Πέμπτη, 9 Ιανουαρίου, 2025

Ανάπτυξη, Ανταγωνιστικότητα και Απασχόληση

Σπάνια συναντά κανείς τόση ασυδοσία και τόσο εμπαιγμό σε τελικό ανακοινωθέν, όπως αυτό του τελευταίου συμβουλίου κορυφής της Ε.Ε.
Καμιά φωνή διαμαρτυρίας στη γερμανική πολιτική, που ενώ έχει καταστρέψει αρκετές από τις χώρες εταίρους μια ανισοβαρούς Ένωσης, παρασύρει στον όλεθρο και αρκετές νέες. Η πολιτική «δίνοντας ορισμένα ψίχουλα» που επιχειρεί η Γερμανία, έχει ως αποτέλεσμα να συνεχίζεται αμείωτη η θλιβερή πολιτική λιτότητας. Αφού συναινέσαμε να δημιουργήσουμε στρατιές ανέργων, τώρα συναινούμε και πώς να προχωρήσουμε στην ανάπτυξη και στη δημιουργία θέσεων εργασίας. Αλλοπρόσαλλη πολιτική που αφήνει λίγα μερικώς λάσκα χαλινάρια, που έτρεξαν και τα άρπαξαν οι συνήθεις ύποπτοι φίλοι Γαλλο-ιταλοί.
• Οι πρόσφατες ενδείξεις οικονομικής ανάκαμψης είναι ενθαρρυντικές και αποδεικνύουν ότι οι κοινές προσπάθειες των κρατών μελών και των θεσμικών οργάνων της Ε.Ε. αποδίδουν καρπούς. Επιστρέφουμε σε τροχιά ανάπτυξης και παρατηρείται μικρή αύξηση της απασχόλησης παρότι σε πολλές περιοχές της Ευρώπης η ανεργία, ειδικότερα δε αυτή των νέων, βρίσκεται ακόμη σε πρωτοφανή και απαράδεκτα επίπεδα. Η φτώχεια και ο κοινωνικός αποκλεισμός εξακολουθούν να αποτελούν μείζονες ανησυχίες.
• Χάρις στις προσπάθειες των κρατών μελών, έχει προχωρήσει η διόρθωση των μακροοικονομικών ανισορροπιών και τα δημόσια οικονομικά εξακολουθούν να βελτιώνονται. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο εκφράζει την ικανοποίησή του σχετικά για την κατάργηση της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος για διάφορα κράτη μέλη. Οι δυνατότητες που προσφέρει το ισχύον δημοσιονομικό πλαίσιο της Ε.Ε. για την εξισορρόπηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας με την ανάγκη στήριξης της οικονομικής ανάπτυξης είναι σκόπιμο να αξιοποιηθούν. Λόγω των σταθερά υψηλών επιπέδων του χρέους και της ανεργίας και της χαμηλής αύξησης του ονομαστικού ΑΕΠ καθώς και των προκλήσεων της γήρανσης της κοινωνίας και της στήριξης της δημιουργίας θέσεων απασχόλησης, ιδίως για τους νέους, πρέπει να συνεχισθεί η εφαρμογή ευνοϊκής προς την ανάπτυξη και διαφοροποιημένης δημοσιονομικής εξυγίανσης. Θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν την οικονομική ανάπτυξη και βελτιώνουν τη διατηρησιμότητα των δημοσίων οικονομικών, μεταξύ άλλων με την κατάλληλη αξιολόγηση των δημοσιονομικών μέτρων και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, αξιοποιώντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την εγγενή ευελιξία των ισχυόντων κανόνων του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Εν προκειμένω, η Επιτροπή θα υποβάλει έκθεση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο σχετικά με την εφαρμογή του πλαισίου διακυβέρνησης της Ε.Ε. έως τις 14 Δεκεμβρίου 2014, όπως προβλέπεται στο ενωσιακό δίκαιο (δέσμη 6 μέτρων και δέσμη 2 μέτρων).
• Η ανάκαμψη παραμένει εύθραυστη και άνιση και οι προσπάθειες εφαρμογής διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για την ενίσχυση της ανάπτυξης πρέπει να συνεχιστούν και να ενισχυθούν προκειμένου να αυξηθεί το αναπτυξιακό δυναμικό της Ευρώπης και να δημιουργηθούν περισσότερες και καλύτερες θέσεις απασχόλησης. Απαιτούνται ενισχυμένη δράση για μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης της εργασίας, μεταρρύθμιση των αγορών προϊόντων και υπηρεσιών και των δημοσίων διοικήσεων, βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και του περιβάλλοντος έρευνας, ανάπτυξης και καινοτομίας, διευκόλυνση της πρόσβασης σε χρηματοδότηση, ενίσχυση της λειτουργίας των βιομηχανιών δικτύου και αναμόρφωση των εκπαιδευτικών συστημάτων.
• Με βάση τα ανωτέρω, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ενέκρινε εν γένει τις συστάσεις ανά χώρα (ΣΑΧ) και με τον τρόπο αυτό ολοκλήρωσε το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο 2014. Η εφαρμογή τους είναι το κλειδί για την επιτάχυνση της ανάπτυξης. Με βάση τις αρχές της εθνικής ιδίας ευθύνης και του κοινωνικού διαλόγου, τα κράτη μέλη θα πρέπει να τηρήσουν τις συστάσεις στις επικείμενες αποφάσεις τους σχετικά με τους προϋπολογισμούς, τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και την απασχόληση και τις κοινωνικές πολιτικές. Το Συμβούλιο και η Επιτροπή θα παρακολουθήσουν περαιτέρω την εφαρμογή των ΣΑΧ και θα αναλάβουν δράση, όπως απαιτείται.

ΚαταλληλΟτητα   του ρυθμιστικοΥ πλαισΙου
• Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο αξιολόγησε την πρόοδο που σημειώθηκε όσον αφορά την καταλληλότητα και την αποδοτικότητα του ρυθμιστικού πλαισίου βάσει της ανακοίνωσης της Επιτροπής. Μεγάλη πρόοδος έχει επιτευχθεί όσον αφορά την εφαρμογή του προγράμματος καταλληλότητας και αποδοτικότητας του ρυθμιστικού πλαισίου (REFIT), από την Επιτροπή, τα λοιπά θεσμικά όργανα της Ε.Ε. και τα κράτη μέλη. Αυτό έχει οδηγήσει σε πραγματική μείωση του ρυθμιστικού φόρτου. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θεωρεί ότι η καταλληλότητα του ρυθμιστικού πλαισίου θα πρέπει να παραμείνει ως προτεραιότητα στις εργασίες των θεσμικών οργάνων. Αυτό απαιτεί ισχυρή δέσμευση για ρυθμιστική απλούστευση και μείωση της επιβάρυνσης του νομοθετικού έργου και καλύτερη χρήση της αξιολόγησης του αντικτύπου και της εκ των υστέρων αξιολόγησης καθ’ όλη τη διάρκεια του νομοθετικού κύκλου, σε ενωσιακό και σε εθνικό επίπεδο.
•. Τα μέτρα σχετικά με την καταλληλότητα του ρυθμιστικού πλαισίου σε ευρωπαϊκό επίπεδο πρέπει να συμπληρώνονται με πρωτοβουλίες για την καταλληλότητα του ρυθμιστικού πλαισίου από τα κράτη μέλη. Στο πλαίσιο αυτό, τα κράτη μέλη θα πρέπει να αξιοποιήσουν πλήρως τις διατάξεις περί ρυθμιστικής ευελιξίας προς όφελος των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων κατά την εφαρμογή της νομοθεσίας της Ε.Ε.
• Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καλεί το Συμβούλιο να προβεί σε λεπτομερή εξέταση της ανακοίνωσης της Επιτροπής. Η Επιτροπή, τα άλλα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. και τα κράτη μέλη καλούνται να συνεχίσουν τη φιλόδοξη εφαρμογή του προγράμματος REFIT, λαμβάνοντας υπόψη την προστασία των καταναλωτών και των εργαζομένων καθώς και τις ανησυχίες για την υγεία και το περιβάλλον.

