Τέλος Νοεμβρίου στη διημερίδα που οργάνωσε ο Σύνδεσμος Ελληνικής Κτηνοτροφίας, παρακολουθήσαμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον ένα θέμα που αφορά την περιοχή μας και είχε τίτλο: “Νέα δυναμική για την ανάπτυξη της μελισσοκομίας”. Η εισήγηση ήταν της γεωπόνου MSc κυρίας Φρειδερίκης Γκουλιαδίτη, από το Κέντρο Μελισσοκομίας της ΠΑΣΕΓΕΣ. Στο σημερινό μας σημείωμα θα αναφερθούμε στον κλάδο αυτό.
Η γεωργία έχει συντελέσει ανά τους αιώνες στη δημιουργία και τη διατήρηση ενός μοναδικού τοπίου. Η διαχείριση της γης έχει μια θετική δύναμη για την ανάπτυξη της πλούσιας ποικιλίας των τοπίων και των οικοτόπων, όπως μωσαϊκό των δασών, των υγροτόπων, και τις εκτεταμένες εκτάσεις στην ύπαιθρο.
Στην εισήγηση για την ανάλυση της παρούσας κατάστασης, τα δυνατά και αδύνατα σημεία, ευκαιρίες και απειλές για την ελληνική μελισσοκομία είναι τα ακόλουθα:
ΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ
1. Υψηλή ποιότητα προϊόντων – Παγκόσμια αναγνωρισιμότητα.
2. Επιστημονική και τεχνική στήριξη υψηλού επιπέδου.
3. Υψηλού επιπέδου τεχνογνωσία των μελισσοκόμων.
4. Πλούσια μελισσοκομική χλωρίδα τεράστια βιοποικιλότητα.
5. Αυξανόμενη τάση των καταναλωτών για υγιεινή διατροφή – μεγάλες προοπτικές στην αγορά.
ΑΔΥΝΑΤΑ ΣΗΜΕΙΑ
1. Διακίνηση φθηνών αμφιβόλου ποιότητας εισαγόμενων προϊόντων.
2. Ελλείψεις, υποδομών και Marketing.
3. Ανεπαρκής πολιτική προώθησης του μελιού στη διεθνή αγορά.
4. Υψηλό κόστος παραγωγής.
ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ
1. Αύξηση της κατανάλωσης του μελιού μέσα από την προβολή ενός προτύπου υγιεινής διατροφής.
2. Δράσεις για την αύξηση των εξαγωγών και κατάκτηση νέων αγορών.
3. Συστηματική παραγωγή και άλλων προϊόντων κυψέλης.
4. Υποστήριξη της επιχειρηματικότητας των νέων μελισσοκόμων.
5. Βελτίωση της τυποποίησης, συσκευασίας – Επενδύσεις εκσυγχρονισμού των μελισσοκομικών εκμεταλλεύσεων.
6. Προώθηση πιστοποίησης.
7. Ενίσχυση της μελισσοκομικής χλωρίδας.
8. Προώθηση συνεταιριστικής οργάνωσης
ΑΠΕΙΛΕΣ
• Διακίνηση φθηνών αμφιβόλου ποιότητας εισαγόμενων προϊόντων.
• Δηλητηριάσεις μελισσών από ψεκασμούς των καλλιεργειών με χημικά φυτοφάρμακα.
• Εσωστρέφεια – αδράνεια, στασιμότητα.
Στην εισήγηση είναι σωστό ότι περνάμε στη συνέχεια, στις προτεινόμενες δράσεις που είναι οι ακόλουθες:
1. Υποστήριξη της επιχειρηματικότητας των νέων μελισσοκόμων
2. Βελτίωση της τυποποίησης, συσκευασίας – Επενδύσεις εκσυγχρονισμού των μελισσοκομικών εκμεταλλεύσεων.
3. Προώθηση του μελιού και λοιπών προϊόντων κυψέλης.
4. Πιστοποίηση.
5. Συστηματική παραγωγή και άλλων προϊόντων κυψέλης.
6. Ενίσχυση της μελισσοκομικής χλωρίδας.
Πρώτη δράση:
Υποστήριξη της επιχειρηματικότητας των νέων μελισσοκόμων
• Τα τελευταία χρόνια έχει διαπιστωθεί μεγάλη αύξηση ενδιαφέροντος ένταξης νέων μελισσοκόμων.
• Οι νεοεισερχόμενοι δεν είναι μόνο νέοι αγρότες αλλά και άλλα άτομα που επιστρέφουν στην ύπαιθρο εξαιτίας της κατάρρευσης τομέων της οικονομίας, όπως των οικοδομών.
• Οι ενδιαφερόμενοι υποστηρίζονται από τα Κ.Μ. και τους παρέχεται κάθε πληροφόρηση και ενημέρωση.
