Συζήτηση σήµερα στο ∆ηµοτικό Συµβούλιο
Αντιρρήσεις ως προς το χωροταξικό τουρισµού σε µια σειρά ζητηµάτων εκφράζουν στην εισήγηση τους στο ∆ηµοτικό Συµβούλιο οι τεχνικές υπηρεσίες του ∆ήµου Χανίων. Η γνωµοδότηση του ∆ήµου Χανίων πάνω στο χωροταξικό τουρισµού πρόκειται να συζητηθεί στο σηµερινό δηµοτικό συµβούλιο.
Σήµερα στο ∆.Σ. θα γίνει και εκλογή νέου αντιπροέδρου ενώ στη συνεδρίαση θα συζητηθεί επίσης το θέµα για τη δωρεάν παραχώρηση του συνεδριακού χώρου του Μεγάλου Αρσεναλιού την 16η Οκτωβρίου για την πραγµατοποίηση συνάντησης των προέδρων των υποεπιτροπών της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του ΝΑΤΟ, µε στελέχη των διοικήσεων του Λιµενικού Σώµατος – Ελληνικής ακτοφυλακής της
ΤΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ
Στην εισήγηση που υπογράφει ο αρµόδιος αντιδήµαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών κ. Μ. Καλογριδάκης επισηµαίνεται πως «η εκπονηθείσα ΣΜΠΕ του ΕΧΠ-Τουρισµού δυστυχώς αποτυγχάνει να εκπληρώσει τον στόχο της, καθώς δεν συµβάλει ουσιαστικά στην αξιολόγηση αυτού, πόσο µάλλον στη βελτίωσή του. Η υπόδειξη τόσο των αναµενόµενων περιβαλλοντικών επιπτώσεων, όσο και των αναγκαίων προς λήψη µέτρων µετριασµού αυτών, είναι γενικόλογη και ελλιπής, πέραν του βαθµού που θα δικαιολογούσε η κλίµακα του εξεταζόµενου σχεδίου ως εθνικό. Η δε εξέταση εναλλακτικών σεναρίων καθίσταται άνευ ουσίας, τόσο από την επιλογή των ίδιων των σεναρίων, όσο και από την ανάλυση και σύγκριση, που διεξάγεται. Η ανεπάρκεια της εκπονηθείσας ΣΜΠΕ, σε συνδυασµό µε την απουσία ”δέουσας εκτίµησης” σύµφωνα µε την ισχύουσα νοµοθεσία, καθιστούν το ΕΧΠ-Τουρισµού ουσιαστικά µη µελετηµένο ως προς τις περιβαλλοντικές του επιπτώσεις. Συµπερασµατικά µπορεί να ειπωθεί ότι το υπό διαβούλευση ΕΧΠ-Τουρισµού χρήζει διευκρινήσεων (π.χ. αναλυτική παρουσίαση της µεθοδολογίας κατηγοριοποίησης του εθνικού χώρου), αλλαγών (π.χ. κατευθύνσεις για περιοχές δικτύου NATURA) και πλήθος εξειδικεύσεων σε κατευθύνσεις και ρυθµίσεις, οι οποίες είναι γενικές (π.χ ενίσχυση υποδοµών). Παράλληλα, κρίνεται αναγκαία η αναθεώρηση της υποβληθείσας ΣΜΠΕ και εκ νέου διαβούλευση αυτής, συνοδευόµενης από όλα τα αναγκαία στοιχεία, που θα επιτρέψουν την επί της ουσίας περιβαλλοντική αξιολόγηση και βελτιστοποίηση του ΕΧΠ-Τουρισµού».
Η ΝΕΑ ΚΥ∆ΩΝΙΑ
Ειδικά σε ό,τι αφορά τις κατευθύνσεις του Χωροταξικού τουρισµού για τη ∆Ε Ν. Κυδωνίας (όπου εµφανίζεται υπερκορεσµένη από άποψης τουριστικής ανάπτυξης) σηµειώνεται πως «µπορούν σε γενικές γραµµές και στον βαθµό, που επιτρέπει η κλίµακά του (σχεδιασµός σε εθνικό επίπεδο), να θεωρηθούν σύµφωνες µε τις κατευθύνσεις της µελέτης του ΓΠΣ Ν. Κυδωνίας, όπου αναφερόταν η
“…ανάγκη ποιοτικής αναβάθµισης και περαιτέρω ανάπτυξης δραστηριοτήτων τουρισµού – παραθερισµού κατά µήκος της παραλιακής ζώνης”. Προέβλεπε δε στο βόρειο παραλιακό µέτωπο της ∆Ε (ζώνη µεταξύ ΒΟΑΚ και ακτογραµµής) συγκροτήµατα τουρισµού/παραθερισµού µεγάλης κλίµακας (Σ.Τ.Κ., Ο.Υ.Τ.∆., ΕΣΧΑΣΕ, ΕΣΧΑ∆Α, κ.λπ.) και στο µεγαλύτερο µέρος της ενδοχώρας απαγόρευση ξενώνων/ξενοδοχείων και λοιπών τουριστικών εγκαταστάσεων, εκτός εγκαταστάσεων αγροτοτουρισµού. Η εν λόγω διαφοροποίηση (παραλιακής ζώνης/ενδοχώρας) ενδεχοµένως να µπορεί να υλοποιηθεί έπειτα από την εκπόνηση των προβλεπόµενων σχεδίων διαχείρισης τουριστικών προορισµών και τουριστικής φέρουσας ικανότητας από τον υποκείµενο σχεδιασµό (ΤΠΣ)».
