Επισηµάνσεις σε χθεσινή συνάντηση στο Επιµελητήριο
Η ανάγκη επέκτασης της τουριστικής περιόδου αναδείχτηκε κατά τη συνάντηση που πραγµατοποιήθηκε χθες το απόγευµα στο Επιµελητήριο Χανίων για αποτίµηση και απολογισµό της φετινής σεζόν.
Οπως επισηµάνθηκε, παρά τις καλοκαιρινές µέρες του Νοεµβρίου, το κλείσιµο από τον Οκτώβριο της τουριστικής σεζόν και η έλλειψη δεύτερου δροµολογίου στη γραµµή Πειραιάς – Σούδα, στερούν τα Χανιά από επισκέπτες.
Μάλιστα, υποστηρίχθηκε ότι «οι µεγάλοι παίκτες στον τουρισµό, δεν θέλουν να γίνει επέκταση της τουριστικής περιόδου» και έγινε λόγος για «ολιγοπωλιακές λογικές και συµφέροντα που δεν επιτρέπουν τον ελεύθερο ανταγωνισµό».
Τη συνάντηση είχε καλέσει ο Σύλλογος Εµπορικών και Τουριστικών Καταστηµάτων Παλιάς Πόλης και συµµετείχαν διάφοροι φορείς.
Αποτίµηση της τουριστικής περιόδου έκανε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Ενοικιαζοµένων Αυτοκινήτων, Χρήστος Μυλωνάκης.
Οπως είπε, «είναι µια τουριστική περίοδος πολύ ιδιαίτερη. Ξεκίνησε πολύ µουδιασµένα. Οι πρώτοι µήνες ήταν µε µικρές αφίξεις. Το τετράµηνο από 10 Ιουνίου µέχρι τέλος Σεπτεµβρίου ήταν πολύ δυναµικό. Υπήρχε µικρή αύξηση όσον αφορά τις αφίξεις αλλά είχαµε µείωση των διανυχτερεύσεων. Υπήρχε λιγότερο διαθέσιµο εισόδηµα γιατί η κρίση στην Ευρώπη και στην Ελλάδα µε την ακρίβεια, ανάγκασε τους επισκέπτες µας να περιορίσουν τα περιττά έξοδα και να επιλέξουν προγραµµατισµένα και υπολογισµένα κόστη».
Στο σηµείο αυτό ο κ. Μυλωνάκης υποστήριξε ότι «είναι πολύ λυπηρό το ότι για µας η σεζόν στην ουσία έληξε, όπως όλα τα προηγούµενα χρόνια, όσο ασχολούµαι µε τον τουρισµό, αρχές Οκτωβρίου και αυτό θα συνεχιστεί για πολλά ακόµη χρόνια. Γιατί οι µεγάλοι παίκτες στον τουρισµό, δεν θέλουν να γίνει επέκταση της τουριστικής περιόδου. Οι µεταφορές, οι πύλες εισόδου ελέγχονται από µονοπωλιακές και ολιγοπωλιακές λογικές και συµφέροντα που δεν επιτρέπουν τον ελεύθερο ανταγωνισµό. Αν κοιτάξουµε δίπλα µας, στην Κύπρο, στη Μάλτα, στην Πορτογαλία, στην Ισπανία, στην Ιταλία, αυτή τη στιγµή υπάρχουν άπειρες πτήσεις µε πολλούς προορισµούς. Η εξάρτηση από τις εταιρείες law cost σε όλες αυτές τις χώρες είναι γύρω στο 60% – 70% ενώ εδώ είναι µόνο 33%. Αυτά είναι στατιστικά στοιχεία από την ΙΑΤΑ».
Ο κ. Μυλωνάκης τόνισε ότι η Ελλάδα «όχι µόνο λόγω καιρικών συνθηκών αλλά και του ήπιου κλίµατος και των υποδοµών για τουρισµό το χειµώνα, θα µπορούσε να ήταν ένας προορισµός 360 µέρες το χρόνο».
