Αφημένο στην… τύχη του το αλιευτικό λιμανάκι της Σούδας εδώ και πολλά χρόνια, με αποτέλεσμα τόσο οι επαγγελματίες όσο και οι ερασιτέχνες αλιείς να δηλώνουν αγανακτισμένοι από την κατάσταση.
H επέκταση του μώλου που ζητούν από το 1990 δεν έχει προχωρήσει, ένα τμήμα της ανατολικής προβλήτας έχει καταρρεύσει και δεν αποκαταστάθηκε ποτέ, σύγχρονα συστήματα για τον εφοδιασμό με νερό και ρεύμα δεν υπάρχουν, ενώ και υπόλοιπες προβλήτες δεν είναι σε καλή κατάσταση. Άνθρωποι του αλιευτικού λιμανιού μίλησαν στα “Χ.Ν.” για την καθημερινότητα που αντιμετωπίζουν στο πιο μεγάλο αλιευτικό λιμάνι του Νομού.
«Από τη Σούδα πηγάζει το μεγαλύτερο ποσοστό των κερδών του Λιμενικού Ταμείου Χανίων δεν είναι δυνατόν να παραμένει σε αυτήν την κατάσταση» λένε καθώς περπατάμε μαζί όλη την περιοχή.
Ο κ. Σταύρος Μυριδάκης, ήταν για πολλές τετραετίες δημοτικός σύμβουλος Σούδας και ως μόνιμος κάτοικος της περιοχής γνωρίζει τα προβλήματα. «Η κατασκευή του μώλου βόρεια της ιχθυόσκαλας είχε ξεκινήσει πριν το 1993, σταμάτησε χωρίς να ξέρουμε τους λόγους και έκτοτε παραμένει σε αυτήν την κατάσταση» μας λέει και μας δείχνει τους ογκόλιθους που είχαν τοποθετηθεί και όριζαν τη θέση όπου θα κατασκευάζονταν η προβλήτα. Ο κ. Μυριδάκης μας παρουσιάζει και μια σειρά από σχέδια και μελέτες όπου προβλέπονταν η επέκταση του μώλου εδώ και χρόνια.
Επαγγελματίας αλιέας ο κ. Νίκος Βαβουλάκης μας δείχνει την ανολοκλήρωτη προβλήτα. «Αν φτιαχτεί ασφαλίζεται όλο το λιμάνι, δεν θα μπαίνει μέσα ο καιρός, θα μπορούν να δέσουν περισσότερα σκάφη , τώρα όπως βλέπεται πολλές βάρκες είναι “αρόδο”. Αν υπολογίσεις επαγγελματικά, ερασιτεχνικά, τις ανεμότρατες είναι πάνω από 100 αυτά που έχουν ανάγκη να δέσουν» είναι τα λόγια του και συμπληρώνει: «Όλα αυτά τα χρόνια έχουμε πάει στο Λιμενικό Ταμείο το έχουμε βάλει το θέμα πάμπολλες φορές. Πάντα μας λένε “ναι” αλλά επί της ουσίας δεν γίνεται τίποτα. Εν τω μεταξύ πληρώνουμε για τέλη κυκλοφορίας 270 ευρώ ετησίως και στο Λιμενικό Ταμείο 120 ευρώ το χρόνο για τα “λιμανιάτικα” αλλά έργα εδώ στο αλιευτικό λιμανάκι της Σούδας δεν βλέπουμε!».
“ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ”
Ερασιτέχνης ψαράς ο κ. Ανέστης Τσελεπής έχει γεννηθεί στην περιοχή πριν ακόμα γίνουν οι προβλήτες και η ιχθυόσκαλα. «Υπάρχει τεράστια αδιαφορία για το μεγαλύτερο αλιευτικό λιμάνι του Νομού. Αν πάτε στην Παλαιόχωρα ή στα Σφακιά, στα λιμάνια εκεί θα δείτε ότι έχουν υποδομές, έχουν “πίλαρ” για την παροχή νερού και ρεύματος, ενώ εδώ στη Σούδα η κατάσταση είναι τριτοκοσμική. Από ένα σημείο παίρνουμε όλοι ρεύμα με καλώδια 200-300 μέτρα! Ας βάλουν “πίλαρ” με κάρτες ώστε να πληρώνουμε όπως πρέπει και να κάνουμε όλη τη δουλειά μας. Αλλά εδώ τι “πίλαρ” να τοποθετήσουν; Είχε μια καθίζηση πριν από 2-3 χρόνια η προβλήτα δίπλα στην ιχθυόσκαλα και ακόμα είναι έτσι ! Θα πρέπει να πέσει κάποιος άνθρωπος ή αυτοκίνητο μέσα στη θάλασσα για να επισκευαστεί ;» αναρωτιέται. Μας δείχνει τα γεμάτα καλαθάκια απορριμμάτων. «Όσα είναι στην προβλήτα δεν τα αδειάζουν ποτέ, προσωπικά επειδή δεν μπορώ να τα βλέπω γεμάτα τα έχω αδειάσει χιλιάδες φορές στους κάδους για να μην καταλήξουν στη θάλασσα! Κανείς δεν αναλαμβάνει το έργο της καθαριότητας» τονίζει. Παράλληλα μας δείχνει το χώρο στο νότιο τμήμα της ιχθυόσκαλας. Νερά, σκουπίδια, λάδια μηχανής, κάθε είδους απορρίμματα συνθέτουν ένα απαράδεκτο σκηνικό. «Ευτυχώς υπάρχουν πολλές γάτες γύρω-γύρω και έτσι δεν έχουμε ποντίκια γιατί με αυτή τη βρώμα…» λένε επαγγελματίες και ερασιτέχνες.
«Το μεγαλύτερο πρόβλημα του λιμανιού είναι η επέκταση του μώλου. Μπήκαν κάποιες πέτρες πρόχειρα για να προστατεύεται το λιμάνι αλλά ο μώλος δεν έγινε ποτέ. Θα έπρεπε να έχουν πέσει “μπλόκια” να έχει γίνει το έργο. Τώρα με την πρώτη κακοκαιρία τα σκάφη μέσα στο λιμάνι κινδυνεύουν» υπογραμμίζει ο κ. Γιάννης Μαυρεδάκης επαγγελματίας ψαράς και αυτός. Μας δείχνει τη δυτική προβλήτα. «Πριν μια διετία είχαμε μεγάλη κακοκαιρία και ήταν δεμένα εκεί κάποια ιστιοφόρο και κότερα. Έπαθαν ζημιές, έσπασαν, παραλίγο να βουλιάξουν γιατί ο καιρός έφερνε τη θάλασσα μέσα στο λιμάνι. Αν γίνει επιτέλους ο μώλος θα προστατευτεί το λιμάνι. Επίσης αυτή τη στιγμή υπάρχει σοβαρό πρόβλημα χώρου, γιατί μαζεύονται εδώ σκάφη από όλο το Νομό Χανίων, δεν υπάρχει πλέον χώρος για να δέσουν τα σκάφη. Έχουμε καταθέσει τα αιτήματα μας δεκάδες φορές, αλλά μόνο λόγια ακούμε» επισημαίνει ο κ. Μαυρεδάκης, που δεν μπορεί να αντιληφθεί τους λόγους που δεν προχωράει το έργο αφού «δεν είναι κανένα τεράστιο έργο, ούτε απαιτεί εκατομμύρια!».
«Να ανελκυστεί το σκάφος»
Έξω από το λιμανάκι διακρίνεται το ναυάγιο του σκάφους που είχε βυθιστεί στις 31 Ιανουαρίου 2021, με τραγικό αποτέλεσμα το θάνατο του Βρετανού ιδιοκτήτη του που κοιμούνταν μέσα σε αυτό. Το σκάφος παραμένει και δεν έχει ανελκυστεί ακόμα. Οι ψαράδες μας λένε πως έχει τοποθετηθεί ένας φανός ωστόσο δεν φωτίζει καλά και ο κίνδυνος ατυχήματος για τα σκάφη που βγαίνουν και μπαίνουν στο λιμανάκι είναι μεγάλος. «Πρέπει οπωσδήποτε να προχωρήσει η ανέλκυση του» τονίζουν.
Αν και δεν έχω άποψη από κοντά, ως γέννημα και θρέμμα αυτού του τόπου , συμφωνώ απόλυτα με τους επαγγελματίες αλιείς .Το λιμανάκι μας …αξίζει καλύτερη τύχη !