Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024

Αλλάζει ο λιμενικός “χάρτης” στα Χανιά με την υλοποίηση σημαντικών λιμενικών έργων

Πέντε μελέτες συνολικού κόστους 1.450.000 εκ. ευρώ θα καθορίσουν την πορεία ισάριθμων σημαντικών λιμενικών έργων που σχεδιάζεται να υλοποιηθούν μέσα στην επόμενη 10ετία στα Χανιά. Παράλληλα στη διαδικασία της εκπόνησης ή της αναζήτησης χρημάτων για την υλοποίηση τους βρίσκονται και άλλες τρεις μελέτες που αφορούν το Λιμάνι της Σούδας.

Στοιχεία για το περιεχόμενο των μελετών αυτών -που σχεδιάζονται εδώ και χρόνια- έδωσε το Λιμενικό Ταμείο του Νομού με την ευκαιρία της παρουσίας στα Χανιά των γενικών γραμματέων Νησιωτικής Πολιτικής.
Ειδικότερα σύμφωνα με την ενημέρωση από το Λιμενικό Ταμείο Χανίων οι μελέτες αφορούν αναλυτικά τα παρακάτω:

ΛΙΜΑΝΙ ΣΟΥΔΑΣ

Για το λιμάνι της Σούδας ο σχεδιασμός…χάνεται δεκαετίες πίσω (επέκταση προβλήτας “Αδρίας” αναβάθμιση εμπορικού λιμάνι, λιμάνι τουριστικών σκαφών κα.). Με βάση την μελέτη που έει ανατεθεί προβλέπεται:
1. Λιμενικό Τμήμα Μικρών Σκαφών και στη Επισκευαστική Μονάδα Μικρών Σκαφών (λιμάνι τουριστικών σκαφών):
• Παράκτιο κρηπίδωμα μήκους 530 μ. στα -4,00 μ.
• Πέντε πλωτοί προβλήτες συνολικού μήκος 375 μ. στα -4,00 μ.
• Βυθοκορήσεις και επιχώσεις και επιστρώσεις χερσαίων χώρων .
• Ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις.
2. Στο αλιευτικό λιμάνι:
• Παράκτιο κρηπίδωμα μήκους 150 μ. στα -4,00 μ.
• Προβλήτας μήκους 100 μ. στα -5,00 μ. σε αντικατάσταση μώλου από φυσικούς ογκολίθους.
• Βυθοκορήσεις, επιχώσεις και διαμορφώσεις χώρων.
• Ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις.
O συνολικός προϋπολογισμός των πιο πάνω έργων είναι 11.000.000 ευρώ.

ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΛΙΜΑΝΙΟΥ ΧΩΡΑΣ ΣΦΑΚΙΩΝ

Η επέκταση του λιμανιού της Μ. Λιμνιώνας είναι στα σχέδια για τη Χώρα Σφακίων

Σήμερα το λιμάνι εξυπηρετεί την ακτοπλοϊκή σύνδεση με 7 κύρια λιμάνια στις Νότιες Ακτές συμπεριλαμβανομένης και της σύνδεσης με το νησί της Γαύδου. Επίσης εξυπηρετεί στην πλειοψηφία τους, τους επισκέπτες του Φαραγγιού Σαμαριάς . Ο Μέσος ετήσιος αριθμός κατάπλου μεγάλων σκαφών είναι 960 και 150.000 υπολογίζονται οι διακινούμενοι επιβάτες. «Με την σημερινή μορφή των έργων παρατηρείται υπερπήδηση των κυματισμών στον προσήνεμο μώλο, καθιστώντας ιδιαίτερα δύσκολη και επικίνδυνη την πρόσδεση και παραμονή των Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων . Διερευνήθηκε η κατασκευή συμπληρωματικών έργων, προκειμένου να περιοριστεί το φαινόμενο της υπερπήδησης των κυματισμών στον προσήνεμο μώλο και να εξασφαλιστούν καλύτερες κυματικές συνθήκες σε κακοκαιρίες. Για το σκοπό αυτό τo 2013 υπογράφηκε Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ του Λιμενικού Ταμείου Ν. Χανίων και του Εργαστηρίου Λιμενικών Έργων του ΕΜΠ για την εκπόνηση του ερευνητικού προγράμματος “Εργαστηριακή μελέτη σε φυσικό προσομοίωμα βελτιώσεως κυματικών συνθηκών στο Λιμένα Μαύρης Λιμνώνας Χώρας Σφακίων” » αναφέρει το Λ.Τ.Χ.
Για την αντιμετώπιση των κυματικών συνθηκών μέσα στο λιμάνι προβλέπονται από τη μελέτη οι παρακάτω εργασίες:
•Προσήνεμος μώλος μήκους 270 μ. Ο μώλος ενώνεται με την ακτή με καμπύλη μήκους 60 μ. στη συνέχεια εκτείνεται για ευθύγραμμο μήκος 170 μ. και καταλήγει μετά από 35 μ.στο ακρομώλιο.
•Νέα κρηπιδώματα στην εσωτερική πλευρά του προσήνεμου μώλου μήκους 215 μ.
• Επιμήκυνση υφιστάμενου (εσωτερικά στη λιμενολεκάνη) μώλου από φυσικούς ογκόλιθους κατά 30 μ.
• Δημιουργία χερσαίων χώρων με επίχωση τμήματος της εσωτερικής πλευράς του προσήνεμου μέχρι την κρηπίδα του υπάρχοντος.
• Καθαίρεση τμήματος του υφιστάμενου προσήνεμου μώλου μικρού μώλου και μικρού τοιχείου.
Εκτιμώμενος προϋπολογισμός έργων : 11.000.000 ευρώ.
Σημειώνεται πως η συγκεκριμένη μελέτη καθυστέρηση να λάβει τις αναγκαίες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις καθώς αρχικά η επέκταση του μώλου “έπεφτε” πάνω σε λιβάδια ποσειδωνίας και απαιτήθηκε η αλλαγή της.

ΛΙΜΑΝΙ ΑΓ. ΡΟΥΜΕΛΗΣ

Πρακτικά η Αγ. Ρουμέλη δεν έχει λιμάνι και τα σκάφη της γραμμής αποβιβάζουν και επιβιβάζουν κόσμο σε δύο προβλήτες (θέσεις “Μασχάλη” και “Πλάκα” ) έκθετες στα στοιχεία της φύσης. Η μελέτη που έχει ανατεθεί προβλέπει τα παρακάτω έργα:
•Προσήνεμος μώλος με εσωτερικό κρηπίδωμα μήκους 130 m στα -5,00m.
•Παραλιακό κρηπίδωμα μήκους 85m και ωφέλιμο βάθος 5,00m.
• Βυθοκορήσεις και επιχώσεις .
• Οδός προσπελάσεως συνδέουσα την υπάρχουσα οδό προς τον προβλήτα με τον δημιουργούμενο χώρο για επιβάτες και οχήματα.
•Ράμπα για χρήση των Ε/Γ -Ο/Γ πλοίων .
Ο Σχεδιασμός των έργων έχει εγκριθεί από το 2018 με εκτιμώμενο προϋπολογισμό τα 6.000.000 ευρώ.

