Η ανάγκη να µη χαθούν στο πέρασµα των χρόνων, τέχνες και επαγγέλµατα, καθώς επίσης τα οφέλη της δια βίου µάθησης, αναδείχθηκαν ως σηµαντικά ζητήµατα, χθες το απόγευµα κατά τη διάρκεια εκδήλωσης του Λυκείου των Ελληνίδων Χανίων.
Η εκδήλωση πραγµατοποιήθηκε µε αφορµή την απονοµή βεβαιώσεων παρακολούθησης των Προγραµµάτων Εργαστηρίων Χειροτεχνίας, τα οποία χρηµατοδοτήθηκαν από την Εκπαιδευτική-Αναπτυξιακή ΠΛΟΗΓΟΣ και το Λ.Ε.Χ. και διήρκεσαν από τον Οκτώβριο 2023 έως τον Μάιο 2024.
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης ο Κυριάκος Βασιλοµανωλάκης εκπαιδευτικός-συγγραφέας ανέπτυξε το θέµα «Τα φανερά και υπόρρητα (κρυµµένα) οφέλη της δια Βίου Μάθησης» και όπως ανέφερε στα “Χανιώτικα Νέα”: «Ένα τελευταίο εύρηµα λέει ότι, όσοι µαθαίνουνε κάτι εντελώς καινούργιο από την ηλικία, τη δεκαετία των 50 χρόνων τους ή των 60 τους, δηµιουργούνε µία ισχυρή ασπίδα για το Αλτσχάιµερ. Είναι ένα µήνυµα λοιπόν, να µαθαίνουµε συνεχώς, υπάρχει µάθηση την εποχή µας για όλους, η γνώση δεν έχει όρια και αυτό έχει πολύ µεγάλη σηµασία και λειτουργεί και σε όλα όσα αφορούν στη διάσωση των τεχνών. Ακόµη περισσότερο δε πως αυτό λειτουργεί ως µία στέρεη γέφυρα που συνδέει τις παλιότερες γενιές µε τις νέες».
Στο πρόγραµµα το οποίο λειτούργησε δύο τµήµατα, υφαντικής αργαλειού και δαντέλας, συµµετείχαν 37 γυναίκες ηλικίας από 30 ετών και άνω, οι οποίες επέδειξαν σύµφωνα µε την Τατιάνα Κουράκη πρόεδρο του Λυκείου των Ελληνίδων, έντονο ενδιαφέρον ενώ αιτήθηκαν το πρόγραµµα να συνεχιστεί µε στόχο την ενίσχυση των γνώσεων τους επί των δύο αυτών παραδοσιακών τεχνών. Μιλώντας στα “Χ.Ν” η κα Κουράκη εξήγησε ότι το πρόγραµµα δηµιουργήθηκε, χρηµατοδοτήθηκε από την Περιφέρεια Κρήτης και υλοποιήθηκε από την Εκπαιδευτική Αναπτυξιακή ΠΛΟΗΓΟΣ και το Λύκειο Ελληνίδων. «Σκοπός µας είναι να µη χαθούν τέχνες που είχαν άνθιση στα παλιά χρόνια, και µέσω αυτού να ενισχύσουµε τις προσπάθειες από την πολιτεία και την τοπική αυτοδιοίκηση σχετικά µε τη ∆ια Βίου Μάθηση. Είναι πολύ σηµαντικό ότι οι ίδιες οι εκπαιδευόµενες που σήµερα έλαβαν τις βεβαιώσεις και τα διπλώµατα παρακολούθησης του προγράµµατος, επιθυµούν περαιτέρω εκπαίδευση και εµπλουτισµό των γνώσεων τους».
Ο γενικός διευθυντής της Εκπαιδευτικής Αναπτυξιακής ΠΛΟΗΓΟΣ Γιώργος Ζερβός µίλησε για την προσπάθεια της περιφέρειας Κρήτης να µη χαθούν οι γνώσεις για επαγγέλµατα και τέχνες και να υπάρξει µία µεταφορά γνώσης αλλά και αγάπης όπως τόνισε, προς νεότερες ηλικίες. «Με το πρόγραµµα αυτό επιχειρούµε να καταγράψουµε ανάγκες και ερχόµαστε µε παρεµβάσεις σε γνωστικό επίπεδο να διατηρήσουµε όλα όσα µπορούµε για να µη χαθούν στοιχεία της ταυτότητας και του πολιτισµού µας. Είναι πολύ σηµαντικό να γίνει διάσωση των επαγγελµάτων και πολιτιστικών στοιχειών διότι σιγά-σιγά φεύγουνε οι παλαιότεροι και δεν τα γνωρίζουνε οι νεότεροι. Έχουµε εστιάσει σε 5 κατηγορίες, Υφαντική, Καλαθοτεχνία, Χειροτεχνία Κοµπολογιών, Οργανοποιία, Κεραµική. Προσπαθούµε παράλληλα να συγκεντρώσουµε στοιχεία ώστε το συγκεκριµένο πρόγραµµα να λειτουργήσει ως πιλότος για τα επόµενα προγράµµατα».
Η εντεταλµένη σύµβουλος της Περιφέρειας σε θέµατα Παιδείας Σοφία Μαλανδράκη η οποία παραβρέθηκε στην εκδήλωση, τόνισε την ανάγκη η Περιφέρεια να αξιολογεί, χρηµατοδοτεί και ανακοινώνει συνεχώς προγράµµατα ∆ιά Βίου Μάθησης «και αυτός ήταν ο λόγος που ένα χρόνο πριν προσπαθήσαµε να βρούµε τρόπο και τα καταφέραµε ώστε να υπάρξουν εκπαιδευτές αµοιβόµενοι και µέσω του ΠΛΟΗΓΟΥ καταφέραµε να υπάρξει η συνεργασία µε το Λύκειο των Ελληνίδων. Τα µαθήµατα υφαντικής κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος, όπως επίσης και η τέχνη της βιωσιµότητας των υλικών της υφαντικής, η παραγωγή του µαλλιού, η βαφή του. Όµως δεν πρέπει να παραλείπουµε ότι µέσω αυτών των προγραµµάτων και της ∆ια Βίου Μάθησης, διαπιστώνουµε την κοινωνικοποίηση των µεγάλων ηλικιών. Όλα τελικά λειτουργούν ως ένας έλικας, άνθρωπος, πολιτισµός, τέχνη, γνώση, παράδοση, µε αποτέλεσµα να αποκτά η ζωή αξία και νόηµα και να ανταµώνουν οι µεγαλύτερες µε τις µικρότερες ηλικίες».
Ο κ. Βασιλοµανωλάκης, ίσως ο πιο παλιός υποστηρικτής, όπως είπε στα “Χ.Ν” και ενταγµένος στη ∆ιά Βίου Μάθηση «Από τη δεκαετία 1970, έχοντας αντιληφθεί τα φανερά αλλά και τα κρυφά οφέλη που έχουν οι δια βίου µαθητές τα µεταφέρω, τα γνωστοποιώ διότι είναι αποδεδειγµένο, το πως αναπτύσσεται ο χαρακτήρα τους, η προσωπικότητά τους και η αντοχές τους, µέσα από αυτή τη διαδικασία συνεχόµενης εκπαίδευσης». Ο ίδιος εδώ και πολλά χρόνια, δηµιουργεί γέφυρες µεταξύ παλαιών και νέων µε την ελπίδα όπως είπε, να ενεργοποιηθούν οι άνθρωποι της µεγάλης ηλικίας, ώστε να µεταφέρουν γνώσεις, ιστορίες, εµπειρίες, στους νεότερους.