Αναφερόµενος στα ενοικιαζόµενα αυτοκίνητα, ο κ. Μυλωνάκης σηµείωσε ότι διάφοροι παράγοντες συνετέλεσαν στο να καταρρεύσουν οι τιµές.
Η πρόεδρος του Συλλόγου Εµπορικών και Τουριστικών Καταστηµάτων Παλιάς Πόλης, Νίνα Παπαδουλάκη, αναφερόµενη στα προβλήµατα της πόλης, χαρακτήρισε ως µεγαλύτερο αυτό της έλλειψης πάρκινγκ.
«Συνεχίζεται αυτή η ανάπτυξη της πόλης χωρίς να έχει βρεθεί καµία απολύτως λύση. Θα γίνει το ανοιχτό mall αλλά δεν έχει βρεθεί καµία λύση για το πού θα πάνε τα αυτοκίνητα των κατοίκων. Μας νοιάζει και το κοµµάτι των τουριστών γιατί αν δεν µπορούν να έρχονται στην πόλη, τότε θα τους χάσουµε και από πελάτες».
Η ίδια αναφέρθηκε και στο γεγονός της έλλειψης ακτοπλοϊκών δροµολογίων και πτήσεων που θα έφερναν κόσµο τον Νοέµβριο στα Χανιά.
Όπως είπε, «είναι Νοέµβριος, έχει καλοκαιρία και δεν έχουµε κόσµο. Έχουν σταµατήσει οι πτήσεις ενώ θα µπορούσαµε µέχρι τις 15 του µήνα να έχουµε κόσµο. Αλλά είναι µειωµένη και η ακτοπλοϊκή κίνηση γιατί έχει µόνο µία γραµµή. Είµαστε ριγµένοι».
Η ίδια σηµείωσε ότι ήταν πεσµένη η φετινή χρονιά για τα καταστήµατα.
Ο πρόεδρος της Οµοσπονδίας Επαγγελµατιών Βιοτεχνών και Εµπόρων, Γιάννης Παυλάκης, είπε ότι η χρονιά δεν ήταν κακή αλλά φέτος κινήθηκαν λιγότερα χρήµατα ενώ «είχαµε φέτος µια αύξηση στο κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων, ενέργειας, πρώτων υλών και περιορίστηκε το αποθεµατικό σε κάθε επιχείρηση».
Αναφερόµενος σε προβλήµατα που χρειάζονται επίλυση, ο πρόεδρος των καταστηµαταρχών της ∆ηµοτικής Αγοράς, Παναγιώτης Κλειδαράς, σηµείωσε ότι «ένα από τα µεγαλύτερα προβλήµατα που αντιµετωπίζει η παλιά πόλη είναι η µη ύπαρξη δηµόσιας τουαλέτας και άνθρωποι µεγάλης ηλικίας υποχρεώνονται να κάνουν 1.000 – 1.200 µέτρα για να κατέβουν στο λιµάνι και να βρουν δηµόσια τουαλέτα ενώ το θέµα θα είχε λυθεί πολύ εύκολα µε δυο κοντέινερ-τουαλέτες, στα Νέα Καταστήµατα και στην Αγορά, που θα είχαν συνδεθεί µε το αποχετευτικό. Ένα ακόµα πολύ µεγάλο πρόβληµα είναι ότι δεν υπάρχει συντήρηση στο πλακόστρωτο στην παλιά πόλη.
Το πλακόστρωτο είναι πάρα πολύ επικίνδυνο. Άρα, πρέπει να υπάρχει ένα συνεργείο από τον ∆ήµο για αυτή τη δουλειά. Και ένα ακόµα θέµα που χρειάζεται να κοιτάξουµε είναι ο φωτισµός. Προχθές κάποια σηµεία της παλιάς πόλης ήταν σκοτεινά. Αυτό δεν επιτρέπεται όταν θες να είσαι τουριστικός προορισµός».