παρουσίασε ο ελληνικός αερομεταφορέας πρόσφατα. H Aegean γνωστοποίησε ότι, το πρώτο εξάμηνο του έτους, σημείωσε ζημιές 23,7 εκατ., παρά την αύξηση επιβατών 5%, αποδίδοντας αυτή την εικόνα και στην κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες αύξηση του Φ.Π.Α. για τα εισιτήρια (από 13% σε 23% και σε 24%).
Απαντώντας χθες σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ο αντιπρόεδρος της AEGEAN κ. Ευτύχιος Βασιλάκης δήλωσε ότι «μέσα σε έναν χρόνο ο ΦΠΑ για αερομεταφορές “πέταξε” από το 13% στο 24%, φτάνοντας στο υψηλότερο επίπεδο στην Ευρώπη, στη χώρα που τον χρειάζεται χαμηλά περισσότερο από κάθε άλλη λόγω των νησιών».
Ο ίδιος, προσέθεσε πως «για να συνεχισθεί η ανάπτυξη της AEGEAN αλλά και των άλλων αερομεταφορέων πρέπει να αντιστραφούν τα λάθη που μειώνουν την ανταγωνιστικότητα (ΦΠΑ, κόστος Αθήνας) είτε είναι παλιά είτε είναι πρόσφατα! Αλλιώς, θα έχουμε στασιμότητα ή και υποχώρηση. Η δική μας διάθεση είναι πάντα στην εξέλιξη και στην ανάπτυξη, αλλά δεν αρκεί».
Το “μπαλάκι”  στη Fraport
Το ενδιαφέρον για πτήσεις προς Χανιά είναι αυξημένο με τις εταιρείες όμως να είναι επιφυλακτικές για τη φορολογία. Norwegian και Easyjet έχουν παρουσία στην Κρήτη, ενώ εντός των ημερών θα ανακοινωθεί σύμφωνα με πληροφορίες μια νέα πτήση της νορβηγικής εταιρείες προς Χανιά μετά από επίπονες διαπραγματεύσεις με τοπικούς φορείς.
Με δεδομένη την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου Χανίων μετά τη μεγάλη υπαναχώρηση της σημερινής κυβέρνησης από τις προεκλογικές της δεσμεύσεις, το “μπαλάκι” για την παρουσία πολλών αεροπορικών εταιρειών στα Χανιά πέφτει στη Γερμανική Fraport η οποία από τις αρχές του 2017 αναλαμβάνει τη διαχείριση των περιφερειακών αεροδρομίων.
Ζητούμενο πλέον αποτελεί να τηρήσει μια ευέλικτη τιμολογιακή πολιτική προς τις εταιρείες η οποία θα έχει ως τελικό αποτέλεσμα περισσότερες αφίξεις στο “Δασκαλογιάννης”.
Από την πλευρά της, η Ryanair τηρεί στάση αναμονής, ενώ εντός του μηνός ενδέχεται να βρεθούν στα Χανιά στελέχη της εταιρείας για ανακοινώσεις που θα αφορούν τα δρομολόγια του 2017. Θέμα απομάκρυνσης της βάσης της εταιρείας από τα Χανιά δεν τίθεται προς το παρόν, γεγονός που αποτυπώνεται και στην επιλογή της εταιρείας να έχει μόνιμο προσωπικό 35 ατόμων (ιπτάμενων και αεροσυνοδών), οι οποίοι αφού ξεπεράσουν τους έξι μήνες παραμονής υποχρεούνται πλέον βάσει νέας νομοθεσίας να ασφαλίζονται και να φορολογούνται στον τόπο διαμονής τους, ανεξαρτήτως εθνικότητας.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Μικρές αγγελίες

aggelies

Βήμα στον αναγνώστη

Στείλτε μας φωτό και video ή κάντε μία καταγγελία

Συμπληρώστε τη φόρμα

Ειδήσεις

Χρήσιμα