Με αφορµή την πρόσφατη εκδήλωση στο Πνευµατικό Κέντρο Χανίων (βλ. Χανιώτικα Νέα, 26-09-2023, σελ. 29), για το βιβλίο «Η Εικαστική Άνοιξη στα Χανιά στις δεκαετίες 1960-1990. Η περίπτωση του Γιώργου Κουνάλη», της ιστορικού τέχνης, ∆ρ Αλεξάνδρας Κουρουτάκη (µέλους Ε.∆Ι.Π. Πολυτεχνείου Κρήτης) και του εικαστικού Κώστα Κουνάλη, σε εκδόσεις της Περιφέρειας Κρήτης – Π.Ε. Χανίων, ας µου επιτραπεί να κάνω µερικές σύντοµες σκέψεις και µε όσα ακούσθηκαν κατά τη διάρκεια της βιβλιοπαρουσίασης.
Η πολυετής εµπειρία µου ως Αντιδηµάρχου για θέµατα Πολιτισµού του ∆ήµου Πλατανιά (2020 – 2023) και η συνεργασία µου µε πολλούς Πολιτιστικούς Φορείς της ενδοχώρας και Ιδρύµατα της περιοχής, ανέδειξαν δύο σηµαντικά θέµατα: την προβολή και τη διατήρηση του πολιτισµού. Η Κρήτη, µε τον ένα ή τον άλλο τρόπο, έχει το δικό της πολιτιστικό αποτύπωµα και είναι συνεχές. Ο κίνδυνος είναι πάντοτε ορατός αφού ο πολιτισµός αυτός µπορεί να µην µετατραπεί εύκολα σε ένα συνεχές «φολκλόρ» που σιγά-σιγά θα αλλοιώσει την παράδοση και κάθε µορφή πολιτισµού της Κρήτης στην ενδοχώρα.
Είναι σηµαντικό να κατανοήσουµε ότι, τα οικονοµικά κίνητρα για τους νέους αγρότες και κυρίως για τις νέες γυναίκες δεν επαρκούν για να παραµείνουν και να εργαστούν στα χωριά τους. Με τον τρόπο αυτό δεν υπάρχει ούτε διάσωση ούτε µέριµνα για το µέλλον. Το πρόβληµα πιστεύω ότι είναι πολιτισµικό και πολιτιστικό για αυτούς που θα ήθελαν να µείνουν στις αγροτικές περιοχές της Επαρχίας µας. Κι αυτό έχει να κάνει µε την ποιότητα ζωής, την πολιτιστική πρόσβαση και την πολιτιστική ταυτότητα, όπως και µε τη στάση ζωής που δυστυχώς απαξιώνει τον κοινοτικό πολιτισµό της υπαίθρου.
Στις νέες συνθήκες ολόκληρα χωριά, καλά οργανωµένα, µπορούν να προοδεύσουν µε νέες καινοτόµες δράσεις πολιτιστικής ανάπτυξης και στη µεταποίηση εξελιγµένων αγροτικών προϊόντων (π.χ. εναλλακτικός τουρισµός). Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η κατανόηση των νέων δυνατοτήτων της εποχής µας από τους πολίτες του αγροτικού χώρου και ιδιαίτερα από την Τοπική Αυτοδιοίκηση, ώστε να προσαρµόσει την πολιτιστική της πολιτική στα νέα δεδοµένα. ∆εν αντιµετωπίζεται η πολιτιστική κληρονοµιά µόνον ως «φολκλόρ» για τους τουρίστες, αλλά ως τοπική πολιτιστική λειτουργία και συµµετοχή. Οι έννοιες συλλογικότητα, αλληλεγγύη, σεβασµός, συνεργασία είναι σηµαντικές στην βιωσιµότητα του πολιτισµικού γίγνεσθαι µίας περιοχής.
Ο υποψήφιος δήμαρχος Πλατανιά καλεί τους πολίτες να εμπιστευθούν την πρόταση της Λαϊκής Συσπείρωσης
Η επισήµανση της δρ. Α. Κουρουτάκη είναι επίσης σηµαντική ότι «η πρωτοτυπία της µελέτης (του βιβλίου) έγκειται, µεταξύ άλλων, στην ανάδειξη της έντονης δραστηριοποίησης οργανωµένων πολιτιστικών φορέων στα Χανιά για τη διοργάνωση εικαστικών εκδηλώσεων, από τα µέσα της δεκαετίας του 1960 και έως τα τέλη της δεκαετίας του 1990». Οι Φορείς είναι πολλοί και διαµορφώνουν ένα σηµαντικό πρόσωπο για τα Πνευµατικά Χανιά: Ωδείο Χανίων, Φιλολογικός Σύλλογος «Ο Χρυσόστοµος», ΕΠΟΦΕΚ, Πινακοθήκη, ∆ΗΠΕΘΕΚ κ.ά. Όλοι θα µπορούσαν να αυξήσουν και τις δραστηριότητές τους προς την ενδοχώρα µε τη συµβολή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (του ∆ήµου και της Περιφέρειας), συνεχίζοντας να αποτελούν ένα λαµπρό παράδειγµα πολιτιστικής αποκέντρωσης.
Η πολιτική ως έκφραση της πόλις και του πολίτη –συµπεριλαµβανοµένου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης– δηµιουργεί πολιτισµό προς το συµφέρον των τοπικών κοινωνιών. Ο πολιτισµός αυτός δεν είναι απλά Τέχνη, αλλά επέκταση όλων των δράσεων κάθε ενεργού πολίτη και των πολιτικών (Α’ και Β΄ βαθµού Τοπική Αυτοδιοίκηση) στη συνοχή και τη ενεργητικότητα της κοινωνίας για τη διατήρηση της πολιτισµικής και πολιτιστικής ταυτότητας της Κρήτης µας και «ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΜΑΣ»!
Ο υποψήφιος περιφερειακός σύµβουλος παρουσιάζει θέσεις για την Κρήτη
*υποψήφια περιφερειακή σύµβουλος Κρήτης στην Περιφερειακή Ενότητα
Χανίων ΜΕ ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΑΡΝΑΟΥΤΑΚΗ