Τετάρτη, 15 Ιανουαρίου, 2025

Αν

«αν μπορείς να μιλάς με τα πλήθη κι ακέριος στο ήθος να μένεις…»

Πέραν των έντονων καιρικών φαινομένων, σημαντική ήταν και η συμβολή του ανθρώπινου παράγοντα, για τις μεγάλες καταστροφές που προξένησε η τελευταία κακοκαιρία στο Νομό μας. Καταστροφές που θα μπορούσαν… ένα μεγάλο μέρος τουλάχιστον… να είχαν αποφευχθεί, αν…
-Αν οι τοπικές αυτοδιοικήσεις είχαν αναπτυξιακά σχέδια και στόχους για την προστασία του περιβάλλοντος και των δημόσιων χώρων.  Ιδιαίτερα εδώ στα Χανιά διαπιστώνουμε μια πλήρη αδράνεια, όσον αφορά τον μακροχρόνιο σχεδιασμό και την εκτέλεση σημαντικών έργων υποδομής. Αδράνεια ακόμα και για την συντήρηση κάποιων μνημείων που μας τα άφησαν οι  παλαιότεροι σαν παρακαταθήκη. Έτσι σε μια επόμενη κακοκαιρία θα κλαίμε ….όπως για την ιστορική γέφυρα του Κερίτη…..για το σήμα κατατεθέν της πόλης: τα Νεώρια , για το Ρολόι  του κήπου….αλήθεια δεν ντρέπονται οι τοπικοί άρχοντες τόσα χρόνια να το έχουν φασκιωμένο ;… για την Δημοτική Αγορά παρόλο που για αυτήν έχουν εκταμιευθεί από το 2015 συνολικά 8 εκ. και για το πολεμικό Μουσείο, που είναι στα αζήτητα  6 εκ.ευρώ, κατά δήλωση του Υπουργού Περιβάλλοντος.  Για όλα αυτά τα μνημεία απαιτείται συντήρηση, γιατί έχουν κι αυτά ημερομηνία λήξης, όπως και η ιστορική γέφυρα.
-Αν η Περιφέρεια Κρήτης είχε οράματα και στόχους για την ανάπτυξη ολόκληρου του Νησιού και όχι μόνο μέρους του. Την στιγμή που όλη η Ελλάδα έχει γίνει ένα απέραντο εργοτάξιο, η Κρήτη παραμένει με ένα απαρχαιωμένο κεντρικό οδικό δίκτυο, ….με εξαίρεση τα 40 χιλμ. στο Ηράκλειο …. από την εποχή της επταετούς δικτατορίας. Με αποτέλεσμα να έχουμε τα περισσότερα δυστυχήματα στην άσφαλτο και να χάνονται καθημερινά ζωές. Οκτώ χρόνια ο σημερινός περιφερειάρχης και δεν κατάφερε να σχεδιάσει και να εκτελέσει ένα ενιαίο οδικό άξονα από το ένα άκρο της Κρήτης στο άλλο, το πιο σημαντικό αλλά και αναπτυξιακό έργο που χρειάζεται το Νησί.
Σχεδίασαν όμως και εκτέλεσαν…ανεπιτυχώς… έργα πολλων εκατομμυριων όπως το κολυμβητήριο, το ποδηλατοδρόμιο, το φράγμα Βαλσαμιώτη. Πεταμένα στην κυριολεξία λεφτά. Μόνο για τον Βαλσαμιώτη δαπανήθηκαν 40 εκατ., έγιναν μάλιστα το 2014 και εγκαίνια, παρόλο που το φράγμα είναι σουρωτήρι.
Το κολυμβητήριο δεν λειτούργησε ποτέ και το ποδηλατοδρόμιο που δημοπρατήθηκε το 2002 και στοίχισε στο Δημόσιο 3.638.000 ευρώ, είναι ένα σκιώδες αθλητικό έργο  εν αχρηστία.
-Αν οι κεντρικές κυβερνήσεις έκαναν τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις,  έτσι που να αποφεύγεται η σύγχυση αρμοδιοτήτων και να είναι εύκολος ο έλεγχος και η απόδοση ευθυνών.
Αγανακτεί ο πολίτης όταν βλέπει να χάνονται ανθρώπινες ζωές, όπως συνέβει στις τελευταίες κακοκαιρίες σε Ηράκλειο και Χανιά και να ερίζουν οι Δήμοι, με την Περιφέρεια και την κεντρική κυβέρνηση ποιος φέρει την ευθύνη. Οδικά και επαρχιακά δίκτυα εγκατελειμένα, όπως αφημένες στην τύχη τους και οι γέφυρες στην χώρα μας, χωρίς επιθεωρήσεις και συντήρηση, χωρίς να έχουν καταγραφεί σε κάποιο τεχνικό μητρώο, έτσι που να καταγράφονται οι βλάβες και η φθορά του χρόνου. Αυτά συμβαίνουν μόνο σε τριτοκοσμικές χώρες.
Και τέλος:
-Αν ο πολίτης,… ΕΜΕΙΣ… είχαμε την αντίληψη, αλλα και την παιδεία, να προστατεύουμε το δημόσιο χώρο και το φυσικό περιβάλλον. Πρέπει να κατανοήσουμε επιτέλους, ότι είμαστε μέρος της φύσης και των κοινόχρηστων χώρων και ότι με καταπατημένα αυτά τα δύο δεν μπορούμε να έχουμε ατομική ανάπτυξη και ευημερία.
Ας είναι οι τελευταίες καταστροφές η αφορμή, για να αλλάξουμε τρόπο σκέψης και συμπεριφορές και να αρχίσουμε επιτέλους να κάνουμε τους απολογισμούς και τις αυτοκριτικές μας. Τέλος ας είναι το κίνητρο, για τους κάθε λογής υποψηφίους των επερχόμενων εκλογών, να αφήσουν τις εκθέσεις ιδεών και να ασχοληθούν με τα σοβαρά προβλήματα που απασχολούν τον πολίτη. Ο νομός και η πόλη των Χανίων έχουν μείνει τραγικά πίσω…


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα