Καταστρατηγούνται τα μέτρα προστασίας
“Ψιλά… γράμματα” αποτελεί η εφαρμογή της περιβαλλοντικής νομοθεσίας για τις ευαίσθητες οικολογικά περιοχές των Χανίων που παρουσιάζουν μεγάλη επισκεψιμότητα.
Παρά τις σαφείς οδηγίες τόσο για τη μη χρήση μηχανοκίνητων μέσων επί της παραλίας αλλά και για τον επιτρεπόμενο χώρο ανάπτυξης ομπρελοκαθισμάτων σε Μπάλο, Φαλάσαρνα, Λαφονήσι όλα αυτά καταστρατηγούνται ακόμα και φέτος μια χρονιά όπου η κίνηση είναι σαφώς περιορισμένη σε σύγκριση με την προ πανδημίας περίοδο.
Από τη μεριά του “Φορέα Διαχείρισης Σαμαριάς” που έχει και την ευθύνη για τη διαχείριση των περιοχών αυτών που είναι ενταγμένες στο “Νatura” πέρα από κάποιες οδηγίες δεν υπάρχει δυνατότητα ελέγχου, οι δε ελεγκτικοί μηχανισμοί (λιμενικό, τμήμα περιβάλλοντος Π.Ε. Χανίων) δεν φαίνονται ικανοί να επιβάλλουν την εφαρμογή της νομοθεσίας στους επιχειρηματιές που λειτουργούν ανεξέλεγκτα, ενώ πολλά ερωτηματικά τίθενται για τη στάση των Δήμων και των δημοτικών τους επιχειρήσεων.
ΦΑΛΑΣΑΡΝΑ
Σε ό,τι αφορά τα Φαλάσαρνα ο “Φορέας Διαχείρισης” συμφωνεί με την παραχώρηση 2 εκτάσεων επιφάνειας 500 τ.μ. (ήτοι 60-70 ομπρέλες ανά επιφάνεια) κάτι που δεν εφαρμόζεται, ενώ ο Φορέας επισημαίνει πως «σαφώς αναφέρεται στο Ν.3937/2011 άρθρο 13 απαγορεύεται η κίνηση παντός τροχοφόρου στις αμμοθίνες και στον αιγιαλό» κάτι που επίσης καταστρατηγείται καθώς μηχανοκίνητα μέσα χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά φαγητών και αναψυκτικών από τα καταστήματα στις ομπρέλες.
Ειδικά όσον αφορά στη στάθμευση των οχημάτων των λουόμενων και των επισκεπτών «θα πρέπει να ξεκινήσουν οι σχετικές διαδικασίες ώστε να ανευρεθεί μια ή περισσότερες εκτάσεις για την κατασκευή δημοτικού ή και ιδιωιτκύ χώρου στάθμευσης των οχημάτων, εκτός των αμμοθινών, κατά τον τρόπο που προτείνεται για το Ελαφονήσι».
Ωστόσο καμία τέτοια εξέλιξη δεν έχει προχωρήσει και τα αυτοκίνητα σταθμεύουν σε μεγάλους αριθμούς στο ανατολικό τμήμα της παραλίας.
ΜΠΑΛΟΣ
Αναφορικά με το Μπάλο ειδικά φέτος έχει αποφασιστεί «να μην πραγματοποιείται οποιαδήποτε δραστηριότητα (συμπεριλαμβανομένης και της κολύμβησης) εντός της λιμνοθάλασσας προκειμένου να ανακάμψει σταδιακά και να επανέλθει στην πρότερη αρχική της κατάσταση» κάτι που δεν εφαρμόζεται πάντα. Ο “Φορέας” τονίζει πως «θα πρέπει να υπάρχει σαφής και ξεκάθαρη σήμανση περιφερειακά της λιμνοθάλασσας προς τους επισκέπτες στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα τουλάχιστον, η οποία θα τους ενημερώνει για την αξία του φυσικού αυτού οικοσυστήματος και για την απαγόρευση κολύμβησης.» Παράλληλα υπογραμμίζεται πως δεν θα πρέπει να τοποθετηθούν κάδοι απορριμμάτων στον Μπάλο για την εξυπηρέτηση των λουομένων, αλλά να ενημερώνονται προφορικά, με σήμανση κατά την είσοδο τους στην παραλία πως είναι υπεύθυνοι για την αποκομιδή και μεταφορά εκτός της παραλάις των απορριμμάτων που παράγουν καθώς υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με την απομάκρυνσης του κάθε χρόνο.
ΛΑΦΟΝΗΣΙ
Για το Λαφονήσι παρότι βάσει της εγκεκριμένης ειδικής περιβαλλοντικής μελέτης για την περιοχή επιτρέπονται δύο μόνο εκτάσεις 500 m2 όπου σε έξι σημεία θα αναπτύσσονται ομπρελοκαθίσματα, ωστόσο κατά παρέκκλιση της μελέτης λόγω covid δίνεται η δυνατότητα στις δύο δημοτικές επιχειρήσεις των Δήμων Κισάμου και Καντάνου-Σελίνου να αναπτύξουν ομπρέλες σε 8 σημεία. Παρότι επισημαίνεται πως «πέραν του φυσικού διαύλου μεταξύ της παραλίας και της Νήσου Λαφονησίου δεν θα πρέπει να τοποθετούνται ομπρελοκαθίσματα» αυτό είναι κάτι που παραβιάζεται για άλλη μια χρονιά αφού και φέτος μπαίνουν πάνω στο νησί ομπρέλες με ευθύνη των Δήμων.
Επίσης οι δήμοι καλούνται να δώσουν έμφαση στη διατήρηση-συντήρηση των υφιστάμενων περιφράξεων που βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή για να προστατεύουν τους κέδρους, τις αμμοθίνες κ.ά.
Το μόνο που σκέφτονται είναι το χρήμα. Δήμοι, ιδιώτες επιχειρηματίες καταστρέφουν αυτό που τους ταΐζει.
Δεν υπάρχει καμιά ενημέρωση προς τους επισκέπτες. Ντροπή τους.