ΛΙΜΑΝΙ ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΑΣ

Το λιμάνι της Παλαιόχωρας, με τη σύγχρονη του μορφή και ως μαρίνα ανακατασκευάστηκε προς 20 ετία ωστόσο όπως διαπιστώνει το Λιμενικό Ταμείο Χανίων «από τη μέχρι σήμερα λειτουργία του λιμένα έχει διαπιστωθεί ότι τα υπάρχοντα εξωτερικά έργα δεν παρέχουν ικανοποιητική προστασία με
συνέπεια τη δημιουργία σημαντικής κυματικής διαταραχής στη λιμενολεκάνη. » Πρακτικά δηλαδή το λιμάνι δεν παρέχει την απαιτούμενη προστασία στα σκάφη καθώς μέσα σε αυτό σχηματίζεται έντονος κυματισμός.
Τα προτεινόμενα έργα είναι:
• Ανακατασκευή και επέκταση του προσήνεμου μώλου (συνολικό μήκος έργου 400μ., εκ των οποίων 250μ. έργο με πρανή και 150μ. έργο με εσωτερικό κρηπίδωμα).
•Κατασκευή προβλήτα εντός της λιμενολεκάνης μήκους 100μ. και πλάτους 25μ.
•Ανακατασκευή του παραλιακού κρηπιδώματος μήκους 80μ.

ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΛΙΜ. ΓΑΥΔΟΥ

Προτεινόμενα έργα με προϋπολογισμό το 1.000.000 ευρώ προβλέπονται για το λιμάνι της Γαύδου, με τον σχεδιασμό των έργων να έχει εγκριθεί από το 2018. Προβλέπονται:
•Προβλήτα μήκους 52,00μ. επί πασσάλων
• Ράμπα ανέλκυσης σκαφών πλάτους 13,60μ. με περιμετρικά κρηπιδώματα 61,40μ. για την εξυπηρέτηση τουριστικών και αλιευτικών σκαφών.

ΣΥΝΤΗΡΗΣΕΙΣ

Για έργα συντηρήσεων, διαμορφώσεων χερσαίων χώρων σε τα υπόλοιπα λιμάνια του Νομού (Γαλατά, Μαραθίου, Σούδα, Αγ. Ρουμέλη, Κισάμου, Σούδας) που έχουν ολοκληρωθεί ή είναι σε εξέλιξη έχει δοθεί το ποσό των 1.056.604 ευρώ.
Για το έργο επέκτασης και βελτίωση του λιμανιού Κολυμβαρίου έχουν συμβασιοποιηθεί εργασίες ύψους 4.000.000 το μεγαλύτερο μέρος των οποίων έχει εκτελεστεί.

Μελέτες που αναζητούν χρηματοδότηση

Από το Υπουργείο Υποδομών και το Λιμενικό Ταμείο έχουν ολοκληρωθεί οι παρακάτω μελέτες και αναζητούνται πόροι για την χρηματοδότηση τους με εξαίρεση το Σταθμό Επιβατών:
• Σταθμός Επιβατών Σούδας: Η χρηματοδότηση της μελέτης έγινε το 2015 με το ποσό του 1.000.000 και ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2022. Προβλέπεται σταθμός 2.000 τ.μ. συν 430 τ.μ. στέγαστρα με τον προϋπολογισμό να ανέρχεται στα 10.500.000 εκ. ευρώ και να εντάσσεται σύμφωνα με τις εξαγγελίες του Υπουργείου Εμπ. Ναυτιλίας στο “Ταμείο Ανάκαμψης”.
• Μελέτη ολοκλήρωσης χερσαίων υποδομών για το λιμάνι της Σούδας: Χρηματοδοτήθηκε το 2011 με το ποσό των 772.981 ευρώ. Το 2015 απαιτήθηκε τροποποίηση για τη διαχείριση των εκσκαφών που απαιτούνταν. Ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 2022. Προβλέπονται εργασίες 27.100.000 ευρώ.
• Μελέτη τμήματος Κρουαζιέρας Λιμάνι Σούδας: Ανατέθηκε το 2012 με το ποσό των 383.000 με χρηματοδότηση του Λ.Τ.Χ. και της Περιφέρειας. Ολοκληρώνεται τον Μάρτιο του 2023 με το έργο να έχει προϋπολογισμό 25.000.000 ευρώ. Προβλέπει την επέκταση της προβλήτας “Αδρίας” κατά 160 μ. με τις αναγκαίες βυθοκορήσεις μπροστά στο εμπορικό λιμάνι και ανατολικά του προβλήτα.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα