«Ενα σπουδαίο κατόρθωμα για κάθε μαθητή ή σπουδαστή είναι να έχει τη δυνατότητα
να εκμεταλλεύεται τις ιδιαίτερες ικανότητές του»
Howard Gardner, καθηγητής Ψυχολογίας
Tα περισσότερα άτομα μπορούν να αναπτύξουν κάθε ευφυΐα σε ικανοποιητικό επίπεδο και είναι αυτό ακριβώς που κάνουν αυτοί που μαθαίνουν εύκολα. Γενικά υπάρχουν πολλοί τρόποι να είσαι ευφυής σε κάθε μια από τις οκτώ μεγάλες κατηγορίες των ταλέντων που προτείνει ο καθηγητής Howard Gardner στη θεωρία του “Πολλαπλές ευφυΐες”.
Εδώ, σας παρουσιάζω ιδέες πως θα εφαρμόσετε τις βασικές αρχές αυτής της θεωρίας με αληθινά περιστατικά. Καθώς θα διαβάζετε τα χαρακτηριστικά του κάθε ταλέντου σκεφτείτε σε ποιο άτομο ή μαθητής σας, τη συμπεριφορά τους στα μαθήματα, τον τρόπο που μαθαίνουν. Σύντομα θα ανακαλύψετε και τα δικά σας ταλέντα.
Ηλίας ο κιναισθητικός
Ο Ηλίας, έφηβος αεικίνητος, πρωταθλητής σε θαλάσσιο άθλημα, εξερευνά συνεχώς το περιβάλλον στο σχολείο, στη φύση, στο σπίτι κι όταν είναι με την παρέα του. Χαρακτηριστικά γνωρίσματα του κιναισθητικού είναι συντονισμένες κινήσεις, καλή αίσθηση της ισορροπίας, μαθαίνει εύκολα με άμεση συμμετοχή στα δρώμενα. Θυμάμαι ότι ο Ηλίας προτιμούσε να μαθαίνει με παραδείγματα και ζωντανές εμπειρίες. Ήταν επίσης άξιος τεχνίτης σε μικροεπισκευές, εφευρετικός όταν χρειαζόταν να αντιμετωπιστεί ένα πρακτικό πρόβλημα. Η ευαισθησία του προς το περιβάλλον κι ο υγιεινός τρόπος της ζωής του καθόρισαν και το αντικείμενο των σπουδών του.
Παρατηρώ ότι οι κιναισθητικοί μαθητές κάθε ηλικίας μαθαίνουν εύκολα όταν έχουν ελευθερία κινήσεων, δηλαδή όταν μπορούν να μελετούν ή να εξετάζονται ενώ κινούνται.
Οι κιναισθητικοί μπορεί να γίνουν αθλητές, επαγγελματίες παίκτες, πρωταθλητές, χειρούργοι, χορευτές, επιδέξιοι τεχνίτες, ή φυσιοθεραπευτές.
Γιώργος ο εικονοχωρικός
Τον μικρό Γιώργο τον γνώρισα σε ένα παιχνίδι παρατηρητικότητας που οργάνωσα για παιδιά 7 – 8 χρόνων και τους γονείς τους. Ο Γιώργος έβαλε τα γυαλιά σε όλους όταν περιέγραψε με ακρίβεια ένα περίεργο εικόνα που είχε μείνει στην αίθουσα για λίγα λεπτά. Φάνηκε από τότε ότι η έμφυτη περιέργεια του Γιώργου θα εξελιχθεί σε ικανότητα μάθησης κι αυτός να γίνει ένας καλός εικονοχωρικός τύπος και εξαίρετος σκακιστής.
Οταν ήταν μικρός εικονοποιούσε τις λέξεις της ξένης γλώσσας ζωγραφίζοντας τις. Οι εικονοχωρικοί μαθητές μαθαίνουν παρατηρώντας, εικονοποιούν κάθε πρόταση και καταγράφουν όλες τις λεπτομέρειες. Χρησιμοποιούν με άνεση γραφικές παραστάσεις, χάρτες, γραφήματα, τις σημειώσεις τους, DVD, βιντεοκασέτες κι όλα τα βοηθήματα των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Ετσι βοηθιούνται να κάνουν αποτελεσματική ανάκληση των πληροφοριών. Αλλοι εικονοχωρικοί μαθητές προσανατολίζονται με ακρίβεια ακόμη και σε άγνωστα περιβάλλοντα. Οι εικονοχωρικοί γίνονται αρχιτέκτονες, γεωμέτρες, ναυτικοί, εικαστικοί καλλιτέχνες, επαγγελματίες αυτοκινητιστές, σκηνοθέτες, γραφίστες, φωτογράφοι.
Η Λένα, η μουσικός μας
Η Λένα, μαθήτρια Λυκείου, είναι παθιασμένη με τη μουσική, αναγνωρίζει τα είδη και έχει τη μεγαλύτερη συλλογή από CD. H Λένα μας παίζει πιάνο από μικρή ηλικία. Οταν μελετά ακούει απαλή μουσική ή ήχους της Φύσης. Οταν ήταν μικρή μάθαινε την ορθογραφία των δύσκολων λέξεων με ένα πρωτότυπο τρόπο. Ονόμασε κάθε πλήκτρο του πιάνου της με ένα γράμμα του αλφάβητου και έπαιζε τον ήχο της λέξης. Όταν της ζητούσαν να τη γράψει θυμόταν τον ήχο και τα πλήκτρα της. Επίσης, για την προπαίδεια είχε δημιουργήσει στίχους με ομοιοκαταληξία, για παράδειγμα “Εξη φορές το οκτώ καλοκαίρι καυτό Σαράντα οκτώ”.
Τώρα, έχει τη συνήθεια όταν μελετά για τις εξετάσεις να “ακούει” συγκεκριμένα μουσικά κομμάτια για τη Γεωμετρία, άλλα για τη Φυσική κι άλλα για τη Χημεία. Μας είπε ότι ενώ μελετά αντιδρά με όλες τις αισθήσεις της όταν ακούει ποιοτική μουσική δηλαδή χορεύει ή απλά κινείται στο ρυθμό, τραγουδά παραγράφους από το μάθημα ή οραματίζεται λύσεις. Αυτή η στρατηγική τη βοηθά να ανακαλεί τις πληροφορίες ευκολότερα.
Στόχος της είναι κάνει καριέρα στη μουσική ή σε οτιδήποτε επάγγελμα θα τις δίνει την ευκαιρία να ασχολείται με στίχους, νότες, παίξιμο κ.λπ.
Την επόμενη Τετάρτη
θα συνεχίσω την παρουσίαση των υπόλοιπων ταλέντων.