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΟ
Τον Μάιο του 2014, οι ευρωπαϊκές εκλογές άνοιξαν ένα νέο νομοθετικό κύκλο. Αυτή η πολιτική ανανέωση πραγματοποιείται ακριβώς τη στιγμή κατά την οποία οι χώρες μας εξέρχονται από μακροχρόνια οικονομική κρίση, ενώ η απογοήτευση των Ευρωπαίων από την πολιτική έχει αυξηθεί. Ο χρόνος ενδείκνυται για να καθορίσουμε πού επιθυμούμε να εστιάσει η Ένωση και πώς επιθυμούμε να λειτουργεί στο μέλλον.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφώνησε σήμερα σε πέντε κυρίαρχες προτεραιότητες που θα κατευθύνουν το έργο της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά την επόμενη πενταετία: ισχυρότερες οικονομίες με περισσότερες θέσεις απασχόλησης, κοινωνίες ικανές να ενδυναμώνουν και να προστατεύουν, ασφαλές μέλλον όσον αφορά την ενέργεια και το κλίμα, αξιόπιστος τομέας θεμελιωδών ελευθεριών, αποτελεσματικότερη κοινή δράση ανά τον κόσμο.
Η δράση στους τομείς αυτούς είναι ζωτικής σημασίας, δεδομένων των προκλήσεων που περιμένουν τις κοινωνίες μας. Αν και η ανάκαμψη στην Ευρώπη προχωρεί, η ανεργία παραμένει η βαθύτερη ανησυχία μας -ιδίως για τους νέους- και οι ανισότητες ενισχύονται. Εν τω μεταξύ, η παγκόσμια οικονομία μεταβάλλεται ραγδαία. Στην ψηφιακή εποχή, ο ανταγωνισμός για καινοτομία, δεξιότητες και αγορές ωθεί όλες οι χώρες μας να προλαμβάνουν τις αλλαγές και να προσαρμόζονται σε αυτές, προκειμένου να ευημερήσουν. Η πενιχρότητα των φυσικών  πόρων, το κόστος της ενέργειας και οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής αποτελούν μείζονες προκλήσεις.
Η ενεργειακή εξάρτηση της Ευρώπης αποτελεί επί του παρόντος μειονέκτημα. Σε ολόκληρο τον κόσμο, η ριζοσπαστικοποίηση και ο εξτρεμισμός συνιστούν λόγους ανησυχίας. Η γεωπολιτική σταθερότητα στα ίδια μας τα σύνορα δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένη. Οι δημογραφικές τάσεις δημιουργούν προβλήματα· οι γηράσκοντες πληθυσμοί ασκούν πρόσθετη πίεση στα συστήματα κοινωνικής πρόνοιας και οι παράνομες μεταναστευτικές ροές απαιτούν κοινές απαντήσεις και συντονισμένες δράσεις.
Υπό το πρίσμα αυτό, πρώτο στόχο τα επόμενα έτη πρέπει να αποτελεί ο εξοπλισμός των κοινωνιών μας για το μέλλον και η ενθάρρυνση της εμπιστοσύνης.
Οι χώρες της Ευρώπης βρίσκονται σε ιδανική θέση για να διαμορφώσουν την αλλαγή, τόσο μόνες τους όσο και συλλογικά. Η ποικιλομορφία μας αποτελεί πλεονέκτημα, η ενότητά μας ενδυναμώνει. Στην Ένωσή μας υπάρχουν διαφορετικά επίπεδα συνεργασίας και ολοκλήρωσης. Η πολιτική μας για τη διεύρυνση εξακολουθεί να προάγει τη δημοκρατία και την ευημερία.
Σύμφωνα με τις αρχές της επικουρικότητας και της αναλογικότητας, η E.E. πρέπει να επικεντρώσει τη δράση της εκεί όπου επιτυγχάνει την ουσιαστική διαφορά. Θα πρέπει να απόσχει από οποιαδήποτε δράση, όταν τα μέλη μπορούν να επιτύχουν καλύτερα τους ίδιους στόχους.
Η αξιοπιστία της E.E. εξαρτάται από την ικανότητά της να εξασφαλίζει ότι οι αποφάσεις τυγχάνουν κατάλληλης εφαρμογής. Αυτό προϋποθέτει την ύπαρξη ισχυρών και αξιόπιστων θεσμικών οργάνων, ενώ παράλληλα θα ωφεληθεί και από τη στενότερη συμμετοχή των εθνικών κοινοβουλίων.  Έμφαση θα πρέπει να δοθεί πρωτίστως στην επίτευξη απτών αποτελεσμάτων στους ακόλουθους τομείς:

Ενωση απασχολησης, αναπτυξης και ανταγωνισμου
Οι προσπάθειες και οι μεταρρυθμίσεις παράγουν αποτελέσματα. Όμως εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις: βραδεία ανάπτυξη, υψηλά ποσοστά ανεργίας, ανεπαρκείς επενδύσεις, μακροοικονομικές ανισορροπίες, δημόσιο χρέος και έλλειψη ανταγωνιστικότητας. Όλες οι οικονομίες μας πρέπει να εξακολουθήσουν να επιδιώκουν διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. Σαφέστατα, η κοινή μας ισχύς εξαρτάται από την επιτυχία κάθε χώρας ξεχωριστά. Για το λόγο αυτόν, η Ε.Ε. χρειάζεται τολμηρά βήματα για να ενθαρρύνει την ανάπτυξη, τις επενδύσεις, να δημιουργήσει περισσότερες και καλύτερες θέσεις απασχόλησης και να ενθαρρύνει τις μεταρρυθμίσεις για την ανταγωνιστικότητα. Αυτό επίσης προϋποθέτει βέλτιστη χρήση της εγγενούς ευελιξίας των ισχυόντων κανόνων του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης.
Η επικείμενη επανεξέταση της στρατηγικής «Ευρώπη 2020» θα αποτελέσει μια καλή ευκαιρία ώστε η στρατηγική να ευθυγραμμιστεί πλήρως με το παρόν στρατηγικό θεματολόγιο.
Ως εκ τούτου, οι προτεραιότητες της Ένωσης που καθορίζουμε για τα επόμενα πέντε χρόνια αφορούν τα ακόλουθα:
• πλήρης αξιοποίηση του δυναμικού της ενιαίας αγοράς σε κάθε διάστασή της, ολοκληρώνοντας την εσωτερική αγορά προϊόντων και υπηρεσιών και  ολοκληρώνοντας την ενιαία ψηφιακή αγορά έως το 2015,
• προαγωγή του επιχειρηματικού πνεύματος και της δημιουργίας θέσεων εργασίας, κυρίως για τις ΜΜΕ: διευκολύνοντας την πρόσβαση στη χρηματοδότηση και στις επενδύσεις· εξασφαλίζοντας πιο ανθεκτική δημοσιονομική ρύθμιση· βελτιώνοντας τη λειτουργία των αγορών εργασίας και μετατοπίζοντας τους φόρους από την εργασία· μειώνοντας τις περιττές διοικητικές επιβαρύνσεις και δαπάνες συμμόρφωσης, με στοχευμένο τρόπο και σεβασμό της προστασίας του καταναλωτή και των εργαζομένων καθώς και της υγειονομικής και περιβαλλοντικής μέριμνας,
• επενδύσεις και προετοιμασία των οικονομικών μας για το μέλλον: καλύπτοντας τις μακροχρόνιες επενδυτικές ανάγκες όσον αφορά τις υποδομές μεταφορών, ενέργειας και τηλεπικοινωνιών καθώς και την ενεργειακή απόδοση, την καινοτομία και έρευνα, τις δεξιότητες, την εκπαίδευση και την καινοτομία· αξιοποιώντας πλήρως τα διαρθρωτικά ταμεία της Ε.Ε.· κινητοποιώντας το σωστό συνδυασμό ιδιωτικής και δημόσιας χρηματοδότησης και διευκολύνοντας τις μακροχρόνιες επενδύσεις· χρησιμοποιώντας και αναπτύσσοντας χρηματοδοτικά μέσα, όπως αυτά της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, ιδίως για μακροπρόθεσμα έργα· προβλέποντας το κατάλληλο ρυθμιστικό πλαίσιο για μακροπρόθεσμες επενδύσεις,
• ενίσχυση της παγκόσμιας ελκυστικότητας της E.E. ως τόπου παραγωγής και επενδύσεων με ισχυρή και ανταγωνιστική βιομηχανική βάση και ακμάζουσα γεωργία, και ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων για διεθνείς εμπορικές συμφωνίες, σε πνεύμα αμοιβαίου και ανταποδοτικού οφέλους και διαφάνειας, συμπεριλαμβανομένων των διατλαντικών σχέσεων εμπορίου και επενδύσεων, έως το 2015,
• περαιτέρω ισχυροποίηση και ανθεκτικότητα της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης ως παράγοντα σταθερότητας και ανάπτυξης: με ενίσχυση της διακυβέρνησης της ζώνης του ευρώ και του συντονισμού των οικονομικών πολιτικών, της σύγκλισης και της αλληλεγγύης, διατηρώντας παράλληλα την ακεραιότητα της εσωτερικής αγοράς και διασφαλίζοντας τη διαφάνεια και ανοικτό χαρακτήρα έναντι των χωρών της Ε.Ε. που δεν έχουν ως νόμισμα το ευρώ.


Ακολουθήστε τα Χανιώτικα Νέα στο Google News στο Facebook και στο Twitter.

Δημοφιλή άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ειδήσεις

Χρήσιμα