Σημειώνεται ότι παρέχεται οικονομική στήριξη, στο πλαίσιο της Νέας ΚΑΠ 2014-2020 αφού προβλέπεται σημαντική για τους νέους αγρότες ενίσχυση (βασική ενίσχυση από τον πρώτο πυλώνα και επιχορηγήσεις εκκίνησης επιχειρήσεων, μέχρι 70.000 € από το δεύτερο πυλώνα).
Στον τομέα της εκπαίδευσης, η διατήρηση μόνιμου εκπαιδευτικού μελισσοκομείου, ανοιχτό για κάθε μελισσοκόμο από το επιστημονικό δυναμικό των Κέντρων Μελισσοκομίας, για διοργάνωση σεμιναρίων, οργάνωση πρακτικών επιδείξεων και μελισσοκομικών χειρισμών κ.α. έχει ήδη επιτευχθεί.
Δεύτερη δράση: Αφορά τις επενδύσεις εκσυγχρονισμού των μελισσοκομικών εκμεταλλεύσεων και τη βελτίωση των υποδομών, ενίσχυσης της θέσης των παραγωγών στην αγορά με μικρά σχέδια βελτίωσης, για επενδύσεις, προϋπολογισμού έως 50.000 ευρώ. Η δράση αυτή αποτελεί μια πολύ καλή λύση για τον μέσο Ελληνα μελισσοκόμο που επιθυμεί να εκσυγχρονίσει την εκμετάλλευση του.
Με μια μικρή σύγχρονη μονάδα συσκευασίας – τυποποίησης, των προϊόντων που παράγει η μελισσοκομική επιχείρηση επιτυγχάνεται:
• Ευχερέστερη διάθεση προϊόντων στην αγορά και άμεση διέξοδο στην απορρόφησή
• Αύξηση της προστιθέμενης αξίας και της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων.
• Πρωτότυπες – καινοτόμες συσκευασίες.
• Ενίσχυση της θέσης του προϊόντος στην αγορά.
• Ανταπόκριση στις συνεχώς διαμορφούμενες απαιτήσεις του σύγχρονου καταναλωτή.
Τρίτη δράση: Για την προώθηση των προϊόντων μέλισσας:
• Συμμετοχή σε εκθέσεις, φεστιβάλ, ομαδικά εκθεσιακά περίπτερα, επιδείξεις σε σημεία πώλησης, γευσιγνωσίες κ.ά..
• Αύξηση της κατανάλωσης του μελιού μέσα από την προβολή ενός προτύπου υγιεινής διατροφής.
Για την προώθηση των προϊόντων μέλισσας απαιτείται η συστηματική και οργανωμένη συνεργασία των Κ.Μ. με τα Γραφεία Ο.Ε.Υ. των πρεσβειών μας. Επίσης, είναι αναγκαία η ανάλυση ευκαιριών και κινδύνων για τα δίκτυα διανομής και η διεξαγωγή ερευνών αγοράς για τη μελέτη της κατάστασης που επικρατεί στην τοπική αγορά.
Τέταρτη δράση: Πρόκειται για την πιστοποίηση της βιολογικής μελισσοκομίας, της οποίας μόνο το 1% των κυψελών σε επίπεδο χώρας είναι ενταγμένες στο σύστημα βιολογικής παραγωγής.
Για τη βιολογική μελισσοκομία η νέα ΚΑΠ 2014-2020 προβλέπει την ένταξη της, με ειδικό μέτρο για μεγαλύτερη προβολή του τομέα. Η μελισσοκομία δεν είναι σημαντική μόνο για την παραγωγή μελισσοκομικών προϊόντων αλλά και για την τεράστια προσφορά της μέλισσας στην επικονίαση των φυτών και κατ’ επέκταση στην ισορροπία του οικοσυστήματος.
Στην ίδια δράση εντάσσεται και η κατοχύρωση μελιών ΠΟΠ και ΠΓΕ.
Πέμπτη δράση: Αφορά τη συστηματική παραγωγή και άλλων προϊόντων κυψέλης για την αύξηση του εισοδήματος του μελισσοκόμου.
Προς τούτο, απαιτείται τεχνογνωσία και συνεργασίες με άλλους κλάδους της αγοράς, όπως καλλυντικά συμπληρώματα διατροφής κ.ά..
Έκτη δράση: Μελισσοκομική Χλωρίδα. Εδώ η εισηγήτρια αναφέρει την ανάγκη για την αποκατάσταση της μελισσοκομικής χλωρίδας σε πυρόπληκτες περιοχές, καθώς και τον εμπλουτισμό μέσω της δημιουργίας μελισσοκομικών πάρκων.