Στην εισήγηση τονίζεται επίσης πως «ο µη περιορισµός δηµιουργίας νέων εγκαταστάσεων/χρήσεων µη συµβατών µε την τουριστική δραστηριότητα (π.χ. βιοµηχανίες/βιοτεχνίες) έως τον καθορισµό χρήσεων γης από πολεοδοµικό σχεδιασµό πρώτου επιπέδου στις ∆Ε Ελ. Βενιζέλου, Θερίσου και Κεραµειών, σε αντίθεση µε τις λοιπές ∆Ε του ∆ήµου µας, εγκυµονεί κίνδυνο συγκέντρωσης τέτοιου είδους µονάδων, µε τρόπο µη οργανωµένο, στις εν λόγω τρεις ∆Ε. Η απαγόρευση της εγκατάστασης κτιρίων µόνιµου χαρακτήρα σε υψόµετρο µικρότερο του υψόµετρου της γραµµής αιγιαλού στην αντίστοιχη θέση, προσαυξηµένου κατά 0,6, σε παράκτιες ζώνες, ως ένα θετικό µέτρο πρόληψης µελλοντικών κινδύνων στον παράκτιο τουρισµό από την θάλασσα (π.χ. αύξηση στάθµης), δεν φαίνεται να λαµβάνει υπόψη και τον ήδη υφιστάµενο κίνδυνο πληµµύρας, όπως αυτός έχει εκτιµηθεί για το σύνολο της χώρας και στην περίπτωση του ∆. Χανίων είναι υπαρκτός σε επιµέρους τµήµατά του, συµπεριλαµβανοµένου µεγάλου µέρους του παραλιακού µετώπου της ∆Ε Ν. Κυδωνίας, που χαρακτηρίζεται ως Ζώνη ∆υνητικά Υψηλού Κινδύνου Πληµµύρας (Ζ∆ΥΚΠ)».
ΤΟ ΑΙRBNB
Αναφορικά µε τις κλίνες τουρισµού διαµοιρασµού, η εισήγηση επισηµαίνει πως «δεν είναι σαφές αν έχουν ληφθεί υπόψη από ΕΧΠ – Τουρισµού, θα µπορούσαν ακόµη και να µεταβάλλουν την κατάταξη της ∆Ε Χανίων, καθώς είναι πολλές και διαρκώς αυξανόµενες τα τελευταία έτη. Σε κάθε περίπτωση και ανεξάρτητα από τον αριθµό των κλινών της, η ∆Ε Χανίων θα µπορούσε να θεωρηθεί ως η πλέον πιεσµένη τουριστικά εντός του ∆. Χανίων, δεδοµένου ότι συγκεντρώνει πλήθος επισκεπτών από όλη την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, ανεξαρτήτως της θέσης του καταλύµατός τους, καθώς και τουρίστες κρουαζιέρας, µε ό,τι αυτό συνεπάγεται, αν µη τι άλλο, ως προς τις κυκλοφοριακές ροές.
Στο ∆. Χανίων, λόγω των έντονων ανοµοιογενειών περιοχών εντός ίδιων ∆Ε ή ακόµη και ίδιων ∆Κ, κρίνεται ιδιαίτερης σηµασίας και αξίας η δυνατότητα τροποποίησης από τον πολεοδοµικό σχεδιασµό Α’ επιπέδου του χαρακτηρισµού σε επίπεδο διοικητικής υπο-ενότητας (∆ηµοτικής – Τοπικής Κοινότητας) ή τµήµατος αυτής, έστω κατά µία ή και περισσότερες βαθµίδες, καθώς επίσης του απαιτούµενου µε βάση το ΕΧΠ – Τουρισµού ελάχιστου εµβαδόν γηπέδου και των επιτρεπόµενων κατηγοριών νέων καταλυµάτων, προκειµένου αυτές να µπορέσουν να ληφθούν υπόψη και να αµβλυνθούν. Αν και η εν λόγω δυνατότητα προβλέπεται, οφείλει να διασφαλιστεί από το σύνολο της ισχύουσας νοµοθεσίας».
Παρασκευάς Περάκης και Μιχαήλ Λαμπαθάκης κάνουν… unboxing την επικαιρότητα